مقالات سرمایشی

نحوه تمیز کردن و رفع بوی بد آبسردکن

نحوه تمیز کردن و رفع بوی بد آبسردکن - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

نحوه تمیز کردن و رفع بوی بد آبسردکن

نوشیدن یک لیوان آب خنک در هوای گرم احساس بسیار لذت بخشی دارد. اما اگر آب بوی نامطبوع و مزه بدی داشته باشد، چطور؟ مطمئنا هیچ فردی دوست ندارد که برای رفع تشنگی خویش از آب بد مزه استفاده کند. در مکان های عمومی و شلوغ معمولا همیشه ابسردکن هایی برای رفع نیاز آب اشامیدنی افراد در نظر گرفته میشود. در مطب های پزشکی، اداره ها، دفاتر کاری و … معمولا از آبسردکن های فانتزیبیشتر استفاده میشود. این نوع آبسردکن ها علاوه بر خنک نمودن آب، می توانند آب را تا دمای نزدیک به جوش، داغ کنند. در مکان های همگانی نظیر مساجد، مدارس، بیمارستان ها، ترمینال ها و … نیز عموما از آبسردکن های استیل استفاده میشود. در برخی از موارد ممکن است به دلیل ناخالصی ها و املاح موجود در آب، داخل آبسردکن ها بوی بسیار بدی به خود بگیرد.

مخصوصا اگر اب در داخل یک آبسردکن برای مدت طولانی راکد بماند، فرصد مناسبی برای رشد برخی از باکتری ها و میکروارگانیزم ها ایجاد میشود که در نتیجه آن آب داخل آب سردکن و اتصالات داخلی بوی بسار نامطبوعی به خود میگیرند. حتی در برخی از موارد ممکن است رنگ اب نیز تغییر پیدا کند. نوشیدن چنین آبی که سرشار از باکتری های مضر است می تواند سلامت افراد را تهدید کند. بنابراین به صورت دوره ای می بایست مخزن آبسردکن و اتصالات بیرونی و داخلی آن را تمیز نمود. در این مقاله از وب سایت اندیشه سبز به توضیح کامل روش های تمیز نمودن و رفع بوی بد ابسردکن استیل و فانتزی پرداخته ایم.

دلایل بو گرفتن آبسردکن های استیل و یا آبسردکن های فانتزی

بو گرفتن آبسردکن برای صاحبان این دستگاه ها و افرادی که برای نوشیدن آب به دستگاه مراجعه میکنند بسیار آزار دهنده است. اما علت اصلی به وجود آمدن این مشکل در آبسردکن ها چیست؟ و چطور می توان از بو گرفتن آبسردکن ها جلوگیری نمود؟!

بو گرفتن آبسردکن ها به موارد مختلفی بستگی دارد که مهمترین آنها شامل موارد زیر می باشد:

تازه بودن دستگاه: در آبسردکن های نو و تازه معمولا آب در روزهای اولیه بوی غیر طبیعی همچون بوی پلاستیک و یا مزه آهنی می دهد. این مشکل بسیار ساده رفع می شود و کافی چندین بار مخزن دستگاه پر و خالی شود. در آبسردکن های دو منظوره ای حداقل یک بار مخزن آب دستگاه را پر نموده و با دستگاه، آب آن را خالی نمایید. در آبسردکن های استیل نیز کافی است شیر آب دستگاه را کمی باز بگذارید تا آب به خوبی در مخزن و اتصالات داخلی آن به گردش درآید. سپس به تدریج مزه آب به حالت طبیعی بر میگردد.

استفاده از آب با سختی بالا و تصفیه نشده

به صورت طبیعی آب تصفیه نشده، مزه نامطلوبی دارد و ناخالصی های داخل آن باعث رسوب گرفتگی و بو گرفتن آبسردکن میشود. بنابراین در صورتیکه آب محل استفاده آبسردکن تصفیه شده نیست و یا درجه سختی بالایی دارد، حتما از دستگاه تصفیه آب و یا آبسردکن های فیلتر دار استفاده نمایید و به موقع فیلتر دستگاه را تعویض کنید.

عدم تعویض به موقع فیلتر و یا استفاده از فیلترهای بی کیفیت

تمامی فیلترهای تصفیه بعد از مدتی کارکرد اولیه خود را از دست می دهند و باید به موقع تعویض شوند. در برخی موارد حتی قبل از فرا رسیدن زمان تعویض، فیلتر کیفیت خود را از دست می دهد. اما بیشتر افراد به دلیل هزینه های بالای خرید فیلتر تصفیه، کمی دیر اقدام مینمایند.

عدم تعویض به موقع فیلتر و یا استفاده از فیلترهای بی کیفیت - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

از این رو مخزن آبسردکن و اتصالات داخلی آن بو می گیرد. در انتخاب فیلتر برای آبسردکن و یا دستگاه تصفیه آب باید بسیار دقت نمود. استفاده از فیلترهای بی کیفیت علاوه بر هدر رفت سرمایه، باعث بو گرفتن دستگاه آبسردکن نیز میشوند.

بو گرفتن آب در اثر TDS نامطلوب

TDS یکی از شاخص های اصلی برای پی بردن به کیفیت آب آشامیدنی می باشد. بر اساس استانداردها اگر  TDS آب بین 50 الی 150 واحد باشد، این آب برای آشامیدن مناسب است. همان طور که بالا بودن سختی آب باعث بد مزه شدن آب و بو گرفتن آبسردکن میشود، پایین بودن بیش از حد سختی آب نیز باعث تلخ شدن و بد مزه شدن آب می گردد. لذا اگر درجه سختی آب محل مورد استفاده آبسردکن مناسب است، استفاده از فیلترهای تصفیه می تواند باعث پایین آمدن بیش از حد TDS آب و بد مزه شدن آن شود.

ماندن بیش از حد آب در داخل مخزن آبسردکن

در صورتیکه آب در داخل یک ظرف برای مدت طولانی ساکن باقی بماند، در اثر فعالیت باکتری ها و میکروارگانیزم ها آلوده میشود. بنابراین اجازه ندهید که آب به مدت طولانی در مخزن دستگاه راکد باقی بماند. اگر برای چند روز هیچ استفاده ای از آبسردکن نخواهید داشت، بهتر است مخزن بیرونی و داخلی آبسردکن را تخلیه کنید. در آبسردکن های استیل نیز بهتر است با باز نمودن شیر دستگاه، مخزن داخلی آن را کامل تخلیه نمایید و آب و برق دستگاه را قطع نمایید.

آسیب دیدن لوله های انتقال آب و اتصالات داخلی آبسردکن

گاهی اوقات ممکن است لوله های بیرونی انتقال آب به دستگاه و یا اتصالات داخلی آبسردکن دارای شکاف و درز باشند. در این صورت آب داخل دستگاه به راحتی می تواند آلوده شود و طعم و مزه بسیار بد به خود بگیرد. بنابراین لازم است که همیشه لوله های انتقال آب به داخل دستگاه و مخزن آن بررسی شوند.

کثیف بودن بدنه بیرونی آبسردکن

هر چند مخزن داخلی آبسردکن به صورت بسته طراحی میشود، اما ممکن است در اثر کثیف بودن بدنه بیرونی آبسردکن، میکروب ها و باکتری ها رشد نموده و آب داخل دستگاه را آلوده کنند. مخصوصا در آبسردکن یخچال دار و فانتزی یا استیل، ظرف و قسمت پساب آب به راحتی می تواند آلوده شود. بنابراین توصیه میشود همیشه بدنه بیرونی و قسمت های مختلف ابسردکن همچون شیر تخلیه، دکمه ها و قسمت پساب آب را تمیز و ضدعفونی نمایید.

راهکارهای مفید برای رفع بوی بد آبسردکن

راهکارهای مفید برای رفع بوی بد آبسردکن - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

در صورتیکه آبسردکن بو گرفته باشد و یا طعم و مزه آب خروجی آن نامطلوب باشد، هر چه سریعتر می بایست نسبت به رفع مشکل اقدام نمود. زیرا آلوده بودن آب در داخل این دستگاه ها، زمینه برخی از بیماری های عفونی را تشدید می سازد و ممکن است سلامت افراد را به خطر بیاندازد. برای شست شو مخزن داخلی آبسردکن و از بین بردن بوی بد آن می توانید از رورش های زیر استفاده کنید:

ضد عفونی مخزن داخلی و بیرونی آب سردکن با سرکه

محلول سرکه سفید و آب یکی از روش های رایج برای تمیز نمودن آبسردکن و مخزن داخلی آن می باشد. برای تهیه این محلول ضد عفونی کننده می بایست به نسبت مساوی سرکه سفید و آب گرم با هم ترکیب نمایید. چند قطره لیمو نیز می تواند اثر این ضدعفونی کننده را تقویت دهد. محلول به دست آمده را در داخل مخزن آبسردکن بریزید و به مدت 5 الی 10 دقیقه صبر کنید. ترکیب سرکه سفید و آب گرم یک شوینده قوی و موثر برای پاکسازی محفظه داخلی آبسردکن از میکروب ها و باکتری ها می باشد. سپس آب داخل دستگاه را کامل تخلیه نموده و مجددا آب تمیز به داخل مخزن اضافه کنید. دوباره آب دستگاه را تخلیه کنید تا بوی سرکه نیز کاملا از دستگاه رفع شود.

ضدعفونی مخزن آبسردکن با جوش شیرین

محلول جوش شیرین و آب نیز خاصیت شویندگی قوی دارد و می تواند بوی بد مخزن آبسردکن را رفع کند. برای تهیه این محلول کافی است به ازای هر یک لیتر آب، 3 قاشق چای خوری جوش شیرین به آب اضافه کنید. بعد از حل شدن کامل جوش شیرین در آب، محلول به دست آمده را در داخل مخزن دستگاه بریزید. به مدت 10 دقیقه الی یک ربع صبر نموده و اجازه دهید محلول به خوبی اثر کند. سپس به طور کامل آب مخزن دستگاه را خارج نموده و مجددا آب تمیز در داخل مخزن بریزید. لازم است که چند بار آب دستگاه را کامل تخلیه نمایید تا مزه آب بهتر شود. همچنین در نظر داشته باشید که ممکن است با یکبار ضدعفونی مخزن با محلول سرکه و یا جوش شیرین، بوی بد آبسردکن رفع نشود. بنابراین در صورت لزوم دوباره یکی از این روش ها را اجرا کنید.

لازم به ذکر است که قبل از شست شوی مخزن داخلی آبسردکن، حتما برق دستگاه را قطع کنید. همچنین در زمان تمیز نمودن آبسردکن، از محلول های گفته شده می توانید برای تمیزکاری ظرف آبگیر، شیر تخلیه و بدنه گالن و دستگاه و سایر قسمت های آبسردکن نیز استفاده کنید. برای اینکار کافی است که دستمال را به محلول گفته شده آغشته نموده و با آن دستگاه را تمیز نمایید.

از مواد دیگر نیز همچون قرص کلر، مایع سفید کننده (وایتکس) و برخی مواد شیمیایی دیگر نیز می توان استفاده نمود. اما این ضدعفونی کننده ها بوی بسیار تندی دارند و برای شست شوی مخزن آبسردکن مناسب نیستند. مخصوصا ضدعفونی کننده های شیمیایی اکثرا خطرناک بوده و باید به هنگام استفاده از آنها بسیار احتیاط نمود.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.