مقالات سرمایشی

میت تا چه زمانی در سردخانه جسد قابل نگهداری است؟

میت تا چه زمانی در سردخانه جسد قابل نگهداری است

میت تا چه زمانی در سردخانه جسد قابل نگهداری است؟

سردخانه جسد مکانی برای نگهداری موقت میت پس از مرگ آن می باشد، سردخانه های جسد انواع مختلفی دارند که در این نوشته می خواهیم به انواع سردخانه ها اشاره کنیم و حداکثر زمانی که می توان یک جسد را در داخل سردخانه نگهداری نمود، مورد بررسی قرار دهیم. با ادامه این نوشته از اندیشه سبز همراه باشید. 

سردخانه جسد دو کابین
سردخانه جسد دو کابین
» دارای ظرفیت نگهداری از دو میت بصورت همزمان
» برخورداری از کابین قابل شستشو و ضد عفونی
» امکان تنظیم میزان سرمایش داخل کابین
قیمت : 90,000,000 تومان97,000,000 تومان

سردخانه های جسد چه ویژگی هایی دارند؟

سردخانه های جسد از استیل یا ورق های گالوانیزه ضد زنگ ساخته می شوند و همانند سایر وسایل برودتی دارای تجهیزات سرمایشی مانند موتور سرماساز، اواپراتور، کندانسور و گازهای سرمایشی می باشند. اما با این تفاوت که از سردخانه های جسد صرفا جهت نگهداری طولانی مدت و یا کوتاه مدت اجساد استفاده می شود. 

چند نوع سردخانه جسد وجود دارد؟

قبل از اینکه به مدت زمان امکان نگهداری اجساد در داخل سردخانه اشاره کنیم، لازم است که اطلاعات شما را در مورد انواع سردخانه ها تکمیل کنیم. سردخانه های جسد در دو نوع کوتاه مدت و طولانی مدت ساخته می شوند. دمای سردخانه های جسد کوتاه مدت از 5+ تا 5- درجه قابل تنطیم است و سردخانه هایی که برای نگهداری طولانی مدت اموات ساخته می شوند معمولا تا 20- درجه سانتی گراد سرد می شوند. 

تا چه زمانی می توان میت را در سردخانه نگه داشت؟

بر اساس گفته های فوق ، سردخانه ها به دو نوع کوتاه مدت و طولانی مدت طبقه بندی می شوند، بنابراین در مکان هایی مانند مراکز پزشکی قانونی ، مراکز بهداشتی روستایی و غسالخانه ها می توان از سردخانه های کوتاه مدت استفاده کرد که اجساد تا 48 ساعت در آن قابل نگهداری است. 

تا چه زمانی می توان میت را در سردخانه نگه داشت

اما در صورتی که نیاز به نگهداری طولانی مدت و چند هفته ای و یا حتی چند ماهه اجساد باشد، از سردخانه های دارای موتور زیر 20 درجه سانتی گراد استفاده می شود. با این حساب می توان گفت که اجساد تا زمان تحویل گرفته شدن توسط خانواده متوفی قابل نگهداری در سردخانه جسد است. 

سردخانه های جسد از چه اجزایی ساخته می شوند؟

حال که با مدت زمان نگهداری اجساد در سردخانه جسد و انواع سردخانه های جسد آشنا شدید، بهتر است در مورد نحوه ساخت این سردخانه ها نیز اطلاعات کاملتری به دست آورید. اجزای تشکیل دهنده سردخانه های جسد شامل موارد زیر می شوند:

الف – بدنه :

بدنه سردخانه ها از استیل یا ورق های گالاونیزه ساخته می شوند که در صورت سفارش خریدار قابل تولید است. استیل نسبت به ورق های گالوانیزه گران تر است اما طول عمر و دوام بالاتری دارد. ورق های گالوانیزه نیز دارای پوششی از رنگ پودری کوره ای می باشند که در برابر خوردگی و زنگ زدگی کاملا مقاوم خواهد بود و طول عمر بالایی را برای محصول به همراه خواهد آورد. اصولا بدنه داخلی و بیرونی سردخانه های جسد باید کاملا ضد زنگ ساخته شوند تا ضمن افزایش طول عمر دستگاه ، امکان شستشوی ان پس از تخلیه جسد نیز وجود داشته باشد، به همین اکثر سردخانه های جسد دارای کف شور هستند. 

ب – عایق بندی :

به منظور جلوگیری از خروج سرمای تولید شده از یک لایه محافظ استفاده می شود که در بین ورق های بیرونی و داخلی بدنه قرار خواهد گرفت. این لایه محفاظ همان عایق سرما نامیده می شود که از جنس فوم تزریقی و یا قالب های پلیمری خواهد بود. نهایتا سلیقه و بودجه خریدار در انتخاب نوع عایق دخیل خواهد بود. 

ج – موتور سرما ساز:

در سردخانه های جسد نیز مانند هر وسیله سرمایشی دیگری از موتور سرما ساز ، اواپراتور، کندانسور و سایر متعلقات سرماسازی استفاده می شود. نوع موتور به کار رفته در ساخت سردخانه نیز از کالترون، دانفوس و یا تکامسه خواهد بود و بنا به انتخاب خریدار هر یک از موتورهای اشاره شده توسط اندیشه سبز قابل نصب و اجرا می باشد. 

د – پنل کنترل دما :

به منظور کنترل دمای داخل کابین و اگاهی از میزان دما پنلی بر روی سردخانه نصب می شود که تمام این اطلاعات را در اختیار کاربر قرار می دهد و دستورات دریافتی از کاربر را به موتور رسانده تا درجه دمایی مورد نظر کاربر تامین شود. این پنل می تواند لمسی یا دکمه ای باشد. 

هـ – برانکارد قابل جداسازی

در داخل کابین سردخانه یک برانکارد جهت قرار دادن میت بر روی آن وجود دارد، این برانکارد نیز از استیل یا ورق گالوانیزه ضد زنگ به انتخاب خریدار ساخته خواهد شد، لازم است بدانید که برانکاردهای مورد استفاده در سردخانه های جسد اندیشه سبز قابلیت جداسای را دارند و به راحتی می توان میت را تا خودرو حمل کرد بدون اینکه نیاز به انتقال آن به یک برانکارد دیگر باشد.

انواع سردخانه های جسد از نظر تعداد کابین

با توجه به مکان استفاده سردخانه ها می توان تعداد کابین آن را نیز تعیین نمود. به عنوان مثال سردخانه هایی که در بهداشت های روستایی و غسالخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد، معمولا از نوع یک طبقه یا دو طبقه هستند.

اما سردخانه های مورد استفاده در مراکز پزشکی قانونی و بیمارستان ها از نوع 4 طبقه ، 8 طبقه ، 12 طبقه و بالاتر هستند که به صورت دو طبقه در کنار هم قرار داده می شوند. یعنی یک سردخانه 8 طبقه متشکل از 4 سردخانه دو طبقه ای می باشد که دارای موتور و سیستم کنترل مرکزی است. افزایش طبقات امکان مشاهده و حمل اجساد را با مشکل مواجه می کند. 

در نهایت اگر نیاز به خرید سردخانه جسد دارید، می توانید از راهنمایی کارشناسان اندیشه سبز بهره مند شوید، کافیست با یکی از شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید تا از راهنمایی های لازم بهره مند شوید. هم چنین می توانید سوالات خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما بفرستید در کمترین زمان ممکن به آن پاسخ خواهیم داد.

2 دیدگاه در “میت تا چه زمانی در سردخانه جسد قابل نگهداری است؟

  1. فرهاد سراج گفت:

    سلام‌ میخواستم بدونم آیا آدم مرده را اول غسل میدهند وبعد در سردخانه میگذارند ویا برعکس

    1. admins-r گفت:

      سلام
      هر دو امکان پذیر هست و فرقی نداره.
      توی قبرستان اول میشورن بعد میزارن تو سردخونه چون شاید مدت دفن طول بکشه.
      توی بیمارستان میزارن توی سردخونه تا بیان ببرنش برای غسل دادن.
      مونده کجا استفاده بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.