مقالات سرمایشی

سود سردخانه میوه

سود سردخانه میوه

سود و نگهداری میوه در سردخانه

سود سردخانه میوه همچون بیشتر مشاغل تابع فاکتورهای مهمی نظیر مدیریت صحیح می باشد. سردخانه های میوه در تناژهای مختلف و در انواع سردخانه کانکسی و صنعتی طراحی میشوند. زمانی یک سردخانه میوه توجیه اقتصادی خواهد داشت که سردخانه مد نظر متناسب با محصولات کشاورزی منطقه و سازگار با آب و هوای محل اجرای طرح باشد. همچنین در طراحی سردخانه میوه بایستی مدار برودتی و تجهیزات به کار رفته در ساخت آن از کیفیت بالایی برخوردار بوده و متناسب با ظرفیت سردخانه باشند.

در غیر اینصورت هزینه های تعمیر و نگهداری سردخانه و یا هزینه برق آن بخش قابل توجهی از سود سردخانه را به هزینه جاری تبدیل میکند. سردخانه ها از جمله مهمترین تجهیزات برودتی بوده که در صنایع مختلف از آنها استفاده میشود. یکی از پرکاربردترین نوع سردخانه ها، سردخانه میوه است که در این مقاله از وبلاگ اندیشه سبز در مورد سود سردخانه میوه بحث نموده ایم.

سردخانه میوه و سبزی
سردخانه میوه و سبزی
» سردخانه ی بالای صفر، مخصوص نگهداری طولانی مدت از میوه
» راندمان بالا در حفظ طراوت میوه و عدم ایجاد تغییر در بافت و کیفیت آن
» دارای تابلو برق دیجیتال و تمام اتوماتیک
قیمت : 220,000,000 تومان

سود سردخانه ها به چه صورت است ؟

اساس عملکرد و سودهی سردخانه بر پایه امانت داری و اجاره دادن سردخانه می باشد. کشاورزان و یا دلالان محصول مد نظر خود را به سردخانه ها می سپارند و در ازای آن مبلغی به سردخانه پرداخت میکنند و یا به اصلاح سردخانه را کرایه میکنند.

سود سردخانه ها به چه صورت است ؟ - اندیشه سبز

سردخانه داران مسئولیت دارند که از کالای مشتریان خویش محافظت نموده بوده و در زمان مقرر مجددا آن را تحویل مشتری دهند. کار اصلی که در سردخانه ها جهت حفظ میوه ها و کالاهای مختلف انجام میگیرد، حفظ برودت و رطوبت متناسب با آن محصول می باشد.

سردخانه ها به طور کلی در دو دسته سردخانه بالای صفر و زیر صفر طراحی میشوند. سردخانه های میوه اکثرا از نوع بالای صفر می باشند. برای به دست آوردن سود سردخانه ابتدا باید هزینه های جاری سردخانه را برآورد کنیم. سپس کل مبلغ هزینه ها را از حق الحفاظ ماهیانه کسر میکنیم تا سود ماهیانه خالص سردخانه به دست آید.

هزینه های سردخانه

هزینه هایی که در سردخانه بعنوان هزینه های جاری شناخته میشود شامل هزینه های آب و برق، سرویس تجهیزات برودتی و هزینه های کارگری و انبار داری میباشد.

در سردخانه ها خدمات انبارداری شامل کنترل موجودی محصول و چیدمان  آنها بوده که هزینه بر است. برای چیدمان محصولات در سردخانه ها بیشتر از روش های مکانیزه استفاده میشود ولی این روش نیز نیاز به نیروی کار دارد. همچنین در سردخانه ها محصولات باید همیشه کنترل شوند.

هزینه های سردخانه

یکی دیگر از بخش های هزینه بر سردخانه ها هزینه نگهبانی و جلوگیری از سرقت و یا جلوگیری از ضایع شدن محصول سپرده شده به سردخانه است. طبیعتا تمامی این خدمات برای سردخانه دار هزینه بر خواهد بود.

همچنین در سردخانه ها تجهیزات برودتی باید به صورت دوره ای سرویش شوند. لازم به ذکر است که هر سال تجهیزات داخل سردخانه به طور متوسط دچار 7 درصد استهلاک میشوند. بنابراین بخشی از هزینه ها صرف تعمیر و یا سرویس تجهیزات سردخانه خواهد شد.

برای سوددهی سردخانه، هر سردخانه دار باید در امانت داری کالای سپرده شده کوشا باشد تا مجبور به پرداخت خسارت نشود. حق الحفاظ سردخانه نیز بر اساس این معیارها تعیین میشود.

تعرفه نگهداری میوه در سردخانه

درامد اصلی سردخانه ها به تعرفه تعیین شده از طرف وزارت بازرگانی بستگی دارد. این وزارت خانه هر ساله با توجه به شرایط اقتصادی نرخ نگهداری انواع کالا در سردخانه ها را اعلام میکند. تعرفه نگهداری میوه در سردخانه ها بدین شکل است که به ازای هر کیلو گرم در ماه، مشتری بر اساس تعرفه مشخص شده مبلغی را پرداخت میکند.

تعرفه نگهداری میوه در سردخانه - اندیشه سبز

البته تعرفه نگهداری روزانه و بلند مدت نیز وجود دارد. ناگفته نماند که در تعرفه های سردخانه، هزینه های بارگیری و تخلیه کالا به صورت جداگانه حساب میشود. همچنین تعرفه تعیین شده فقط به سردخانه هایی تعلق گرفته میشود که تمامی شرایط استاندارد را دارا بوده و قوانین مرتبط با این صنعت را رعایت میکنند.

در این جا تعرفه نگه داری انواع میوه را با هم بررسی میکنیم :

تعرفه نگهداری انواع میوه کیوی، سیب درختی، انگور و مرکبات در بسته بندی پلاستیکی و پالت فلزی در سال 98 معادل 15.823 ریال میباشد. میوه های گفته شده اگر به صورت جعبه پلاستیکی و بدون باکس پالت فلزی بسته بندی شوند تعرفه ارزان تری خواهند داشت که معادل 13.450 ریال خواهد بود. همچنین تعرفه نگهداری سیب درختی در جعبه های چوبی 11.213 ریال است.

در ادامه حق الحفاظ یک سردخانه کانکسی با ظرفیت 10 تن میوه را محاسبه میکنیم :

اگر میوه ها به شکل جعبه های پلاستیکی و با باکس پالت فلزی بسته بندی شده باشند به ازای هر کیلوگرم، مشتری باید 15.832 ریال در ماه پرداخت کند. بنابراین هزینه اجاره سردخانه برای 10 تن میوه با این شرایط معادل 15.823×10.000=158.230.000 ریال خواهد بود.

اگر بسته بندی میوه ها به شکل جعبه پلاستیکی ولی فاقد پالت فلزی باشد هزینه اجاره سردخانه 10 تنی برابر با 134.500.000 ریال خواهد بود.

هزینه کرایه ماهانه سردخانه برای 10 تن سیب درختی با جعبه چوبی نیز 112.130.000 ریال می باشد.

به طور کلی اگر هزینه های جاری را از مبلغ کرایه کسر کنیم، سود سردخانه ها در حالت عادی تقریبا 25 درصد خواهد بود. توجه داشته باشید که تمامی این محاسبات بر اساس تعرفه های سال 98 می باشد. مدیریت سردخانه تأثیر زیادی بر سود آن دارد. همچنین سود سردخانه میوه در هر منطقه تابع کشش بازار آن منطقه می باشد و در مناطق مختلف سود سردخانه ها با هم فرق میکند.

قیمت سردخانه میوه

قیمت سردخانه میوه با توجه به نوع کاربری آن، تناژ سردخانه، آب و هوای منطقه و کیفیت و قدرت تجهیزات سرمایشی به کار رفته در ساخت آن مشخص میشود. قبل از اجرای سردخانه تمامی شرایط از طرف کارشناسان بررسی و امکان سنجی میشود، سپس هزینه نهایی سردخانه براورد میشود.

سردخانه های کانکسی در طی چند سال اخیر بیش تر از سردخانه های صنعتی مورد توجه افراد قرار گرفته است. زیرا هزینه احداث این نوع سردخانه ها پایین تر از سردخانه های صنعتی میباشد. یکی دیگر از مزیت های مهم سردخانه کانکسی امکان حمل آن به نقاط مختلف میباشد. در صورتیکه در این زمینه نیاز به مشاوره داشته باشید میتوانید از طریق تماس با شماره های زیر با کارشناسان ما تماس گرفته و مشاوره دریافت نمایید.

4 دیدگاه در “سود سردخانه میوه

  1. نادر گفت:

    سلام
    بنده دو عدد سوله به متراژ ۷۰۰متر دارام ميتونيم بدون اینکه تخریب کنین تبدیل کنیم به سرد خانه ممنون

    1. سلام
      چنین موردی باید کارشناسی بشه و نحوه ی ساخت سوله ، ضخامت دیواره ها ، ارتفاع ، نوع پوشش سقف و … بررسی شده و سپس نظر داده بشه . حتما با یک کارشناس محلی برای این مورد مشورت کنید . هزینه های بعدی شما ارتباط مستقیمی با این کارشناسی داره و اگر شرایط مناسب باشه نیازی به تخریب نخواهد بود

  2. تقی قیاسی گفت:

    سلام و خسته نباشید
    بنده زمینی به متراژ ۱۰.۰۰۰متر دارم و میخواهم سردخانه ای ۵۰۰ تنی احداث کنم و قصد احداث سردخاته راک را دارم در این زمینه میخواستم بهم کمک کنین مرسی منتظر هستم

    1. f.gh گفت:

      با سلام، برای مشاوره و خرید تجهیزات سرمایشی با کارشناس فروش مهندس محمودی: 09143403463 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.