مقالات سرمایشی

شرایط و دستورالعمل نگهداری پیاز در سردخانه

آموزش نحوه نگهداری پیاز در سردخانه - اندیشه سبز

آموزش نحوه نگهداری پیاز در سردخانه

اگر قصد نگهداری پیاز در سردخانه را دارید حتما با این مطلب همراه باشید، در ادامه به شرایط دما و رطوبتی مناسب سردخانه پیاز، نحوه بسته بندی و چینش آن، نحوه شناسایی پیازهای مناسب برای نگهداری در سردخانه و سایر نکات مهم اشاره خواهد شد. 

اگر دما و رطوبت سردخانه پیاز طبق گفته های این مقاله رعایت شود تا 6 الی 9 ماه در سردخانه قابل نگهداری است و به شرطی که مطابق نکات ارائه شده در این مقاله به خوبی تفکیک و ضد عفونی شده باشند. علاوه بر این، انواع سردخانه های مناسب برای نگهداری پیاز معرفی شده اند که برای باغداران، مغازه داران میادین میوه و تره بار و هم چنین خریداران عمده پیاز و صیفی جات مناسب خواهد بود. 

سردخانه میوه و سبزی
سردخانه میوه و سبزی
» مناسب برای نگهداری از پیاز و سایر سبزیجات و میوه ها بدون یخ زدگی
» دارای سیستم خنک کننده ی بسیار قدرتمند و با کیفیت
» بهره گیری از فن دمنده برای تهویه و سیرکولاسیون هوا
قیمت : 220,000,000 تومان

زمان مناسب برای برداشت پیاز جهت نگهداری در سردخانه 

پیاز بر خلاف میوه جات، پس از برداشت نمی رسند و در زمان برداشت جهت نگهداری در سردخانه باید کاملا رسیده باشند. زمان برداشت پیاز به نوع آب و هوا، خاک و نژاد پیاز بستگی دارد. اگر نوع خارجی باشد که می توان غده ها را از روی زمین برداشت نمود. اما اگر پیاز از نوع ایرانی باشد، حتما بایستی زمین را کنده و غده ها را از زیر خاک استخراج کرد. 

برای آگاهی از زمان درست برداشت به حالت و رنگ ساقه ها توجه کنید، زمانی که حدود 40 الی 50 درصد از بوته های بالایی شروع به پژمردگی و زرد شدن کردند، می توانید پیاز را برداشت کنید. 

 

 

تفکیک پیاز جهت نگهداری در سردخانه 

وجود هر گونه زخم و ترک در بدنه پیاز، موارد له شده و آسیب دیده و … احتمال فساد در سردخانه را افزایش داده و حتی سایر پیازهای مجاور را نیز درگیر آفت خواهد کرد. ضمن جداسازی پیازهای درشت و مناسب برای ارائه خارج از فصل، باید به سالم بودن آنها نیز توجه کرده و موارد کوچک و زخمی را جهت ارسال به بازار تفکیک نمود. 

پس از شناسایی و تفکیک پیازهای درشت و سفت، بایستی آنها را با استفاده تری کلر ازت ضد عفونی کنید که البته انجام این کار باید با نظارت کارشناس کشاورزی و بهداشت صورت گیرد. این کار به افزایش طول عمر پیاز در سردخانه کمک کرده و از فاسد شدن آنها تا حد زیادی ممانعت خواهد کرد. 

خشک کردن پیاز پس از برداشت

وجود آب زیاد در بافت پیاز، سرعت فساد آن را افزایش خواهد داد و میزان افت زدگی آن بیشتر از پیازهای خشک خواهد بود. بنابراین پس از تفکیک و جداسازی پیازها، باید آنها را برای مدتی در مجاورت آفتاب قرار داده تا پوست آن کاملا خشک و قابل جدا شدن باشد. نرم بودن پوسته، سبب فاسد شدن سریع این صیفی خواهد شد. 

خشک کردن پیاز پس از برداشت - اندیشه سبز

در صورت کمبود زمان در خشک کردن، می توان از دستگاه های خشک کن استفاده کرد. روند خشک کردن ممکن است از چند روز تا یک الی دو هفته به طول بینجامد، این کار باید در زمان استراحت پیاز انجام شود، در غیر این صورت احتمال جوانه زنی این صیفی در مجاورت گرما وجود دارد. 

شرایط مناسب بسته بندی در سردخانه 

معمولا برای نگهداری پیاز از گونی های پلاستیکی توری استفاده می شود، تا تمامی پیازها برودت مناسب را دریافت کنند، از تلنبار کردن آنها بر روی هم باید خودداری کرد چرا که احتمال گندیده شدن پیازهای زیرین و میانی بسیار بالاست. استفاده از قفسه در سردخانه و قرار دادن گونی ها با فاصله مشخص بر روی قفسه ها بهترین روش انبار است. 

روش مناسب دیگر استفاده از جعبه های پلاستیکی چفت شونده هست، طوری که هر جعبه با دیگری 3 الی 4 سانتی متر فاصله داشته باشد. این روش برای سردخانه هایی مناسب است که فاقد قفسه هستند. 

بایستی پیازها را در داخل جعبه ها قرار داده (ترجیحا جعبه های کم ارتفاع) و آنها را بر روی هم قرار داد، طوری که چفت شوند و بین هر جعبه چند سانتی متر فاصله وجود داشته باشد. این فاصله هم از جهت ارتفاع و هم از اطراف باید حفظ شود. 

دما و رطوبت سردخانه نگهداری پیاز

به منظور حفظ کیفیت این صیفی هنگام نگهداری در سردخانه، حتما بایستی دمای آن را به تدریج کاهش داده تا در نهایت به 1 درجه بالای صفر برسد. در صورتی که برودت سردخانه به منفی 3 درجه سانتی گراد برسد، احتمال یخ زدن پیاز و ترکیدن بافت های آن بالا خواهد بود، بنابراین بهترین محدوده دمایی برای آن بین -1 الی 0 درجه سانتی گراد است. 

دما و رطوبت سردخانه نگهداری پیاز - اندیشه سبز

رطوبت بسیار بالا سبب شیوع بیماری های قارچی ، کپک زدگی و خرابی پیاز می شود، بنابراین مقدار رطوبت سردخانه بایستی بین 60 الی 70 درصد حفظ شود. وجود یک سیستم تهویه مناسب در سردخانه، جهت تهویه مطبوع و کنترل رطوبت الزامی است. 

پایش و کنترل پیاز در طول دوره نگهداری 

هر چند وقت یکبار باید پیازها را مورد بررسی قرار داده از خراب نبودن آنها اطمینان حاصل کرد، هم چنین در صورت مشاهده موارد مشکوک به خرابی و کپک زدگی سریعا خارج شده و تغییرات لازم در دما و رطوبت و تهویه سردخانه اعمال شود. 

شرایط خروج پیاز از سردخانه 

خروج ناگهانی پیاز و تغییر دمای ناگهانی سبب تغییر در کیفیت پیاز خواهد شد و احتمالا چروک شدن و یا ترک برداشتن آن وجود دارد. به همین دلیل، در ساعات اولیه پس از خروج پیاز از سردخانه باید آن را تحت گرمای کنترل شده قرار داد تا به تدریج با محیط بیرون هم دما شود. 

سردخانه مناسب برای نگهداری پیاز کدام است ؟

جهت نگهداری پیاز باید از سردخانه بالای صفر استفاده کرد که به نام سردخانه میوه نیز شناخته می شوند. این سردخانه ها در انواع مختلف کانکسی، اتاقکی و سوله ای ساخته می شوند. ابعاد سردخانه و ظرفیت آن بسته به میزان تولید و انتخاب خریدار دارد.

سردخانه مناسب برای نگهداری پیاز کدام است ؟ - اندیشه سبز

نوع کانکسی آن برای کشاورزان و باغداران کوچک مناسب بوده که تمامی دیوارها و سقف آن به صورت ساندویچ پانل و با نصب تجهیزات برودتی ساخته می شود. با مراجعه به صفحه سردخانه کانکسی می توانید اطلاعات لازم در این باره را به دست آورید. 

سردخانه اتاقکی نیز به روش فوق ساخته می شود با این تفاوت که فرد از قبل اتاق یا سالن مجزایی را داشته و با نصب عایق و تجهیزات لازم، آن را به سردخانه بالای صفر تبدیل می کند. معمولا بازاریان و فعالان میوه و تره بار از سردخانه های اتاقکی استفاده می کنند. 

و در نهایت سردخانه های سوله ای که به کسب و کارهای بزرگ اختصاص دارد و معمولا کسانی که قصد اجاره فضای سردخانه را دارند، از این سیستم استفاده می کنند. باغدارانی که پیاز خیلی کمی برای ارسال به سردخانه دارند، می توانند از سردخانه های عمومی با پرداخت اجاره ، استفاده کنند. 

مشاوره ساخت و راه اندازی سردخانه پیاز 

در صورت نیاز به ساخت و راه اندازی سردخانه پیاز یا سایر میوه و سبزیجات می توانید از خدمات اندیشه سبز بهره مند شوید. این مجموعه دارای 30 سال سابقه در زمینه راه اندازی انواع سردخانه ها بوده و از طریق تماس با شماره های زیر می توانید از هزینه های راه اندازی سردخانه و همچنین مشاوره رایگان برخوردار شوید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

2 دیدگاه در “شرایط و دستورالعمل نگهداری پیاز در سردخانه

  1. رسول عطائی از افغانستان گفت:

    سلام علیکم و رحمت الله و برکاته ،
    خیلی ممنون میشم اگه در باره اینکه آیا میتوانیم با ساختن یک زیرزمین و نصب ایرکاندیشن در آن پیاز را برای مدت طولانی نگهداری کنیم

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام بله برای مصرف خاگی میشه اما برای دپو به مقدار زیاد مناسب نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.