غاز

علت بیماری بال فرشته ای در غاز همراه با روش های پیشگیری و درمان

علت و درمان بیماری بال فرشته ای در غاز و اردک ها - اندیشه سبز

علت و درمان بیماری بال فرشته ای در غاز و اردک ها

غازها و اردک ها بیماری های مشترک زیادی دارند یکی از بیماری هایی که مختص این دو پرنده آب دوست است ، بیماری بال فرشته ای است. این بیماری که بال پیچ خورده یا کج شده نیز نامیده می شود، یک شرایط آرایشی خاص است که غازها و اردک ها ممکن است به آن مبتلا شوند، در پی این بیماری، پرهای پروازی غاز از نوک بال در حین رشد پیچ خورده و از حالت عادی خارج شوند. یعنی پرها برخلاف روند عادی و خوابیده خود، به حالت بیرون زده رشد پیدا می کند. 

وقتی پرهای غاز سریعتر از حالت نرمال رشد پیدا می کند و از ساختار اصلی بال های پرنده زودتر رشد می کند، پرهای سنگین فشار زیادی را به آخرین مفصل بال وارد کرده و سبب پیچ خوردن آن مفصل می شود که نتیجه آن رشد بال های پروازی ، خارج از مسیر اصلی و به حالت بیرون زده می باشد. 

این رشد نامتعارف بال ها همراه با بزرگ شدن پرنده رشد پیدا می کند. این بال های آسیب دیده به جای اینکه به زیبایی روی بدن تا شوند، به طور دائم با زاویه ای نامناسب بیرون می زند و معمولا با خونریزی هایی نیز همراه است. 

جوجه اردک ها و جوجه غازهایی که در سنین 8 تا 12 هفتگی هستند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند. لازم است بدانید، اردک های بالای 16 هفته سن دارند، به اندازه کافی بالغ شده اند و این عارضه در آینده در آنها رخ نخواهد داد چون استخوان های بال آنها کاملاً رشد کرده است. غازهای 20 هفته ای به بالا نیز به ندرت این بیماری غاز را تجربه خواهند کرد. 

بیماری بال فرشته ای یا در بال چپ و یا در هر دو بال ایجاد می شود و به ندرت مشاهده شده که فقط در بال راست ایجاد شود. 

نحوه پیشگیری بیماری بال فرشته ای در غازها

ظاهراً بیماری بال فرشته در غازهای نر شایع‌تر است، اما غازهای ماده نیز هر از گاهی به این بیماری دچار خواهند شد.

اصولا این بیماری حالتی فانتزی داشته و تنها تغییر در شکل ظاهری بال های پرنده است و سلامتی آنها را به شکل جدی به خطر نمی اندازد، زیرا غازها و اردک های دارای بال فرشته ای به راحتی می توانند راه بروند، بخورند، بنوشند و حتی شنا کنند.

تنها قادر به پرواز نخواهند بود، اما از آنجایی که غاز های اهلی و خانگی به پرواز نیازی ندارند و حتی در صورت پرواز، امکان فرار و گم شدن آنها نیز وجود دارد، بنابراین تغییر شکل بال ها به هیچ وجه فعالیت آنها را محدود نخواهد کرد.

نحوه پیشگیری بیماری بال فرشته ای در غازها - اندیشه سبز

اما این وضعیت در غازها و اردک‌های وحشی جدی‌تر است، زیرا آنها برای مهاجرت و فرار از دست شکارچیان به بال‌های پروازی خود نیاز دارند. نکته جالب اینجاست که غازهای وحشی اساسا به این بیماری دچار نمی شوند چون عامل اصلی بروز این عارضه ، انسان ها هستند که غازها را به درستی تغذیه نمی کنند. اطلاعات بیشتر را در صفحه تغذیه غاز بخوانید

و این یکی از دلایلی است که نباید به اردک‌های وحشی پارک‌ها یا برکه‌ ها چیزهایی مانند نان سفید یا کراکر بدهیم.

چرا که این غذاها میزان پروتئین و کربوهیدرات زیادی دارند و منجر به بروز بیماری بال فرشته ای در آنها میشود، در نهایت غازها و اردک‌های وحشی را به معنای واقعی کلمه به پرنده هایی زمین گیر تبدیل کرده که در برابر شکارچیان و دشمنان به شدت آسیب‌پذیر خواهند بود. 

عوامل به وجود آورنده بیماری بال فرشته ای 

همانطور که گفته شد، عامل اصلی پیدایش این بیماری انسان ها هستند که با غذاهای مقوی و سرشار از پروتئین آنها را تغذیه میکنند. اگرچه چندین مطالعه نشان داده که بیماری بال فرشته ای ژنتیکی بوده یا ناشی از دمای نادرست جوجه کشی است، اما اکثر محققان و متخصصان طیور، بر این اعتقاد دارند که این بیماری در نتیجه پروتئین اضافی رژیم غذایی جوجه غازها می باشد.

تغذیه جوجه غازها و جوجه اردک ها با رژیم غذایی دارای پروتئین و انرژی زیاد باعث رشد خیلی سریع پرهای آنها می شود و در نتیجه وزن بال‌های آنها به حدی زیاد می شود که مفاصل و استخوان های بال توانایی تحمل وزن زیاد بال ها را ندارند. نتیجه آن همان چیزی است که سبب پیچش در نوک بال ها و مفاصل متصل می شود.

چگونه از بیماری بال فرشته ای در غازها جلوگیری کنیم؟

همانطور که بارها شنیده اید، پیشگیری بهتر از درمان است چون مانع از به وجود آمدن هزینه ها و دردسرهای اضافی در آینده خواهد شد و به سلامت غازها نیز کمک خواهد کرد. در ادامه روش هایی جهت جلوگیری از بروز این بیماری توضیح داده شده است. 

الف – از مواد غذایی کم پروتئین استفاده شود 

توصیه می شود که تنها در دو هفته اول، جوجه ها را با جیره غذایی پر پروتئین تغذیه کنید، یعنی جیره غذایی آنها در دو هفته اول باید 18 درصد پروتئین یا بیشتر داشته باشد. پس از گذشت سن دو هفتگی و تا زمان بلوغ و شروع جفت گیری و تخم گذاری باید از جیره غذایی کم پروتئین استفاده کنید که تنها 15 الی 16 درصد پروتئین دارد.

هرگز از جیره غذایی جوجه ها و پرندگان گوشتی برای جوجه غازها و اردک ها استفاده نکنید، چرا که دارای پروتئین بسیار بالایی است و در واقع فقط برای پرندگان گوشتی که نیاز به رشد سریع دارند، در نظر گرفته شده است.

از مواد غذایی کم پروتئین استفاده شود - اندیشه سبز

بهتر است جیره غذایی غازها و اردک های خود را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید و یا به صورت بسته بندی شده باشد تا از میزان منابع غذایی به کار رفته در آنها اطلاع داشته باشید، استفاده از مواد غذایی فله ای و غیر استاندارد که سطح پروتئین بالاتری دارند، علاوه بر اینکه  باعث ایجاد بال فرشته ای می‌شود، منجر به بروز آسیب‌های پا و ساق پا نیز خواهد شد و این اتفاق به دلیل سرعت رشد خیلی سریع جوجه غازها و اردک ها می باشد. 

ب – تحرک زیادی داشته باشند

جوجه اردک ها و جوجه غاز هایی که تحرک و جنب و جوش کافی داشته باشند، مفاصل و بال های قوی تری نیز خواهند داشت، قوی شدن مفاصل مانع از پیچ خوردن آنها خواهد شد، بنابراین توصیه می شود که آنها را به صورت روزانه در فضای آزاد رها کنید تا به گشت و گذار بپردازند. 

هم چنین در صورتی که بالاتر از سه هفته سن دارند می توانید در استخر کم عمق آب ولرم رها کنید تا شنا کنید، شنا کردن نیز به تقویت بال ها و ورزش کردن آنها کمک خواهد کرد. جهت جلوگیری از سرماخوردگی و بیماری جوجه ها، بهتر است زمانی که هوا آفتابی و گرم است، آنها را در محیط رها کنید. 

ج – علوفه و سبزیجات را به غذای آنها اضافه کنید. 

جوجه غازهایی که در فضای باز پرورش داده می شوند کم کم به گیاهان و علوفه های روی زمین نیز آشنا شده و از آنها تغذیه خواهند کرد. بنابراین اگر دارای باغچه و یا علف زار هستید، حتما زمانی که هوا خوب است، آنها را در مراتع رها کنید تا به خوردن علوفه ها و سبزیجات نیز عادت کنند. 

اما اگر فاقد چنین زمینی هستید، می توانید از گیاهانی مانند یونجه ، شبدر، کلم و کاهو، خیار خرد شده ، برگ سیب زمینی و ترب و … استفاده کنید، سبزیجات را خرد کرده و در جیره غذایی آنها قرار دهید. این کار به سیر شدن جوجه ها غازها کمک خواهد کرد و به دلیل پایین بودن سطح انرژی آنها ، سبب رشد سریع بالها نیز نخواهد شد. در نوشته نگهداری غاز در خانه اطلاعات مفیدی برای خواندن وجود دارد.

چگونه بیماری بال فرشته ای را درمان کنیم؟

اگر علی رغم انجام اقدامات فوق، باز هم شاهد بروز پدیده بال فرشته ای در جوجه غازهای چند هفته ای بودید، باید سریعا جهت درمان آن وارد عمل شوید و از ادامه بیرون زدگی بال ها جلوگیری شود. 

اولین علائم بیماری بال فرشته ای ، بیرون زدگی بال های یک سمت یا دو سمت بدن جوجه می باشد که به محض مشاهده اولین نشانه ها باید دست به کار شوید. چون که استخوان های مفاصل جوجه غازها هنوز نرم بوده و فرصت بازگردانی جهت و سمت و سو را دارند. 

چگونه بیماری بال فرشته ای را درمان کنیم؟ - اندیشه سبز

برای این کار باید بال های پیچ خورده را در جهت امتداد سایر پرها قرار دهید و به خوبی باندپیچی کنید، این باند باید به مدت دو هفته بر روی بدن جوجه غاز بماند، تا مفصل ها به خوبی تقویت شوند و پرهای بال در جهت درست رشد پیدا کنند. 

هم چنین در عین حال باید از جیره غذایی سرشار فیبر مانند سبزیجات به خصوص یونجه استفاده شود. در صورتی که به یونجه تازه دسترسی نداشتید، می توانید از پلت های یونجه استفاده کنید. 

سخن آخر

در این نوشته به علت به وجود آمدن بیماری بال فرشته ای در جوجه غازها و اردک ها پرداخته شد و روش هایی برای پیشگیری و در نهایت درمان بیماری ارائه شدند، در صورتی که از نکات گفته شده مقاله استفاده کنید، مطمئنا گله سالم تری خواهید داشت. در صورت وجود هرگونه سوال می توانید از طریق دیدگاه های همین صفحه با ما در میان بگذارید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

5 دیدگاه در “علت بیماری بال فرشته ای در غاز همراه با روش های پیشگیری و درمان

  1. حامی گفت:

    درود لطفا راهنمایی کنید من یه اردک ۸یا ۹ دارم ۴ ماه بال هاش فرشته ای شده تازه فهمیدم که غیر عادی میشه خوبش کرد یا نه؟بزرگ شده.

    1. admins-r گفت:

      سلام حامی
      مقاله رو بخون کامل توضیح دادم در مورد این بیماری. بعد اگه باز سوالی داشتی در خدمتم.

  2. حسام گفت:

    با سلام
    چند وقت پیش که یکی از غاز هام اینجوری شد یکی از همسایه ها یک کپسولی داد که دو سه روزه غاز درمان شد،الان اسم کپسول یادم رفته،کسی می‌دونه اسمش چیه

    1. Admin گفت:

      سلام
      اطلاعی ندارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.