مرغ عشق

سخنگو کردن مرغ عشق در کمترین زمان

چطور مرغ عشق را سخنگو کنیم؟ برخی با خرید مرغ عشق انتظار دارند ظرف مدت زمان کوتاهی مرغ عشق دستی شود و سخن بگوید. سخنگو شدن مرغ عشق به شرایط مختلفی بستگی دارد و لازم است مراحل آموزشی را پشت سر بگذارد. لازم است بدانید که این پرنده به ندرت سخنگو می شود و ممکن است از بین هر 100 مرغ عشق فقط یکی سخن بگوید که آن نیز به آموزش زیاد و صرف وقت فراوان نیاز دارد.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
» مناسب برای جوجه کشی از مرغ عشق
» دارای برد ضد نویز
» با آموزش رایگان جوجه کشی
قیمت : 4,970,000 تومان

چرا که مرغ عشق در بین برخی طوطی سانان از سطح هوش پایین تری برخوردار است و آموزش به او زمان بیشتری صرف خواهد کرد. در این مقاله آموزش گام به گام سخنگو کردن مرغ عشق آموزش داده شده است:

از چه زمانی برای سخنگو کردن مرغ عشق اقدام کنیم؟

برای سخنگو کردن مرغ عشق ابتدا باید دستی شده باشد. مرغ عشق را باید از 15 روز بعد از تولد دستی کنید. بنابراین مرغ عشق باید کاملا اهلی شده و به صاحب خود خو گرفته باشد تا بتوانید مراحل آموزش برای سخنگو کردن او را آغاز کنید.

بهترین زمان برای سخنگو کردن مرغ عشق دستی و اهلی، سن 2.5 تا 3 ماهگی می باشد. پس اگر سن پرنده شما به 3 ماهگی نزدیک می شود، باید سریعا مراحل آموزش سخنگو کردن مرغ عشق را شروع کنید.

مراحل سخنگو کردن مرغ عشق

در این قسمت از پست، سخنگو کردن مرغ عشق به صورت مرحله به مرحله آموزش داده می شود :

مرحله اول ) اهلی کردن مرغ عشق

اهلی کردن مرغ عشق - اندیشه سبز

باید رابطه خوب و دوستانه با مرغ عشق برقرار کرده باشید طوری که مرغ عشق از دست شما غذا بخورد و روی دستتان بنشیند. تا زمانی که مرغ عشق با شما احساس راحتی نکند هیچ یک از آموزش های سخنگو شدن را دریافت نمی کند. جایزه دادن به مرغ عشق، تغذیه مناسب و قرار دادن اسباب بازی در اختیار او تأثیر زیادی برای دوستانه شدن رفتار شما با او دارد.

جالب است بدانید که مرغ عشق به صدای خانم ها و بچه ها واکنش بهتری نشان می دهند و زودتر سخنگو می شود.

مرحله دوم ) شرایط محیط مرغ عشق

آموزش برای سخنگو کردن مرغ عشق را از 2.5 تا 3 ماهگی او شروع کنید. وقتی برای اولین بار قصد دارید کلمه ای را به مرغ عشق بیاموزید باید او را در یک اتاق ساکت و بدون حواس پرتی قرار بدهید زیرا در این شرایط سطح هوشیاری او به بالاترین حد ممکن می رسد.

شرایط محیط مرغ عشق - اندیشه سبز

باید در این زمان رو به روی پرنده نشسته و تمام عوامل حواس پرتی مانند آینه، کودکان، اسباب بازی ها و … را از محیط دور کنید.

در زمان آموزش محیط باید کاملا آرام باشد. تلویزیون را خاموش کنید و تا حد امکان در یک اتاق تنها به پرنده آموزش دهید. اگر در نزدیکی مرغ عشق بچه باشد یا پرنده دیگری قرار گرفته باشد آموزش به او هیچ اثری ندارد. حیاط نیز مکان مناسبی برای آموزش نیست چون ممکن است مرغ عشق با دیدن گربه یا سایر حیوانات بترسد.

مرحله سوم ) ساعت آموزش سخنگو کردن مرغ عشق

بهترین ساعت برای سخنگو کردن پرنده ابتدای صبح و در هنگام غروب می باشد. دقت کنید که پرنده کاملا سرحال باشد و انرژی کافی برای آموزش را داشته باشد. در هر روز 3 مرتبه در جلسات با فاصله از هم برای آموزش سخنگویی مرغ عشق تلاش کنید.

مدت زمان هر جلسه آموزش نباید بیش از 15 دقیقه باشد چون بعد از این زمان حوصله پرنده سر می رود و دیگر آموزش ها را دریافت نمی کند.

مرحله چهارم ) شروع آموزش

مرغ عشق را روی قفس بگذارید و صورتتان را مقابل مرغ عشق قرار دهید. طوری که صورت و حرکت لب ها را ببیند. اگر برایتان مقدور است صورت خود را نزدیک ببرید تا مرغ عشق حرکات لب ها را ببیند در این حالت مشاهده می کنید که مرغ عشق نیز خودش را به شما نزدیک می کند. این وضعیت علاوه بر ایجاد صمیمیت بیشتر، مرغ عشق را برای یادگیری ترغیب می کند.

برای ابتدای آموزش سعی نکنید به پرنده جمله آموزش بدهید چون یاد نمی گیرد. باید از کلمات ساده مانند (( سلام)) شروع کنید. هیچ گاه چند کلمه را به طور هم زمان آموزش ندهید چون مرغ عشق سردرگم می شود. البته می توانید در خارج از جلسات آموزشی نیز در مکالمات خود با دیگران از کلمات آموزشی استفاده کنید تا مرغ عشق با کلمات بیشتر آشنا شود.

مرحله پنجم) لحن صدا

لحن صدا زمان حرف زدن با مرغ عشق - اندیشه سبز

لحن صدا در زمان آموزش بسیار مهم است. کلمه را با صدای بلند و رسا و با انرژی برای مرغ عشق تکرار کنید. البته کلمه را زیاد تکرار نکنید چون مرغ عشق کلافه می شود و دیگر تمایلی به یادگیری نشان نمی دهد. بهتر است در ابتدای آموزش، کلمه مورد نظر را چند مرتبه تکرار کنید سپس آن را داخل جملات مختلف قرار دهید. مثلا اگر در حال آموزش کلمه سلام هستید. چند مرتبه کلمه را تکرار کنید و بعد آن را داخل جمله بگذارید و بگویید ((سلام مرغ عشق)) یا ((مرغ عشق سلام))

یک کلمه را تا زمانی به پرنده آموزش دهید تا به طور واضح آن را یاد گرفته و سپس به سراغ کلمه بعدی بروید. وقتی مرغ عشق شروع به تقلید می کند ممکن است صدای او خیلی نارسا باشد. نگران نباشید چون به مرور زمان و تکرار آموزش، کلمه را به طور واضح بیان می کند.

بیشتر بخوانید: برای آشنایی با بهترنی غذایی مرغ عشق در دوران تخم گذاری، جوجه داری و … مقاله  بهترین غذای مرغ عشق در تخم گذاری، جوجه داری، جوجگی و بلوغ را مطالعه کنید.

مرحله ششم ) آموزش صحیح سخنگویی به مرغ عشق

در مرحله بعدی باید روی لحن مرغ عشق کار کنید. یعنی مرغ عشق باید بتواند لحن شما را هم تقلید کند. وقتی تقلید لحن را یاد گرفت باید به او جایزه بدهید تا تشویق شود. وقتی مرغ عشق به مرحله تقلید لحن می رسد بدین معنا است که ظرفیت دریافت آموزش بیشتری دارد و شما میتوانید جملات بیشتری را به او آموزش دهید.

مرحله هفتم) آموزش جملات به مرغ عشق

زمانی که مرغ عشق کلمات را یاد گرفت، آموزش جمله را شروع کنید اما باید از جملات ساده شروع کنید. مثلأ (( صبح بخیر)) یا (( شب به خیر)). در مرحله آموزش جمله نیز چند جمله را به طور هم زمان آموزش ندهید. بعد از یادگیری یک جمله، جمله بعدی را شروع کنید.

بیشتر بخوانید: آیا با نشانه ای بارداری مرغ عشق آشنا هستید؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد به مقاله علائم تخم گذاری مرغ عشق مراجعه کنید.

نکاتی راجع به سخنگو کردن مرغ عشق

  1. پیش از اهلی شدن مرغ عشق، به هیچ عنوان آموزش سخنگویی او را شروع نکنید. در این حالت پرنده از شما ترسیده و ممکن است هیچگاه سخنگو نشود.
  2. محیط شلوغ مانند آشپزخانه را برای قرار دادن قفس مرغ عشق و آموزش به او انتخاب نکنید. چون در آشپزخانه چیزهای زیادی برای پرت کردن حواس مرغ عشق وجود دارد.
  3. رابطه شما با مرغ عشق در سرعت یادگیری تاثیر زیادی دارد. پس سعی کنید هر روز رابطه بهتری با مرغ عشق برقرار کنید.
  4. در منزل به جز مرغ عشق هیچ پرنده دیگری نگه ندارید چون اگر مرغ عشق به صدای سایر پرنده ها عادت کند؛ دیگر زبان انسان ها را یاد نمی گیرد یا آموزش به او بسیار سخت می شود. چون او ترجیح می دهد با پرنده دیگری که در محیط حضور دارد ارتباط برقرار کند.
  5. اگر می خواهید بدانید که مرغ عشق آموزش ها را دریافت می کند یا خیر باید به مردمک چشم او نگاه کنید. اگر مردمک چشم بزرگ شده باشد او در حال دریافت آموزش است.
  6. سعی کنید رابطه بین کلمات و موقعیت را به مرغ عشق یاد بدهید.
  7. وقتی مرغ عشق برای اولین بار کلمه را تکرار می کند شادی زیادی از خودتان نشان بدهید و این واکنش خوب را با هر بار تکرار کلمه به او نشان بدهید. سریعا در این زمان به او تشویقی مناسبی بدهید.
  8. زمان غذا دادن یا آب دادن به مرغ عشق، کلمات را تکرار کنید.
  9. مرغ عشق های کم سن زودتر در مقایسه با مرغ عشق های با سن زیاد آموزش ها را دریافت می کنند.
  10. مرغ عشق نر زودتر از ماده سخنگو می شود. برخی دلیل این قابلیت را به تمایل بیشتر مرغ عشق نر برای برقراری رابطه نسبت می دهند.
  11. در خارج از جلسات آموزشی، تلویزیون یا رادیو را روشن کنید تا مرغ عشق با کلمات بیشتر آشنا شود.
  12. آموزش سخن گفتن را برای مرغ عشق به یک تفریح و سرگرمی تبدیل کنید. بی حوصلگی و عصبانیت، شما را به یک موجود ترسناک برای مرغ عشق تبدیل می کند.
  13. حالت های روحی مرغ عشق را شناسایی کنید. وقتی مرغ عشق در تنهایی صدا می کند و نوک خود را می ساید این زمان خوشحالی مرغ عشق است و بهترین زمان برای آموزش کلمات به او.
  14. وقتی مرغ عشق یک کلمه یا جمله را یاد گرفت خوراکی مورد علاقه اش را در قفس قرار دهید و آن تشویقی را در هیچ زمان دیگری تکرار نکنید؛ مگر وقتی که جمله یا کلمه جدید دیگری را یاد گرفت و تکرار کرد.

جمع بندی

مرغ عشق یکی از پرندگانی است که می توانید با آموزش دادن، او را به یک پرنده سخنگو تبدیل کنید. در این مقاله از اندیشه سبز گفته شد که سخنگو کردن مرغ عشق منوط بر این است که ابتدا او را دستی کنید؛ سپس مراحل سخنگو شدن را گام به گام انجام دهید. تعداد جلسات آموزشی و زمان آموزش، در یادگیری مرغ عشق تأثیر زیادی دارد. تکرار کلمات و آموزش صحیح به مرغ عشق به سخنگو شدن او در مدت زمان کوتاه کمک می کند. در نظر گرفتن جایزه و تشویقی نیز تاثیر زیادی در روند یادگیری او دارد. نکته پایانی این که در آموزش به مرغ عشق صبور باشید.

8 دیدگاه در “سخنگو کردن مرغ عشق در کمترین زمان

  1. ناشناس گفت:

    درمورد حمام عروس هلندی میخوام بدونم

    1. admin-ra گفت:

      سلام
      عروس هلندی توی فصول سرد می تونه هفته ای دو بار و توی فصول گرم یک روز در میان حموم کنه
      آبی که براش استفاده می کنی باید آب تصفیه شده و بدون کلر باشه و آهک و املاحی نداشته باشه
      حتما باید ولرم باشه، دمای حدود 40 درجه
      بعد از حموم کردن برای خشک کردنش به هیچ وجه نباید از سشوار استفاده کنی چون گرمای سشوار بهش آسیب میزنه
      با یه حوله ی نرم و تمیز آب پرهاشو خشک کن و بعدش بذارش تو یه محیط نسبتا گرم تا کامل خشک بشه
      ممکنه تا زمان خشک شدنش یکم بلرزه که این کاملا طبیعیه و جای نگرانی نیس

  2. رضا گفت:

    سلام مرغ عشق من الان یه ماه میشه تخم گذاشته وروی تخم هم میخوابه ولی هنوز جوجه نشده چرا؟؟؟

    1. admin-ra گفت:

      سلام رضا
      طول دوره ی جوجه کشی از تخم مرغ عشق حدود 18 تا 20 روزه و تو این مدت باید از تخم در میومدن
      اگه یه ماهه که در نیومدن به احتمال زیاد یا تخم نطفه نداشته یا هم جوجه داخل تخم تلف شده و باید برداری تخمو و بندازی دور

  3. ناشناس گفت:

    سلام.مرغ عشقم تخم گذاشته ولی اصلا نمیره که روش بخوابه.الان به اجبار چندین بار داخل لانه هدایتش میکنم و درش را میبندم.اما هنوزم نمیره روش بخوابه.به نظر شما من چیکاری انجام بدم که پرنده تمایل پیدا کنه؟؟؟

    1. admins-r گفت:

      سلام شما کاری نمیتونی بکنی اگه نخواد بشینه نمیشینه.
      چنتا دلیلم داره
      یا تخم نطفه نداره.
      یا نطفش خیلی ضعیفه.
      یا بلد نیست باید چیکار کنه.

    2. رضا گفت:

      سلام
      مرغ عشق من 5تا تخم گذاشته وفقط 1دانش باز شده چیکار کنم

      1. admins-r گفت:

        سلام
        رضا کاری نمیتونی بکنی چند روز منتظر بمون اگه دیدی تخم های دیگه باز نمیشن برشون دار ببین صدای ازشون در میاد یا تکون میخورن
        اگه تکون خورد که هیچ بزار سر جاشون اگه کنه نه به احتمال زیاد قرار نیست جوجه بشن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.