مقالات لبنیاتی

خواص آب پنیر برای انسان | مصرف آب پنیر برای چه بیماری هایی مفید است؟

مصرف آب پنیر برای چه بیماری هایی مفید است؟ - اندیشه سبز

آب پنیر به دلیل داشتن پروتئین، پروبیوتیک ها و مواد مغذی بیشمار خواص بسیار زیادی برای بدن دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها کمک به هضم بهتر غذا و سلامت دستگاه گوارش است. بسیاری از افراد از خواص بی نظیر آب پنیر غافل بوده و آن را دور میریزند. اگر می‌خواهید فواید مصرف آب پنیر برای بدن را بدانید این مقاله از اندیشه سبز را را از دست ندهید.

همه چیز در مورد خواص آب پنیر برای انسان

آب پنیر یا پروتئین وی (whey) یکی از مواد مغذی برای بدن است که مصرف آن می‌تواند برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید باشد. این خوراکی پر خاصیت سرشار از کلسیم، پروتئین ، پروبیوتیک و … می باشد. باکتری‌های موجود در آب پنیر به هضم بهتر غذا کمک می‌کنند و باعث رفع مشکلات گوارشی می‌شوند. همچنین این ماده به دلیل داشتن پروتئین و کلسیم بالا از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

سرعت جذب آب پنیر در روده بسیار بالا است و همین موضوع باعث انتقال سریع مواد مغذی موجود در آن به بدن می‌شود. علاوه بر آن مصرف آب پنیر باعث سم زدایی کل بدن شده و مواد زاید را از بدن خارج می‌کند.

در ادامه این پست از وبلاگ اندیشه سبز، سایر خواص آب پنیر برای انسان ذکر شده اند:

خواص آب پنیر برای پوست

خواص آب پنیر برای پوست - اندیشه سبز

آب پنیر یکی از کلاژن سازهای قوی برای پوست به حساب می‌آید و به دلیل کلسیم و پروتئین بالایی که دارد باعث تقویت و استحکام ناخن‌ها نیز می‌شود. همچنین استفاده از آب پنیر به تنظیم PH پوست کمک می‌کند و مصرف آن برای جوانسازی و بازسازی پوست بسیار مفید است.

مصرف روزانه آب پنیر به درمان کک و مک صورت کمک می‌کند و خشکی پوست را از بین می‌برد. همچنین مصرف آن باعث چاق شدن صورت می‌شود و روند پیری صورت را کند می کند.

فواید آب پنیر برای موها

ماده اصلی تشکیل دهنده مو پروتئین است و از آنجایی که آب پنیر پروتئین بالایی دارد مصرف آن می‌تواند باعث استحکام و رشد بیشتر مو‌ها شود.

همچنین مصرف روزانه آب پنیر باعث تقویت فولیکول های مو شده و جلوی ریزش مو را می‌گیرد و همین موضوع به داشتن موهای پرپشت‌تر و شاداب تر کمک می‌کند.

خواص آب پنیر برای بدنسازی و ورزشکاران

یکی دیگر از خواص آب پنیر برای چاق شدن و عضله سازی بدن است که ورزشکاران به عنوان مکمل از آن استفاده می‌کنند. به دلیل پروتئین بالایی که دارد انرژی و کالری که از طریق سوخت و ساز از بدن خارج شده را تامین می‌کند.

آب پنیر یکی از مکمل‌های غذایی با ارزش برای ورزشکاران به حساب می‌آید و اگر آب پنیر یا پودر آن را در وعده صبحانه و یا قبل از خواب مصرف کنید به چاق شدن و تنظیم خواب بهتر نیز کمک می‌کند.

بهترین زمان مصرف آب پنیر برای عضله سازی

بهترین زمان مصرف آب پنیر برای بدن سازان، نیسم ساعت تا یک ساعت بعد از تمرین آن ها می باشد. در این زمان سرعت جذب بدن بالا بوده و پروتئین موجود در آب پنیر جذب بدن فرد خواهد شد.

خواص آب پنیر برای کبد چرب

خواص آب پنیر برای کبد چرب - اندیشه سبز

از دیگر خواص آب پنیر پاکسازی کبد است که با مصرف روزانه آن می‌توان جلوی چرب شدن کبد را گرفت و باعث بهبود عملکرد آن شد.

از آنجایی که آب پنیر ضد سودا و ضد صفرا بوده مصرف آن برای بیماری‌های کبدی و گوارشی بسیار مفید است و سودای بیش از حد بدن را از بین می‌برد.

از دیگر مزیت ‌های مصرف آب پنیر پایین آوردن کلسترول و چربی خون است که اگر به طور مکرر از آن استفاده کنید می‌توانید تا حد زیادی چربی خون و کبد را کاهش دهید.

مصرف آب پنیر و سلامت قلب

از دیگر خواص آب پنیر زیاد کردن گلبول ‌های سفید خون است که اگر بطور روزانه مصرف شود باعث عملکرد بهتر قلب می‌شود. وجود سدیم و پروتئین در این ماده مغذی مشکلات قلبی عروقی را کاهش می‌دهد و همین موضوع به بهبود بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

کمک به درمان یبوست و سم زدایی بدن

امروزه به دلیل عادت‌های بد غذایی بدن افراد پر از سموم و مواد مضر شده‌است که با مصرف روزانه آب پنیر می‌توانید به دفع این سموم کمک کنید.

علاوه بر موارد ذکر شده این ماده به دلیل جذب بالا در روده و به دلیل داشتن باکتری‌های مفید به تحریک روده کمک کرده و همین موضوع عمل دفع را آسان‌تر و جلوی یبوست را می‌گیرد.

خواص آب پنیر برای قند خون

پروتئین موجود در آب پنیر به کنترل سطح انسولین خون کمک می‌کند و مصرف آن برای کنترل و پیشگیری از دیابت بسیار موثری است.

از این رو به افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند توصیه می‌شود که حداقل روزی دو فنجان آب پنیر میل کنند تا از این طریق میزان انسولین موجود در خون آن‌ها تنظیم شود.

بیشتر بخوانید: برای آشنایی با مواد اولیه و تجهیزات لازم که برای کارگاه و کارخانه پنیر مورد استفاده قرار میگیرد، مقاله صفر تا صد خط تولید انواع پنیر را مطالعه کنید.

مصرف آب پنیر برای لاغری

از آب پنیر می‌توان برای لاغری نیز استفاده کرد چرا که پروتئین و مواد مغذی موجود در آن باعث سیری شده و جلوی اشتها را می‌گیرد که همین امر باعث باعث لاغری فرد می‌شود. در این ماده پروتئین GMP موجود بوده که نقش مهمی در کاهش اشتها و لاغری فرد دارد.

خواص آب پنیر در طب سنتی

مصرف آب پنیر در طب سنتی نیز توصیه بسیار زیادی شده است. این ماده به دلیل هضم راحت، واردعروق شده و سبب رفع گرفتگی و سم زدایی عروس می گردد. همچنینی خاصیت مسهل داشته و از یبوست و مشکلات گوارشی جلوگیری می نماید.

خاصیت سم زدایی آن باعث رفع تلخی صفرا و درمان کبد چرب می شود. همچنین به دلیل خاصیت جوانسازی برای پوست مفید بوده و سرشار از آنتی اکسیدان می باشد.

همانطور که گفته شد آب پنیر خواص زیادی دارد که علاوه بر موارد ذکر شده برای فشار خون، ورم دست و پاها، کاهش گرسنگی و بهبود عملکرد بدن بسیار مفید است.

مضرات مصرف آب پنیر

  1. در میزان مصرف آب پنیر هم مانند سایر مواد مغذی دیگر باید اعتدال را رعایت و به اندازه مصرف کرد تا دچار عوارض نشوید.
  2. در ماه بیش از دو هفته نباید آب پنیر را مصرف کرد. چرا که سبب تنبلی معده روده می شود.
  3. لاکتوز موجود در آب پنیر ممکن است برای بعضی افراد باعث بروز حساسیت کند پس حتما قبل از مصرف مطمئن شوید که به لاکتوز حساسیت ندارید.
  4. کسانی که به مشکلات روده مانند سندروم روده تحریک پذیر مبتلا هستند، نباید این ماده را مصرف کنند.
  5. بیماران کلیوی نباید آب پنیر را مصرف کنند.
  6. دقت داشته باشید که این ماده با برخی از دارو ها تداخل داشته و اگر دارویی مصرف میکنید، پیش از خوردن آب پنیر با پزشک خود مشورت نمایید.
بیشتر بخوانید: آیا مصرف لبنیات میتواند مضر باشد؟ لبنیات برای چه گروه از افراد مضر است؟ برای پاسخ به این سوالات مقاله  مصرف لبنیات برای چه افرادی مضر است؟ را مطالعه کنید.

با آب پنیر خانگی چه کنیم؟

همان گونه که در متن گفته شده، آب پنیر خواص بیشماری دارد و مصرف آب برای سلامتی مفید می باشند. زین پس آب پنیر را دور نریخته و در شیشه درب بسته و تمیزی نگهداری کنید. سپس به صورت روزانه از آن میل بفرمایید. البته برخی از افراد با آب پنیر، قره قروت تهیه کرده و آن را مصرف میکنند.

آیا میدانید: می توان با کشک، ماست، پنیر قره قروت تهیه کرد؟ برای آشنایی با نحوه تهیه این ماده مقاله طرز تهیه قره قروت در خانه را مطالعه فرمائید.

جمع بندی

آب پنیر سرشار از پروتئین و املاح ضروری برای بدن بوده که بصورت پودری هم موجود است و ورزشکاران از آن به عنوان مکمل غذایی استفاده می‌کنند.

مصرف درست و صحیح آب پنیر می‌تواند جلوی بسیاری از بیماری‌ها را بگیرید و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود. همچنین می‌توان با مصرف آن مواد زائد و سموم موجود در بدن را از بین برد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

2 دیدگاه در “خواص آب پنیر برای انسان | مصرف آب پنیر برای چه بیماری هایی مفید است؟

  1. حسین نوروزیان گفت:

    باسلام عرض ادب، من در روستا زندگی میکنم برای گرفتن پروانه کسب دامداری به حهادی کشاورزی مراجع کرده بودم تمام مدارکهای لازم رادادم الان ۳۰ روز هست هیچ خبری نیست ،
    آذربایجان شرقی خداآفرین روستای اوزبک

    1. admin-ra گفت:

      سلام حسین
      اونو باید دوباره از همون جهاد کشاورزی پیگیری کنی ببینی چرا خبری نیس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.