مقالات لبنیاتی

نحوه نصب و آموزش کار با دستگاه چیلر شیر سردکن

 طرز استفاده از دستگاه شیرسردکن - اندیشه سبز

 طرز استفاده از دستگاه شیرسردکن

شیرخام ماده اصلی و پایه تمامی لبنیات می باشد و دیگر لبنیات فراورده های جانبی شیر می باشند. با توجه به مصرف بالای لبنیات و اهمیت شیر خام، برای افزایش عمر این ماده غذایی با ارزش از تجهیزات لبنیاتی خاصی استفاده میشود. در حقیقت به منظور جلوگیری از ترش و فاسد شدن شیرخام تا زمان فراوری آن از دستگاه شیرسردکن استفاده میکنند.  شیرسردکن با پایین آوردن دمای شیر و هم زدن آن مانع فاسد شدن شیر خام به مدت 48 الی 72  ساعت میشود. بنابراین تولیدکنندگان و لبنیاتی ها فرصت کافی به دست می آورند تا بتوانند قبل از خراب شدن شیر خام ، از آن بهره ببرند. در ایستگاه های جمع آوری شیر نیز از شیرسردکن های متحرک استفاده میشود. دستگاه شیرسردکن کارکرد ساده ای دارد و طرز استفاده از آن اسان میباشد.

در این مقاله از مجموعه مقالات دسته لبنیاتی سایت اندیشه سبز، نحوه استفاده از شیرسردکن و نکات لازم به هنگام کار با این دستگاه را به شما آموزش میدهیم.

شیر سرد کن 100 لیتری
شیر سرد کن 100 لیتری
» دارای قابلیت بالا در خنک سازی شیر و مایعات دیگر
» برخورداری از بدنه ی دو جداره ی تمام استیل
» دارای ترموستات قابل تنظیم و دقیق
قیمت : 42,000,000 تومان

نکات مهم قبل از استفاده از شیرسردکن

قبل از استفاده از دستگاه شیرسردکن رعایت چند نکته بسیار مهم می باشد. یکی از این نکات حفظ بهداشت حین کار با این دستگاه است. از آنجایی که این دستگاه با یک ماده غذایی پر مصرف سروکار دارد ضروری است که بدنه بیرونی و داخلی آن و همچنین محیط استفاده کاملا بهداشتی و تمیز باشند.

در ساخت شیرسردکن استفاده از متریال ضد زنگ و بهداشتی مثل استیل استنلس یک شرط اساسی می باشد. زیرا این نوع بدنه زنگ نمی زند؛ مزه و رنگ شیر خام را تغییر نمیدهد؛ به سادگی قابل شست و شو بوده و در برابر ضربه و آسیب نیز بسیار مقاوم است.

 

نکات مهم قبل از استفاده از شیرسردکن - اندیشه سبز

قبل از شروع به استفاده از شیرسردکن، بدنه بیرونی و مخزن داخلی ان باید تمیز باشند. برای این منظور میتوان بدنه داخلی شیرسردکن را با آب شست و شو داد. در زمان نظافت دستگاه باید نکات بهداشتی را به طور جد رعایت کنید. زیرا هرگونه آلودگی به داخل دستگاه باعث ضایع شدن کیفیت شیرخام و همچنین منجر به فاسد شدن آن میشود. توجه داشته باشید که هر چقدر هم که با روش های پخت یا پاستوریزه کردن باکتری های مضر شیر از بین میرود ولی باز هم بار میکروبی شیر خام باید پایین باشد. به همین دلیل دامداران از همان ابتدای کار و از مرحله شیردوشی با دستگاه های شیردوش تا جمع آوری و فروش شیر خام موظف به رعایت بهداشت هستند. در غیر اینصورت محصول دامداری آنها فاقد ارزش بوده و آنها خسارت زده میشوند.

نحوه نصب

این دستگاه ها در دو شکل استوانه ای یا مکعبی و در حالت ایستاده یا خوابیده طراحی میشوند. معمولا شیرسردکن لبنیاتی به شکل مکعبی و ایستاده بوده و نوع استوانه ای و خوابیده در تانکرهای حمل شیر مورد استفاده قرار میگیرد. نصب مخزن شیرسردکن در تانکرها یا وانت های حمل شیر با شیرسردکن لبنیاتی و کارگاهی متفاوت است.

در لبنیاتی ها، شیرسردکن ایستاده همانند یخچال ایستاده نصب میشود. ابتدا یک محل مناسب برای نصب این دستگاه باید در نظر گرفته شود. به طوریکه محل نصب باید سطح صاف و مسطح داشته و به برق نیز دسترسی داشته باشد.

در طراحی شیرسردکن از موتورهای سرمایشی یخچالی استفاده میشود و این دستگاه میتواند دمای شیر را به 4 درجه سانتی گراد برساند و آن را سرد و خنک نگه دارد. لذا در زمان حمل و نقل این تجهیزات باید بدانید که بلافاصله دستگاه نباید مورد استفاده قرار گیرد. چرا که در اثر خم شدن دستگاه حین جابجایی ممکن است روغن کمپرسور به داخل لوله های گاز وارد شود. بنابراین اگر دستگاه در این وضعیت روشن شود، کمپرسور دستگاه در همان ابتدا آسیب جدی خواهد دید. به طور معمول توصیه میشود که به هنگام جابجایی تجهیزات سرمایشی حداقل به مدت 10 ساعت پس از نصب از آن استفاده نشود. زیرا در این مدت زمان، اگر روغن به داخل لوله های گاز رفته باشد، مجددا به داخل کمپرسور برمیگردد و مشکلی در سیکل تبرید دستگاه ایجاد نمیکند.

بیشتر بخوانید: بهترین مارک کره گیر برقی

در بیشتر شیرسردکن های معمولا نیازی به استفاده از پایه نیست. یعنی شیر خروجی دستگاه ارتفاع کافی از سطح زمین دارد و کاربر در تخلیه شیر به مشکلی برنمی خورد. ولی اگر دستگاه مورد استفاده شما این شکلی نبود باید آن را بر روی یک پایه نصب کنید تا در زمان تخلیه شیر از دستگاه بتوانید زیر آن ظرف یا پلاستیک قرار دهید.

شیرسردکن را با کمی فاصله از دیوار نصب کنید. همچنین محل نصب نباید نزدیک وسایل گرمایشی مثل بخاری باشد. در بخش پایین دستگاه یا در کنار موتور دستگاه حتما باید جریان هوا وجود داشته باشد. از پوشاندن این بخش از دستگاه خودداری کنید.

نحوه تنظیم ترموستات شیرسردکن

برای تنظیم دمای شیرخام در شیردسردکن باید ترموستات را تنظیم کنید. این ترموستات در بیشتر شیرسردکن ها به شکل عقربه ای بوده و میتوان از این طریق درجه خنک شدن شیر را تنظیم کرد. همچنین در برخی دستگاه ها نیز بصورت دیجیتالی بوده و میتوان از روی کنترلر دستگاه دمای دستگاه را مشاهده و تنظیم نمود.

نحوه تنظیم ترموستات شیرسردکن - اندیشه سبز

یکی دیگر از موارد قابل تنظیم در شیردسرکن ها، چرخش همزن آن می باشد. در حالت معمول در بیشتر دستگاه ها همزن داخل مخزن هر چند دقیقه یکبار شروع به چرخش میکند. ولی بصورت دستی نیز میتوان چرخش همزن را تنظیم کرد. عمل هم زدن شیر داخل مخزن به منظور جلوگیری از فعالیت باکتری های داخل شیر می باشد. زیرا شیر خام اگر برای مدت طولانی داخل یک مخزن بصورت راکد باشد، تبدیل یه یک مخلوط چند فازی خواهد شد که غیر قابل استفاده است.

تا چه مدت شیر خام در شیرسردکن قابل نگهداری است؟

شیر خام برای مدت بسیار طولانی در داخل شیرسردکن قابل نگهداری نیست. حداکثر زمان قابل قبول برای نگهداری شیر به این روش 72 ساعت می باشد. پس از 72 ساعت، شیر خام داخل دستگاه کیفیت خود را از دست میدهد و فاسد میشود. ناگفته نماند که سرد کردن شیر فقط سرعت رشد باکتری ها و میکروارگانیزم ها را کُند میکند و در نهایت شیر خام به تدریج ترش خواهد شد.

در زمان استفاده از شیر سردکن شیر دام های مختلف را با هم دخل یک مخزن نریزید. همچنین در زمان اضافه کردن شیرخام تازه به داخل مخزن، اثری از محتویات قبلی نباید باقی مانده باشد و مخزن را با آب یکبار شست شو دهید.

لازم به ذکر است که امکان سفارش و خرید شیر سردکن به صورت دو مخزنه یا سفارشی وجود دارد. این نوع دستگاه ها دارای مخزن جداگانه بوده و در هر یک از مخزن ها میتوان شیرخام دام های مختلف قرار داد. بدین معنی که در یکی از مخزن ها شیر گاو ریخته و در دیگر شیر گوسفند.

جمع بندی

در این مطلب از بلاگ اندیشه سبز نکات لازم هنگام نصب و کار با دستگاه شیرسردکن را توضیح دادیم. اگر سوالی در این زمینه دارید در بخش نطرات آن را بیان کنید.

2 دیدگاه در “نحوه نصب و آموزش کار با دستگاه چیلر شیر سردکن

  1. ابراهیم امینی راد گفت:

    سلام من با دستگاه نمیتونم خوب کار کنم میشه کمکم کنید

    1. f.gh گفت:

      سلام، اگر از فروشگاه ما خرید کرده اید با مشاوران ما تماس بگیرید به طور کامل شما را راهنمایی میکنند. ولی اگر محصول رو از جای دیگری تهیه کرده اید لطفا با بخش خدمات پس از فروش همان سازنده تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.