مقالات لبنیاتی

خواص ماست گاومیش چیست؟ | فواید و مضرات ماست گاومیش

خواص ماست گاومیش چیست؟ - اندیشه سبز

آیا میدانید ماست گاومیش چه خواص باور نکردنی دارد؟ در این پست از اندیشه سبز، انواع فواید و مضرات ماست گاومیش و طبع آن بررسی شده است. همچنین گفته شده که ماست گاو بهتر است یا ماست گاومیش! برای کسب اطلاعات کامل در مورد این ماده لبنی با ادامه این پست همراه باشید:

فواید مصرف ماست گاومیش

خواص ماست و کره گاومیش نسبت به لبنیات گاو و گوسفند بسیار بیش‌تر است. شیر گاومیش دارای مقادیر بالایی از ترکیبات پروتئینی و ویتامین‌های ضروری است و مصرف آن می‌‌تواند سبب شود فرد، تا مدت طولانی تری احساس سیری داشته باشد. در ادامه مهم‌ترین خواص ماست گاومیش بررسی شده اند:

1) لبنیات شیر گاومیش انرژی بخش است

ماست و کره گاومیش کالری بسیار زیادی دارند و با مصرف روزانه این محصولات در وعده صبحانه می‌توانید روز خود را همراه با انرژی زیاد شروع کنید. مصرف لبنیات شیر گاومیش به همراه دانه‌های مقوی مانند بادام و گردو یکی از بهترین گزینه‌های ممکن برای یک صبحانه مقوی است. البته دقت داشته باشید که این محصولات لبنی چربی بالایی داشته و مصرف آن به مقدار زیاد برای افراد دارای کلسترول خون و مبتلا به چاقی توصیه نمی شود.

به دلیل چربی بالای ماست گاومیش، میتوان مقدار زیادی کره محلی از آن گرفت. اگر قصد تهیه کره گاومیش از ماست پر چرب آن را دارید، خرید کره گیر ارزان قیمت به شما توصیه می گردد.

2) به افزایش وزن کمک می‌کند

به افزایش وزن کمک می‌کند - اندیشه سبز

ماست و کره و گاومیش حاوی چربی بالایی هستند. اگر به دنبال راهکاری برای افزایش وزن هستید، پیشنهاد می شود این محصولات لبنی پر انرژی را در وعده های غذایی خود قرار دهید.

3) غنی از کلسیم است

ماست گاومیش دارای مقادیر بسیار بالایی از املاح کلسیم هستند. کلسیم یکی از مهم‌ترین ترکیبات معدنی لازم جهت تقویت استخوان است. با گنجاندن فرآورده‌های لبنیاتی گاومیش در برنامه غذایی خود از ایجاد پوکی استخوان جلوگیری کنید.

همچنین کلسیم و دیگر املاح معدنی موجود در ماست و کره گاومیش باعث بهبود آسیب‌های مفصلی می‌شوند. وجود مقادیر بالایی از یون‌های کلسیم و منیزیم در محصولات لبنی بوفالو باعث افزایش سلامت و استحکام دندان‌ها نیز می‌شود.

4) بهبود عملکرد دستگاه گردش خون

یکی دیگر از خواص ماست گاومیش کمک به کاهش فشار خون می باشد. پتاسیم و بتا-لاکتوگلوبولین موجود در ماست تولید شده از شیر این حیوان، میتواند به بهبود گردش خون و کاهش فشار خون مصرف کننده کمک کند. همچنین پتاسیم موجود در این موادغذایی عملکرد کلیه‌های انسان را بهبود می بخشد.

5) افزایش تمرکز و یادگیری

وجود املاح معدنی مناسب در ماست گاومیش باعث بهبود فعالیت نورون‌های مغزی می‌شود. بنابراین مصرف روزانه لبنیات شیر گاومیش میزان یادگیری را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد‌.

6) پیشگیری از سرطان

ترکیبات موجود در ماست و کره گاومیش دارای خواص آنتی‌اکسیدانی هستند. وجود این ترکیبات مفید فعالیت سلول‌های مضر موجود در بدن انسان را مهار می‌کند و باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان می‌شود.

7) رشد بدن را تنظیم می‌کند

این محصولات لبنی دارای مقادیر بسیار بالایی از ویتامین D و دیگر ترکیبات مفیدی می باشند که روند رشد سلول‌های بدن را تنظیم می‌کند. مصرف روزانه لبنیات شیر گاومیش در دوران بلوغ می‌‌تواند به رشد قد شما کمک کند.

8) پوست شاداب‌تری داشته باشید

پوست شاداب‌تری داشته باشید - اندیشه سبز

وجود مقادیر بالایی از ویتامین E در ماست تولید شده از شیر گاومیش به سلامت پوست شما کمک می‌کند. در صورت مصرف روزانه این لبنیات مفید میزان چروک و آکنه پوستی کاهش می‌یابد. همچنین ترکیبات معدنی موجود در لبنیات گاومیش از ایجاد بیماری‌های پوستی جلوگیری می‌کند.

9) کاهش ریزش مو

از دیگر فواید ماست گاومیش این است که فولیکول‌ موها را تقویت می‌کند و ریزش موی شما را کاهش می‌دهد. با مصرف این محصول لبنی، رشد موهای شما افزایش یافته و سبب ضخیم تر شدن آن ها می گردد.

10) بهبود عملکرد دستگاه گوارش

ماست گاومیش دارای انواع باکتری‌های مفیدی است که عملکرد دستگاه گوارش انسان را بهبود می‌بخشد. با مصرف لبنیات گاومیش اختلالات گوارشی کاهش می‌یابد و غذای موجود در معده با سرعت بیش‌تری هضم می‌شود.

11) پیشگیری از بروز افسردگی

ترکیبات مفید موجود در ماست و کره گاومیش باعث افزایش ترشح هورمون‌های مربوط به احساس شادی در انسان می‌شوند. از دیگر خواص ماست گاومیش میتواند به تنظیم خواب انسان به دلیل تنظیم ترشح هورمون ها اشاره نمود.

12) کمک به عضله سازی

ماست و شیر گاومیش به دلیل وجود پروتئین بالای آن، یکی از بهترین غذاهای عضله ساز برای افراد ورزشکار است.

13) هضم آسان لبنیات گاومیش

لبنیات خاص از شیر گاومیش انواع پروتئین‌های زود جذب را در ساختار خود دارند. در این صورت دستگاه گوارش شما جهت هضم این ترکیبات مفید با مشکل مواجه نمی‌شود.

14) تقویت حس بینایی

ماست و کره گاومیش در ساختار خود حاوی مقادیر بالایی از ویتامین A هستند. این ویتامین در بهبود عملکرد حس بینایی نقش مهمی دارد و باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های چشمی می‌شود.

15) درمان کم خونی

آهن و ویتامین‌های گروه B موجود در ماست گاومیش میزان خون سازی در بدن را افزایش می‌دهند. با مصرف روزانه چند قاشق از این ماده لبنی، احتمال ابتلا به کم خونی کاهش می یابد.

16) ماندگاری بالای محصولات لبنی گاومیش

این ماده غذایی نسبت به محصولات‌ لبنی گاو و گوسفند ماندگاری بالاتری دارد. اهمیت این نکته در بسته بندی و جابه‌جایی فرآورده‌های لبنیاتی مشخص می‌شود.

طبع ماست گاومیش

از نظر طب سنتی شیر گاومیش بر خلاف شیر گاو، طبعی گرم و تر دارد. ماست آن نیز دارای طبعی گرم بوده و مصرف آن در زمستان و پاییز توصیه می گردد.

بررسی ارزش غذایی ماست گاومیش

ماست و کره گاومیش دارای درصد بالایی از انواع پروتئین‌های حیوانی هستند. با مصرف محصولات لبنی گاومیش احساس سیری مطلوبی خواهید داشت و در انجام فعالیت‌های روزانه خود دچار ضعف نمی‌شوید. در ادامه این پست از وبلاگ اندیشه سبز‌ ارزش غذایی لبنیات گاومیش بررسی می شوند:

  • نسبت آب به چربی‌های محلول در ماست گاومیش پایین است، بنابراین این محصول لبنی ارزش غذایی بالایی دارد‌.
  • ماست و کره گاومیش نسبت به محصولات لبنی دیگر حیوانات حاوی مقادیر بیش‌تری از پروتئین‌های محلول و غیر محلول هستند.
  • محصولات لبنی گاومیش دارای مقادیر بالایی از اسیدهای چرب مفید هستند.
  • میزان کلسیم و فسفر در کره گاومیش به صورت چشمگیری بیش‌تر از کره گاو و گوسفند است.
  • حاوی ویتامین C می باشد.
  • هر یک قاشق ماست گاومیش حدود ۲ برابر یک قاشق ماست گاو انرژی‌ دارد‌.
  • به طور کلی ماست گاومیش نسبت به ماست گاو، دارای چربی و پروتئین و لاکتوز بالاتری است.

مضرات ماست گاومیش

این ماده لبنی همان گونه که گفته شد، دارای مقادیر بالایی چربی و پروتئین می باشد. از این رو مصرف بی رویه آن می تواند منجر به بروز بیماری های قلبی عروقی، افزایش وزن و بالا رفتن کلسترول خون گردد. از طرف دیگر این محصول لبنی نسبت به ماست گاو، دارای لاکتوز بیشتری نیز می باشد. به همین جهت مصرف آن برای افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند، توصیه نمی گردد.

بیشتر بخوانید : طرز تهیه قره قروت خانگی

سخن پایانی

مصرف روزانه مقدار کمی ماست گاومیش استخوان‌های شما را محکم می‌کند‌ و باعث تقویت دندان‌ها می‌شود؛ وضعیت تولید هورمون‌های بدن را تنظیم می‌کند و به پوست شما طراوت و جوانی می‌بخشد. همچنین با گنجاندن ماست گاومیش در برنامه غذایی خود می‌توانید در طول روز پرانرژی باشید و از خطرات احتمالی افسردگی دور بمانید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

2 دیدگاه در “خواص ماست گاومیش چیست؟ | فواید و مضرات ماست گاومیش

  1. اندی. گفت:

    سلام. بسیارعالی مفیدوپرباربودتوضیحاتتون. خسته نباشید. قصدتشکرداشتم.

    1. admins-r گفت:

      سلام اندی
      خواهش میکنم
      ممنون از لطفتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.