مقالات لبنیاتی

روش خامه گیری از شیر | طرز تهیه خامه از شیر

طرز تهیه خامه از شیر - سایت اندیشه سبز

روش ها و ترفند های خامه گیری از شیر

خامه یکی از فرآورده های لبنی شیر است که طرفداران زیادی دارد و اولین محصولی است که از شیر به دست می آید ، در واقع خامه همان چربی شیر است که از آن گرفته می شود و دارای خواص زیادی می باشد. در این نوشته از اندیشه سبز روش های مختلف خامه گیری از شیر توضیح داده خواهد شد که شامل روش های سنتی و صنعتی می شود.

خامه گیر 140 لیتری 
خامه گیر 140 لیتری 
» قابلیت استخراج خامه از شیر در کمترین زمان
» برخورداری از بدنه و مخزن مقاوم در برابر رطوبت
» دارای کاربری اتوماتیک و آسان
قیمت : 20,000,000 تومان

ویدیو طرز تهیه خامه از شیر

کاربردها و خواص خامه

افرادی زیادی هستند که فقط به خامه به عنوان یک ماده غذایی پرچرب و مضر نگاه می کنند در حالی که از خوبی ها و فواید این محصول لبنی بی خبر هستند. خامه دارای کالری بسیار بالایی است طوری که با مصرف 230 گرم از این ماده لبنی حدود 450 کیلو کالری انرژی دریافت خواهید کرد. خامه علاوه بر اینکه دارای مقدار زیادی چربی و آب است، انواع ویتامین ها مانند ویتامین A، ویتامین های گروه B ، فسفر، کلسیم ، پروتئین و سایر مواد معدنی مهم برای بدن است. 

کاربردها و خواص خامه - اندیشه سبز

این ویتامین ها و مواد معدنی برای سلامت قلب ، تقویت چشم ، استحکام استخوان ها ، کاهش استرس ، تقویت سیستم ایمنی بدن ، رشد مو ، شادابی پوست، تقویت کلیه و … مفید است که حتما باید آن را به اندازه ای که مضر نباشد در برنامه غذایی خودتان بگنجانید. 

خامه در انواع مختلفی ساخته می شود که برای استفاده در شیرینی و کیک ، مصرف صبحانه ، پخت سوپ ، ساخت بستنی ، افزودن به قهوه ، ساخت میلک شیک ، افزودن به سالاد میوه و … کاربرد دارد.

تهیه خامه به شیوه سنتی

تهیه خامه به شیوه سنتی - اندیشه سبز

در زمان های قدیم که هنوز وسیله ای به نام خامه گیر یا همان سپراتور خامه اختراع نشده بود، مردم از روش های سنتی جهت تولید خامه استفاده می کردند که به شیوه های زیر انجام می شد :

الف – در این روش شیر را به آرامی گرم می کنند، طوری که به دمای جوش نرسد، سپس اجازه خنک شدن به آن را می دهند، پس از گذشت 24 الی 36 ساعت شاهد جمع شدن خامه از سطح شیر خواهید بود. این روش برای استفاده در خانه مناسب است. 

ب – در این روش نیز مقداری یخ در داخل ظروف حاوی شیر می ریزند، پس از گذشت حدود 12 ساعت شاهد جمع شدن چربی بر روی شیر خواهیم بود. این روش نیز مناسب برای استفاده در خانه است ولی تمامی چربی موجود در شیر را نمی گیرد.

ج – استفاده از همزن و یا مخلوط کن روش دیگری برای خامه گیری است، کافیست مقداری کره حیوانی را روی حرارت داغ قرار دهید و آب شده آن را داخل ظرف شیر بریزید، سپس کمی هم بزنید و ظرف حاوی شیر را روی حرارت ملایم قرار دهید. به صورت همزمان نیز با استفاده از یک همزن دستی یا برقی، شیر را هم بزنید. این کار باید تا جایی انجام شود که شیر کاملا غلیظ شود. سپس اجاق گاز را خاموش می کنیم ولی به هم زدن ادامه می دهیم تا زمانی که دمای خامه با دمای اتاق یکسان شود. سپس خامه حاصل را در یخچال بگذارید و در زمان های لازم مصرف کنید. 

خامه گیری از شیر به روش صنعتی

خامه گیری از شیر به روش صنعتی - اندیشه سبز

روش های فوق در مغازه های لبنیاتی و یا کارخانه های تولید محصولات لبنی کاربرد ندارد. در صنایع لبنیاتی از دستگاهی بنام خامه گیر جهت گرفتن خامه از شیر استفاده می شود. بنابراین اگر قصد راه اندازی فروشگاه لبنیاتی یا کارگاه تولید محصولات لبنی را دارید، حتما باید از سپراتور استفاده کنید.

خامه گیرها در اندازه ها و ظرفیت های مختلفی تولید می شوند و با توجه به ظرفیت تولیدی کارگاه و مشتریان بالقوه می توان گزینه مناسب را انتخاب و خریداری کرد اما در حالت کلی شیوه کار یکسانی دارند. 

خامه گیر ها به دو نوع دستی و برقی تقسیم بندی می شوند. خامه گیر دستی مخصوص روستا و مناطق عشایری می باشد، یعنی مناطقی که به برق دسترسی ندارند می توانند از این خامه گیر جهت تولید خامه از شیر استفاده کنند. از خامه گیر دستی در هر خانه ای می توان استفاده کرد و اصولا چرخ شیر خانگی نیز نامیده می شوند.

خامه گیرهای برقی نیز مناسب برای استفاده در کارگاه ها و مغازه تولید و عرضه محصولات لبنی می باشد. اصولا نحوه کار خامه گیر ها به این شکل است که شیر گرم را در داخل آن مخزن آن می ریزند و خامه گیر با استفاده از نیروی گریز از مرکز و چرخاندن سریع شیر اقدام به جداسازی خامه از شیر می کنند.

خامه گیری از شیر با دستگاه چگونه است؟

برای خامه گیری از شیر با استفاده از دستگاه چرخ شیر یا خامه گیر، بایستی شیر را بر روی شعله آرام ، گرم کنید طوری که به نقطه جوش نرسد، سپس شیر گرم را در داخل مخزن خامه گیر می ریزید، خامه گیر را روشن می کنید و به مرور زمان شاهد خروج خامه از خروجی مخصوص خامه خواهید بود و در خروجی دیگر نیز شیر کم چرب مناسب برای تولید ماست و دوغ و کره حیوانی از آن بیرون می آید. 

کدام نوع شیر برای تولید خامه مناسب است؟

توجه کنید که از هر شیری نمی توان خامه تولید کرد، بنابراین شیری که تازه از گاو و گوسفند و گاومیش و بز دوشیده می شود، مناسب برای تولید خامه است. به عبارت دیگر شیر پاستوریزه و هموژنیزه که مقدار زیادی از چربی آن گرفته شده باشد، مناسب برای خامه گیری نیست. در واقع کره همان چربی شیر است که از آن گرفته می شود و در صورت کم چرب بودن شیر نباید انتظار خامه زیادی از آن داشت. 

راهنمای خرید خامه گیر

در صورتی که علاقه مند به خرید خامه گیر جهت خامه گیری از شیر هستید می توانید با کارشناسان فروش اندیشه سبز تماس بگیرید تا گزینه مناسب و به صرفه را به شما پیشنهاد دهد. ضمن اینکه تمامی محصولات اندیشه سبز دارای گارانتی 1 ساله و خدمات پس از فروش 10 ساله می باشد و خیال شما را از بابت کیفیت محصول و پشتیبانی مطمئن آن راحت خواهد کرد. 

3 دیدگاه در “روش خامه گیری از شیر | طرز تهیه خامه از شیر

  1. Shaker mohammadi گفت:

    Salam Man bajad ba shoma har bezam

  2. علی احمدی گفت:

    سلام خسته نباشید ببخشید امکان داره اون موادی که تو ویدیو به شیر و آب اضافه کردید رو بگید.

    1. f.gh گفت:

      سلام، در ویدیوی فوق از پودر خامه استفاده شده که معمولا بر روی بسته بندی آن طرز تهیه خامه رو هم ذکر میکنن. مواد استفاده شده شامل پودر خامه، اب ، پودر قند و وانیل می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.