مقالات لبنیاتی

طرز تهیه روغن زرد حیوانی | روغن حیوانی چطور درست می شود

چطور روغن زرد حیوانی درست کنیم - اندیشه سبز

مراحل ساخت روغن زرد حیوانی

روغن زرد حیوانی یکی از محصولات لبنی بسیار خوشمزه و البته گران قیمت و پرطرفدار است که در هر خانه روستایی می توان آنها را مشاهده کرد. تولید روغن زرد دارای مراحل و فرایند های مختلفی است که از ماست گوسفند، گاو، گاومیش، بز و حتی شتر می توان گرفت.

در واقع روغن زرد همان چربی موجود در شیر است که طی فرایند هایی از آن گرفته شده و برای مصرف خوراکی خانوار مورد استفاده قرار می گیرد. خانواده های روستایی از این روغن جهت پخت و پز ، مصرف صبحانه و پذیرایی از مهمانان استفاده می کنند. روغن زرد حیوانی طعمی بسیار خوشمزه و مطبوع دارد و دلیل دیگر محبوبیت آن نیز به دلیل خواص فوق العاده و همین طعم لذیذ آن است. در این نوشته از اندیشه سبز طرز تهیه روغن زرد حیوانی را آموزش خواهیم داد. 

دستگاه کره گیر 5 لیتری خانگی
دستگاه کره گیر 5 لیتری خانگی
» تولید کره با بیشترین کیفیت در کمتر از نیم ساعت
» دارای موتور قدرتمند برای همزنی مداوم مواد
» امکان شستشوی مخزن و همزن دستگاه پس از هر بار کره گیری
قیمت : 1,220,000 تومان1,750,000 تومان

قدم اول – تبدیل شیر به ماست

اولین قدم برای تهیه روغن زرد استفاده از شیر پر چرب و تبدیل آن به ماست است، توجه کنید که امکان تهیه این روغن از شیر کم چرب و یا شیر پاستوریزه وجود ندارد و بهتر است که شیر مورد نظر را از دامداری معتبر و قابل اعتماد خریداری کنید. چونکه عامل اصلی تولید روغن زرد ، وجود چربی مناسب در شیر است.

تبدیل شیر به ماست - اندیشه سبز

پس از آنکه شیر جوشیده و کمی خنک شد، می توانید مایه را به آن اضافه کنید و تا 24 ساعت صبر کنید تا شیر به ماست تبدیل شود، دقت کنید که مقداری سرشیر نیز بر روی ماست جمع خواهد شد می توانید آن را بردارید و برای صبحانه مصرف کنید. 

قدم دوم – گرفتن کره از ماست

دومین مرحله گرفتن چربی موجود در ماست است که به آن کره گیری می گویند و با استفاده از دستگاه های کره گیر امکان پذیر است. برای انجام این کار کافیست که ماست را با مقداری آب خنک در داخل کره گیر بریزید و دستگاه را روشن کنید تا عمل چرخش شروع شود. پس از گذشت نیم ساعت الی چهل دقیقه شاهد جمع شدن کف زیادی بر روی دوغ حاصل خواهید شد.

در این زمان بهتر که چند حبه یخ به داخل مخلوط بیندازید وان را دوباره روشن کنید و پس از گذشت حدود دو دقیقه شاهد جمع شدن کره حاصل بر روی دوغ خواهید شد و می توانید با استفاده از یک کفگیر آنها را جمع آوری کنید. 

گرفتن کره از ماست - اندیشه سبز

کره ای که با استفاده از کفگیر جمع آوری کرده کرده اید دارای مقدار زیادی آب است که با استفاده از یک توری باید آن را بگیرید و چیزی که باقی خواهد ماند کره حیوانی است. بستگی به نوع حیوان ، کره ها در رنگ های مختلف از سفید گرفته تا زرد پر رنگ وجود خواهد داشت. کره ها دارای طعم بسیار خوشمزه ای هستند و بسیار پر انرژی هستند که معمولا در صبحانه ها مصرف می شوند. 

کره گیر یا همان مشک برقی که برای تبدیل ماست به کره استفاده می شود، دارای دو نوع بالازن و پایین زن می باشند. در کره گیر های پایین زن ، موتور گرداننده در کف آن قرار دارد و از قسمت زیرین اقدام به هم زدن مخلوط خواهد کرد و در ظرفیت های مختلفی نیز وجود دارند. 

اما کره گیر های بالا زن از قسمت بالا اقدام به مخلوط سازی آب و ماست می کند، با توجه به اینکه به موتور در قسمت بالا قرار دارد، راندمان این نوع کره گیر ها بیشتر از کره گیرهای پایین زن است و احتمال سوختن و آسیب دیدن موتور نیز کمر است. به هر حال لیستی از کره گیرهای اندیشه سبز را می توانید در صفحه کره گیر مشاهده کنید. 

قدم سوم – تبدیل کره به روغن زرد

حال که کره مورد نظر را تهیه کرده اید می توانید آن را به روغن زرد تبدیل کنید، برای این کار یک ظرف آلومینیومی یا استیل بزرگ را پیدا کرده و کره را درون آن بریزید. علت اینکه ظرف باید بزرگ باشد این است که از سر ریز شدن روغن جلوگیری کنیم. 

شعله گاز را روشن کنید تا کره شروع به گر شدن شود. زمانی که کره کمی گرم شد می توانید مقدار کمی آب و نصف قاشق چایخوری نمک به آن اضافه کنید، این کار به تبخیر بهتر دوغ موجود در کره کمک خواهد کرد. حرارت شعله باید آرام باشد و پس از مدتی کره از حالت جامد به مایع در آمده و آماده جوشیدن خواهد بود.

زمانی که کره به حالت مایع در آمد می توانید مقدار کمی آرد داخل ظرف بریزید، آرد دوغ و ماست موجود در روغن را به خود جلب کرده و در نهایت در کف ظرف ته نشین خواهد شد. برای جلوگیری از قرار گرفتن و سوختن آرد در کف ظرف ، بایستی آن را مرتبا هم بزنید.

تبدیل کره به روغن زرد - اندیشه سبز

این کار را تا زمانی ادامه دهید که روغن کاملا زرد شد، البته قبل از زرد شدن روغن ، شاهد کف کردن آن خواهید بود که در اینجا وجود ظرف بزرگ مانع از سر ریز شدن روغن خواهد شد، در مرحله کف کردن روغن نیز باید آن را مرتبا هم بزنید تا روغن سر ریز نشود و آب و دوغ موجود در آن به خوبی تبخیر شود. 

زمانی که روغن کاملا زرد شد و کف موجود در آن از بین رفت می توانید شعله را خاموش کنید و اجازه خنک شدن را به ظرف و روغن بدهید، وقتی که کمی خنک شد، می توانید روغن را از یک صافی و یا توری رد کنید تا مواد ته نشین شده از آن جدا شود. پس از آن شاهد روغن حیوانی زرد و کاملا تازه خواهید بود که قبل از مصرف بهتر است مدتی در یک مکان خنک مانند یخچال قرار بگیرد. 

از روغن زرد برای پخت و پز و مصرف صبحانه و سایر کاربردهای دارویی می توانید استفاده کنید، در مقاله تفاوت کره گیاهی و کره حیوانی به خواص و تفاوت های این دو ماده لبنی اشاره شده که می توانید با مطالعه آن اطلاعات خود را در زمینه لبنیات سنتی افزایش دهید و از یک رژیم غذایی سالم بهره مند شوید.

ویدیو طرز تهیه روغن زرد حیوانی

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.