بلدرچین

شرایط و تجهیزات مورد نیاز برای پرورش بلدرچین

تجهیزات پرورش بلدرچین

چه تجهیزاتی برای پرورش بلدرچین مورد نیاز است ؟

 بلدرچین یک پرنده  ریز جثه است که قابلیت این را دارد، در عرض 6 الی 7 هفته به بلوغ کامل برسد و در دوره ای قرار دارد که به راحتی می تواند جفتگیری و تولید مثل کند.بلدرچین ها وقتی بالغ می شوند، وزن شان بین 190 تا 200 گرم متغیر است. گوشت این پرنده ها کوچک آنقدر خوشمزه است که بسیاری از متخصصین تغذیه، خوردن آن را برای اشخاص بیمار، کودکان و سالمندانی که ناتوانی جسمی دارند و حتی زنان باردا و شیر ده توصیه می کنند.

مهم نیست هدف شما از پرورش بلدرچین، گوشتی کردن آنهاست یا اینکه به قصد تخمگذاری آنها را پرورش می دهید. قبل از شروع کار حرفه ای، پیشنهاد می کنم که، این مقاله را بخوانید تا بیشتر با خصوصیات این پرنده و لوازم و تجهیزاتی که برای راه اندازی مزرعه پرورشی لازم است آشنا شوید.

دستگاه جوجه کشی 168 تایی
دستگاه جوجه کشی 168 تایی
» مناسب ترین دستگاه برای جوجه کشی از تخم نطفه دار بلدرچین
» برخورداری از شانه های همه کاره با قابلیت تنظیم سایز
» مجهز به سیستم هشدار و اعلام خطر
قیمت : 10,500,000 تومان
محیط مورد نیاز پرورش بلدرچین گوشتی

مراحل اولیه برای شروع کار پرورش بلدرچین گوشتی

اگر هدف خود را بر  روی پرورش بلدرچین گوشتی تمرکز کرده اید، اولین چیزی که به آن احتیاج دارید، خرید یک دستگاه جوجه کشی با کیفیت است سپس تخم های نطفه دار را از یک مزرعه پرورشی معتبر خریداری کنید. برای جوجه گیری از تخم های نطفه دار، ملزم به رعایت پارامترهای ضروری از قبیل دما، رطوبت، اکسیژن رسانی به تخم های نطفه دار هستید تا نطفه ها شرایط خوبی را در ایام ستر و هچر داشته باشند و بدون کوچکترین مشکلی سر از تخم بیرون بیاورند در غیر این صورت با کمترین اختلاف های دمایی، رطوبتی و اکسیژن رسانی  تلف خواهند شد و شما از نظر مالی و زمانی که برای این دوره تلف کرده اید، متضرر می شوید.

تخم پرنده بلدرچین

ولی اگر هدف خود را بر روی پرورش بلدرچین های تخمگذار متمرکز کرده باشید، شرایط کمی فرق خواهد کرد. در چنین شرایطی، توصیه می کنم اولین کاری که قرار است انجام دهید، خرید قفس های استاندارد و مکانیزه باشد تا بتوانید بلدرچین های مولد را در داخل آن پرورش دهید. جنس قفس های مکانیزه باید از استیل ضد زنگ باشد تا مانع رشد قارچ و باکتری ها، در کف بستر باشید. سیستم جمع آوری تخم و فضله پرنده ها در این نوع قفس ها، به صورت خودکار و مکانیزه شده انجام می پذیرد و سینی های جمع آوری فضولات به راحتی قابل جدا سازی از کف قفس و شستشوست.

ضمن اینکه؛

  • شما باید سالن های پرورشی را مجهز به دستگاه های سرمایشی و گرمایشی کنید تا در فصل های گرم و سرد امکان تامین دمای مطلوب را داشته باشید.
  • حتما از سیستم تهویه رسانی هم غافل نشوید چون باعث تجمع گازهای سمی در داخل بستر می شود و پرنده ها را دچار بیماری تنفسی و عصبی می کند.
  • رطوبت محیط پرورشی را با استفاده از سیستم های رطوبت رسان کنترل کنید چون هوای خشک سیستم تنفسی بلدرچین ها را دچار مشکل می کند.
  • برای اینکه دفعات تخمگذاری بلدرچین های مولد زیاد باشد، با استفاده از لامپ های خورشیدی قوای جنسی آنها را تقویت کنید.

جیره غذایی بلدرچین های مولد باید به اندازه کافی پروتئین، کلسیم، فسفر، انواع ویتامین ها، کربوهیدارتها و املاح معدنی داشته باشد چون، آنها برای جفتگیری و تکثیر نسل به این غذاهای مقوی احتیاج دارند.

محیط پرورش بلدرچین

فضای مورد نیاز برای پرورش بلدرچین چقدر است؟

این موضوع بستگی به تعداد بلدرچین هایی است که قصد پرورش آنها را دارید. برای 1000 قطعه بلدرچین شما به یک سالن 100 متری احتیاج دارید که باید از قسمت های مجزایی تشکیل شده باشد.

  • انبار ذخیره برای نگهداری جیره غذایی پرندگان
  • سالنی مجزا برای نگهداری جوجه های تازه متولد شده
  • سالنی مجزا برای نگهداری بلدرچین های بالغ
  • بخش نگهبانی

سعی کنید انبار ذخیره همیشه خشک باشد و میانگین دما در آن به قدری پایین باشد که باعث فساد و کپک زدگی جیره های غذایی نشود چون قارچ ها و انواع باکتری ها زمانی رشد می کنند که مقدار دما زیادتر از حد مجاز باشد.

محیطی که جوجه های تازه متولد شده را به آن انتقال می دهید باید از محل نگهداری جوجه های بالغ، جدا باشد چون دما و نور مناسب برای نگهداری جوجه های یکروزه 35 درجه سانتی گراد و 24 ساعت روشنایی است در حالی که جوجه های بالغ به دما  و نور کمتری احتیاج دارند. دمای 24 درجه و نور 12 الی 16 ساعته برای آنها کفایت می کند.

مزرعه پرورش بلدرچین

ویژگی هایی که یک مزرعه پرورش بلدرچین دارد به چه  صورت است؟

خریدن تجهیزات استاندارد، زمانی کارایی دارند که شما محل پرورشی را در یک جای امن و به دور از سر و صدا راه اندازی کنید. جایی که تمامی امکانات اولیه از قبیل گاز، آب ، برق و تردد وسایل نقلیه در آن به راحتی قابل دسترس باشد. تاکید می کنم محل پرورشی باید دور از هر نو سرو صدا و آلودگی صوتی باشد. مکانی که نزدیک به عبور ماشین های سنگین و ریل های قطار نباشد چون وجود سر و صداهای ناهنجار، باعث آزار بلدرچین ها می شود و آنها را دچار استرس می کند به طوری که اختلالات هورمونی به وجود می آورد و میزان تخمگذاری و تولید مثل آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.

همچنین مزارع پرورشی باید، دور از سالن های سایر پرورش دهندگان باشد و حداقل چند کیلومتر از مناطق مسکونی دور باشد چون فضولات آنها بوی نامطبوعی دارد و باعث انتشار بیماری می شود.

تمام منافذ عبور حیوانات، حشرات، پرندگان و جانوران موذی را مسدود کنید چون همین موجودات ممکن است ناقل بیماری های خطرناکی باشند که زندگی بلدرچین را تحت تاثیر قرار می دهند.سعی کنید جهت ساختمان سوله ها طوری باشد که آفتاب گیر باشند. اگر جهت سوله ها را از شرق به طرف غرب بسازید بهتر است مخصوصا در مناطق گرمسیری چون اصفهان، یزد، کرمان و … چون در این مناطق آفتاب به صورت مستقیم می تابد و ممکن است فضای سالن همواره گرم باشد.در مناطق سردسیر هم جهت سوله ها را از شمال به جنوب بسازید تا آفتاب در گرم کردن سالن عملکرد بهتری داشته باشد.

تجهیزات مورد نیاز در سالن های پرورشی
  • وجود دستگاه های تهویه ساز
  • وجود لامپ های خورشیدی
  • تجهیزات سرمایشی و گرمایشی
  • سیستم برق اضطراری
  • سیستم رطوبت رسان

 

وجود این تجهیزات برای مزارع پرورشی 10000 قطعه ای الزامی است در غیر این صورت تلفات بلدرچین ها آنقدر زیاد خواهد شد که دچار ضررهای جبران ناپذیری خواهید بود.

برای بلدرچین های تخم گذار  به فکر خرید قفس های مکانیزه باشید تا سیستم تغذیه، آبرسانی و برداشت تخم و فضولات آنها راحت تر باشد.مطمئن باشید قفس های مکانیزه نقش مهمی در بالا بردن راندمان تولید خواهند داشت. ولی برای بلدرچین های گوشتی همین که بستری عاری از آلودگی، که مجهز به آبخوری و دانخوری است، تدارک ببینید کفایت می کند چون برای پروار شدن و لذیذ تر شدن گوشت شان باید جنب و جوش بیشتری داشته باشند.

  بررسی تجهیزات سالن پرورش بلدرچین

سیستم تهویه مرغداری

سیستم تهویه : اگر می خواهید سیستم تهویه رسانی در داخل سالن ها عملکرد بهتری داشته باشد، مناسب است که از دستگاه های تهویه رسانی استفاده کنید که رو به بیرون و رو به داخل کار می کنند تا در فصل تابستان و زمستان هوای نامطبوع سوله را به بیرون هدایت کنند و هوای تازه تری به داخل سالن برسانند. این سیستم میتواند شامل هواکش مرغداری ، دیواره پد سلولزی و … باشد.

نوردهی به سالن پرورش بلدرچین

سیستم نور دهی : بهتر است جهت تحریک شدن  بلدرچین های تخم گذار برای  جفتگیری، زمان روشنایی را در داخل سالن افزایش دهید. 17 الی 18 ساعت کافی است تا میزان بازدهی آنها را بالا ببرید.

سیستم گرمایشی سالن پرورش طیور

سیستم گرمایشی و سرمایشی : سیستم دفاعی بدن بلدرچین ها آنقدر حساس است که با کوچکترین اختلاف های دمایی دچار شک و استرس می شوند. میزان دما، در هر دوره از سن آنها متفاوت است ولی برای حفظ تعادل حتما از یک دماسنج استفاده کنید تا حساسیت آنها به تلرانس شدید دما کمرنگ تر شود.

سیستم تامین رطوبت سالن پرورش بلدرچین

سیستم تامین رطوبت : رطوبت هم مهمترین عامل برای رشد و ادامه حیات بلدرچین هاست چون اگر اختلاف مقدار رطوبت در داخل سالن افزایش یابد، مخاط تنفسی بلدرچین ها دچار مشکل می شود و فعالیت شیمایی بدن آنها تحت تاثیر افت و یا شدت گرفتن رطوبت مسئله ساز است پس توصیه می کنم حتما از یک رطوبت سنج و دستگاه های مه پاش یا بخار ساز استفاده کنید تا مقدار رطوبت تحت کنترل باشد.

سیستم برق اضطراری : تصور کنید برق منطقه چند ساعت قطع شود و سوله های شما مجهز به سیستم برق اضطراری نباشد. در هر فصلی که باشید فرق نخواهد کرد یا مقدار دما افزایش می یابد یا شدیدا افت می کند و این یعنی اوج فاجعه برای ادامه حیات بلدرچین ها پس توصیه می کنم که سالن های پرورشی را مجهز به سیستم های برق اضطراری کنید تا در چنین مواقعی تلفات بلدرچین ها را به حداقل برسانید.

دانخوری بلدرچین

 دانخوری : تنوع دانخوری در فروشگاه های عرضه محصولات دام و طیور بسیار زیاد است. بسته به تعداد بلدرچین ها و فضایی که در اختیار دارید، می توانید از نوع تکی و زنجیره ای استفاده کنید ولی توصیه می کنم برای کنترل بیشتر و بهبود سیستم دانخوری در سالن های پرورشی بزرگ از دانخوری های زنجیره ایی استفاده کنید که جنس شان از ورق های گالوانیزه است و به راحتی قابل شستشو هستند همچنین عمر مفیدتری دارند.

دانخوری بلدرچین

 آبخوری : وجود آبخوری هم به اندازه وجود دانخوری در سیستم پرورش بلدرچین ها ضروری است. اگر می خواهید سیستم آبرسانی بلدرچین ها در شرایط بهتری صورت بگیرد، بهتر است از آبخوری های نوع نیپلی استفاده کنید چون نه تنها در مصرف آب صرفه جویی می کنید بلکه احتمال آلودگی در این نوع سیستم ها آنقدر پایین است که خیال شما را راحت تر خواهد کرد.

دو نوع آبخوری نیپلی وجود دارد. جنس شان از پلاستیک و یا استیل ضد زنگ است. آبخوری های نیپلی با گذشت زمان کیفیت خود را از دست خواهند داد و حتی خطر آلودگی در این نوع آبخوری ها آنقدر زیاد است که توصیه نمی کنم از آنها استفاده کنید مگر اینکه در ابتدای راه باشید و تعداد بلدرچین های پرورشی شما معدود باشد ولی برای تعداد بیشتر توصیه می کنم، حتما از آبخوری های نیپلی از نوع استیل استفاده کنید. شاید هزینه خرید این نوع نیپل ها بیشتر از نوع پلاستیکی باشد ولی فایده آنها را در طولانی مدت احساس خواهید کرد چون ضد زنگ هستند، خطر آلودگی آنها به باکتری های کف بستر کمتر است و عمر مفیدتری دارند.

قفس مکانیزه بلدرچین

قفس های مکانیزه : استفاده از قفس در پرورش بلدرچین های تخم گذار بسیار رایج می باشد. قفس بلدرچین امکان نگهداری از تعداد بالایی از بلدرچین ها را در شرایطی مناسب همراه با دانخوری و ابخوری مخصوص ، سینی مخصوص جمع اوری تخم و همینطور سینی مخصوص جمع اوری فضله و … را دارا می باشد .

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

8 دیدگاه در “شرایط و تجهیزات مورد نیاز برای پرورش بلدرچین

  1. ناشناس گفت:

    سلام آیا تجهیزاتی برای بلدرچین هایی که درخانه نگهداری میکنیم دربازار موجود هست؟

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام چه تجهیزاتی مد نظرتونه ؟ ظروف دان خوری و آبخوری ، قفس های مناسب و … همشون توی بازار در ابعاد متنوع موجودن

  2. طلوع گفت:

    سلام وقتتون بخیر قیمت تجهیزات هم لطف میکنید بفرمایید!

    1. کریمی گفت:

      با سلام
      برای مشاوره و خرید تجهیزات و همینطور اطلاع از قیمت ها با شماره ی زیر تماس بگیرید :
      09143403463 مهندس محمودی

  3. بلدرچین گفت:

    من بلدرچینم

    1. کریمی گفت:

      سلام بلدرچین جان

  4. امیرحسین گفت:

    عالی بود ممنون

    1. Amin گفت:

      ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.