مقالات رطوبت ساز و مه پاش, مقالات گرمایشی

راه اندازی کارگاه تولید قند کله و شکسته و تجهیزات آن + ویدیو

کاربرد دیگ بخار در کارخانه قند و شکر + ویدیو - اندیشه سبز

چه تجهیزات برای راه اندازی کارگاه تولید قند شکسته، کله قند و … ضروری است ؟ در این مقاله از اندیشه سبز، تمامی تجهیزات مورد نیاز برای کارگاه های تولید قند حبه ، شکسته و کله قند به صورت کامل معرفی شده است. در صورتی که قصد راه اندازی این کسب و کار را دارید، مطالعه این متن برای شما ضروری خواهد بود.

هیتر خشک کن صنعتی
هیتر خشک کن صنعتی
» بهترین دستگاه صنعتی برای خشک کردن قند
» امکان تعیین قدرت گرمایشی از 100 تا 5 میلیون کیلوکالری
» بهره گیری از فن آکسیال یا سانتریفیوژ جهت پخش گرما
قیمت : 100,000,000 تومان

دستگاه های لازم برای کارگاه تولید قند 

  • دستگاه بخار ساز
  • قالب مخصوص قند حبه ای و کله قند
  • دستگاه قند شکن
  • دستگاه خشک کن

1- بررسی کاربرد بخار ساز ها در تولید قند و شکر

یکی از کاربرد های گسترده دیگ بخار، استفاده از آن در کارگاه تولید قند و شکر می باشد. این دستگاه با تامین رطوبت و گرمای مورد نیاز، در تولید قند حبه ای، کله قندی و شکر سفید و قهوه ای کاربرد دارد. بخار در قسمت های زیادی از فرایند تولید قند کاربرد داشته اما بیشترین استفاده از آن در مرحله استخراج قند و تولید کله قند ها و قند های حبه ای می باشد.

در ادامه تمام این مراحل به طور مفصل بررسی شده اند :

الف ) استخراج قند از نیشکر و چغندر

در خط تولید کارگاه قند، در ابتدا ، نیشکر و چغندر های شسته شده، در قطعات کوچکتر برش می خورند. سپس این قطعات با کمک غلتک های بسیار بزرگ، پرس شده و آب از آن ها خارج می گردد. این آب دارای املاح زیادی بوده که به کمک دستگاهی مخصوص تصفیه شده و برای تولید قند آماده می شود.

استخراج قند از نیشکر و چغندر - اندیشه سبز

پس از تصفیه و آماده سازی آب، نیاز است تا قند مایع، غلیظ شده و به شکل جامد درآید. این امر نیز با کمک تجهیزات گرمایشی ایجاد خواهد شد.

به منظور تغلیظ سازی آب نیشکر و چغندر، از دیگ های بخار استفاده می شود تا حرارت بالای این بخار به راحتی بتواند آب اضافی موجود در مایع را تبخیر نماید و همچنین سبب غلیظ تر شدن آن گردد. بنابراین از انواع دیگ بخار در تامین حرارت مورد نیاز استخراج و تغلیظ قند استفاده می گردد.

ب ) تولید کله قند پرسی با دیگ بخار

پس از تغلیظ قند و استخراج شکر از گیاهان، نیاز است تا این شکر به قند نیز تبدیل گردد. به طور کلی قند هایی که امروزه در بازار موجود می باشند به دو نوع قند حبه ای و کله قندی تقسیم بندی می گردند. همان طور که می دانید هر دوی این نوع قند، با قرار گرفتن درون قالب و فشار، به این شکل درآمده است. اما کاربرد بخار در تولید انواع مختلف قند چیست ؟

در تولید قند حبه ای و کله قندی به روش پرسی، در ابتدا شکر ها را خیس نموده و به درون قالب های مخصوص می ریزند. سپس با ایجاد فشار، سبب چسبیدن این شکر های خیس شده به یکدیگر می شوند. در برخی از کارخانجات، با استفاده از دیگ بخار رطوبت مورد نیاز بلور شکر را برای چسبیدن به یکدیگر تامین می سازند.

بخار تولید شده توسط این دیگ سبب می شوند تا بلور شکر مرطوب شده و به یکدیگر بچسبند. سپس این بلور های مرطوب را به درون قالب های مورد نظر ریخته و با ایجاد فشار و پرس نمودن این شکر های خیس، قند کله قندی یا حبه ی کوچک قند را تولید می سازند.

کاربرد دیگ بخار در تولید قند پرسی، ایجاد رطوبت مورد نیاز برای چسبیدن بلور های شکر به یکدیگر است. در برخی از کارگاه های کوچک تولید قند و شکر، از بخار ساز برقی نیز به این منظور استفاده می شود.
دستگاه بخار ساز برقی
دستگاه بخار ساز برقی
» دارای قدرت بالا در تولید بخار داغ
» ساخته شده از فولاد مقاوم با پوشش رنگ کامل نسوز
» دارای تابلو برق مجهز به محافظ جان و کنتاکتور
قیمت : 26,500,000 تومان28,000,000 تومان

ج ) تولید کله قند تبلوری

علاوه بر روش تولید قند به کمک قالب و پرس، روش دیگری نیز برای تولید قند های کله قندی به کار می رود. این روش همان روش تبلوری می باشد که در آن نیز از بخار ساز ها استفاده فراوانی می گردد.

برای این منظور در ابتدا شکر ها را کاملا درون آب حل می نمایند. سپس عملیات مورد نظر برای ایجاد رنگ سفید در شهد تولید شده را انجام داده و برای مرحله بعدی آماده می سازند. پس از ایجاد رنگ مناسب، این مایع آب و شکر را به کمک بخار حاصل از دیگ بخار حرارت داده تا به غلظت مناسب برای تولید قند برسد.

تولید کله قند تبلوری - اندیشه سبز

پس از تغلیظ ، آن را به درون قالب های مخصوص ریخته تا به قند تبدیل گردد. آب اضافی موجود در کله قند به کمک دستگاه شتاب دهنده از آن خارج شده و محصول تا حدودی خشک می شود. در پایان کله قند هایی که در روش تبلور به وجود آمده اند را به اتاق های خشک کن انتقال می دهند.

کله قند تولید شده در روش تبلوری، از مایع غلیظ شده با کمک دیگ بخار تولید می شود.

2- چرا از هیتر خشک کن در کارگاه قند استفاده می شود ؟

قند و شکر از دو گیاه چغندر قند و نیشکر تولید می شوند. پس از شستشوی این گیاهان، ماده اولیه قند طی فرایندی از گیاه استخراج شده و برای تولید شکر و قند به مرحله بعد منتقل می شود. در این مرحله شکر به صورت بلور های سفید از ماده استخراج شده و دارای رطوبت بسیار زیادی می باشد.

همان طور که می دانید، قند و شکری که مصرف کننده از آن استفاده می کند، هیچ رطوبتی نداشته و کاملا خشک است. به همین منظور از انواع خشک کن قند، برای گرفتن رطوبت این مواد استفاده می گردد. در ادامه متن، مراحل مختلفی که از یک هیتر خشک کن در کارگاه قند استفاده می شود، بیان شده اند :

1- خشک کردن شکر :

همان گونه که گفته شد، برای خشک نمودن شکر استخراج شده از نیشکر و چغندر قند از هیتر خشک کن استفاده می شود. این هیتر تمام رطوبت موجود در بلور های شکر را گرفته و آن را برای بسته بندی یا تبدیل شدن به قند، آماده می سازد.

2- خشک کردن قند :

بلور های بسیار ریز شکر به درون قالب های مخصوص ریخته می شوند تا به کله قند تبدیل گردند. در این زمان مجددا مقداری رطوبت به این شکر ها اضافه می گردد تا کاملا به یکدیگر بچسبند. سپس این قند های کله قندی، از درون قالب ها خارج شده و در جایگاه مخصوص قرار می گیرند.

خشک کردن قند - اندیشه سبز

در این مرحله نیز، یک هیتر خشک کن مورد استفاده قرار می گیرد تا رطوبت اضافی وارد شده به کله قند را، از آن خارج سازد. در صورتی که رطوبت به خوبی از قند خارج نگردد، این کله قند به راحتی حالت خود را از دست داده و به هنگام بسته بندی فرو می پاشد.

3- خشک کردن تفاله تولید شده :

یکی دیگر از قسمت های کارگاه قند که از خشک کن ها استفاده می گردد، قسمت تولید تفاله است. پس از این که شکر موجود در ساقه و ریشه نیشکر و جغندر خارج شدند، مقداری تفاله از گیاهان گفته شده باقی می ماند. بر خلاف تصور می توان از این تفاله ها نیز کسب درآمد نمود.

در کارگاه قندسازی، این تفاله ها را به کمک انواع خشک کن، خشک نموده و با فروش آن به صنایع مختلف، درآمد بیشتر به دست می آورند. دامداری ها، مرغداری ها، صنایع تولید کاغذ و کارتن و صنایع تولید کود کشاورزی، از جمله مواردی است که از تفاله چغندر و نیشکر خشک شده در آن ها استفاده می شود.

مزایای استفاده از خشک کن قند در تولید آن

  • بالا رفتن سرعت خشک شدن قند و شکر
  • بالا رفتن میزان تولید و سرعت عمل
  • جلوگیری از زرد شدن رنگ قند و شکر
  • عدم آسیب به شکل ظاهری و فرم کله قند ها

دستگاه خشک کن قند چگونه کار می کند ؟

هیتر خشک کن در صنایع مختلف استفاده می شود اما یک خشک کن کارگاه قند، هوای سرد را به کمک سوخت برق، گاز یا گازوئیل گرم می نماید. این هوای گرم که معمولا 40 درجه سانتیگراد می باشد، رطوبت موجود در بلور های کوچک شکر را جذب نموده و سبب خشک شدن آن ها می گردد.

در واقع یک خشک کن قند، هوای گرم تولید شده را به سمت مواد مرطوب هدایت نموده تا آن ها عملا خشک گردند. این دستگاه ها به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که در ادامه انواع هیتر خشک کن قند سازی نیز به شما معرفی شده اند .

 انواع هیتر خشک کن

هیتر های خشک کن به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند اما رایج ترین آن ها که در کارگاه قندسازی مورد استفاده قرار می گیرند، خشک کن تونلی و کابینتی است. در این قسمت از متن، نحوه عملکرد این تجهیزات گرمایشی بررسی شده اند :

خشک کن تونلی

همان طور که از نام این دستگاه مشخص است، شبیه به یک تونل با هوای گرم طراحی می شود. قند و شکر پس از تولید با کمک نوار نقاله و ریل هایی از میان این تونل خشک کن می گذرند. سپس از طرف دیگر تونل، محصول بدون رطوبت و خشک شده خارج می گردد.

معمولا در بیشتر کارخانه های قند از این دستگاه استفاده می گردد تا علاوه بر سرعت عمل بسیار بالاتر، به راحتی بتوان تناژ بالایی از شکر را در مدت زمان کم، خشک نمود. این تونل های خشک کن، در برخی از موارد به یک خشک کن کابینتی متصل می باشند که در ادامه به شما معرفی شده است.

خشک کن قند کابینتی

خشک کن های کابینتی، تجهیزاتی هستند که به راحتی میتوان در هر محیطی استفاده نمود. این دستگاه نیازی به نصب و راه اندازی نداشته و علاوه بر نصب به تونل خشک کن، برای کارگاه های کوچک نیز مناسب می باشد. برای استفاده از این دستگاه، قند ها را به درون محیطی عاری از آلودگی منتقل می سازند.

سپس این  قند ها را بر روی قفسه های مخصوص قرار داده و هیتر خشک کن را درون محیط روشن می سازند. این هیتر هوای سرد محیط را گرفته و به صورت باد داغ مجددا به محیط منتقل می کند. در این صورت رطوبت قند ها رفته رفته کاهش یافته و کاملا خشک می شوند.

کارخانه اندیشه سبز، یکی از تولید کنندگان اصلی هیتر های کابینتی خشک کن می باشد. تمامی هیترهای اندیشه سبز از 12 ماه ضمانت نامه و 10 سال خدمات پس از فروش برخوردار می باشند.

3- دستگاه قند شکن 

برای تولید قند شکسته در کارگاه به دستگاه های قند شکن نیاز می باشد. همان طور که از نام این محصول پیدا است، برای شکستن قند در ابعاد کوچک و تولید قند شکسته استفاده می گردد. این محصول دارای تیغه هایی است که با برخورد با قالب قند، آن را به قطعات کوچک تبدیل می سازد.

سخن آخر

در این پست تمامی تجهیزات و دستگاه های لازم راه اندازی کارگاه تولید قند بررسی شد. مهم ترین دستگاه ها در این خط تولید، بخار ساز و دستگاه خشک کن می باشند. دستگاه بخار ساز با تامین رطوبت مورد نیاز برای چسبیدن بلور های شکر به یکدیگر کاربرد داشته و دستگاه خشک کن نیز برای گرفتن رطوبت موجود در بافت قند مورد استفاده قرار می گپرد.

2 دیدگاه در “راه اندازی کارگاه تولید قند کله و شکسته و تجهیزات آن + ویدیو

  1. امیر گفت:

    سلام
    قند میزاریم داخل گرم خانه دیر خشک میشود کسی هست راهنامیی کند؟ لطفا راهنمایی کنید

    1. admins-r گفت:

      سلام امیر دما گرمخانه چقدره؟
      احیانا از جای نشتی گرما نداری همه جا عایق بندی هست؟
      قندت میزان آب و رطوبتش چقدره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.