مقالات لبنیاتی

کره حیوانی چه فرقی با کره گیاهی دارد و کدام یک بهتر است؟

فرق بین کره حیوانی و گیاهی در چیست کدام یک سالم تر و مغذی تر است؟ - اندیشه سبز

تفاوت بین کره حیوانی و کره گیاهی و مواد تشکیل دهنده آنها

کره ها معمولا به دو نوع گیاهی و حیوانی تقسیم بندی می شوند و حتما آنها را در مغازه ها دیده آید و بارها نیز مصرف کرده اید، اگر پس از مدت ها به این مسئله فکر کرده اید که کره حیوانی بهتر است یا کره گیاهی و به دنبال جواب سوال خود هستید، این نوشته دقیقا برای شما نوشته شده است.

در این مقاله از اندیشه سبز می خواهیم به این موضوع بپردازیم که کره حیوانی چه تفاوتی با کره گیاهی دارد، هر کدام از آنها چگونه به دست می آیند و کدام یک برای مصرف بهتر هستند و اگر تاکنون کره گیاهی مصرف می کرده اید، نکاتی که در این نوشته ذکر خواهد شد دید شما را نسبت به کره های گیاهی تغییر خواهد داد.

دستگاه کره گیر 20 لیتری خانگی
دستگاه کره گیر 20 لیتری خانگی
» قابلیت کره گیری با راندمان بالای 95 درصد
» دارای موتور الکتروژن تک فاز با مصرف برق بهینه
» برخورداری از همزن آلومینیومی مخصوص برای جداسازی کره از ماست
قیمت : 1,450,000 تومان2,230,000 تومان

کره حیوانی چیست و چگونه به دست می آید؟

قبل از پرداختن به تفاوت بین این دو کره بهتر است شما را با نحوه تهیه هر کدام از کره ها و مواد موجود در آن آشنا کنیم، تا دید روشن تری نسبت به آنها پیدا کنید.

اگر تا حالا به کارگاه های تولید ماست و کره محلی سر زده باشید، متوجه وجود انواع کره های حیوانی در این کارگاه ها خواهید شد که از شیر حیوانات مختلفی مانند گاو، گاومیش، گوسفند، بوفالو، بز و … تهیه شده اند. کره مربوط به هر یک از حیوانات فوق طعم و رنگ خاص خود را دارد که از زرد کم رنگ گرفته تا زرد پر رنگ خواهد بود و البته هر کدام نیز قیمت های مختص به خود را دارند.

کره حیوانی چیست و چگونه به دست می آید - اندیشه سبز

در تهیه کره حیوانی از کره گیر استفاده می شود. کره گیر در واقع دستگاهی است که با استفاده از آن می توان ماست را تبدیل به کره کرد. کافیست ماست را همراه با مقداری آب در داخل دستگاه بریزید و آن را روشن کنید، پس از گذشت یک ساعت کره حاصل از ماست بر روی دوغ حاصل شناور خواهد شد که به راحتی قابل برداشت و مصرف است. در مقاله طرز تهیه کره حیوانی به صورت کامل در این مورد بحث شده است. 

کره گیاهی چگونه بدست می آید؟

جالب است بدانید که کره های گیاهی جزو لبنیات محسوب نمی شوند. در واقع به عنوان یک جایگزین تولید شده است و حتما تبلیغات انبوه رسانه ها شما را به مصرف کره های گیاهی ترغیب نموده است، چرا که در این تبلیغات به وجود چربیهای غیر اشباع و کلسترول های خوب در آن اشاره شده است در واقع واقعیت چیزی غیر از این است و در این نوشته با چرایی آن آشنا خواهید شد. 

در حالی که در اصل در دهه 1800 از چربی حیوانات ساخته می شد ، اما امروزه مواد اولیه اصلی آن شامل روغن نباتی ، آب ، نمک ، امولسیون کننده ها و در موارد کمی شیر است. مارگارین یا همان کره حیوانی در دو نوع جامد و مایع یافت می شود. 

مهم است بدانید که همه کره های گیاهی با هم برابر نیستند و هر کدام کیفیت های مختلفی دارند که از مارک به مارک دیگری متفاوت است ، بنابراین خواندن برچسب و محتویات و نام برند سازنده آن مهم است. مارگارین برخلاف کره حیوانی چیزی نیست که بتوان در خانه درست آن را کرد.

کره گیاهی چگونه بدست می آید - اندیشه سبز

کره های گیاهی نیز مانند کره های حیوانی از حداقل 80 درصد چربی برخوردار هستند و کره هایی که میزان چربی کمتری دارند، می توان گفت که میزان آب و روغن های گیاهی موجود در آن بیشتر است. بنابراین هر چه چربی موجود در کره گیاهی کمتر باشد، آب و روغن های گیاهی موجود در آن بیشتر است.

از آنجایی که عنصر اصلی تشکیل دهنده مارگارین روغن گیاهی است ، بنابراین فاقد کلسترول و چربی اشباع شده خواهد بود و درصد بالاتری از چربی های اشباع نشده دارد. با این حال ، ممکن است حاوی چربی ترانس باشد، اگرچه بسیاری از مارک ها با استفاده از روغن پالم و روغن هسته خرما ، میزان روغن گیاهی موجود در آن را کاهش داده و یا به طور کامل حذف می کنند.

با توجه به اینکه کره های حیوانی از روغن های گیاهی تشکیل شده بنابراین ویتامین ها و مواد معدنی موجود در کره های حیوانی را ندارد و از این لحاظ میتوان گفت که ارزش غذایی کمتری نسبت به کره حیوانی دارد. از طرف دیگر چربی ترانس موجود در کره های گیاهی ممکن است سبب رسوب عروق خونی و بروز مشکلاتی برای سلامتی قلب شود. 

کدام کره بهتر است؟

حال که با مواد تشکیل دهنده و طرز تهیه هر کدام از کره ها آشنا شدید، بهتر است با یک مقایسه کلی بهترین کره را تشخیص دهید. اگر تا حالا طعم کره حیوانی را چشیده باشید حتما متوجه تفاوت بسیار زیاد آن با کره گیاهی یا همان مارگارین خواهید شد. در واقع پروتئین ها و ویتامین های غنی موجود در کره حیوانی سبب طعم لذیذ آن شده است و یکی از دلایل قیمت بالای این کره ها نیز همین است.

اما کره های گیاهی با قیمت ارزانی که دارند گویای کم بودن ارزش غذایی آن است. پس با این اوصاف می توان گفت که کره حیوانی گزینه ای بسیار مناسب برای مصرف در صبحانه و پخت و پز است. اما این نکته را هم به خاطر داشته باشید که کره های حیوانی نسبت به کره های گیاهی چربی های بسیاری بیشتری دارد که اشباع شده نیز هستند، پیس در مصرف آن زیاده روی نکنید تا با مشکلات قلبی روبه رو نشوید.

حتما به یاد دارید که در گذشته مردم فقط از کره های حیوانی استفاده می کردند و چیزی به نام روغن گیاهی وجود نداشت ولی با این حال بیماری های قلبی و عروقی نیز در میان مردم بسیار کم بود، تا حالا به جواب این سوال فکر کرده اید؟

طبیعی است که در کره های حیوانی انواع ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها وجود دارند که با نام های ویتامین A ، ویتامین های گروه B ، ویتامین E و ویتامین K شناخته می شوند. هر کدام از از این ویتامین ها وظیفه خاصی بر عهده دارند به عنوان مثال ویتامین های گروه B سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و ویتامین E با کلسترول بد و رادیکالهای آزاد موجود در سلول ها مبارزه می کند و از همه مهم تر ویتامین K است که نقش اساسی در جلوگیری از سرطان، بیماری های قلبی و پوکی استخوان دارد.

پس می توان نتیجه گرفت که مصرف به اندازه و مناسب کره های حیوانی نه تنها هیچ ضرری برای بدن ندارد، بلکه نقش زیادی در جلوگیری از بیماری های قلبی و انواع سرطان ها دارد و دلیل کم بودن بیماری هایی مانند سرطان و بیماری قلبی در گذشته نیز همین است. 

سخن آخر

هدف از این مقاله آشنایی شما با کره حیوانی و گیاهی و تفاوت بین آن دو بود، پس اگر علاقه مند به مصرف کره های حیوانی هستید، جای هیچ نگرانی نیست بلکه از خواص دارویی آن نیز بهره مند خواهید شد، همین الان می توانید با خرید کره گیر خانگی و تهیه ماست پر چرب حیواناتی مانند گاو و گوسفند اقدام به تهیه کره حیوانی در خانه بکنید.

در صورت وجود هرگونه سوال می توانید از طریق نظرات همین صفحه با ما در میان بگذارید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.