بلدرچین

پرورش بلدرچین در فضای 12 متری

پرورش بلدرچین در فضای 12 متری - اندیشه سبز

چگونه می توان در یک فضای ۱۲ متری و با استفاده از دستگاه جوجه کشی بلدرچین پرورش داد؟

در این مقاله قصد داریم زوایای مختلف پرورش بلدرچین را از اول تا پایان کار مورد بررسی قرار دهیم. اگر به سایت های زیادی مراجعه کرده اید ولی در پاسخ به سوالات خود هنوز جواب های قانع کننده ای دریافت نکرده اید که شما را از این سردرگمی نجات دهد، پیشنهاد می کنم تا انتهای مقاله همراه ما باشید و اطلاعات جامع و کاملتری در این باره به دست بیاورید چون برای تکمیل این مقاله از تجربیات افراد حرفه ای استفاده کرده ایم حتی برای شفاف سازی همه این مطالب به سراغ پرورش دهندگان تازه کار هم رفته و از مثال های عینی، مستند و اشتباهات غلط آنها نوشته ایم تا شما بتوانید، همانند پرورش دهندگان حرفه ایی رفتار کنید.

اگر تصمیم تان را برای شروع کار پرورش بلدرچین گرفته اید، این مقاله را مطالعه بفرمائید. اینجا به موارد مهمی اشاره شده است که یقینا همه آنها را در روزهای آتی تجربه خواهید کرد. راهکارهای پرورش دهندگان حرفه ای و عدم پیروی از افکار و تجربه تلخ پرورش دهندگان تازه کار، مهمترین گام برای کسب موفقیت است.

دستگاه جوجه کشی 168 تایی
دستگاه جوجه کشی 168 تایی
» برخورداری از شانه های مخصوص قرارگیری تخم بلدرچین
» دارای بدنه ی PVC فشرده و قابل شستشو
» بهره گیری از سیستم کنترل فازی دما و رطوبت
قیمت : 10,500,000 تومان

پرورش بلدرچین به چند روش امکان پذیر است؟

اگر شما قصد فعالیت جدی در پرورش بلدرچین را دارید بهتر است از همین شروع کار نوع و روش کار خود را انتخاب کنید. با انجام این کار می توانید سود بیشتری را از بازار پرورش بلدرچین کسب کنید. به این نکته توجه کنید که مزرعه بلدرچین همانطور که می تواند بسیار سودمند و پر درآمد باشد با کمی بی تدبیری می تواند به ورشکستگی ختم شود. هر پرورش دهنده ای با انتخاب یکی از روش های متداول پرورش بلدرچین می تواند در همان زمینه مشغول به فعالیت باشد.

نگهداری از مولدهای تخمگذار و گوشتی که خود زیر مجموعه های دیگری دارد و عبارتند از :

  • مجموعه پرورش بلدرچین هایی که صرفا برای تولید تخم خوراکی از آنها استفاده می شود.
  • مجموعه پرورش بلدرچین هایی که برای تکثیر نسل از آنها استفاده می شود.
  • واحد جوجه کشی از تخم های نطفه دار بلدرچین
  • واحد پرورش جوجه های یکروزه
  • واحد پرورش بلدرچین های گوشتی
  • واحد پرورش گله مادر تخمگذار و گوشتی
  • واحد کشتار، بسته بندی محصولات تخم و گوشت بلدرچین و حتی کسانی که مشغول جمع آوری کودهای این پرنده هستند، در این حرفه فعالیت دارند .هر کدام از این مجموعه های پرورشی تحت شرایط متفاوتی قابل اجرا و سازماندهی هستند.

آیا پرورش بلدرچینی که تخم های خوراکی تولید می کند سود آور است؟

آیا پرورش بلدرچینی که تخم های خوراکی تولید می کند سود آور است - اندیشه سبز

بر خلاف تصور بسیاری از کسانی که هیچ تخصصی در این زمبنه ندارند، باید بگوییم که این روش پرورشی به یکی از سودآورترین واحدهای پرورشی تبدیل شده است چون نه تنها سرمایه خیلی کمی برای شروع کار لازم است بلکه برای به دست آوردن تخم های خوراکی نیازی به حضور پرنده نر نیست و هر ماده ای که در سن بلوغ قرار می گیرد، شروع به تولید تخم می کند. از طرفی هم درخواست مصرف کنندگان، تخم بلدرچین در بازار عرضه و تقاضا آنقدر زیاداست که عمده فروشان همیشه از خرید تخم های خوراکی بلدرچین، استقبال می کنند و افردای که در این حیطه فعالیت دارند سود خوبی نصیبشان می شود.

دلایل مصرف تخم بلدرچین از نظر مصرف کنندگان

تخم بلدرچین سرشار ازمنابع معدنی، مغذی، پروتئینی و ویتامینی است. توصیه پزشکی متخصصین تغذیه و تبلیغات رسانه ای مبنی بر مصرف تخم بلدرچین، به فروش این منبع غذایی ارزشمند رونق بخشیده است. کسانی که تخم بلدرچین را به صورت روزانه مصرف می کنند، تمام احتیاجات بدنی آنها از قبیل فسفر، آهن، کلسیم، انواع گروه های ویتامینی از قبیل A, B6, B12, E ، کلسترل های خوب، انواع پروتئین ها و غیره به فراوانی در آن یافت می شود.

دلایل مصرف تخم بلدرچین از نظر مصرف کنندگان - اندیشه سبز

 

هزینه پرورش بلدرچین تخمگذار

برای اینکه بتوانید یک مزرعه بلدرچین راه اندازی کنید هزینه های شما شامل:

  1. اجاره و یا خرید زمین مزرعه که در آن ساختمانی با قسمت های مجزا وجود دارد.
  2. هزینه خرید تجهیزات سالن که شامل هیتر گرمایشی ، کولر ، فن تهویه ، نور و … می شود.
  3. هزینه خرید تجهیزات و لوازم پرورش بلدرچین که شامل قفس، آبخوری، دانخوری و…می شود.
  4. هزینه خرید بلدرچین های تخمگذار
  5. هزینه خرید دان مصرفی و واکسیناسیون
  6. هزینه استخدام نیروی کارگری
  7. هزینه های متفرقه مثل پرداخت قبوض آبونمان ( آب، برق و گاز) و حمل و نقل
  8. هزینه های ابتدایی برای فروش محصولات که شامل قالب های بسته بندی، لیبل تبلیغاتی و بازاریابی و …می شود.
  9. فضای مورد نیاز برای پرورش بلدرچین تخمگذار

هر بلدرچین تخمگذار به فضایی در حدود ۲۵ سانتی متر مربع احتیاج دارد تا به راحتی بتواند تغذیه و رشد کند چون فضای کمتر از این باعث تراکم بلدرچین ها بر روی هم می شود و ممکن است تعدادی از آنها در زیر دست و پای سایر بلدرچین ها از بین بروند. به طور مثال اگر شما یک سالن 100 متری داشته باشید، حدود 4000 قطعه بلدرچین به راحتی در آن قابل پرورش است ولی اگر بتوانید از قفس های مکانیزه بهره برداری کنید، این تعداد به بیش از 10.000 قطعه هم می رسد.

شرایط ذخیره تخم های بلدرچین

شرایط ذخیره تخم های بلدرچین - اندیشه سبز

اگر محل مناسبی را برای ذخیره تخم ها اختصاص می دهید، سعی کنید آنجا را مجهز به تجهیزات سرمایشی کنید چون دمای بیشتر از 20 درجه سانتیگراد باعث فساد و از بین رفتن آنها می شود. همچنین وجود رطوبت 50 درصدی هم در محل ذخیره جزو ملزومات کار به حساب می آید.

محل بسته بندی تخم بلدرچین

به منظور بسته بندی تخم های خوراکی، محل مناسبی را انتخاب کنید که دور تا دور آن، با میزهای کار مخصوص و استاندارد، برای راحتی کار نیرو های انسانی مجهز شده است. قبل از وارد شدن تخم ها به سالن بسته بندی آنها را مورد بررسی قرار دهید تا از عدم شکستگی، ترک خوردگی و بد فرم بون آنها مطمئن شوید. آنها را ضد عفونی کنید و در اختیار کسانی بگذارید که تخم ها را در داخل ظرف های بسته بندی می چینند.

محل بسته بندی تخم بلدرچین - اندیشه سبز

معمولا برای بسته بندی تخم های خوراکی بلدرچین از ظرف های قالبی که جنس آنها از پی وی سی نوع شفافاست استفادهمی کنند. اگر شما هم چنین قصدی دارید به هیچ عنوان تخم های بسته بندی شده را درمعرض نور آفتاب قرار ندهید چون این نوع ظرف ها در برابر نور آفتاب و هر حرارتی که به آنها بخورد کند،انعطاف پذیر هستند و تغییر شکل می دهند.

سایر فضاهای که برای پرورش بلدرچین تخمگذار ضروری است

اتاق نگهبانی، اتاق کارگری، سرویس بهداشتی و حمام، انبار لوازم بسته بندی تخم بلدرچین، انبار تجهیزات و لوازم یدکی. کسانی که قصد راه اندازی مزارع بزرگ پرورش بلدرچین تخمگذار را دارند باید در صدد تهیه تاسیسات مزرعه باشند.

سایر فضاهای که برای پرورش بلدرچین تخمگذار ضروری است - اندیشه سبز

مزرعه پرورشی باید مجهز به تاسیسات سرمایشی برای فصل های گرم، تاسیسات گرمایشی برای فصل های سرد و ترموستات تخمین دمای سالن باشد همچنین سایر تجهیزات از قبیل فن های بزرگ تهویه، دریچه های اینلنت ، برق اضطرری ، سیستم های روشنایی، مخازن آب و … باشد. البته در انتخاب بار قدرتی این تجهیزات به مساحت مزرعه پرورشی و شرایط آب و هوایی شهری که در آن سکونت دارید، دقت کنید تا قبل از وارد شدن به این پروژه بزرگ محاسبات را به صورت کلی تخمین زده باشید.

تجهیزات مورد نیاز برای پرورش بلدرچین تخمگذار

تجهیزات شامل انواع آب خوری ، دانخوری، قفس های مکانیزه ( اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و دستی)، تجهیزات توزیع دان، ترازوهای مخصوص برای توزین دان،دستگاه سم پاش، سبدهای مخصوص جمع آوری تخم بلدرچین و تجهزاتی که برای اتاق کارگری و نگهبانی مورد نیاز است.نکته بسیار مهمی که در مورد قفس های چند طبقه وجود دارد، عدم استفاده پرورش دهندگان از قفس های پنج طبقه است چون ارتفاع این قفس ها به حدی است که کارگرها به تمام زوایای قفس از قیبل توزیع دان، تمیز کردن، روئیت وضعیت جسمی پرندگان داخل قفس و … دسترسی ندارند و با کوچکترین غفلت ممکن است تعدادی از آنها در اثر سوء تغذیه و یا بیماری از بین بروند و سلامت سایر بلدرچین ها هم به خطر می افتد.

اگر همچنان اصرار دارید که از قفس های 5 طبقه برای نگهداری بلدرچین های تخمگذار استفاده کنید پس به این نکات مهم توجه داشته باشید.

بهتر است فاصله بین طبقات کمتر از 50 سانتی متر نباشد.

ارتفاع قفس ها به حدی باشد که حداقل 1.5 متر از سقف سالن های پرورشی فاصله داشته باشد چون تجمع گازهای داخل بستر و جریان هوای گرم در قسمت فوقانی سالن بیشتر از کف قفس است و بلدرچین ها دچار مسمومیت و گرمازدگی می شوند.

سالن پرورشی را باید به فن های تهویه بسیار قوی مجهز کنید.

در صورت لزوم ، کارگران در زیر پای خود از پلکان یا چهار پایه استفاده کنند تا شرایط توزیع دان به نحو احسن انجام بپذیرد و مدام وضعیت بلدرچین های طبقه 5 را روئیت کنند.

چطور گله پرورشی بلدرچین های تخمگذار را سازماندهی کنیم؟

یک پرورش دهنده حرفه ای قبل از تشکیل گله پرورشی، باید جوجه بلدرچین های تخمگذار را از سن دو هفتگی با جیره های مناسب که در تشکیل پوسته تخم و استخوان سازی آنها نقش به سزایی دارد، تغذیه کند.

اگر بنا باشد از جیره های چاق کننده و یا نا مناسبی استفاده کند، باید بداند که بلدرچین چاق هر چقدر هم قادر به تولید تخم باشد، در اثر چاقی راه های عبور آن برای بیرون آمدن از قبل مسدود شده است و عمق فاجعه اینجاست که بخاطر گیر کردن تخم، بلدرچین به بیماری پرولاپس روده ای گرفتار می شود که نتیجه ای به غیر از مرگ نخواهد داشت.

تجهیزات مورد نیاز برای پرورش بلدرچین تخمگذار - اندیشه سبز

اگر شما جزو پرورش دهندگانی هستید که ازتاکتیک های حرفه ای استقبال می کنید، پیشنهاد ما به شما این است که یک دستگاه جوجه کشی با کیفیت تهیه کنید و با خرید تخم های نطفه دار از مزارع معتبر، اقدام به جوجه کشی کنید یا نه! جوجه های یکروزه را از مزارع معتبر خریداری کنید و آنها را در بسترهای مناسبی با جیره های آغازین و رشد پرورش دهید تا در پایان سن 45 تا 50 روزگی وارد پروسه تولید تخم شوند.

ولی اگر شرایط شما برای خرید دستگاه و جوجه گیری از تخم های نطفه دار بلدرچین مناسب نیست، بازهم پیشنهاد بهتری دارم و آن این است که گله های تخمگذار را از مزارع معتبر که دارای نشان بهره برداری هستند خریداری کنید و با انتقال آنها به مزارع خودتان زمینه را برای بهره برداری از تخم آنها آماده کنید.

چند نکته مهم قبل از تهیه گله های تخمگذار

به سن بلدرچین ها توجه کنید 40 روزگی و در نهایت 45 روزگی، مناسب ترین سن برای خرید گله تخمگذار است.

حتما از هر مزرعه ای که اقدام به تهیه گله تخمگذار می کنید بازدید به عمل آورید و از سلامت و تغذیه آنها مطمئن باشید.

برنامه غذایی و برنامه نوری دو هفته قبل بلدرچین ها را از صاحب مزرعه بگیرید و به دقت مطالعه کنید تا بتوانید به راحتی با استاندارهای مزرعه پرورشی خودتان تطبیق دهید. اهمیت روئیت جیره های غذایی هم به این دلیل است که مطمئن باشید، گله تخمگذار، جیره گله های گوشتی را دریافت نکرده است. چون عدم توجه به این موضوع ممکن است آنها را از نظر جسمی و نوع تغذیه ای که در مزرعه شما دریافت خواهند کرد، دچار شوک و استرس های غذایی کند.

از عدم بیماری و دوره واکسیناسیون آنها مطمئن باشید.

به نمودار رشد و وزنی که بلدرچین ها باید در 40 و 45 روزگی داشته باشند توجه کنید چون عدم رشد باعث تضعیف تخمگذاری و متعاقبا پایین آمدن تعداد تخم ها می شود.

چون عمده مشکلات زمانی بروز می کند که پرورش دهندگان بدون در نظر گرفتن شرایط استانداردی که مناسب گله پرورشی است اقدام به خرید آنها کنند، بعد از گذشت دو ماه که بلدرچین ها به سن 100 روزگی می رسند و در بالاترین حد ظرفیت تولید تخم قرار می گیرند درگیر بیماری و مشکلات تغذیه ای می شوند در نتیجه پیک تولید تخم در پایین ترین حد ممکن قرار می گیرد.

از عدم بیماری و دوره واکسیناسیون آنها مطمئن باشید - اندیشه سبز

پیک تولید تخم هر بلدرچین تخمگذار در سن ۹ ماهگی به پایان می رسد و بهتر است جیره غذایی آنها را تغییر دهید تا برای کشتار آماده باشند چون نگهداری از آنها در این شرایط، هیچ صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

کدام بلدرچین ها جزو نژاد تخمگذار محسوب می شوند؟

دو نژاد معروف به نام های بلدرچین ژاپنی و بلدرچین معمولی، جزو نژادهایی هستند که مزرعه داران ایرانی برای پرورش نژاد گوشتی و تخمگذار از آنها بهره مند می شوند. تلاقی ژنتیکی این دو نژاد با همدیگر، آنقدر زیاد است که حتی از نظر شکل، ظاهر و شرایط زندگی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

شرایط تغذیه بلدرچین های تخمگذار به چه صورت است؟

مهمترین موضوعی که پرورش دهندگان نژاد های تخمگذار ملزم به رعایت آن هستند، تهیه یک جیره مناسب و باکیفیت است و مدیریت مقدار غذایست که آنها باید مصرف کنند. یک پرورش دهنده حرفه ای باید بداند که غذای بلدرچین در هر سنی متفاوت است و باید با فاکتورهای غذایی استاندارد شده، مطابقت کند در غیر این صورت گله پرورشی دچار سوء تغذیه، عدم رشد ، کاهش تولید تخم و … می شود ولی این صورت خوش ماجراست چون بحرانی که گله به آن گرفتار می شود ممکن است آنقدر سنگین باشد که تلفات سنگین به جا بگذارد.

غذای بلدرچین تخمگذار مخلوطی از دانه ذرت ، دانه گندم ، سبوس گندم ، کنجاله کلزا ،  کنجاله سویا ، روغن سویا ، نمک ، پودر صدف ، پودر ماهی ،پودر گوشت، پودر یونجه و …می باشد. مقدار غذایی که بلدرچین در طول 24 ساعت شبانه روز مصرف می کند باید حدود 28 تا 33 گرم باشد و بهتر است این جیره غذایی به صورت منظم در دو وعده یعنی صبح خیلی زود و قبل از غروب آفتاب در اختیار آنها قرار بگیرد.

روش تهیه دان بلدرچین های تخمگذار

اگر آنقدر تجربه دارید که خودتان دان بلدرچین ها را آماده کنید پس به این موارد مهم توجه داشته باشید. به سایز دان آسیاب شده توجه کنید. نه آنقدر درشت باشد که بلدرچین ها از خوردن آن امتناع کنند و نه طوری باشد که عمده ترین قسمت دان به صورت آرد شده ارائه شود چون به هنگام تغذیه، گرد و غبار ناشی از آن، در مجرای تنفسی بلدرچین ها مشکل ساز می شود.

چنین ترکیبی علاوه بر اینکه صرفه اقتصادی نخواهد داشت، قطعا با فاکتور غذایی بلدرچین های تخمگذار که شامل مواد مغذیست هم، مطابقت نخواهد کرد. توصیه ما به شما این است که برای تغذیه بلدرچین های خود از جیره های پلت شده استفاد کنید. چون در این صورت است که آنها منابع غذایی را به اندازه کافی دریافت می کنند و رشد خوبی خواهند داشت.

در بیشتر مزارع پرورشی توزیع دان به صورت دستی انجام می پذیرد. اگر می خواهید هیچ خسارتی به گله پرورشی شما وارد نشود و بلدرچین ها منابع غذایی خود را به موقع و به اندازه دریافت کنند، بهتر است کارگرانی را استخدام کنید که وظیفه آنها توزیع دان به اندازه مصرف بلدرچین است.

به این موارد مهم توجه کنید :

  • مقدار جیره را به تعداد پرنده هایی که در قفس هستند محاسبه کنید :
  • برای نظم بخشیدن به اینکار ابتدا یک پیمانه مناسب تهیه کنید.
  • تعداد پرنده هایی را که از یک دانخوری تغذیه می کنند، در نظر داشته باشید.( مثلا 20 عدد)
  • مقدار جیره را برای هر پرنده محاسبه کنید. 30 گرم
  • دفعاتی که باید جیره در اختیار پرنده قرار بگیرد چقدر است؟ 2 بار در طول 24 ساعت شبانه روز
  • 600 گرم = 30 گرم دان * 20 عدد بلدرچین
  • 600 گرم دان باید در دو وعده( صبح و عصر) باید در اختیار 20 بلدرچین قرار بگیرد یعنی هر وعده 300 گرم

به تعداد بلدرچین هایی که در قفس هستند توجه کنید

پرورش دهندگان حرفه ایی، هرگز بلدرچین های یک قفس را به قفس دیگری انتقال نمی دهند چون ممکن است، بیماری یا انگل در یکی از قفس ها بستر سازی کرده باشد و زمانی که ترکیب شوند، سلامت بقیه بلدرچین ها هم به خطر بیفتد از این رو به شما هم توصیه می کنیم که هرگز به فکر تلاقی بلدرچین ها با یکدیگر نباشید حتی در مواقعی ممکن است از تعداد پرنده های یک قفس به خاطر مرگ و میر و یا بیماری کاسته شود.

تنها موضوعی که در این میان اهمیت دارد این است که، مقدار دان را به تعداد پرنده های داخل قفس اندازه گیری کرده و در دان خوری آنها بریزید در غیر این صورت توزیع نامناسب دان باعث چاق شدن آنها و بروز بیماری پرولاپس ( پیچ خوردگی روده)در بلدرچین های تخمگذار خواهد شد.

 

محیط پرورش بلدرچین

محل ذخیره دان بلدرچین

یکی از موارد مهم در راه اندازی مزارع پرورشی تعبیه یک محل مناسب برای ذخیره دان بلدرچین هاست چون سلامت گله در گرو غذایی است که آنها مصرف می کنند.

اگر جیره غذایی را در یک جای خشک نگهداری کنید.

اگر رطوبت انبار ذخیره کمتر از مقدار( 35 درصد) تعیین شده باشد.

اگر دما بیش از مقدار( 15 درجه سانتی گراد) تعیین شده باشد.

اگر از ورود جانوران و حشرات موذی به داخل انبار ذخیره جلوگیری نکنید.

جواب این اگرها چیزی به غیر از فساد، کپک زدگی جیره، رشد باکتری ها در اثر فساد و انتقال بیماری های خطرناک از طرف جانوران مزاحم به گله شما نخواهد بود. عمق فاجعه را زمانی احساس می کنید که بلدرچین ها دچار بیماری و مرگ می شوند و ضررهای زیادی را متحمل خواهید شد.

پیروی از تجربه افراد موفق و اعمال برنامه های مدیریتی صحیح، چیزی است که همه پرورش دهندگان برای پیشرفت و موفقیت به آن احتیاج دارند.

در پایان مقاله به چند نکته مهم اشاره می کنم.

اگر می خواهید بلدرچین های سالم و تخم هایی که می گذارند، بدون ترک خوردگی باشد و به فضولات آنها آلوده نشود، حتما از قفس های استاندارد و مکانیزه استفاده کنید.

هر تخم را که به قصد جوجه کشی جمع آوری کرده اید، بیشتر از 7 روز ذخیره نکنید.

دمای محل ذخیره تخم ها بین 15 الی 18 درجه سانتیگراد باشد.

اگر می خواهید جوجه های بیشتر و سالم تری به دست بیاورید، هفته ای یکبار به گله مولد خود مولتی ویتامین بدهید.

مناسب ترین دما در ایام ستر 37.8 درجه سانتیگراد است ولی در ایام هچر باید به اندازه 0.5 درجه سانتیگراد از مقدار آن کاسته شود و به 37.2 درجه سانتیگرد برسد.

رطوبت ایام ستر 60 تا 65 درصد است ولی این مقدار در ایام هچر افزایش می یابد و به 70 الی 75 درصد می رسد.

بهتر است دمای محلی که گله مولد را در آن نگهداری می کنید به کمتر از 18 الی 20 و بیشتر از 28 درجه سانتیگراد نرسد چون مولد ها دچار استرس های دمایی می شوند.

از بروز هر نوع سر و صدا و آلودگی های صوتی بپرهیزید چون شنیدن صداهای مهیب هم در استرس شدید بلدرچین ها نقش به سزایی دارد. ممکن است تخم نگذارند و یا تخم های شان فاقد نطفه باشد.

بهتر است کف بستر جوجه های یک روزه را با مقوا بپوشانید تا مانع لیز خوردن آنها در کف بستر شوید.

قدرت باروری بلدرچین های تخمگذار، تا سن 9 الی 12 ماهگیست پس بهتر است، بعد از گذشت این زمان، جیره آنها را تغییر دهید تا برای کشتار پروارتر شوند.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

4 دیدگاه در “پرورش بلدرچین در فضای 12 متری

  1. نیما گفت:

    سلام من دوتا بلدرچین ماده و ۱ نر در حیاط نگه داری میکنم با غذای مخصوص ، ولی به هیچ وجه در این ۲ ماه تخم نکرده اند و یکی از بلدرچین های ماده ، بلدرچین نر را میزند … دلیلش چیه؟ چیکار کنم تخم کنن؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، الان که نور به اندازه کافی نیست برای تخمگذاری.
      باید 14 ساعت نور ببینند و جاشون نباید سرد باشه. همچنین ترس و استرس هم مانع تخمگذاریشون میشه.
      دلیل پرخاشگری ماده هم ممکنه به خاطر کمبود جا باشه یا سنش بزرگتر از نر هست.

  2. بهروز گفت:

    خیلی آموزنده بود نهایت استفاده رو کردم درود بر شما

    1. f.gh گفت:

      سلام، نظر لطف شماست. خوشحالیم که مطلب براتون مفید بوده. سایر مقالات مربوط به پرورش بلدرچین رو میتوانید در لینک زیر و در بخش دانشنامه پرندگان مطالعه کنید.
      مقالات مرتبط با نگهداری بلدرچین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.