مقالات لبنیاتی

طرز تهیه دوغ در طعم های مختلف خانگی ، محلی ، ترش ، گازدار

آموزش انواع شیوه های تولید دوغ در خانه به زبان ساده - اندیشه سبز

آموزش انواع شیوه های تولید دوغ در خانه به زبان ساده

دوغ محلی، یک نوشیدنی محبوب ایرانی است که در کنار غذا مصرف میشود، جایگزین نوشیدنی های با قند بالا شده و از خواص زیادی برخوردار است. مواد معدنی، پروتئین و ویتامین های موجود در دوغ مانند کلسیم و ویتامین A به ارزش غذایی و محبوبیت این نوشیدنی افزوده است. با افزایش علاقه مندی به مصرف فرآورده های لبنیاتی ارگانیک، یادگیری طرز تهیه انواع دوغ محلی، مورد توجه قرار گرفته است که در این مقاله از اندیشه سبز، طرز تهیه دوغ در طعم های مختلف خانگی، محلی، ترش و گازدار با استفاده از دستگاه کره گیر و بدون استفاده از آن، آموزش داده می شود.

دستگاه کره گیر 20 لیتری خانگی
دستگاه کره گیر 20 لیتری خانگی
» دارای قابلیت تولید دوغ از ماست پرچرب
» برخورداری از مخزن آلومینیمی مقاوم با ظرفیت 20 لیتر
» بهره گیری از موتور الکتروژن تک فاز با مصرف برق بهینه
قیمت : 1,450,000 تومان2,230,000 تومان

نحوه تهیه انواع دوغ در منزل بدون استفاده از دستگاه کره گیر :

دوغ ها در طعم ها و مزه های متنوعی یافت می شوند که هر کدام خواص خاص خود را دارند، در این قسمت با انواع دوغ و راه های تهیه آنها در خانه آشنا خواهید شد :

تهیه دوغ گازدار :

برای تهیه این دوغ، شما نیازمند تهیه ماست ترش می باشید، شما میتوانید ماست را به مدت 2 ساعت خارج از یخچال نگهداری کنید تا طعم آن ترش شود، پس از آن، مقداری آب (دوبرابر ماست) به ماست اضافه کرده و برای گاز دار کردن دوغ،  فقط دو حبه قند به محلول اضافه کنید و درب بطری را محکم ببندید. بطری را در جای گرم و تاریک نگهداری کنید تا پس از یک هفته، دوغ ترش و گازدار شود.

تهیه دوغ از کفیر:

کفیر نوعی قارچ است که درون شیر تکثیر میشود. برای این منظور مقداری قارچ کفیر تهیه کرده و شیر را پس از جوشاندن به دمای محیط برسانید. به ازای هر لیتر شیر، 4 قاشق غذا خوری قارچ کفیر به شیر اضافه کرده و در جای تاریک قرار دهید.

تهیه دوغ از کفیر - اندیشه سبز

دقت داشته باشد به هیچ عنوان ظروف فلزی نباید با قارچ کفیر تماس داشته باشند. پس از 48 ساعت قارچ را از دوغ جدا کرده و به شیر تازه اضافه کنید تا پروسه تهیه دوغ کفیر در خانه ادامه یابد. در مقاله تفاوت دوغ با کفیر به اطلاعات مفید تری دست پیدا خواهید کرد. 

تهیه دوغ در خانه با شیر :

برای این منظور مقداری شیر را با آب مخلوط کرده روی حرارت قرار دهید. شیر باید به مقداری گرم شود که دستتان از دمای آن نسوزد، پس از آن 4 قاشق غذا خوری ماست را با نمک و نصف قاشق چای خوری شکر مخلوط کرده و به شیر اضافه کنید، و به مدت 3 تا 4 روز در جای گرم نگهداری کنید تا دوغ محلی گازدار آماده شود، با اضافه کردن مقداری نمک و گیاهان معطر، دوغ آماده مصرف است.

طرز تهیه دوغ خانگی بدون گاز :

این دوغ با استفاده از ماست تازه و یا ماست چکیده، بدون اضافه کردن حبه قند تهیه می شود. به این منظور ماست را با آب مخلوط کرده و خوب هم بزنید تا یکدست شود. پس از آن با نگهداری محلول در جای گرم، دوغ بدون گاز تهیه می شود.

تهیه دوغ کم چرب با دستگاه کره گیر :

در بیشتر کارخانه ها و یا کارگاه های تولید محصولات لبنی، استفاده از این دستگاه برای گرفتن کره از ماست و تهیه دوغ کم چرب رونق یافته است. دستگاه های خانگی کره گیر و مشک های برقی ساخت دوغ به این منظور در خانه استفاده می شوند.

تهیه دوغ از ماست در خانه، بدون استفاده از کره گیر، برای افراد دارای کلسترول بالا و یا چربی خون توصیه نمیشود. ماست های خانگی دارای چربی زیادی بوده که برای این افراد مضر می باشد. دستگاه کره گیر، تا حد دلخواه چربی ماست را گرفته و دوغ کم چرب تولید می کند، علاوه بر دوغ سالم، کره خانگی از دیگر محصولات تولید شده خواهد بود. در مقاله طرز تهیه کره از دوغ می توانید بیشتر بخوانید. 

طرز کار دستگاه کره گیر خانگی :

طرز کار دستگاه کره گیر خانگی - اندیشه سبز

دستگاه های کره گیر و دوغ ساز، با استفاده از نیروی گریز از مرکز به تولید کره و دوغ کم چرب می پردازند. مقداری ماست پر چرب به همراه کمی آب به درون مخزن دستگاه ریخته و آن را روشن کنید. با روشن کردن دستگاه، همزن تعبیه شده در آن شروع به چرخش کرده و چربی را از ماست جدا می کند، در پایان کار، با اضافه کردن چند قالب یخ، کره ی تولید شده را از سطح دوغ جمع آوری کرده  و از خروجی مورد نظر، دوغ کم چرب را خارج می کنید، با اضافه کردن مقداری نمک و سبزیجات معطر به دوغ، از مصرف آن لذت ببرید.

معرفی انواع دستگاه های کره گیر مناسب برای تهیه دوغ در خانه :

کره گیر ها انواع مختلفی دارند اما توصیه این مقاله به شما خرید نمونه های دارای استاندارد و با کیفیت می باشد که در این قسمت به معرفی چند نمونه کره گیر خانگی پرداخته شده است :

کره گیر خانگی 7 لیتری اندیشه سبز :

این کره گیر رومیزی با بدنه ای از جنس آلومینیوم و روکش رنگ کوره ای از انتقال بو و مزه ی بد به دوغ و کره جلوگیری میکند. اندیشه سبز با توجه به نیاز کاربر، به تولید این دستگاه با ظرفیت 7 لیتر و مصرف برق بهینه پرداخته است، کره گیر 7 لیتری اندیشه سبز، از نوع بالا زن بوده و موتور الکتروژن با کیفیت آن، راندمان کره گیری از ماست را تا 95 درصد افزایش می دهد. گارانتی یک ساله و خدمات پس از فروش 10 ساله ، کیفیت بالای این محصول را تضمین می کند. در صفحه کره گیر اندیشه سبز می توانید انواع انها را همراه با مشخصات کامل مشاهده نمایید. 

کره گیر برقی 20 کیلویی اندیشه سبز :

دستگاه کره گیر 20 کیلویی اندیشه سبز نه تنها برای مصارف خانگی بلکه برای استفاده در فروشگاه های محصولات لبنی نیز کاربرد فراوانی دارد. این دستگاه کم مصرف با موتور پر قدرت و بدنه و درب تمام استیل، برای کسب درآمد از محصولات لبنی بسیار مفید می باشد. گارانتی کره گیر های اندیشه سبز مانند دیگر محصولات آن، یک ساله بوده و خدمات پس از فروش 10 ساله را نیز دارا می باشد.

مزایای تهیه دوغ با دستگاه کره گیر :

  • تهیه کره محلی با خواص فوق العاده
  • تهیه دوغ کم چرب و سالم
  • سرعت بخشیدن به مراحل تهیه دوغ
  • نحوه کار آسان
  • کسب درآمد از محصولات تولیدی
  • اطمینان از سلامت و بهداشت محصولات تولیدی
  • تولید دوغ و کره بدون بو و مزه نامطلوب

چرا کره گیر های اندیشه سبز ؟

برند های زیادی شروع به تولید محصولات لبنی کرده اند، اما دستگاههای کره گیر اندیشه سبز به دلیل استفاده از قطعات استاندارد و مونتاژ صحیح آن ها، کیفیت بالاتری نسبت به سایر مدل ها دارند. در ادامه به ویژگی دستگاه های کره گیر اندیشه سبز پرداخته خواهد شد :

الف – دستگاههای کره گیر اندیشه سبز دارای گارانتی یک ساله و خدمات پس از فروش 10 ساله می باشند که باعث تضمین کیفیت قطعات محصول نهایی می باشد.

ب – بدنه و قطعات دستگاه، از استیل مقاوم در برابر زنگ زدگی ساخته شده است تا از بو گرفتن دوغ و کره جلوگیری نماید، همچنین همزن کره گیر اندیشه سبز از جنس پلاستیک ABS بهداشتی و مقاوم می باشد.

ج – موتور تعبیه شده در این دستگاه از با کیفیت ترین موتور های ایرانی بوده که از مقاومت بالایی در برابر فشار و وزن بالا برخوردار است.

د – دستگاه های کره گیر اندیشه سبز ، در دو نوع بالا زن و پایین زن تولید شده اند که بنا به سلیقه و نیاز خود میتوانید یکی از آنها را سفارش دهید.

هـ – این کره گیر ها در انواع خانگی وی صنعتی تولید شده اند که برای استفاده در خانه و یا فروشگاه و کارگاه لبنیاتی مناسب هستند. مهمتر اینکه دارای قیمت بسیار مناسب و رقابتی هستند. 

جمع بندی :

در این نوشته با انواع روش های تهیه دوغ در خانه آشنا شدید و همچنین شیوه تهیه دوغ کم چرب با دستگاه کره گیر نیز آموزش داده شد. مصرف دوغ فواید زیادی داشته و بسیار آرامش بخش می باشد، شما میتوانید با توجه به نیاز خود، اقدام به تهیه دستگاه های کره گیر بالا زن یا پایین زن کرده تا علاوه بر دوغ تازه و بهداشتی، کره محلی خوش طعمی نیز تهیه کنید.

در صورت وجود هرگونه سوال در مورد روش های تهیه دوغ محلی و یا نحوه کار با دستگاه های کره گیر، می توانید دیدگاه خود را از طریق فرم زیر برای ما ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.