مقالات جوجه کشی

اهمیت استفاده از لامپ مادر مصنوعی پس از جوجه کشی

اهمیت استفاده از لامپ مادر مصنوعی پس از جوجه کشی - اندیشه سبز

چرا پس از جوجه کشی باید از لامپ مادر مصنوعی استفاده شود؟

در جوجه کشی طبیعی جوجه ها پس از تولد زیر پر و بال مرغ مادر جمع میشوند. مرغ مادر بدین طریق آنها را با حرارت بدن خود گرم نگه می دارد و به آنها حس آرامش منتقل میکند. جوجه ها در دو هفته اول زندگی شان باید در دمای گرم نگهداری شوند. مخصوصا در روزهای اولیه پس از هچ دمای گرم بین 33 الی 35 درجه برای محیط جوجه ها پیشنهاد میشود. زمانیکه با استفاده از ماشین جوجه کشی به تولید جوجه یک روزه می پردازید پس از تولید باید همانند مرغ مادر شرایط گرم و مطمئنی برای جوجه ها فراهم کنید.

مادر مصنوعی یکی از ابزارهای بسیار اساسی برای شبیه سازی شرایط مناسب برای جوجه ها می باشد. مادر مصنوعی قابل استفاده برای پرورش جوجه ها یکسری ویژگی های خاصی دارد. در این مقاله از وبلاگ اندیشه سبز در رابطه با اهمیت لامپ مادر مصنوعی و بهترین نوع مادر مصنوعی بحث خواهیم نمود.

لامپ مادر مصنوعی آلبرتینی
لامپ مادر مصنوعی آلبرتینی
» قابلیت تولید نور مادون قرمز و گرمای مطلوب
» جلوگیری از بیماری کانیبالیسم
» دارای خاصیت درمانی
قیمت : 470,000 تومان

انواع مادر مصنوعی

مادر مصنوعی هایی که می توان برای گرمایش و نگهداری جوجه ها از آن استفاده کرد در انواع نفتی، گازسوز و برقی تولید میشوند. ولی بهترین نوع آن مادر مصنوعی برقی بوده که دارای لامپ مادون قرمز باشد. این نوع مادر مصنوعی بیشتر مختص جوجه ها بوده و فواید زیادی برای جوجه ها دارند.

لامپ مادر مصنوعی مادون قرمز شبیه به لامپ های معمولی نیست و در ساخت آن از جیوه استفاده میشود. ولی برق مصرفی و سرپیچ آن همانند سایر لامپ های معمولی است. با استفاده از لامپ مادر مصنوعی مادون قرمز شرایط بسیار بهتری برای رشد جوجه ها میتوان فراهم کرد. به همین دلیل در بیشتر مرغداری های پیشرفته جوجه ها تا سن دو هفتگی زیر مادر مصنوعی مادون قرمز بزرگ میشوند.

آنچه که باعث میشود استفاده از لامپ مادون قرمز بعنوان مادر مصنوعی برای نگهداری جوجه ها ضرورت پیدا کند شامل موارد زیر میباشد:

تأمین گرمایش لازم برای جوجه ها

در درجه اول این نوع مادر مصنوعی ها گرمایش لازم برای جوجه ها را فراهم میکنند. همانطور که در ابتدا به ان اشاره شد، جوجه ها پس از هچ باید در یک محیط گرم نگهداری شوند. بدن آنها بدون پر می باشد و آنها قادر به کنترل حرارت بدن خود نیستند. اگر در روزهای اول دمای محیط نگهداری جوجه ها به زیر 30 درجه برسد تلفات زیادی خواهند داشت. دمای 33 الی 35 درجه برای جوجه های یک روزه توصیه میشود.

تأمین گرمایش لازم برای جوجه ها - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

بعد از چند روز باید به تدریج نیم درجه دمای سالن آنها کاهش داده شود. از طرفی دیگر گرمای داخل سالن باید کاملا پاک باشد. زیرا ریه جوجه ها به طور کامل هنوز رشد نکرده و در برابر گازهای سمی آسیب پذیر است. گرمایی که لامپ مادر مصنوعی ایجاد میکند به طور کامل پاک وتمیز بوده و به دور از هر نوع دود و یا آلودگی هوایی می باشد.

ایجاد گرمای یکنواخت

باید بدانید که جوجه ها در برابر نوسانات دمایی حساس هستند و تجربه کردن تفاوت دمایی 5 درجه در یک روز باعث بیماری و استرس در آنها میشود. اما گرمایی که لامپ مادر مصنوعی ایجاد میکند کاملا یکنواخت است. زیرا این لامپ حرارت را به شکل مستقیم و با تابش امواج فروسرخ به بدن جوجه ها منتقل میکند. بنابراین مادامی که جوجه ها در زیر تابش نور لامپ مادر مصنوعی باشند به شکل یکنواخت گرم خواهند شود. بیشتر اوقات پیش می آید که در سالن های پرورش جوجه ها به دلیل یکنواخت نبودن دما فقط در نقاط گرم دور هم جمع شده اند که نتیجه آن خفگی و افزایش تلفات بین جوجه ها میباشد. این نوع مشکلات با لامپ مادر مصنوعی به راحتی قابل پیش گیری هستند. لازم به ذکر است که برای کنترل دما توسط لامپ مادون قرمز بهتر است از ترموستات مادر مصنوعی هم استفاده شود تا دمای به صورت اتوماتیک تأمین شود.

تحریک اشتها و کمک به رشد بهتر جوجه ها

نور مادون قرمز حاصل از این نوع لامپ ها باعث میشود که خون در بدن جوجه ها بهتر جریان پیدا کند و سوخت ساز آنها را متعادل میسازد. در نتیجه جوجه برای غذا خوردن تحریک شده و میتواند به خوبی رشد کند. جوجه ها اگر در هفته ها و ماه های اول به خوبی تغذیه نشوند و یا اشتهای ضعیفی داشته باشند پس از آن به طور ضعیف و با جثه کوچکتر از حد معمول باقی می مانند.

تزریق حس آرامش و جلوگیری از استرس در جوجه ها

لامپ مادر مصنوعی همانند مرغ مادر یک حس آرامش و رفاه در جوجه ها ایجاد میکند. لذا جوجه ها از استرس های ناخواسته به دور خواهند ماند و روند رشد بهتری خواهند داشت. همچنین نور قرمز حاصل از لامپ مادون قرمز از ایجاد رفتارهای پرخاشگرانه در بین جوجه ها جلوگیری می کند. در نتیجه گله از خطر بیماری هایی مثل کانیبالیسم در امان خواهد بود.

کاهش بیماری و ضدعفونی محیط با لامپ مادر مصنوعی

کاهش بیماری و ضدعفونی محیط با لامپ مادر مصنوعی - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

یک ویژگی خیلی مهمی که امواج مادون قرمز دارند، خاصیت آنتی باکتریال آنها می باشد. در واقع نور حاصل از لامپ مادون قرمز میتواند انواع میکروب ها و آلودگی های محیط نگهداری جوجه ها یا میکروب های موجود بر روی بدن آنها را از بین ببرد. در نتیجه جوجه ها کمتر در معرض بیماری قرار خواهند گرفت و به طرز چشمگیری از این طریق میتوان تلفات را کاهش داد.

جمع بندی

استفاده از لامپ مادر مصنوعی مادون قرمز پس از جوجه کشی ضروری بوده و از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. چرا که توسط این نوع مادر مصنوعی میتوان شرایطی حتی بهتر از شرایط طبیعی برای جوجه ها فراهم کرد. بیشتر مشکلات و تلفاتی که جوجه ها در هفته های اولیه درگیر آنها میشوند ناشی از عدم نگهداری صحیح آنها می باشد. لذا پیشنهاد میکنیم حتما برای نگهداری از جوجه ها از مادر مصنوعی برقی و لامپ مادون قرمز استفاده کنید که مخصوص پرندگان می باشد. در زمان استفاده از این نوع لامپ ها  و نصب آنها در محیط باید احتیاط کنید زیرا نور این لامپ برای چشم انسان و جوجه مضر است. این لامپ ها باید به صورت آویز در محیط نصب شوند به طوری که نور آنها به پشت جوجه ها بتابد. در اثر استفاده از این نوع لامپ ها جوجه ها به راحتی شب هنگام هم می توانند بخوابند و با هیچ مشکلی مواجه نمیشوند.

اگر به دنبال خرید یک لامپ مادر مصنوعی با کیفیت هستید ما لامپ مادر مصنوعی آلبرتینی را به شما پیشنهاد میکنم چون علاوه بر مصرف بهینه انرژی از دوام و کیفیت بسیار بهتری برخوردار است.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.