دانشنامه پرندگان, کبک

برآورد سود پرورش کبک در شرایط فعلی بازار

برآورد سود پرورش کبک در شرایط فعلی بازار

برآورد سود پرورش کبک در شرایط فعلی بازار

پرورش کبک یکی از روش های کسب درآمدی می باشد که به تجهیزات و سرمایه زیادی نیاز ندارد، اما می تواند درآمد زیادی را برای افراد علاقه مند به همراه داشته باشد. با اینکه کبک ها جزو پرنده های وحشی محسوب می شوند، اما پرورش آنها در روستا، سالن و یا حیاط خانه امکان پذیر است.

در صورتی که علاقه مند به پرورش کبک هستید می توانید با مطالعه مقالات مختلف سایت اندیشه سبز مانند پرورش کبک ، جوجه کشی کبک ، پرورش کبک یک روزه ، تغذیه کبک ، بیماری کبک و … با اصول و تکنیک های پرورش این پرنده پر خاصیت آشنا شوید. 

دقت کنید که قبل از اشاره به سود پرورش کبک لازم است که به صورت خلاصه وار شما را با نحوه شروع پرورش کبک آشنا کنیم تا واقعیت های موجود را بهتر درک کنید. 

دستگاه جوجه کشی هوشمند درنا چهار
دستگاه جوجه کشی هوشمند درنا چهار
» مناسب برای جوجه کشی از کبک
» رطوبت رسانی از بالا با سیستم فوق مدرن
» به همراه فیلم آموزشی رایگان جوجه کشی
قیمت : 27,600,000 تومان

چطور می توان پرورش کبک را شروع کرد؟

افراد زیادی در مورد شروع پرورش کبک ابهام دارند و نمی دانند از کجا شروع کنند، برای شروع می توانید از حیاط ی پشت بام خانه خود شروع کنید، اما به شرطی که تعداد کبک ها زیاد نباشد که باعث آزار و اذیت همسایه ها شود. 

شما می توانید با پرورش چند کبک تخم گذار این کار را شروع کنید و با خلق و خو این پرنده ها و نحوه پرورش صحیح آنها آشنا شوید. ضمن اینکه باید مطالعات خود را نیز در زمینه پرورش و نگه داری از کبک ها افزایش بدید تا تلفات کمتری داشته باشید. 

برای تکثیر کبک ها و جوجه کشی از آنها حتما باید کبک نر در بین کبک های ماده وجود داشته باشد تا تخم نطفه دار تولید کند. برای تولید جوجه ها نیز می توانید از خود پرنده های مادر استفاده کنید که حتما باید لانه مناسبی برای خوابیدن بر روی تخم ها داشته باشند. 

در صورتی که می خواهید در زمان کمتری از تعداد زیادی تخم کبک جوجه کشی کنید، ما به شما دستگاه جوجه کشی خانگی را پیشنهاد می کنیم. 

برای شروع پرورش کبک چقدر سرمایه لازم است؟

شاید مشکل افراد زیادی تامین سرمایه لازم برای پرورش کبک باشد، اما لازم است بدانید که با یک سرمایه 10 میلیونی هم می توان پرورش کبک را شروع کرد. این پرنده ها بدن مقاومی در برابر بیماری ها و سرما و گرما دارند، بنابراین در حیاط یا پشت بام خانه نیز قابل پرورش هستند. 

در صورتی که مکان استانداردی برای پرورش کبک ها داشته باشید، سرمایه شما صرف خرید مولد، تجهیزات لازم و خوراک کبک ها خواهد شد. وجود 40 کبک ماده مولد و 8 کبک نر می تواند زمینه ساز شروع کار شما باشد.

برای شروع پرورش کبک چقدر سرمایه لازم است

برای تغذیه کبک ها نیز می توانید از جیره مرغ یا بلدرچین استفاده کنید و یا از ترکیب دانه های مختلفی مانند گندم، ذرت، جو، سویا، برنج و … استفاده کنید. هم چنین سبزیجات و علوفه نیز در تغذیه کبک ها مفید خواهند بود اما به تنهایی کفایت نخواهند کرد. 

تجهیزات لازم برای پرورش کبک

از وسایل ضروری برای پرورش کبک می توان به دانخوری، آبخوری ، بخاری ، فن تهویه ، فنس یا قفس اشاره کرد. که می توانید این وسایل را به صورت نو یا کارکرده خریداری کنید و یا حتی می توانید آنها را بسازید. 

دقت کنید که کبک ها قابلیت پرواز دارند، بنابراین حتما باید آنها را در داخل قفس یا فنس پرورش دهید. در صورتی که می خواهید آنها را در اتاقک یا انباری پرورش دهید باید حتما چند فن تهویه در محیط آنها نصب کنید تا هوای آلوده از محیط خارج شود و هوای تازه به آنها برسد.

در فصل تابستان می توانید آنها را در محیط بیرون پرورش دهید و به منظور محافظت از آنها می توانید از فنس استفاده کنید. 

شروع پرورش کبک

پس از تجهیز نمودن مکان و خرید کبک های مولد خود می توانید منتظر تخم گذاری آنها باشید، دقت کنید که چند روش برای شروع پرورش کبک وجود دارد که به صورت خلاصه وار به عبارت زیر هستند:

1- پرورش جوجه کبک :

افرادی هستند که با خرید جوجه های کبک آنها را پرورش می دهند و پس از چند ماه گوشتی نموده و به بازار عرضه میکنند، دوره بازگشت سرمایه در این روش چهار الی پنج ماه است. 

2- خرید تخم کبک :

این افراد با خرید تخم نطفه دار کبک، با استفاده از دستگاه جوجه کشی خانگی از آنها جوجه کشی کرده و جوجه های چند روزه کبک را به بازار عرضه می کنند و بابت تغذیه و نگهداری کبک ها هزینه نمی کنند. دوره بازگشت سرمایه (به جز سرمایه خرید دستگاه جوجه کشی) در این روش حدود یک ماه است. 

3- فروش تخم نطفه دار :

دسته سوم افرادی هستند که کبک های نر و ماده بالغ و تخم گذار را خریداری کرده و از فروش تخم های نطفه دار این پرنده ها کسب درآمد می کنند، معمولا کبک ها از شش ماهگی تا 2 سالگی می توانند تخم گذاری کنند، اما برای حفظ چرخه تخم گذاری باید کبک های جوان را جایگزین کبک های پیر نمود. 

سود پرورش کبک در شرایط فعلی

شاید با خود بگویید که با وجود گرانی اقلام خوراکی، مردم پول خرید مرغ را ندارند چه برسد به اینکه گوشت و تخم کبک خریداری کنند. در جواب باید گفت که کبک به دلیل فعالیت و جنب و جوش زیادی که دارد، میزان چربی خیلی کمی در گوشت خود دارد و خواص درمانی بالایی نیز برای بیماران قلبی و عروقی خواهد داشت. جدای از اینکه در گوشت کبک انواع ویتامین ها و پروتئین های لازم برای بدن وجود دارد. 

سود پرورش کبک در شرایط فعلی

دلیل دومی که تضمین فروش گوشت کبک را خواهد داد، لذیذ بودن آن است که نسبت به گوشت مرغ و سایر پرنده ها بسیار خوشمزه است. 

هم چنین افراد زیادی در جامعه وجود دارند که حتی برای یکبار هم که شده تمایل به خوردن گوشت کبک دارند تا از طعم و خواص سرشار گوشت آن بهره مند شوند. پس تنها عاملی که در سود پرورش کبک شما را محدود خواهد کرد، خود شما هستید.

چرا که با تلاش بیشتر و بازاریابی از طریق روش های مختلف می توانید فروش محصولات خود را تضمین کنید.

روش های افزایش سود پرورش کبک

در ادامه روشها و راهکارهایی را ارائه خواهیم داد که در افزایش سود پرورش کبک تاثیر بسزایی خواهد داشت :

✔ برای صرفه جویی در غذای مصرفی کبک ها می توانید مواد غذایی موجود در خانه استفاده کنید، به عنوان مثال ترکیبی از نان خشک و سبزی و ماست به آنها بدهید. در صورتی که میخواهید غذای چرب به پرنده ها بدهید، ابتدا خوب غذا را بشویید تا چربی آن گرفته شود.

✔ در صورتی که می خواهید چند صد کبک پرورش دهید، حتما خودتان جیره غذایی آنها را ترکیب و میکس کنید تا هزینه کمتری برای شما به بار بیاورد. 

✔ تا جای امکان از اجاره مکان پرورش خودداری کنید، در صورت اجبار به اجاره مکان ، حتما مکانی را انتخاب کنید که از حداقل امکانات مانند آب و برق و گاز بهره مند باشد و به شهر نیز دسترسی داشته باشید تا هزینه حمل کمتری بپردازید. 

✔ در خرید تخم های نطفه دار دقت کنید که حتما به صورت حضوری و از خود پرورش دهنده ها خرید کنید زیرا احتمال تازه و نطفه دار بودن تخم ها بسیار بالا خواهد بود و ضرر کمتری را متحمل خواهید شد. 

✔ برای جوجه کشی از تخم ها حتما از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید چون در کمترین زمان می توانید از تعداد زیادی تخم نطفه دار جوجه کشی کنید و مجبور به ساخت لانه برای کبک کرچ و تغذیه آن در طی دوره جوجه کشی نخواهید بود. 

✔ در فصل زمستان برای گرم کردن محیط پرورش جوجه ها و کبک های بالغ نیاز به سیستم های گرمایشی خواهید داشت، بنابراین سالن را به گونه ای عایق بندی کنید تا کمترین سوخت مصرف شود. 

✔ برای اینکه غذای مصرفی کبک ها تلف نشود، بهتر است از دانخوری های استاندارد استفاده کنید تا کمترین ضایعات دان را داشته باشید. 

✔ به منظور جلوگیری از تلف شدن جوجه ها حتما با مشورت یک دامپزشک ماهر ، واکسن های لازم را در زمان های مقرر تزریق کنید تا از تلف شدن پرنده ها جلوگیری کنید. 

در این مقاله به روش های پرورش کبک و سود پرورش کبک اشاره کردیم و راهکارهایی را نیز برای افزایش سوددهی این کسب و کار ارائه دادیم، در صورتی که تجربه یا پیشنهاد خاصی در مورد پرورش کبک و سود این کسب و کار دارید، می توانید از طریق نظرات با ما در میان بگذارید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

8 دیدگاه در “برآورد سود پرورش کبک در شرایط فعلی بازار

  1. ناشناس گفت:

    عالی بود

    1. admin-ra گفت:

      ممنون از حسن توجه شما

  2. ناشناس گفت:

    خزلی خوب بود.ممنون

    1. Admin گفت:

      موفق باشید

  3. آریا گفت:

    سلام من یه مشکلی دارم اینه که نمیدونم مشتری از کجا پیدا کنم ؟ آیا مشتری براش هست ؟اگه مشتری پیدا نشه ضرر کنم چی ؟

    از این مسائل برا همین هنوز درگیرم با این شک ها هنوز کارو شروع نکردم با اینکه چن ماهی میگذره ولی شک هام برطرف نشده ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. f.gh گفت:

      سلامف در مورد بازار فروش محصولات کبک باید خودن دست به کار بشوید و تحقیق کنید. بعضی مراکز بصورت تضمینی خرید میکنند تا روال کار دستتون بیاد ولی اطلاعی از این مراکز ندارم باید بیشتر تحقیق کنید.

  4. میرانیان گفت:

    سلام مطلعان 50 تا سودش چقدر است

    1. سلام
      قابل تشخیص نیست قیمت ها روزانه در حال تغییره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.