بوقلمون, دانشنامه پرندگان, مقالات گرمایشی

روش های بهینه گرمایش سالن پرورش بوقلمون همراه با مزایا و معایب

نحوه گرم کردن سالن پرورش بوقلمون ها در فصل زمستان - اندیشه سبز

نحوه گرم کردن سالن پرورش بوقلمون ها در فصل زمستان

بوقلمون ها پرنده هایی پر خاصیت برای بشر هستند که از گوشت و تخم آنها برای تامین منابع پروتئین و نیاز غذایی روزانه می توان استفاده کرد، حتی از پرهای آنها برای تولید بالش و لحاف و از فضولات آنها برای تولید کود می توان استفاده کرد. آنها در فصل تابستان بدون نیاز به تجهیزات گرمایشی قابل پرورش هستند، اما در صورت عدم استفاده از سیستم های گرمایشی در فصل های سرد سال مانند پاییز و زمستان ، احتمال تلفات آنها وجود دارد. 

اگر پرورش دهنده بوقلمون هستید و برای گرمایش سالن پرورش نیاز به بخاری دارید و یا اگر قصد شروع کار پرورش بوقلمون را دارید، حتما این نوشته از اندیشه سبز را مطالعه کنید چون به راهکارهای بهینه و اقتصادی برای گرم کردن سالن نگهداری بوقلمون ها اشاره خواهد شد. 

جت هیتر دودکش دار 110 هزار کیلوکالری
جت هیتر دودکش دار 110 هزار کیلوکالری
» تولید گرمای کاملا پاک و بی خطر در سالن پرورش بوقلمون
» امکان تنظیم اتوماتیک دما به کمک ترموستات محیطی
» دارای بدنه ی مقاوم در برابر ضربه،حرارت و رطوبت
قیمت : 43,000,000 تومان50,000,000 تومان

اهمیت دما در سالن نگهداری و پرورش بوقلمون ها 

دمای بسیار پایین و دمای بسیار بالا  بر میزان تولید گوشت و تخم و مهم تر از آن میزان مصرف دان و خوراک بوقلمون ها و درصد تبدیل غذا به گوشت تاثیر خواهد گذاشت. دمای مناسب سالن نگهداری بوقلمون ها باید بین 18 الی 22 درجه سانتی گراد باشد. 

در صورت افزایش دمای سالن ، پرنده ها دچار استرس گرمایی شده که با کاهش مصرف دان و افزایش میزان مصرف آب همراه خواهد بود، در واقع بوقلمون ها برای خنک کردن بدن خود آب زیادی مصرف می کنند. از نشانه های افزایش دما در سالن می توان به باز کردن دهان ، نفس نفس زدن، باز کردن بال ها ، کاهش وزن ، کاهش میزان تخم گذاری ، تولید تخم با پوسته نازک، کاهش تمایل به جفت گیری، کاهش اشتها و … اشاره کرد. 

اهمیت دما در سالن نگهداری و پرورش بوقلمون ها - اندیشه سبز

در صورت کاهش شدید دمای سالن نگهداری در فصل های سرد سال نیز با افزایش میزان مصرف دان و علوفه در بوقلمون ها رو به رو خواهید شد، در واقع آنها برای گرم نگه داشتن بدن خود و رفع انرژی تلف شده جهت ایجاد گرما، دان زیادی را مصرف کرده و در مقابل وزن گیری خیلی کمی نیز خواهند داشت. هم چنین احتمال بروز بیماری های عفونی و ویروسی در سرما بسیار بیشتر است چون سیستم ایمنی پرنده ها ضعیف شده و توانایی مقابله با ویروس ها را نخواهد داشت. در صورتی که پرورش دهنده بوقلمون تخم گذار باشد، تخم گذاری بوقلمون ها در هوای سرد متوقف خواهد شد. 

روش های بهینه و به صرفه جهت گرمایش سالن نگهداری بوقلمون ها

با اینکه روش های مختلفی جهت گرم کردن سالن های پرورش وجود داشته باشد، اما شاید اطلاعات کافی در مورد هزینه راه اندازی هر یک از آنها و میزان سوخت مصرفی آنها نداشته باشید، بر همین اساس در این نوشته از اندیشه سبز انواع روش های گرم کردن سالن پرورش بوقلمون را توضیح خواهیم داد و پس از بررسی مزایا و معایب هر کدام از آنها ، انتخاب بهترین گزینه را به شما پرورش دهنده گرامی واگذار خواهیم کرد. 

الف – استفاده از کوره هوای گرم در سالن پرورش بوقلمون

این سیستم گرمایشی، حرارتی کاملا پاک و بدون آلودگی را تولید خواهد کرد، بنابراین هیچ مشکلی برای سلامتی و دستگاه تنفسی بوقلمون ها نخواهد داشت. در واقع حرارت لازم برای گرم کردن سالن در داخل کوره های فولادی به اشتعال در می آید. فن های دمنده تعبیه شده در پست هیتر، گرما را به داخل سالن انتقال داده و در نهایت دود و گازهای سمی از طریق دودکش به بیرون از سالن پرورش منتقل می شود. این کار در نهایت گرمایی کاملا تمیز و پاک تولید می کند. 

در نوشته مزایا و معایب کوره هوای گرم می توانید اطلاعات کاملی در این مورد به دست آوردید اما به صورت کلی مزایا و معایب این سیستم گرمایشی را مورد بررسی قرار گرفته اند. 

مزایای استفاده از کوره هوای گرم 

– قیمت مناسبی نسبت به سایر سیستم های گرمایشی صنعتی دارد

– گرمایی کاملا پاک تولید می کند. 

– با استفاده از کانال کمشی امکان انتقال گرما به قسمت های مختلف سالن وجود دارد

– نصب و راه اندازی آسانی دارد

– هزینه ای نگهداری و تعمیر کمی می طلبد

– با سوخت های ارزان قیمتی مانند گاز شهری و گازوئیل کار می کند

– دارای ترموستات محیطی است که در مصرف سوخت صرفه جویی کرده و مانع از کاهش و – – افزایش شدید دمای سالن پرورش بوقلمون می شود. 

– امکان تعویض و فروش آن در آینده نیز وجود داشته و استهلاک کمتری نسبت به سایر سیستم ها دارد.

– سیستم تهویه سالن های پرورش طیور همواره باید فعال باشد تا هوای آلوده از آن خارج شود، به منظور جلوگیری از ورود هوای سرد و فراهم کردن امکان تهویه مطبوع می توانید از کوره هوای گرم استفاده کنید، کافیست آنها را در بدو ورودی هوا نصب کنید تا هوای سرد را به هوایی گرم و مطبوع تبدیل کند. 

معایب استفاده از کوره هوای گرم 

– وزن سنگینی داشته و جا به جایی آن به راحتی امکان پذیر نیست، اما در صورت خرید نمونه های چرخ دار این مشکل برطرف می شود. 

– به دلیل نیاز به خارج سازی دود باید لوله کشی انجام شود، یعنی مکانی را جهت نصب دودکش باید در نظر بگیرید.

– برای سالن های صنعتی و بزرگ کاربرد دارد، اما می توانید از نمونه های کوچک برای سالن های کوچک استفاده کنید. انواع کوره های هوای گرم را در صفحه هیتر صنعتی اندیشه سبز می توانید مشاهده کنید.

ب – استفاده از هیترهای برقی در سالن پرورش بوقلمون

استفاده از هیترهای برقی در سالن پرورش بوقلمون - اندیشه سبز

بهترین گزینه استفاده از کوره هوای گرم است چون با استفاده از سوخت های ارزانی مانند گاز و گازوئیل کار می کند اما در صورتی که در سالن پرورش بوقلمون به این سوخت ها دسترسی ندارید گزینه جایگزین مناسب برای تولید گرمای پاک و بدون عوارض استفاده از هیترهای برقی است که در انواع مختلفی وجود دارند. از جمله آنها می توان به هیترهای تابشی و جت هیترهای برقی اشاره کرد که در ادامه به مزایا و معایب آنها اشاره خواهد شد.

مزایای استفاده از هیتر تابشی

– تولید گرمای پاک و بدون خطر 

– هزینه نصب و نگهداری پایین 

– عدم ایجاد سر و صدا

معایب هیترهای تابشی 

– گرمایش موضعی و منطقه زیرین خود 

– مناسب برای سالن های کوچک 

– عدم امکان تهویه مطبوع 

– مصرف برق بالا

– نیاز به نصب تعداد زیادی هیتر تابشی

مزایای جت هیترهای برقی 

– تولید گرمای پاک و بی خطر 

– امکان پرتاب گرما به قسمت های مختلف سالن 

– توانایی گرم کردن کل سالن

– امکان اتصال به ترموستات جهت کنترل مصرف برق و تنظیم دمای سالن 

– در صورت نصب در امتداد ورودی هوای سرد، امکان تهویه مطبوع وجود خواهد داشت.

– بدون نیاز به دودکش 

– هزینه نصب و نگهداری پایینی دارد. 

– مناسب برای سالن های متوسط 

– مصرف برق کمتر نسبت به هیترهای تابشی

معایب جت هیترهای برقی 

– مصرف برق بالا

– نیاز به خرید تعداد بالا برای سالن های بزرگ 

– صدای فن 

ج – استفاده از یونیت هیتر در سالن پرورش بوقلمون

یکی دیگر از روش های تولید گرمای کاملا پاک و بی خطر برای بوقلمون ها، استفاده از یونیت هیترها می باشد، این سیستم قابلیت تهویه مطبوع نیز دارد و از او وارد آمدن شوک دمایی به بوقلمون ها جلوگیری کرده و بدین ترتیب ضمن کرد گرم کردن سالن در فصل زمستان، سبب ورود اکسیژن تازه نیز خواهد شد. 

استفاده از یونیت هیتر در سالن پرورش بوقلمون - اندیشه سبز

یونیت هیتر با این اینکه سیستم خوبی برای گرم کردن می باشد، اما برای سالن های صنعتی و بسیار بزرگ کاربرد دارد و هزینه بالای خرید تجهیزات و راه اندازی، آن را برای سالن های کوچک و متوسط یی صرفه کرده است . در نوشته مزایا و معایب یونیت هیتر تمامی خوبی ها و بدی های استفاده از این سیستم را خواهید خواند. 

د – سیستم گرمایش از کف برای پرورش بوقلمون ها 

این روش نیز کاملا مناسب استفاده از سالن های پرورش بوقلمون می باشد و در واقع از طریق لوله کشی کف سالن (زیر زمین) و جریان پیدا کردن آب گرم در داخل لوله ها ، گرمای لازم به داخل سالن و قسمت های مختلف انتقال پیدا خواهد کرد. از مزایای این روش به تولید گرمای کاملا پاک و بی خطر و گرمایش یکنواخت و همزمان تمامی قسمت های سالن می توان اشاره کرد.

اما قیمت بالای تجهیزات و هزینه زیاد نگهداری و سرویس از معایب آن هستند. در صورتی که لوله ای معیوب شود، باید کل سالن باید تعطیل شود که در این صورت پرورش دهنده باید به دنبال سالنی جایگزین تا زمان اتمام کار تعمیرات باشد. در نوشته مزایا و معایب سیستم گرمایش از کف مرغداری به تمامی این موارد پرداخته شده است. 

نتیجه کلی 

در این نوشته در مورد انواع روش های مناسب گرمایش سالن های پرورش بوقلمون مطالب مفیدی ارائه شد و به انواع روش های استاندارد و ایده آل برای گرم کردن این سالن ها در فصل زمستان پرداخته شد. توجه به نکات این مقاله شما را در انتخاب بهترین سیستم گرمایشی سالن نگهداری بوقلمون و حتی سایر طیور راهنمایی خواهد کرد.

در نهایت جهت دریافت مشاوره رایگان می توانید با یکی از شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.