مرغ

پرورش مرغ گوشتی در سالن ؛ تجهیزات و شرایط لازم

شرایط مناسب پرورش مرغ گوشتی - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

شرایط و تجهیزات لازم برای پرورش مرغ گوشتی در سالن

پرورش مرغ و کسب درآمد از آن یک روش تضمینی و کاملا سود ده است چرا که مرغ ها مصرف زیادی در جامعه ما دارند و بازار فروش آن کاملا مهیا است. در نوشته پرورش مرغ گوشتی در خانه به هر آنچه که برای نگهداری مرغ در خانه نیاز دارید پرداخته شد، اما در این نوشته قصد داریم وارد بُعد وسیع تری از این ماجرا شویم و پرورش مرغ گوشتی در سالن را آموزش دهیم که نیاز به سرمایه بالا و نیروی کار حرفه ای دارد.


اگر در پرورش و نگهداری از مرغ در خانه و یا سالن های کوچک به شکل موفق کرده اید و تجربیات لازم در این زمینه را به دست آورده اید وقت آن رسیده تا از طریق پرورش مرغ گوشتی در سالن و در سطح گسترده ، درآمد خود را به شکل قابل توجهی افزایش دهید. در ادامه به تجهیزات و ملزومات لازم برای این کار اشاره خواهد شد، با اندیشه سبز همراه باشید.

ویژگی های سالن مناسب برای پرورش مرغ گوشتی

داشتن سالم مناسب و استاندارد از مهم ترین شرایط راه اندازی این کسب و کار است. کسانی که به صورت حرفه ای و صنعتی قصد راه اندازی سالن طیور گوشتی را دارند باید یک سری شرایط را رعایت کنند تا در آینده از لحاظ مجوز و استانداردهای بهداشتی دچار مشکل نشوند و بدون دغدغه محصولات خود را به بازار بفروشند. یک مکان مناسب برای نگهداری از مرغ های گوشتی باید ویژگی های زیر را داشته باشد :

ویژگی های سالن مناسب برای پرورش مرغ گوشتی - اندیشه سبز

⚡ به دور از شهر و روستا و مناطق مسکونی باشد تا بوی نامطبوع پرنده ها، انسان ها را اذیت نکند و بیماری های احتمالی را به مردم منتقل نکند. 

⚡ به دور از سایر مرغداری ها و واحد های پرورش دام و طیور باشد تا بیماری های ناقل احتمالی را به سالن های مجاور سرایت ندهد. 

⚡ به دور از کارخانه ها و شهرک های صنعتی باشد تا دود و مواد آلاینده صنعتی، سلامتی مرغ ها و کیفیت گوشت آنها را تحت تاثیر قرار ندهد. 

⚡ به جاده های اصلی شهر دسترسی نزدیکی داشته باشد تا حمل و نقل مواد اولیه ، مرغ ها و جوجه ها و … با کمترین هزینه امکان پذیر باشد. 

⚡ سالن به اندازه کافی محکم باشد تا امکان حمله حیوانات وحشی و سارقین به داخل وجود نداشته باشد.

⚡ کف و دیوارهای داخلی سالن طوری باشد که امکان شستشوی راحت آن فراهم باشد و به صورت دوره ای بتوان آن را ضدعفونی کرد. 

⚡ در مکان پرورش حتما باید به آب سالم ، برق شهری یا ژنراتور و سوخت دسترسی داشته باشد تا به بهترین شکل ممکن آنها را پرورش دهید. 

⚡ اتاق مخصوصی برای جوجه های چند روزه ، دستگاه جوجه کشی ، ذخیره دان ، استراحت نیروی کار ، نگهبانی ، مدیریت و… در نظر بگیرید. محل نگهداری دان و جیره غذایی باید خنک و خشک باشد و اتاق دستگاه جوجه کشی نیز باید کاملا تمیز و دارای دما و رطوبت ثابت باشد. هم چنین جوجه ها به دلیل بدن ضعیف خود باید در اتاقی بسیار گرم و تمیز نگه داشته شوند. 

⚡ جهت سالن پرورش باید در جهت وزش باد باشد تا با صرف کمترین انرژی بتوان تهیه سالن را انجام داد، در این صورت فشار کمتری نیز به فن های تهویه وارد خواهد شد. 

⚡ مساحت سالن باید متناسب با تعداد مرغ های قابل پرورش باشد چرا که تراکم زیاد سبب بروز بیماری هایی مثل همخواری (کانیبالیسم) و کوکسیدیوز در آنها خواهد شد. بنابراین هر متر مربع از سالن را برای 4 الی 5 مرغ در نظر بگیرید. 

ملزومات و تجهیزات لازم برای سالن پرورش مرغ گوشتی

ملزومات و تجهیزات لازم برای سالن پرورش مرغ گوشتی - اندیشه سبز

پس از یافتن سالن مناسب و دارای ویژگی های فوق نوبت به تجهیز آن خواهید رسید که ملزومات زیر را برای پرورش بهتر و سریعتر پرنده ها باید در آن پیاده سازی کنید: 

⏪ در داخل سالن به تعداد کافی فن تهویه وجود داشته باشد تا هوای سالن را به خوبی تعویض کند، به دلیل تنفس و فضولات تعداد زیادی پرنده ها، حتما باید از فن های تهویه بزرگی استفاده کرد تا مدام هوای آلوده را به بیرون منتقل کند و هوای تازه را وارد سالن کند. برای مشاهده فن های تهویه اندیشه سبز به صفحه فن تهویه مرغداری مراجعه کنید. اندیشه سبز تمامی محصولات خود را با یکسال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش ارائه می کند. 

⏪ حتما باید از تجهیزات سرمایشی و گرمایشی مناسبی استفاده کنید تا دمای سالن را در اندازه استانداردی حفظ کنید، گرما و سرمای زیاد سبب تلف شدن مرغ ها و ضررهای مالی پرورش دهنده خواهد شد. برای گرم کردن سالن در فصل زمستان می توانید از هیتر مرغداری استفاده کنید که در دو نوع دودکش دار و بدون دودکش وجود دارند.

⏪ در صورتی که در مناطق گرم و خشک اقدام به پرورش مرغ گوشتی می کنید حتما باید دما و رطوبت سالن را در اندازه مشخصی حفظ کنید. از تجهیزات سرمایشی مناسب برای سالن پرورش مرغ می توان به فن تهویه ، پد سلولزی و کولرهای آبی اشاره کرد. 

هم چنین اگر رطوبت سالن کمتر از حد مجاز باشد با استفاده از رطوبت سازهای مناسب اقدام به افزایش رطوبت نمود که از جمله آنها می توان به رطوبت سازهای التراسونیک و مه پاش های پروانه ای اشاره کرد. برای مشاهده لیست رطوبت سازهای اندیشه سبز به صفحه رطوبت ساز مراجعه کنید. 

⏪ حتما از دماسنج و رطوبت سنج مناسب و دقیق در سالن استفاده کنید تا دما و رطوبت را به صورت پیوسته و مداوم مورد سنجش قرار داده و شما را در مدیریت بهتر سالن یاری دهد. برخی از دماسنج ها و رطوبت سنج های دیجیتالی قابلیت اتصال به تلفن همراه را دارند که کار مدیریت را بسیار راحت تر خواهد کرد. 

⏪ در کف بستر از خاک اره و یا کاه و پوشال های نرم استفاده کنید تا پای مرغ ها دچار زخم نشود. هم چنین این مواد مانع از خیس شدن بستر و انتشار بوی بد سالن خواهد شد و امکان نظافت سریع و راحت را فراهم خواهد کرد. 

⏪ برای تغذیه بهتر مرغ ها حتما از دانخوری و آبخوری های استاندارد استفاده کنید. در مرغداری های بزرگ و صنعتی به منظور جلوگیری از خیس شدن بستر و صرفه جویی در مصرف آب از آبخوری های نیپل استفاده می کنند. دانخوری ها نیز از بالا آویزان هستند بنابراین مرغ ها نمی توانند دان و خوراک را پخش بر زمین کنند. برای مشاهده لیست دانخوری و آبخوری های اندیشه سبز به صفحه دانخوری و آبخوری رجوع کنید. 

⏪ وجود تعداد مناسبی لامپ در سالن به رشد بهتر آنها کمک خواهد کرد. بنابراین حتما روشنایی سالن را مورد توجه قرار دهید. آنها باید روزانه 20 الی 23 ساعت روشنایی را تجربه کنند تا بالاترین میزان وزن گیری را داشته باشند. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد ساعات روشنایی مرغداری ارائه خواهد شد. 

⏪ برای تبدیل تخم های نطفه دار به جوجه حتما باید از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید، البته پرورش دهنده هایی نیز هستند که اقدام به خرید جوجه چند روزه می کنند که در این صورت باید هزینه بیشتری را برای خرید جوجه ها بپردازند. اندیشه سبز سازنده انواع دستگاه های جوجه کشی با یکسال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش می باشد، برای مشاهده لیست محصولات اندیشه سبز به صفحه دستگاه جوجه کشی مراجعه کنید.  

⏪ برای پرورش جوجه های چند روزه به لامپ مادر مصنوعی نیاز دارید، این لامپ ها با تولید گرما و نور قرمز رنگ به رشد بهتر جوجه ها ، افزایش اشتها و آرامش آنها کمک خواهد کرد و تمامی پرورش دهنده های حرفه ای از این ابزار برای مراقبت از جوجه ها استفاده می کنند. برای مطالعه اطلاعات بیشتر درباره این محصول به صفحه لامپ مادر مصنوعی مراجعه فرمایید. 

انتقال جوجه ها به بستر

پس از آماده سازی مکان لازم است که جوجه ها را تهیه کرده و وارد سالن کنید، برای تهیه جوجه ها به دو روش مختلف می توانید عمل کنید که در ادامه به آنها پرداخته خواهد شد :

شرایط تهیه و خرید جوجه‌ها - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

— خرید جوجه چند روزه 

معمولی ترین روش خرید جوجه از افراد دیگر است. شما آنها را به مدت دو الی سه ماه پرورش خواهید داد و پس از رسیدن به وزن 2 الی 3 کیلو گرم به بازار ارائه خواهید کرد. دوره پرورش بسته به نژاد مرغ می تواند کم و زیاد شود. معمولا نژادهای زیر به عنوان مرغ گوشتی پرورش داده می شوند :

  1. نژاد راس
  2. نژاد پلاس
  3. نژاد کاب
  4. نژاد کورنیش
  5. نژاد کوشین 
  6. نژاد پلیموت راک 
  7. نژاد براهما

حتما جوجه ها از خود پرورش دهنده ها خرید کنید و از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کنید، معمولا جوجه های سالم جنب و جوش زیادی دارند و از اشتهای زیادی برخوردار هستند.

— جوجه کشی از تخم نطفه دار

دومین روشی که بیشتر پرورش دهنده های حرفه ای آن را انجام می دهند، جوجه کشی از تخم های نطفه دار و به دست آوردن جوجه ها با قیمتی ارزانتر است که با استفاده از دستگاه جوجه کشی انجام خواهد شد، اگر شما نیز می خواهید با نحوه جوجه کشی از تخم مرغ و کار با دستگاه جوجه کشی آشنایی پیدا کنید حتما به مقاله مراحل جوجه کشی از مرغ مراجعه کرده و اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. در این صورت است که به یک پرورش دهنده موفق مرغ گوشتی تبدیل خواهید شد. 

برای تهیه تخم نطفه دار حتما به پرورش دهنده های همان نژاد مراجعه کرده و یا مولدهایی را برای تولید تخم نطفه دار خریداری کنید در این صورت از اورجینال بودن تخم ها اطمینان خواهید داشت.

— مراقبت از جوجه ها در بستر 

پس از به دست آمدن جوجه ها باید آنها را به یک بستر گرم و نرم منتقل کنید تا به خوبی رشد کنند. آنها باید در زیر لامپ مادر مصنوعی پرورش داده شوند و از جیره غذایی مخصوص جوجه ها نیز تغذیه شوند. 

دمای محیط نگهداری آنها باید 32 درجه سانتیگراد باشد و هر هفته چند درجه سانتیگراد از ما بخواهید تا به دمای 25 درجه برسد. هم چنین ساعات نوری محل نگهداری باید 23 ساعت روشنایی و یک ساعت تاریکی باشد. 

اگر می خواهید با تغذیه جوجه ها و شیوه رشد سریع آنها آشنا شوید حتما مقاله تکنیک های رشد سریع جوجه مرغ را بخوانید تا با نحوه انجام این کار آشنایی لازم را پیدا کنید. به دلیل مفصل بودن بحث تغذیه جوجه مرغ ها در مقاله ای جداگانه به صورت کامل به این موضوع پرداخته شده است.

واکسن های آنها را تحت نظر یک دامپزشک تزریق کنید تا از تلف شدن آنها و ضررهای مالی جلوگیری کنید. حتما در آب آشامیدنی آنها از مولتی ویتامین استفاده کنید تا بدنشان را در برابر بیماری ها و تغییرات دما مقاوم کنید. 

مراقبت از جوجه ها در بستر  - اندیشه سبز

ظروف دانخوری و آبخوری آنها را به صورت دوره ای مورد شستشو قرار دهید تا از تجمع باکتری ها و عوامل بیماری زا در آن جلوگیری کنید. بهتر است از دانخوری و آبخوری هی آویز دار استفاده کنید تا از آلوده شدن مواد غذایی به فضولات پرنده ها جلوگیری به عمل آید. 

نکته مهم : زمانی که جوجه ها در زیر لامپ مادر مصنوعی هستند، آب و دان آنها نیز باید در زیر لامپ باشد چرا که جوجه ها گرم کردن خود را بر غذا خوردن ترجیح می دهند و در صورت فاصله داشتن دانخوری و آبخوری از منبع گرمایشی ، تلفات آنها را به دلیل گرسنگی و تشنگی در پی خواهد داشت.

جوجه ها تا دو هفته باید در زیر لامپ مادر مصنوعی باشند و هر چند روز 1 درجه از دمای محیط آنها بکاهید تا اینکه نهایتا در سن دو هفتگی در دمای 25 درجه پرورش داده شوند و در این زمان می توانید آنها را به سالن اصلی که محل نگهداری مرغ های گوشتی است، منتقل کنید. 

تغذیه و مراقبت از مرغ های گوشتی

تغذیه و مراقبت از مرغ های گوشتی - اندیشه سبز

پس از وارد شدن جوجه ها به سن دو هفتگی می توانید آنها را به سالن اصلی منتقل کنید. در این سالن دما ، رطوبت ، ساعات روشنایی و نوع تغذیه جوجه ها متفاوت خواهد بود و در واقع برای گوشتی شدن و ارائه به بازار پس از 45 الی 60 روز دیگر پرورانده می شوند. موارد زیر در نگهداری از مرغ های گوشتی باید مد نظر قرار بگیرد :

الف – دمای نگهداری از مرغ های گوشتی

معمولا دمای سالن در حدود 18 الی 22 درجه سانتی گراد در نظر گرفته می شود. بالاتر بودن دمای سالن با له له زدن مرغ ها با دهان باز همراه خواهد بود که با این کار سعی در خنک کردن بدن خود دارند. 

در فصل تابستان بهتر است آب خنک با دمای 10 الی 15 درجه را در اختیار پرنده ها قرار دهید، آنها با نوشیدن آب بدن خود را خنک خواهند کرد. هم چنین در صورت بالا بودن دما می توانید از فن های تهویه ، پد سلولزی و یا کولر ابی استفاده کنید. 

وجود دماسنج دیجیتالی و مناسب به آگاهی شما از دمای محیط کمک خواهد کرد و مدیریت و کنترل بهتر سالن را سبب خواهد شد. دمای روز باید کمتر از دمای شب باشد و حتما فعالیت فن ها را در شب کم کنید تا دمای سالن مقداری افزایش پیدا کند.

دمای نگهداری از مرغ های گوشتی - اندیشه سبز

در فصل های سرد سال با استفاده از بخاری های مخصوص مرغداری که به نام هیتر مرغداری شناخته شده اند، می توانید دمای سالن را بالا ببرید. البته اگر به برق ارزان دسترسی دارید نیز می توانید از بخاری های برقی و تابشی برای گرم کردن مرغ ها استفاده کنید. 

ب – رطوبت مناسب برای سالن پرورش 

وجود رطوبت بالا مانع از تنفس صحیح و رشد بهتر پرنده ها خواهد شد و سبب به وجود آمدن محیط شرجی و گرم خواهد شد. معمولا رطوبت سالن حاصل از تنفس پرنده ها ، بخار فضولات و آب است که این رطوبت اضافی به وسیله فن های تهویه به محیط بیرون منتقل خواهد شد. 

رطوبت مناسب برای سالن باید بین 60 الی 70 درصد باشد که در صورت نامناسب بودن این مقادیر مشکلات زیادی را برای پرنده ها به وجود خواهد آورد که از جمله آنها می توان به همخواری ، رشد پایین ، کاهش اشتها ، بروز بیماری های قارچی و … اشاره کرد. 

در صورت کم بودن رطوبت می توانید از دستگاه های رطوبت ساز استفاده کنید که در بالا به آنها اشاره شد. 

ج – برنامه نوری مرغ های گوشتی

زمانی که جوجه ها در سن 1 هفتگی هستند باید 23 ساعت روشنایی داشته باشند، اما از هفته دوم به تدریج می توانید ساعات نوری را کاهش دهید تا زمانی که جوجه ها را به سالن اصلی انتقال دادید باید 18 ساعت نور و 6 ساعت تاریکی را داشته باشند. 

از زمان از سه هفتگی تا زمان کشتار به تدریج می توانید زمان تاریکی را کاهش داده و زمان روشنایی را افزایش دهید. یعنی در سن دو ماهگی که آماده ارسال به کشتارگاه خواهند شد باید 1 ساعت تاریکی و 23 ساعت روشنایی را تجربه کنند. بدین منظور باید هر هفته 1 ساعت از تاریکی سالن بکاهید. 

برنامه نوری مرغ های گوشتی - اندیشه سبز

برای انجام دقیق چنین برنامه نوری طبیعتا استفاده از یک سیستم کنترل برق لامپ ضروری خواهد بود و پیشنهاد می کنیم که از تابلو برق های دیجیتالی برای این منظور استفاده کنید که تمامی سیستم های گرمایشی ، تهویه ، روشنایی ، خنک کننده ، رطوبت رسانی و… سالن را تحت کنترل بگیرید. 

د – تغذیه مرغ های گوشتی

مرغ های گوشتی باید غذای متفاوتی نسبت به جوجه ها و حتی مرغ های تخم گذار داشته باشند. اگرچه در غذای آنها باید از انواع مواد معدنی ، ویتامین ها ، پروتئین ها ، کربوهیدرات و فیبر و چربی استفاده کرد. اما فرمول بندی این مواد باید تحت نظر متخصص تغذیه دام و طیور انجام شود و جیره نویسی خودسرانه هزینه های شما را به شکل غیر معقولی بالا خواهد برد. 

در نوشته آموزش تهیه دان مرغ گوشتی کاملا در این مورد بحث شده و اطلاعات مفیدی ارائه شده که مطالعه آن را به هر پرورش دهنده ای توصیه می کنیم. به دلیل طولانی بودن مطالب از ارائه آن در این نوشته خودداری کرده ایم. 

پیشگیری از بیماری مرغ های گوشتی

پیشگیری از بیماری مرغ های گوشتی - اندیشه سبز

مهم ترین مسئله ای که هر پرورش دهنده را درگیر خواهد کرد. بحث بیماری و تلف شدن جوجه ها و مرغ ها می باشد که با رعایت نظافت در سالن، استفاده از مواد غذایی سالم و تازه ، استفاده از واکسن های ضروری ، رعایت دما و رطوبت سالن ، استفاده از مولتی ویتامین و… تا حد زیادی می توان از تلفات آنها جلوگیری کرد. 

در حالت کلی برای مراقبت از مرغ های گوشتی باید موارد زیر را در سالن رعایت کنید:

الف – حتما نظافت سالن را به صورت دوره ای انجام دهید و پوشال های بستر را تعویض کنید. کف سالن، دیوار ها و تمامی تجهیزات قابل شستشو مانند دانخوری و آبخوری را بشویید تا کاملا پاکیزه شوند. 

ب – پرنده ها را مرتبا مورد بررسی قرار دهید تا مورد های کسل ، گوشه گیر و بی حال و خواب آلوده را شناسایی و قرنطینه کنید، این پرنده ها به احتمال زیاد بیمار هستند و بیماری را به سایر پرنده ها نیز منتقل خواهد کرد. 

ج – حتما از یک دامپزشک معتبر بخواهید که وضعیت گله را به صورت دوره ای مورد بررسی قرار دهد. 

د – به صورت دوره ای از مولتی ویتامین و سایر داروهای تقویتی برای بهبود وضعیت گله استفاده کنید و حتما دامپزشک را در جریان موضوع بگذارید. 

هـ – قبل از ورود به سالن از چکمه ، لباس مخصوص، ماسک و دستکش استفاده کنید و دست و پاهای خود را در کلر یا مواد ضد عفونی کننده دیگر خیس کنید.

و – محل ذخیره جیره غذایی باید کاملا تمیز ، خنک و خشک باشد تا این مواد فاسد و کپک نزنند. هم چنین از مواد غذایی کاملا سالم و تازه برای آنها استفاده کنید تا دچار مسمومیت غذایی نشوند. 

سخن آخر

در این نوشته به هر آنچه که برای پرورش و نگهداری از مرغ گوشتی لازم بود، پرداخته شد. در صورت وجود هر گونه سوال یا پیشنهاد می توانید از طریق نظرات همین صفحه با ما در میان بگذارید تا در سریعترین زمان ممکن به آن پاسخ دهیم .

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.