مرغ

مراحل جوجه کشی از مرغ

مراحل جوجه کشی از مرغ - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

توضیح مراحل و نحوه جوجه کشی مرغ

در این مقاله از وبلاگ اندیشه سبز قصد داریم شما را با مراحل و شرایط جوجه کشی از مرغ آشنا کنیم. همانطور که می دانید و در مقالات قبلی هم اشاره کرده بودم؛ به دو روش می توان از مرغ جوجه کشی کرد.

جوجه کشی به روش طبیعی با استفاده از مرغ کرچ شده

جوجه کشی به روش مصنوعی با استفاده از ماشین های جوجه کشی

در این اینجا هدف ما آشنایی شما با روش دوم یعنی جوجه کشی ماشینی است که به دلیل سلامت تخم مرغ، نطفه، شرایط انکوباسیون، محیط جوجه کشی و تجهیزاتی که یک دستگاه جوجه کشی دارد، کار بسیار حساسی است چرا که در صورت عدم وجود هر یک از این عوامل شما هرگز نمی توانید یک جوجه کشی موفق را پشت سر بگذارید و راندمان بالایی در جوجه کشی از تخم های نطفه دار داشته باشید.

 

شاید سوالی که ذهن شما را به خود مشغول کند این است که چرا پیشنهاد ما به شما برای جوجه گیری، استفاده از ماشین های جوجه کشی است؟

  • اولا نیاز ندارید به فکر تهیه مرغی باشید که حتما کرچ شود.
  • دوما با استفاده از دستگاه های جوجه کشی مرغ که با توجه به استانداردهای روز جهانی تجهیزات لازم را برای جوجه کشی موفق دارند و مجهز به سیستم ستر و هچر همزمان هستند، در هر بار که تخم های تازه و نطفه داری در اختیار داشته باشید می توانید در داخل دستگاه گذاشته تا با گذشت زمان تبدیل به جوجه شوند در حالی که در جوجه کشی طبیعی چنین اتفاقی نمی افتد و مرغ مادر با دنیا آمدن جوجه ها تمایلی به کرچ شدن مجدد نخواهد داشت. برخی مرغ ها به طور معمول سالی یکبار و نهایتا دو بار کرچ میشوند و برخی دیگر هرگز کرچ نمیشوند.
  • بهداشت و سلامت تخم های نطفه دار در داخل دستگاه برای تبدیل شدن به جوجه تضمین می شود.

پارامترهای لازم برای جوجه گیری از تخم های نطفه دار با استفاده از دستگاه های جوجه کشی

پارامترهای لازم برای جوجه گیری از تخم های نطفه دار - اندیشه سبز

مواردی که یک پرورش دهنده برای جوجه کشی موفق به آن احتیاج دارد عبارتند از:

  1. تهیه یک دستگاه جوجه کشی استاندارد.
  2. آماده کردن یک محیط مناسب که از نظر تهویه و تامین هوای تازه برای جوجه کشی مشکلی نداشته باشد.
  3. تهیه تخم های نطفه دار با کیفیت از مکان های قابل اعتماد.
  4. انبار کردن تخم های نطفه دار در جایی که قبلا ضد عفونی شده است و شرایط رطوبتی و دمایی مناسبی دارد همچنین از ورود حشرات و جانوران موذی به انبار ذخیر جلوگیری کردن.
  5. تامین انرژی برق و آب تصویه شده برای اینکه دستگاه جوجه کشی در طول مدتی که کار می کند از منابع آب و برق، رطوبت و دمای مورد نیاز را برای تخم های نطفه دار تهیه کند.
  6. روشن کردن دستگاه 24 ساعت قبل از چیدن تخم های نطفه دار و اطمینان از تنظیمات و عملکرد دستگاه.

یادآوری یک نکته : در جهت بهبود استانداردهای مدیریت و تهیه تخم های نطفه دار مواردی وجود دارد که شما را برای به دست آوردن یک نتیجه مطلوب در جوجه کشی ملزم به رعایت آن می کند.

توجه داشته باشید که تخم های نطفه داری هستند که غیر قابل جوجه کشی می باشند چرا که برخی مزارع تولید تخم به خاطر عدم رعایت نکات اصولی من جمله؛ عدم تغذیه مناسب مولدین تخمگذار، عدم جفت گیری موفق، پیر یا جوان بودن مولدین تخمگذار و یا وجود بیماری در گله های پرورشی خود تخم هایی را جمع آوری و عرضه می کنند که به خاطر شکل غیر طبیعی، پوسته نازک یا ضخیم، درشتی و کوچکی تخم ، وجود آلودگی بر روی پوسته، عدم وجود نطفه، اصلا مناسب جوجه کشی نیستند و آگاهی و توجه شما به تمامی این موارد حائز اهمیت است چرا که اگر شما قصد جوجه کشی از این نوع تخم ها را داشته باشید هرگز راندمان جوجه کشی بالایی نخواهید داشت و ممکن است در ایام کندلینگ مجبور باشید بسیاری از آنها را از داخل دستگاه جوجه گیری حذف کنید.

زمان به دنیا آمدن جوجه مرغ چند روز است؟

به طور معمول جوجه مرغ بعد از 21 روز یا 3 هفته به دنیا می آید. اما این زمان ممکن است بر اساس دما و رطوبت جوجه کشی تغییر کند. به طوریکه در برخی شرایط جوجه مرغ بعد از 23 روز از تخم خارج میشود.

زمان به دنیا آمدن جوجه مرغ چند روز است - اندیشه سبز

مراحل جوجه کشی

  • ستر : چیدن تخم ها در داخل دستگاه جوجه کشی و تنظیم کردن دمای مناسب و رطوبت مورد نیاز برای نطفه های داخل تخم که در واقع شروع ایام ستر است. شما باید سه مورد اساسی را در نظر داشته باشید که عبارتند از:

دمای مناسب برای جوجه کشی مرغ چند میباشد؟

دما : در زمان ستر مناسب ترین دما برای جوجه کشی مرغ معادل 37.7 درجه و در زمان هچر 37.2 درجه سانتیگراد است. کمتر از این مقدار باعث می شود نطفه ها دیرتر هچ شوند و بیشتر از این مقدار باعث هچ شدن زود هنگام نطفه های داخل تخم قبل از موعد مقرر میشود.

رطوبت مناسب برای جوجه کشی مرغ چقدر است؟

رطوبت : نطفه ها در 18 روز اول به 60 الی 65 درصد رطوبت احتیاج دارند چرا که دمای 37 درجه ایی باعث تبخیر مایع داخل تخم می شود و در صورتی که رطوبتی جایگزین آن نباشد نطفه ها تلف خواهند شد. همچنین بعد از رور 18 ام تا انتهای جوجه کشی رطوبت 75 درصد مناسب جوجه کشی مرغ میباشد.

کاهش رطوبت سبب افزایش حجم کیسه های هوایی داخل تخم شده و ممکن است نوک نطفه زودتر به اطاقک هوا  برسد.

افزایش رطوبت  هم باعث می شود تا در ایام هچ که باید کیسه های هوایی حجیم تر شود تا نوک نطفه به سطح پوسته برسد، این اتفاق نیفتد و جنین  قادر به نفس کشیدن نباشد.

تهویه : هر موجود زنده ایی برای ادامه حیات نیاز به اکسیژن و دفع دی اکسید کربن دارد و نطفه ها از طریق منافد روی پوسته اکسیژن گیری می کنند و متقابلا دی اکسید کربن هم از همان سوراخ ها دفع می شود ولی مادامی که تهویه به صورت کامل اتفاق نیفتد حجم زیادی از دی اکسید کربن نطفه ها را احاطه می کند و منجر به تلف شدن انها خواهد شد و درصد جوجه اوری به صفر می رسد. پس سعی کنید محلی را که دستگاه جوجه کشی را در آن جای داده اید مجهز به فن های تهویه باشد و یا برای عبور مرور هوای تازه مشکلی وجود نداشته باشد.

  • چرخش : همانطور که می دانید؛ عمل چرخش در جوجه کشی طبیعی توسط مرغ مادر سازماندهی می شود ولی در دستگاه های اتوماتیک به صورت دستی و هر چند ساعت یکبار این عمل تکرار شود تا دما و رطوبت به تمام سطوح تخم برسد مخصوصا در چند روز اول تا پایان ایام ستر. البته در دستگاه های جوجه کشی تمام اتوماتیک همچون دستگاه جوجه کشی 48 تایی تمامی این مراحل به صورت خودکار اتفاق می افتد و نیازی به باز و بسته کردن در دستگاه نخواهد بود. علت این است که اگر تخم ها در یک حالت باقی بمانند نطفه به پوسته داخلی تخم می چسبد و ممکن است به خاطر عدم حرکت در داخل مایع تخم زندگی خود را از دست بدهد و راندمان جوجه کشی پایین باشد.
  • عمل کندلینگ : روز هفتم و چهاردهم روزهایی هستند که شما باید برای اطمینان از وجود نطفه یا عدم رشد جنین باید آنها را با استفاده از نور و در یک فضای نسبتا تاریک کندلینگ کنید تا در صورت لزوم تخم های فاقد نطفه را از داخل دستگاه خارج کنید وگر نه وجود این نوع تخم ها بخاطر فاسد بودن سلامت سایر نطفه ها را به خطر می اندازد.

برای اینکار بهتر است در روز هفتم قبل از بیرون آوردن تعدادی از تخم ها، دمای محیط را به 30 الی 33 درجه سانتی گراد برسانید و با استفاده از یک نطفه سنج دقیق نور را به انتهای پوسته تخم بچسبانید اگر موفق شدید تارهای عنکبوتی خونی را که فضای داخلی پوسته را احاطه کرده است ببینید، مطمئن باشید که نطفه در حال رشد است در غیر این صورت آن را مجددا به داخل دستگاه انتقال ندهید.

در روز چهاردهم هم به همین منوال ادامه دهید و برای اطمینان، نطفه هایی که رشد نکرده اند را، کنار بگذارید.

نکات مهم حین انجام نطفه سنجی - اندیشه سبز

  • هچر : سه روز باقی مانده از ایام جوجه کشی یعنی روز نوزدهم تا روز بیست و یکم که اختصاص به نوک زدن جوجه به پوسته تخم داخل و تلاش برای بیرون آمدن را دارد، ایام هچ گفته می شود.

توجه داشته باشید که مقدار دما در این سه روز باقی مانده به اندازه 7 دهم درصد باید کاهش یابد و رطوبت به اندازه 10 الی 15 درصد افزایش داشته باشد چرا که به خاطر فعالیت و تلاش جوجه ها و حرارتی که بدن آنها تولید می کنند اگر میزان دما کاهش نیابد ممکن است عمل اکسیژن گیری به سختی اتفاق بیفتد.

دلیل افزایش رطوبت هم به این دلیل است که باعث نرم شدن پوسته تخم می شود و جوجه ها به راحتی می توانند پوسته را شکسته و از تخم بیرون بیایند در غیر این صورت خشکی پوسته تخم مستلزم تلاش زیاد نطفه ها خواهد بود و ممکن است قادر به ادامه نباشند و در همان روزهای آخر از شدت تلاش زیاد تلف شوند.

بعد از به دنیا آمدن جوجه ها چکار کنیم؟

  • انتقال جوجه های یک روزه به سالن های پرورشی : زمانی که جوجه ها موفق به هچ کامل شدند، حداقل 24 ساعت اجازه دهید تا جوجه های سر از تخم درآمده در داخل دستگاه بمانند و 80 درصد کرک و پر آنها خشک شود. سپس جوجه ها را به یک محیط گرم با دمای 34 درجه انتقال نموده و به آنها محلول 4 درصد آب شیرین بدهید. در غیر این صورت به خاطر رطوبتی که روی بدن شان باقی مانده دچار بیماری های عفونی خواهند شد و یا در اثر هوای سرد دچار سرماخوردگی و بیماری خواهند شد.

بعد از به دنیا آمدن جوجه ها چکار کنیم - اندیشه سبز

بعد از خروج جوجه ها از داخل دستگاه جوجه کشی لازم است که آنها را به زیر لامپ مادر مصنوعی انتقال داد. در طبیعت مرغ مادر پس از تولد با گرمای بدن خود جوجه ها را گرم نگه می دارد زیرا جوجه ها تا سن دو هفتگی در برابر دمای کمتر از 30 درجه حساس هستند. در جوجه کشی مصنوعی با استفاده از لامپ مادر مصنوعی می توان یک شرایط ایمن برای گرمایش و آرامش جوجه ها شبیه سازی کرد.

  • توجه به ذخیره زرده : جوجه ها تا 24 ساعت نیازی به خوردن غذا ندارند چون باقیمانده زرده برای تغذیه آنها کفایت می کند در غیر این صورت اگر ذخیره زرده در بدن آنها باقی بمانند موجب عفونت های شدید شده و به فاصله چند روز بعد از تولد تلف خواهند شد.
  • واکسیناسیون : جوجه ها را قبل از انتقال به سالن های پرورشی بر علیه بیماری مارک واکسینه کنید تا سلامت آنها در طول دوره پرورشی تضمین شود.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

88 دیدگاه در “مراحل جوجه کشی از مرغ

  1. غلامحسین گفت:

    سلام من تخم مرغ محلی خریده بودم ولی آوردم خونه دیدم که یکیش سوراخه و صدای جوجه ازش میاد خودش سوراخش کرده بود به من گفتن باید بیرونش بیارم و بهشغذا بدم ولی من بعد 24 ساعت ازش پوست تخم مرغ رو جدا کردم و دیدم تو کیسه است یچی مثل بند ناف هم بهش وصله ولی شکلش کامله و پر داره نمیدونم چیکارش کنم تو حوله گذاشتمش وبهش آب قند دادم زنده میمونه چیکارش کنم

    1. admin.md گفت:

      سلام دوست عزیز
      اره فقط محیط رو گرم کن الان به دمایی بالایی تو نگهداری نیاز داره
      اونم زردس که کامل جذب نکرده
      خودت پوست تخم رو دیگه مابقیشو نکنی ها

  2. محسن گفت:

    سلام تخم قرقاول گذاشتم زیرمرغ 20ساعت هست نوک زده ولی درنیومده میشه راهنمایی کنین چکارکنم‌

    1. admin-ra گفت:

      سلام محسن
      می تونی یکم رطوبت محیطو افزایش بدی تا پوسته ی تخم نرم تر بشه و راحت تر بیان بیرون

  3. محسن گفت:

    سلام خسته نباشید چطوری بینیم تار انکبوتی شده است میشه راهنمایی کنید باتشکر

    1. admin-ra گفت:

      سلام محسن
      برای این کار می تونی از نور فلش گوشی استفاده کنی
      روز هفتم جوجه کشی محیطو کاملا تاریک کن فلش گوشی رو روشن کن و با یه دستکش استریل تخم رو بردار
      نور رو مستقیما بگیر رو تخم
      اینطوری اگه تخم نطفه داشته باشه می تونی رگ های خونی رو که حالت تار عنکبوتی دارن ببینی

  4. محسن گفت:

    سلام خسته نباشید چطوری بهم تار انکبوت بسته است روز چندم بینم باتشکر
    ۰

    1. admins-r گفت:

      سلام زنده باشید
      منظورتون رو متوجه نشدم.

  5. جواد گفت:

    سلام خسته نباشید یکی از مرغ هام ۱۸ روز میشه رو تخم خوابیده جاشم بده اگ جابجا کنم بازم میخابه روتخم ها یانه لطفا جواب بدین

    1. admins-r گفت:

      سلام جواد
      نمیشه صد در صد کفت میخابه یا نه
      اگه بترسه یا استرس بگیره نه نمیخابه
      ولی میتونی بهش مقداری گلاب با آب بدی تا آرومش کنه نمیگم صد در صد آرومش میکنه ولی خیلی تاثیر داره.

  6. مارال گفت:

    سلام من یک تخم گذاشتم روز ۹ دیگه جوجه تکون نخورد بعد هر وقت آروم تکون میدم جوجه آرم این طرف و اون طرف میشه میشه بگی مرده یا زنده اس خواهش میکنم زود تر بگید خیلی استرس دارم مرده یا زنده است راستی من بدون دستگاه اما اولین بارم هست 😟😟😢😢😢😢

    1. admins-r گفت:

      سلام
      کجا جوجه کشی میکنی؟
      دما چقدره؟

  7. aref گفت:

    سلام من مرغم 22روز خوابیده جوجه هایش در نیومدن

    1. admins-r گفت:

      سلام عارف تا 24 روز صبر کن بعد اگه صدای از داخل تخم ها در نیومد یا حرکتی نداشتن حتما دیگه قرار نیست در بیان.

  8. ابولفضل گفت:

    چرا جوجه داخل آخرین روز جوجه بیرون نمیاد

    1. admins-r گفت:

      سلام
      احتمال داره نطفه نداشته باشه.

  9. حامد گفت:

    سلام. من روز اول تو دستگاه با دمای درست گزاشتم
    ولی رطوبت ۷۰ درصد بود.بعد ۶الی هفت ساعت رطوبت رو رو۶۰ تنظیم کردم. برای تخم مرغ ها مشکلی پیش نمیاد؟

    1. admins-r گفت:

      سلام حامد تو این چند ساعت رطوبت تاثیر کمی میتونه بزاره نگران نباشید

  10. بهار گفت:

    سلام من دیروز تاحالایکی ازجوج ها تخم ترک انداخته ولی هنوز هیچ سوراخ نیست چطور می‌شود کمکش کنم

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام روز چندمه جوجه کشی هست ؟

  11. محمدجواد گفت:

    سلام. روز چندم نیاز به چرخوندن تخم مرغ ها داخل دستگاه جوجه کشی نیاز نیست

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام از پایان روز 18

  12. ناشناس گفت:

    سلام اگر مرغ متولد شده از دستگاه جوجه کشی بعد از بالغ شدن کرچ می شود یا نه

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام بله کرچ میشه

  13. ناشناس گفت:

    سلام حال شما
    بفرمایید چرا همیشه مقدار تخمی که زیر پای مرغ میذارن فرده؟ مثلا ۱۱یا۱۳یا۱۵

    1. Admin گفت:

      سلام
      خرافاته و هیچ فرقی هم نمیکنه

  14. DANIAL گفت:

    سلام من ۸ تا تخم گذاشتم زیر مرغم الان روز بیست و یکم بود یکیشون در اومد ولی تا الان که شب شده هیچ کدوم دیگه نه ترک خوردن نه باز شدن نیاز نیست فردا که روز بیست و دومشونه یه ترک واسشون ایجاد کنم که نهایت تا روز بیست و سوم در بیان؟ و اینکه احتمال داره خفه شن داخل تخم لطفا جواب بدین ممنون

    1. Admin گفت:

      سلام
      خیر ترک ایجاد کنی مرگشون حتمیه
      صبور باش
      درب دستگاه رو به هیچ وجه باز نکن

  15. حیدری گفت:

    سلام وقت بخیر 🤍🤍🤍🤍🤍❤️‍🔥❤️‍🔥❤️‍🔥امروز روز ۲۲ هست که مرغ روی جوجه ها خوابیده اما تا الان ۳ تا در اومدن مردن و نمیدونیم مادر شکونده یا خودشون مردن ولی قشنگ جوجه ها کاملا و نمیدونم مشکلش چیه باید چیکار کنیم خاهش خاهش میکنم سریع جواب بدید لطفا واقعا به کمکتون نیاز داارم😔😔😔😔😔😔😔😔

    1. Admin گفت:

      سلام
      اگه استرس محیطی وجود داره کمترش کن و کمتر هم بهش سر بزن ، فقط غذا و اب بزار در اختیارش
      ممکنه به خاطر استرس محیطی اینکارو کرده باشه و ممکن هم هست کلا نطفه ضعیف بوده باشن

  16. حامد گفت:

    باسلام خسته نباشید من ۴۸تا تخم مرغ محلی داخل دستگاه گذاشتم دما و رطوبت هم درست بود همه شون هم تو ۱۸روز آخر جوجه بودن ولی تو روز پایانی ۲۱یکیشون در اومد الان ۲۳روز شده ۶تاشون روهم بادست درآوردمشون و بیشتر از ۲۰تاشون هم داخل تخم مردن الان بقیه جوجه ها ک از تخم در میاری زندن ولی اون سفیده تخم مرغ کامل تموم نشده و درمیاری چند لحضه به بعد میمیرم مشکل از کجاس

    1. سلام
      دما و رطوبتش چند بوده ؟ دوره هچر در دستگاه رو چقدر باز میکردی ؟

      1. ناشناس گفت:

        سلام الان روز 18 هست جوجه ها نوک نزدن هنوز چرا

        1. andisheh-m-admin گفت:

          سلام صبور باشید . نطفه سنجی شدن ؟ تا روز 21 هم ممکنه طول بکشه

  17. عبدالباسط گفت:

    سلام
    من مسافرت بودم مرغم کرچ شده بعد روی ماسه ها تخم کرده ۷ عدد روشون خوابیده روی ماسه ها الان بزارمش روی ماسه ها یا جاشو تغییر بدم
    لطفا فوری جواب بدید ممنون میشم.

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام احتمال میدین چند روز روی تخم ها خوابیده باشه ؟
      بهتره جاش رو تغییر ندین چون ممکنه دیگه روی تخم ها نخابه .کمی کاه و پوشال اطرافش بریزید تا در صورت نیاز اونهارو بکشه زیرش

  18. حیدر گفت:

    سلام
    روز 23 ، صدای جوجه ها از داخل تخم ها میاد ، آیا باید تخمها رو از زیر مرغ بردارم و از سمت نوک و سرشون ترک و شکاف ایجاد کنم ؟ یا باز هم صبر کنم خودشون ترک ایجاد کنن ؟

    1. سلام
      دس نزن ، کم هم سربزن به مرغ استرس بهش وارد نکن بزار کار خودشو بکنه نیاز باشه خودش تخم رو میشکونه

  19. حیدر گفت:

    آیا تولد جوجه های نژادهای سبرایت ، برهما ، کراشین ، پولند و غیره با هم فرق داره یا فقط بستگی به دما و رطوبت دارد ؟
    در جوجه کشی طبیعی ، تنظیم دما و رطوبت چطوریه ، توسط خود مرغ ؟ یا در روزهای آخر روی تخمها آب اسپری کنیم ؟

    1. خیر به صورت کلی تفاوتی نداره و در دما و رطوبت هم فرقی ندارن
      بله کاملا توسط مرغ هست ، خیر به هیچ وجه اسپری نکنید اون برای مرغابی ها هست !
      محیطش گرم باشه و خیلی سرد نباشه بهتره

  20. حیدر گفت:

    سلام . خدا قوت .
    یک مرغ سبرایت تنها بعد از حدود ده دوازده تخم گذاری ، کرچ شده و براش از 4 نوع نژاد دیگه هر کدوم سه تا تخم نطفه دار گرفتم گذاشتم زیرش … فردا روز بیست و سوم میشه ، آیا لازمه کاری انجام بدم و چیکار کنم و یا صبر کنم خودش انجام میده ؟
    اگر هیچکدوم از دوازده تا تخم باز نشد براش چند جوجه یکروزه بگیرم ؟ آیا قیمت و آدرس در مشهد دارین ؟

    1. سلام
      نه نیازی نیست کاری کنی
      نه جوجه هم نگیری بهتره
      تقویت کن با مولتی ویتامین و دانه پارس
      ادرس ندارم متاسفانه

  21. محمد گفت:

    سلام من الان روز ۲۱ که صبح ساعت ۱۰ ولی اثری از جوجه ها نیست و در هچر هم در دمای ۳۷.۷ نگه داستم اشکالی نداره و تخمها همشون پر هستن امید واری هست

    1. f.gh گفت:

      سلام، خسته نباشی دمای هچر باید 37.2 باشه زود بیارش پایین رو 37 الی 37.2 وگرنه همشون تلف میشن.

  22. محمد گفت:

    سلام امروز روز بیستم تخم مرغا هست و دما هم.۷ ۳۷ اشکالی نداره الان روز ۱۹ زمین گذاشتم اشکالی نداره

    1. f.gh گفت:

      سلام، زمین دماش سرده اخه روز هچر اینکارو میکنن؟!!! هچر حساسه باید دما 37.2 و رطوبت 70 درصد باشه درب دستگاه رو هم باز نکنید.

  23. علی گفت:

    سلام خسته نباشید حدود ۱ ساعت دیگه میشه روز ۲۱ که تخم هارو تو دستگاه گذاشتم ولی هنوز حتی تخم هارو نشکوندن تخم ها سیاه هستن با نور مجبور شدم داخل یکی از تخمارو نگاه کردم درحال تکون خوردن بود بنظرتون چرا تخم رو نمیشکونند و هنوز با دنیا نیومدن؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، صبر کنید احتمالا یه روز بعد باز میشن. حتما دما و رطوبت تنظیم نبوده یا تخم ها کهنه بودن. گاها تا 23 روز هم طول میکشه.

  24. مسعود گفت:

    درود تخم مرغها از این ساعت شروع روز بیست و یکم هست صدای جوجه رو میشنوم ولی تخمها هنوز نوک نخورده چکار کنم؟
    از روز اول هچر دما روی 37.2 و رطوبت روی 70 درصد هست

    1. f.gh گفت:

      صبر کنید اینقدر در دستگاه رو باز نکنید دوران هچ حساسه.

  25. مسعود گفت:

    سلام آیا جوجه ها از اوایل و شروع روز بیست و یکم بیرون میان یا اواسط و اواخر روز بیست و یکم؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، بستگی به دما و رطوبت داره معمولا تا اخر روز 21 دیگه همه بیرون میان بعضیاشون هم روز 19- 20 بیرون میان. بعضیا خیلی دیر روز 23.

  26. سجاد گفت:

    سلام امروز روز ۵ ام هست که تخم ها را داخل دستگاه گذاشتم دمای دستگاه من هر ده دقیقه بین ۳۸.۳ تا ۳۷.۲در حال تغییر هست آیا این دما مشکل ساز نمی شود و رطوبت هم بین ۵۷تا ۶۴در طول روز در حال تغییر….

    1. f.gh گفت:

      سلام، نوسان دمایی رو باید کنترل کنید زیاده. همینطور 64 درصد رطوبت یکم زیاده برای ستر. دما و رطوبت محیط رو ابتدا سعی کنید که ثابت باشه تا دستگاه اینقدر نوسان نداشته باشه. دمای 25 درجه با رطوبت 50 درصد خوبه برای محیط. بعدش هم بستگی به دستگاهتون داره.

  27. abolfazl kazemi گفت:

    سلام من نمیدونستم که تخم مرغها باید روز ۱۹هم بزارم تودستگاه روز۱۸دهم تو هچر گزاشتم هم چیش خوبه دما رو۷۰رطوبت هم ۳۲/۲الانم روز ۱۹هم ننه نوکی ن صدایی ن ترکی چیکارکنم تورقران بگین چیکارکنم

    1. f.gh گفت:

      امیدوارم اشتباه تایپی باشه دمای 37.2 منظورتونه.
      صبر کنید فعلا زوده ولی نامید نشوید بستگی به کیفیت تخم های نطفه دار داره ولی خب یه روز زودتر رفتن تو هچر این حتما تأثیر منفیش و میزاره.

  28. ali گفت:

    سلام به شما خسته نباشید من توی یک جعبه فلزی که ۲ عدد سوراخ دارد کمی دستمال کاغذی قیچی کردم و داخل ظرف گذاشتم دوتا تخم مرغ هم که از مرغ های مادر بزرگ م بود هم زیر اون گذاشتم به همراه یه ظرف آب و در اون گذاشتم و روی شوفاژ قرار دادم ایا آمیدی هست ممنون

    1. f.gh گفت:

      سلام، ممنون
      خیر اینطوری جوجه نمیشن. برای جوجه کشی دما و رطوبت خیلی مهمه باید دقیق باشه. در ضمن تخم ها نیاز به چرخش هم دارند وگرنه جوجه میچسبه تلف میشه داخل تخم.

  29. عطا گفت:

    سلام من زیر مرغم ۹نا تخم گذاشتم ۲یا۳تا رو وا کرده چطور به جوجه هایش غذا می دهد دونه ای چیزی نیاز نداره راستی مرغ من زودتر تخم هارو وا کرد ۳رو زودتر ۲تخم رو واکرد و ۳ همین امروز صبح وا کرد مشکلی نداره مرغ رو بلند کنم ببینم جوجه ی دیگه ای هم داره ولی من که خودم تو اینترنت نوشته بودند نه چون اگر بترسه جوجه هارو خفه می کنم منم اول نمی دونستم جوجه داره یک روز دیدم کنارش ۲جوجست بازم ممنون واسه ی چیزایی که گفتین

    1. f.gh گفت:

      سلام، به مرغ کاری نداشته باشید منتظر بمانید تا بقیه تخم ها هم باز شن. جوجه باید زیر بال مادرش باشه تا گرم بمونه. برای تغذیه جوجه ها باید یا دان استارتر تهیه کنید یا اینکه پودر ذرت و سویا براشون تویه ظرف کوجک مسطح بریزید. از 10 روزگی به یعد پودر گندم و خرده نان هم میتویند به جوجه ها بدهید.

  30. ثریا گفت:

    سلام. من زیر مرغم 5 تا تخم گذاشته بودم. چند روز پیش نوربینی کردم دیدم جنین ها بزرگ شدن. به جز کیسه هوا بقیه تخم سیاهه. امروز روز 21 ام بود تخمها رو دوباره نوربینی کردم چیزی داخلش تکون نمیخوره. جوجه ها تخمها رو نوک نزدن. به نظر شما زنده هستن؟ میتونم خودم سوراخ کنم اگه زنده باشن خفه نشن؟ چی کار میشه کرد؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، تو روز 21 که نور بینی نمیکنند چون اینطوری جوجه داخل تخم احتمال تلف شدن زیاده. در ضمن تا الان باید حداقل نوک میزدن احتمالا تلف شده اند ولی یک روز دیگر هم صبر کنید.
      زمانی میشه به جوجه داخل تخم کمک کرد که اولا از زنده بودنش مطمئن باشید و دوره هچر تموم شده باشد یا اینکه جوجه تخم رو نوک زده ولی قادر به شکستن کامل آن نیست در اینصورت هم میتوان پوست اطراف نوک و سر جوجه رو برداشت تا بتونه از داخل تخم خارج بشه.

  31. وحید گفت:

    سلام
    مرغ 11تا تخم گذاشته الان23روزه روش خوابیده ولی جوجه نشدن چیکارشون کنم

    1. f.gh گفت:

      سلام، ایا نطفه سنجی انجام دادین؟ از نطفه دار بودن تخم ها مطمئن هستید؟ تا الان اگه به جوجه تبدیل نشده باشند دیگه تبدیل نمیشن.

      1. ارینا گفت:

        سلام خسته نباشید
        مرغ من وقتی هنوز کامل کرچ نشده بود چند تا تخم گذاشت زیر خودش ولی مرتب روشون نمینشست الان که کامل کرچ شده همون تخما زیرشن خودمم چنتا دیگه اضافه کردم بهشون بنظرتون قبلیا خراب نشدن؟
        البته از روزی که کرچ شده چند تا تخمو انداخته پایین و شکسته گفتم شاید همون قبلیا باشن

        1. admins-r گفت:

          سلام
          اره شاید اونا باشه چون اگه تخم ها مشکل داشته باشن خودشون میندازن بیرون تخم ها رو.

    2. علی گفت:

      حتما تخم ها نطفه دار نبوده وگرنه مرغ من ۳روز مونده بود تا۲۱روز ۲تا تخم رو واکرد نور بینی کن

  32. Mobin گفت:

    سلام،امروز روز 21 جوجه کشی هست جوجه تخم رو نشکونده بود و خودمون شکوندیم اما جوجه خیلی کوچیک بود انگار که ۱5روزه هست جوجه هم زنده بود و داره نفس میکشه و تکون میخوره همون طوری گذاشتیم تو دستگاه آیا امیدی هست که زنده بمونه😢

    1. f.gh گفت:

      سلام، مشخص نیست ولی با این توضیحات شانس زنده موندنش خیلی کمه. ممکنه به خاطر شرایط بد جوجه کشی باشه یا اینکه تخم نطفه دار کیفیت پایینی داشته.

  33. بهروز گفت:

    سلام وقت بخیر
    من دستگاه ایزی باتور 2 خرید کردم ، تخم ها رو قرار دادم و الان 21 روز شد ولی به تخم نوک زده نشده و صدایی هم ازش نمیاد ، خودش هم از آب مقطر استفاده میکنم ، بنظرتون 2 روز صبر کنم؟ ممنون

    1. سلام
      باید در روزهای 7 و 14 تخم ها رو از نظر نطفه بررسی میکردید
      همینطور باید محیط نگهداری دستگاه دمای 25 درجه داشته باشه
      با مناسب بودن این شرایط جوجه کشی موفق خواهد بود
      شما حتما 2 روز صبر کنید و یکی از تخم هارو هم نطفه سنجی کنید
      سعی کنید میزان رطوبت رو در دستگاه 5 درصد افزایش بدید

      1. abolfazl kazemi گفت:

        سلام خسته نباشید.من تازه کارمنمیونستم تخم مرغها روز ۱۸هم گزاشتم بدفهمیدم ک بهم گفتن روزمره‌مان باید بزاری الانم روز ۱۹هم شده هنوز ن صدایی ن ترکی ن چیزی تر قرآن کمکم کنید بگیدچیکارکنم التماس میکنم جواب بدین

        1. f.gh گفت:

          سلام، جوجه مرغ 21 روز به دنیا میاد بعضی وقتا به خاطر دمای کم تا 23-25 روز هم طول میکشه. پس باید صبور باشید. تخم های نطفه دار مورد استفاده شما چند روز بود که انبار شده بودند؟

    2. علی گفت:

      اره صبر کن اگر نشد تخم ها نطفه نداشتن من خودم تخم هارو خیلی گرون گرفتم ولی ارزش داشت چون نطفه دار بودن

  34. صفری گفت:

    سلام.
    مرغ من روز ۲۱ دو تا از حوجه هاش اومدن بیرون من جوجه هاشو دست زدم و گذاستم زمین ک غذا بخورن وقتی گذاشتمشون سرجاشون مرغه دیگه رو تخماش نرفت من هم برای اینکه بلند نشه از روی تخماهش روش رو بستم ک نتونه بیاد بیرون ولی هنوز هم رویربقیه تخم ها نمیشینه و لیستاده هستش.بنطرتون بقیه تخم مرغها باز میشن ۲۱ روز گذشته.؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، کار شما اشتباه بوده، جوجه تازه متولد شده تا 24 ساعت نباید تغذیه بشه وگرنه بند نافش جذب نمیشه و عفونت میکنه. جوجه تا 24 ساعت باید زیر پرو بال مرغ نگهداری بشه. اگر مرغ رو اون یکی تخم ها نخوابه همشون سرد میشن و جوجه داخل تخم نیز تلف میشه. ایا اثری از نوک زدن بر روی تخم ها مشاهده میشود؟

  35. نعمت اله گفت:

    سلام روزبیستم جوجه ها نوک زدن وصدای جیک جیکشون شنیده میشه باید کمکشون کنم یا خودشون بیرون میان ممنون

    1. f.gh گفت:

      سلام، اجازه بدین خودشون بیرون بیان اگر تا روز 21 بیرون نیومدن به آرامی پوسته تخم اطراف سر و گردنشون رو بردارید تا بیرون بیان.

  36. مرتضی سعادتی گفت:

    سلام
    چنتا جوجه هام نوک زده بودن خودم براشون شکوندم پوسته تخم مرغ رو جوجه تلف میشه اگه کاملا خودش بیرون نیاد ازتخم
    ممنون میشم راهنمایم کنید

    1. f.gh گفت:

      با سلام، بهتر است که جوجه ها خودشان از تخم بیرون بیایند چون اگه جوجه ضعیف باشه حتی پس از خروج از تخم باز هم درگیر مشکلات زیادی میشه. در اواخر جوجه کشی معمولا 20 ساعت بعد از نوک زدن تخم ها میشه به خروج جوجه ها کمک کرد ولی باید با احتیاط اینکار را انجام دهید.

  37. حسین گفت:

    سلام
    امروز روز 21 هست هنوز تخمی نشکسته باید چکارکنم

    1. f.gh گفت:

      با سلام، حتی نوک هم نزده اند؟ یکی دو روز دیگه هم صبر کنید.

  38. علی گفت:

    سلام خسته نباشید ببخشید من 11 تا تخم مرغ زیر پای یه مرغ کرچ گذاشتم روز بیستم سه تا شون بیرون اومدن امروز روز بیست و یکم اما دیگه خبری از جوجه جدید نیست یعنی دیگه جوجه نمیشه؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام آیا تخم ها نوک زده اند؟ یکی دو روز دیگر هم صبر کنید. اگر تا آن زمان هنوز نوک نزده باشند، تلف شده اند. جوجه های تازه متولد شده بعد از 36 ساعت با محلول آب شیرین باید تغذیه شوند و سپس به آنها دان مخصوص جوجه بدهید.

  39. حسین گفت:

    سلام من تخم گذاشتم تو دستگاه اما امروز روز بیستم هیچ خبری نیست یکی ازتخمهارو برداشتم نگاه کردم دیدم جوجه توش تکان میخوره آیا عادیه ممکن تا روز آینده طول بکشه تا جوجه نوک بزنه

    1. f.gh گفت:

      با سلام، دوره جوجه کشی تحت تغییرات دما و رطوبت ممکن است چند روز بیشتر از زمان طبیعی طول بکشد. پس شما هم چند روزی صبر کنید. زمان هچ برای تخم های نطفه دار بسیار زمان حساسی است. سعی کنید دما و رطوبت رو دقیق تنظیم نموده و درب دستگاه رو باز نکنید.

  40. محمد گفت:

    سلام
    امروز روز هجدهم است پایان امروز میخوام تخم ها رو به هجر انتقال بدهم ولی هنوز صدایی از داخل تخم نمی شنوم ایا عادیه واز فردا صدای جیک جیک و شکستن تخم شروع میشه

    1. Amin گفت:

      سلام
      محمد جان نسبت به پرنده متفاوت هست
      میتونه عادی باشه
      باید در هر مرحله تخم ها رو از نظر نطفه چک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.