دانشنامه پرندگان, کبک

پرورش جوجه کبک یک روزه

پرورش جوجه کبک های یک روزه

اصول پرورش و نگهداری از جوجه کبک یک روزه

کبک جزو پرندگانی است که به راحتی  و با ایجاد کردن شرایط خوب و محیط مناسب برای گله مادر، می توان آن را پرورش داد به طوری که هر کبکداری بعد از چند دوره کوتاه مدت که به تولید انبوه رسیده است، سود نسبتا قابل توجهی را بهره برداری می کند. در این مقاله یکی از روش های متداول پرورش کبک را مورد بررسی قرار می دهیم تا کسانی که قصد وارد شدن به این حرفه را دارند با ترفند ها و موارد بسیار مهمی که یک پرورش دهنده ملزم به رعایت آن است، آشنا شوند.

متداول ترین روش ها برای پرورش دادن کبک، جوجه کشی از این پرنده و یا خرید جوجه های یک روزه کبک است. نکته ای که لازم به یاد آوری آن هستم این است که جوجه کشی و  یا خرید جوجه های یک روزه کبک با تعداد بالا، کار عاقلانه ای نخواهد بود مخصوصا اگر هدف های خود را سازماندهی نکرده باشید و برنامه خاصی برای ادامه کار نداشته باشید در واقع روی سخنم با کسانی است که به تازگی وارد این حرفه شده اند و هنوز تجربه کافی در این باره به دست نیاورده اند.

هر پرورش دهنده ای ملزم به هدفسازی و بازاریابی محصولاتش قبل از شروع کار است تا بتواند با بکارگیری تکنیک های مدیریتی خوب به حرفه اش ادامه دهد.

با توجه به مطالبی که در پارگراف قبلی به آن اشاره کردم، توصیه می کنم کار خود را با خرید جوجه های یکروزه و با تعداد محدود شروع کنید. نگران نباشید چون در ادامه قصد دارم شما را با نکات مهم پرورش جوجه های یکروزه  و ترفندهای لازم الاجرای آن آشنا کنم.

دستگاه جوجه کشی ارزان 12 تایی
دستگاه جوجه کشی ارزان 12 تایی
» مناسب برای جوجه کشی از انواع گونه های کبک
» امکان جوجه کشی از تخم پرندگان مختلف
» قابل اتصال به برق شهری
قیمت : 3,530,000 تومان

پارامترهای لازم الاجرا قبل از ورود جوجه کبک ها به داخل سالن های پرورشی

نکات و مواردی وجود دارد که یک کبک دار، قبل از خرید جوجه و انتقال آنها به سالن پرورشی ملزم به رعایت آنهاست و عبارتند از :

  1. ضد عفونی کردن محل پرورشی قبل از ورود جوجه ها
  2. مجهز کردن سالن به دستگاه های تهویه
  3. خرید دستگاه های مه پاش و مجهز کردن سالن به سیستم های رطوبت ساز
  4. خرید هیترهای حرارتی برای تامین گرما در هفته های اول
  5. تهیه آب خوری و دان خوری های استاندارد
  6. تهیه خوراک مورد نیاز جوجه کبک ها که شامل جیره آغازین و جیره رشد است.
  7. ذخیره جیره های غذایی در انبارهایی که؛  از قبل ضد عفونی شده اند، فاقد رطوبت هستند و از همه مهمتر تدابیر لازم برای ورود جانوران و حشرات موذی به کار گرفته شده است.
  8. بستر سازی مناسب که البته اگر در قفس انجام پذیرد بازه اقتصادی خوبی به همراه خواهد داشت.

وقتی جوجه ها  به سالن انتقال داده شدند مهمترین چیزی که بیشتر اهمیت دارد، تامین حرارت لازم در داخل سالن ها پرورشی است که با کمک هیترها و یا لامپ های حرارتی امکان پذیر است.

مقدار دما در هفته اول و بعد از ورود جوجه ها به سالن  بایدبین 32 تا 35 درجه سانتی گراد باشد که در هفته های بعدی به میزان 3 درجه سانتی گراد و در طول هفته کاسته می شود و مادامی ادامه دارد که دمای سالن به 22 الی 25 درجه سانتی گراد برسد.

تامین رطوبت مورد نیاز برای جوجه کبک ها یکی از مواردی است که ملزم به رعایت آن هستید. رطوبتی که یک جوجه کبک به آن احتیاج دارد به شرطی تامین می شود که مقدار آن در داخل سالن بین 60 الی 70 درصد باشد. در غیر این صورت وجود هوای خشک به مخاط مجاری تنفسی آنها آسیب می رساند.

  • از آنجایی که جوجه کبک ها کوچکند و فضای کمتری را اشغال می کنند بهتر است از لامپ های حرارتی  استفاده شود تا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد.
  • حواستان به مقدار دما و رطوبت موجود در داخل سالن باشد مخصوصا در هفته های اول چون بالا و پایین شدن میزان دما یا رطوبت در داخل سالن، مقدمه ای است که جوجه ها را به بیماری های تنفسی و اختلالات عصبی مبتلا کند.

تغذیه جوجه کبک ها

تغذیه جوجه کبک ها

جوجه کبک ها برای اینکه رشد خوبی داشته باشند نیاز به جذب منابع مهم غذایی، مثل پروتئین، انرژی، فسفر، فیبر، چربی و کلسیم دارند و مهمترین آنها پروتئین خام و انرژی است.

پروتئین مورد نیاز در روزهای اول به میزان 38 درصد برای هر جوجه کبک  تعیین شده است و باید در اختیارش قرار بگیرد ولی به تدریج و در هفته های بعدی از مقدار آن کاسته می شود.

 انرژی که جوجه کبک ها به آن نیاز دارند 300 کیلو کالری است که باید در هر کیلوگرم جیره آغازین آنها، گنجانده شود.

مقدار جیره غذایی هر جوجه کبک در دوره اول پرورشی 33 گرم در روز است و مهمترین منابع غذایی که می تواند تمام نیازهای بدن آنها را تامین کند، عبارتند از  ذرت، سویا، پودر صدف، نمک، انواع ویتامین ها، روغن ذرت و …

سعی کنید جیره آغازین را در داخل دانخوری های کم عمق بریزید تا جوجه ها به راحتی از آن تغذیه کنند. قبل از تجدید دانخوری مطمئن باشید که –جوجه ها آن را تمام کرده اند چون مواد مغذی که به صورت آردی  با پیش دان ترکیب می شوند ممکن است دست نخورده باقی بمانند.

برای  اینکه جوجه ها آداب غذا خوردن را بیاموزند، می توانید چند جوجه بزرگتر را در داخل بستر رها کنید. در غیر این صورت ممکن است آنها بخاطر عدم تغذیه تلف شوند.

برنامه نوری جوجه کبک ها

برنامه نوری جوجه کبک ها

سعی کنید در چند روز اول برنامه نوری جوجه کبک ها را 24 ساعته برقرار کنید و کمترین زمان خاموشی نیم ساعته باشد آن هم قبل از غروب آفتاب که سالن کمتر تاریک می شود. از هفته های بعدی ساعت خاموشی را بالا برده و تا زمانی ادامه دهید که آنها به 12 الی 14 ساعت خاموشی در طول شبانه روز عادت کنند.

قبل از خاموشی مطمئن باشید که جوجه بلدرچین ها به اندازه کافی تغذیه کرده و آب خورده باشند.

تهویه

یکی از مهمترین مواردی که پرورش دهندگان باید از آن اطلاع داشته باشند تامین اکسیژن مورد نیاز جوجه ها و دفع دی اکسید کربن و گازهای سمی حاصل از مدفوع جوجه هاست در غیر این صورت مکانیزم دفاعی جوجه کبک ها، تحت تاثیر هوای آلوده بستر قرار می گیرد و باعث بروز انواع بیماری های تنفسی، عدم رشد ، سرعت بخشیدن به شیوع بیماری، فعال شدن میکرو ارگانیسم های بیماری زا در کف بستر و سایر مشکلات می شود که اگر سازماندهی نشود، به مرگ  آنها منتهی خواهد شد.

نوک چینی جوجه کبک ها

نوک چینی جوجه کبک ها

یکی دیگر از موارد مهم در پرورش جوجه کبک ها چیدن نوک آنها در سن 5 الی 10 روزگی است. چون بیماری کانیبالیسم یک بیماری خطرناک در بین کبک هاست که در اثر سوء تغذیه به آن مبتلا می شوند و اگر گله پرورشی را گرفتار کند،آنها شروع به کندن پر و گوشت یکدیگر می کنند در حالی اگر نوک چینی آنها در سنین پایین اتفاق بیفتد، تا حدودی می توان گله بیمار را مدیریت کرد و مانع زخمی شدن آنها توسط همدیگر شد.

در هنگام نوک چینی به آنها استرس ندهید و تلاش کنید تا در نهایت دقت، این کار را به پایان برسانید. بعد از نوک چینی حتما آب فروان و عاری از هر نوع آلودگی در اختیار جوجه کبک ها بگذارید همچنین سعی کنید در روز نوک چینی و چند روز بعد از آن ،دانخوری ها را پر نگه دارید تا محل قطع شده آسیب پذیر نباشد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

44 دیدگاه در “پرورش جوجه کبک یک روزه

  1. Sahel گفت:

    سلام همسرم دو تا جوجه کبک برام اورده از بیابون میخام بدونم چطوری ازشون نگه داری کنم غذا نمیخورن

    1. Admin گفت:

      سلام
      توضیحات کافی تو پست موجوده
      نباید از مادرشون جدا میکرد
      دان مخصوص براشون بخر

      1. یول آشان گفت:

        ادمین جان واکسینه کردن جوجه کبک هام الزامیه
        ۱۰ تا هستن دیروز متاسفانه یکیش از بین رفت الان ۱۴ روزه ان

        1. Admin گفت:

          بله حتما ، فقط توجه کن که بیماری نداشته باشن ، اگه بیمار باشن واکسن بزنی تلفات خیلی سنگین میشه
          برای واکسینه کردن هم چون بطری های واکسن یک لیتری هستن و به کارت نمیاد ، باید بین دامپزشک های محلی بگردی ببینی کی باز شده داره که بهت بفروشه

  2. یول آشان گفت:

    سلام و ارادت خدمت ادمین محترم
    بنده روز ۲۵ اردیبهشت ساعت ۱۰ شب تخم کبک گذاشتم توی کارتن دست ساز
    جوجه کشی
    سوال داشتم چند روز آخر نباید یچرخونم
    روز ۲۵ رو هم باید حساب کنم یا از ۲۶وم حساب کنم برای روز آخر
    ممنون میشم از پاسخ شما

    1. Admin گفت:

      سلام قارداش
      برای کبک دوره جوجه کشی 24 روز هست ،
      شما سه روز اخر رو نباید بچرخونی
      یعنی روز 22 – 23 – 24 نیازی به چرخش نداره

      1. یول آشان گفت:

        قارداش ممنون از راهنمایی های خیلی مفید شما
        جوجه کبک ها ی من سالم بیرون اومدن
        تشکر فراوان دارم
        یاشا

        1. Admin گفت:

          بسیار عالی
          موفق باشید
          یاشیاسن

  3. زهره گفت:

    سلام جوجه کبک من تازه از تخم بیرون آمده زیر نور لامپ بودن تخما چون ماده روشون نمینشت . الان چند ساعته نتونسته راه بره آیا طبیعیه یا فلجه از دیشب تا صبی هنوز رو پاهاش واینستاده چیکار کنم

    1. f.gh گفت:

      سلام، تا 24 ساعت بعد از بیرون اومدن از تخم همینطوری بی حال هستن فقط جوجه یک روزه جاش باید خیلی گرم باشه و زیر لامپ یا مادر مصنوعی نگهداری بشه.
      حواستون جمع باشه که با دست های چرب و روغنی یا الوده به جوجه دست نزنید که خیلی حساس هستند.

  4. مبینا گفت:

    سلام
    من یه دستگاه جوجه کشی دست ساز درست کردم و چند تخم کبک و چهارتا تخم مرغ داخل اون گذاشتم با دمای ۳۷و رطوبت ۶۰ دوتا از جوجه کبک ها بعد از ۲۲روز نوک زدن اما بیرون نیامدن بعد از حدود ۲۴ساعت برای بیرون اومدن از تخم کمکشون کردیم وقتی بیرونشون اوردیم اونها مرده بودن و دل و روده‌شون بیرون ریخته بود. جوجه مرغها هم بعد از ۲۳روز خودمون تخمشون رو شکستیم که یکیشون نصفه تشکیل شده بود و یکیشون هم که کامل بود مرده بود و دل و روده‌اش بیرون ریخته بود.
    علتش چی بوده؟
    یسری تخم کبک هم بعدتر از اونها گذاشتیم توی دستگاه و با نور دیدیم که برخیشون در حال تشکیل شدن هستن
    ممکنه برای اونهاهم این اتفاق بیفته؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، به احتمال زیاد دما و رطوبت دستگاهتون دقیق نیست. اگر دقیق نباشه برای بقیه تخم ها هم این اتفاق خواهد افتاد.

  5. سید حسین موسوی گفت:

    سلام
    من چند وقتیه بلدرچین پرورش میدم البته تعداد کمی دارم حدودا ۳۵۰ تا ولی علاقه زیادی ب کبک دارم و حدودا برای ۱۰۰ تا جوجه جا دارم از کجا باید این تعداد کم رو تهیه کنم؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، باید خودتون تحقیق کنید و پرورش دهنده ها رو پیدا کنید. اطلاعی در این زمینه ندارم.

  6. محمد رضا گفت:

    سلام جوجه كبكهام حدود 10روزه هستن دوروزه كه توي راه رفتن مشكل دارن خوب نميتون مثل قبل راه برن نوكشونم هنوز كوتاه نكردم داروي خاصي داره

    1. f.gh گفت:

      سلام، کمبود غذایی مخصوصا کمبود کلسیم و فسفر و ویتامین باعث ناتوانی جوجه ها در راه رفتن میشه. حتما از بازار دان فرموله شده مخصوص جوجه کبک تهیه کنید. اگر علائم بیماری دارند بهتره که با دامپزشک مشورت نمایید. در ضمن محیط نگهداری جوجه کبک ها باید گرم و بدون نوسان دمایی باشه تا مریض نشن.

  7. میثم گفت:

    سلام من تخم کپک پیدا کردم گذاشتم داخل دستگاه در اومدن الان یکیش پاهاشو روبه عقب برگشته نمیتونه بلند بشه چیکار کنم هیچی هم نمیخوره

    1. f.gh گفت:

      سلام، 24 ساعت بعد تولید دان پودری مخصوص جوجه تهیه کنید. جوجه رو حتما زیر لامپ مادر مصنوعی قرار بدین و غذاش هم باید زیر پاش باشه مثلا میتونید جوجه رو داخل یک کارتن بذاری کف کارتن غذاشو بریز و بالاسر کارتن هم یک لامپ رشته اسی نصب کن. اگه مشکل پاش حل نشده باشه باید اتل بندی بشه این نوع مشکلات به روند جوجه کشی هم ربط داره.

  8. سجاد گفت:

    سلام روز اول غذا گذاشتم نخورد الان روزه دومه چحور باید بهش اب بدم
    ؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، غذای جوجه کبک باید بصورت پودری و زیر پای جوجه ریخته بشه. همچنین جوجه کبک یا باید زیر یک پرنده باشه یا حتما مادر مصنوعی با لامپ براش درست کنید، یک لامپ رشته ای رو بالای یک کارتن نصب کنید تا جوجه بتونه خودشو گرم کنه وگرنه تلف میشه. اب هم داخل ظروف کم عمق میشه در اختیارش قرار بده.

  9. محمد طاها گفت:

    چرا وقتی جوجه کبکم آب میخوره گردنش رو کج میکنه و به عقب بر میگرده

    1. سلام
      شرایط دیگه ای هم داره ؟ تغذیش خوب میخوره ؟
      فضلش چه رنگیه ؟

  10. مهدی گفت:

    روز اول چه غذایی بهشون بدم ؟
    تا چقدر نباید بهشون غذا بدم؟

    چه غذایی در روز های اول براشون بهتره

    1. سلام
      24 ساعت اول خروج از تخم چیزی ندید
      24 ساعت بعدی اب و شکر مخلوط شده
      بعد از اون جیره استارتر

      استارتر بهترین غذا برای جوجه ها هست چون مملو از ویتامین و کلسیم و … هست که میتونه در رشد بهتر جوجه ها بسیار موثر باشه

  11. سیدحمیدرضاصالحی گفت:

    آقایون جوجه کبکای یروزا بدستتون رسید باید بزاریدش زیرکفتر وقناری.وگرنه زنده نمیمونه.

  12. امیر محمد گفت:

    سلام من جوجه کبک یک ماهه خریدم میخواستم بدونم در سن چند ماهگی شروع به تخم گذاری میکنند؟
    تشخیس جنسیت کبک یک ماهه چطوره
    ممنون

    1. f.gh گفت:

      سلام، کبک ماده معمولا در سن 7 ماهگی تخمگذاری میکند. تشخیص جنسیت جوجه کبک کمی سخته ولی از روی کلواک جوجه و فشار دادن ان و مشاهده برامدگی میتوان جنسیتش رو تشخیص داد. اگه تجربه نداشته باشید به جوجه اسیب جدی وارد خواهد شد. در این باره بیشتر تحقیق کنید.

  13. فرهاد گفت:

    با سلام. جوجه های تازه متولد که بلد نیستند غذا بخورند باید چکارشون کرد؟ چطوری باید غذا خورشون کرد؟ جوجه بزرگتر ندارم که پیششون نگهدارم

    1. f.gh گفت:

      سلام، براشون دان مخصوص و پودری تهیه کنید و داخل سینی دانخوری قرار دهید. در ابتدا لازم است که به جوجه ها کمی محلول آب قند بدهید تا اشتهاشون تحریک بشه. سپس با دست هاتون و به آرامی جوجه ها رو وادار کنید تا حرکت کنند. پس از مدت کوتاهی جوجه ها شروع به دان خوردن میکنند. فقط باید بدانید که محیط نگهداری جوجه یک روزه باید گرم باشد.

  14. سيد حميد گفت:

    با عرض سلام.ببخشيد.من در بهار امسال يك جوجه كبك دو روزه از كوهستان گرفتم و به خانه آوردم و داخل يك كارتن در اتاق نگهداري كردم ولي چيزي نميخورد حتي آب هم نميخورد و متاسفانه بعد از دو روز مرد.لطفا من را اهنمايي كنيد كه چگونه بايد يك جوجه كبك را در خانه نگهداري كنم و به او چه بدهم تا بخورد.ممنون.

    1. f.gh گفت:

      با سلام، جوجه ها در طبیعت در هفته اولیه تحت حرارت بدن والدینشون گرم نگه داشته میشوند و والدین با شیره ای که از چینه دان خود استفراغ میکنند آنها را غذا میدهند. در نگهداری از جوجه های یک روزه ابتدا باید یک محیط گرم با دمای 35 درجه برای اونا تهیه کنید. غذای جوجه هم باید پودری باشه که جیره استارتر نام دارد میتونید از آن تهیه استفاده کنید.

  15. زهرا گفت:

    سلام م جوجه کبکام الان یک ماهن ولی راه نمیرن و دارن میمیرن باید چیکار کنم؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، وضعیت جوجه ها و شرایط نگهداری و تغذیه آنها باید به خوبی بررسی شود. سپس میتوان برای درمان آنها و یا رفع مشکل اقدام کرد. جوجه ها باید با غذای مخصوص تغذیه شوند و در هفته های اولیه محیط نگهداریشون گرم باشه.

  16. علی گفت:

    سلام میشه درباره اینکه چگونه کبک را در جه مکانی پرورش دهیم ؟
    خیلی مهمه میشه سریع پاسخ بدید

    1. f.gh گفت:

      با سلام دوست عزیز توضیحات مربوطه به طور مفصل در متن مقاله موجود می باشد. لطفا مقاله رو بخونید.

  17. سارا گفت:

    سلام و خسته نباشید جوجه ها دهن باز نمیکنن چطور بهشون غذا و نمک و آب بدیم؟ ممنون میشم زودتر راهنمایی بفرمایید

    1. f.gh گفت:

      سلام، از ظرف های قرمز رنگ برای جلب توجه آنها استفاده کنید. همچنین خوراک مخصوص جوجه تهیه کنید که به صورت اردی می باشد. در بین جوجه ها قدم بزنید تا مجبور شوند تحرک داشته باشند.

  18. عزیزاحمد گفت:

    من 5تاجوجه کبک گرفتم ولی نمیدونم چیطوری نگه اش دارم
    خوراکه چی باد برایش بدهیم

    1. f.gh گفت:

      سلام، جوجه ها در هفته های اولیه باید در مکان گرم نگه داری شوند. برای تغذیه آنها می توانید از دان آماده جوجه یک روزه و یا خوراک پودری ذرت، گندم و سویا، خرد های نان، تخم مرغ آب پز، پودر صدف و … استفاده کنید.

  19. محمدنودهی گفت:

    سلام تخم کبک وپیدا کردم در باغم بعد زیر کبوتر گذاشتم باز شدند حالا بزرگشون می‌کنه
    اگه عملی بشه مزاحمتون میشم و چندتایی دیگه اضافه میکنم تا راه بیفتیم
    با تشکر

  20. Siyamak گفت:

    غذای جوجه کبک یک روزه تا یک هفته؟؟؟

  21. امراله مهماندوست گفت:

    به جای نابود کردن جوجه های یکروزه جوجه های یکروزه را در روستاها توزیع کنید بعد از مدتی …

  22. رسول لشنی زند گفت:

    جوجه کبک ها تا چند روزگی نیاز به دمای 35 درجه دارند
    یعنی در چند روزگی دما به 22 درجه میرسه
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. Faraj گفت:

      با سلام، از روز اول با دمای 35 درجه شروع کنید، روز دوم 34 درجه و تا آخر هفته اول دمای سالن را حداکثر تا 30 درجه سانتی کاهش دهید. سپس از هفته دوم تا هفته پنجم دما را دو درجه کاهش دهید. بعنوان مثال دمای هفته دوم 29الی 27درجه، هفته سوم 26الی 24درجه ، هفته چهارم 23 درجه و هفته پنجم(35 روزگی) تا آخر 22 درجه باید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.