مرغ

راهکاری های عملی برای افزایش تخمگذاری مرغ

راهکاری های عملی برای افزایش تخمگذاری مرغ - اندیشه سبز

چگونه میتوان سبب افزایش میزان تخمگذاری مرغ شد ؟

مرغ ها از سن 5 ماهگی به بعد قادر به تخمگذاری هستند ولی تخمگذاری مرغ به زنجیره ای از فرایندها و عوامل بستگی دارد. از مهمترین این عوامل میتوان به نژاد، سن، نور، میزان تغذیه، بیماری و شرایط محیط نگهداری اشاره کرد.

برای اینکه فرایند تخمگذاری با مشکل مواجه نشود، مرغدار باید بتواند تمامی عوامل موثر بر تخمگذاری را کنترل و مدیریت کند. گاهی اوقات تخمگذاری مرغ ها به صورت طبیعی کاهش پیدا میکند اما در بیشتر موارد مدیریت اشتباه باعث افت ناگهانی و شدید تخمگذاری مرغ ها میشود. برای افزایش تخمگذاری مرغ چندین راهکار وجود دارد که ما تمامی آنها را در این مقاله از وبلاگ اندیشه سبز توضیح داده ایم.

دستگاه جوجه کشی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی کوچک 48 تایی
» قابلیت جوجه کشی از مرغ در خانه
» دارای نمایشگر روزشمار جوجه کشی
» مجهز به سیستم جوجه کشی خودکار
قیمت : 5,450,000 تومان

آیا مرغ ها هر روز میتوانند تخمگذاری کنند؟

اهمیت به ساعات نوردهی از مهمترین اصول نگهداری از مرغ تخمگذار می باشد .تخمگذاری مرغ به میزان ساعاتی که مرغ در معرض نور قرار میگیرد، بستگی دارد. برای تخمگذاری مرغ ها به 14 الی 16 ساعت نور در طول روز نیاز دارند. این نور میتواند به صورت طبیعی از طریق نور آفتاب یا توسط لامپ ها تأمین گردد. یک غده در چشم های مرغ وجود دارد که به نور بسیار حساس است. زمانیکه به اندازه کافی نور به این غده تابیده شود، این غده باعث فعالیت تخمدان مرغ خواهد شد.

تخمدان مرغ به صورت معمول هر 26 ساعت یکبار، یک عدد تخمک یا زرده آزاد میکند که در نهایت تبدیل به تخم مرغ میشود. لذا تخمگذاری مرغ هر روز نسبت به روز گذشته با چند ساعت تأخیر انجام خواهد شد. این تأخیر که کاملا طبیعی است باعث میشود که مرغ ها هر روز کمی دیرتر از روز قبلی تخمگذاری کنند.

ساعات نوردهی مرغ از همان طلوع آفتاب باید شروع شود. در طول شب نوردهی مرغ های تخمگذار به هیچ عنوان توصیه نمیشود. زیرا انها شب هنگام به استراحت و خواب نیاز دارند. بی خوابی یا خواب زدگی به شدت باعث افت تخمگذاری مرغ ها میشود.

به طور معمول مرغ ها صبح هنگام و حوالی ساعت 9 الی 11 تخمگذاری میکنند. اما اگر تخمگذاری مرغ دیرتر انجام گیرد به احتمال بسیار قوی در روز بعدی او تخمگذاری نخواهد کرد.

زمان اوج تخمگذاری مرغ ها

تقریبا 3 ماه بعد از شروع اولین تخمگذاری، مرغ ها به اوج تخمگذاری خود می رسند که به دوران پیک نیز مشهور است. میتوان گفت در شرایط طبیعی اوج تخمگذاری مرغ در سن 9 ماهگی می باشد و این دوره 70 روز ادامه دارد. اما پس از دوره پیک تخمگذاری مرغ ها به تدریج کاهش پیدا میکند.

زمان اوج تخمگذاری مرغ ها

تخمگذاری مرغ های بومی تا 8 ماه و تخمگذاری مرغ های صنعتی تا 12 ماه صرفه اقتصادی دارد. با گذشت سن تعداد تخمگذاری مرغ کاهش پیدا میکند ولی اندازه تخم مرغ های تولیدی بزرگتر خواهد بود.

آیا با تولک رفتن تخمگذاری مرغ افزایش پیدا میکند؟

تولک رفتن یا همان پرریزی یک دوره طبیعی برای پرندگان می باشد که هرساله پرندگان از این طریق فرصت استراحت پیدا کرده و مجددا پرها، استخوان ها و تخمدان آنها بازسازی میشود. اما تولک بردن اجباری مرغ ها کار حساسی است، زیرا مرغدار باید با توجه به وضعیت بازار و قیمت تخم مرغ تصمیم به این اقدام بگیرد. یعنی زمانیکه تولید تخم مرغ در شرایط فعلی صرفه اقتصادی نداشته باشد، میتوان با یک برنامه نوردهی و تغذیه مرغ های تخمگذار را اجبارا به دوران تولک برد. دوره پرریزی مرغ ها ممکن است بین 1 الی 2 ماه طول بکشد. لذا قبل از تولک بردن مرغ ها تمامی شرایط را در نظر بگیرید.

اما باید بدانید که پس از دوران تولک، تخمگذاری مرغ ها کمی کاهش پیدا میکند ولی تخم مرغ های تولیدی سایز بزرگتری خواهند داشت که بازار پسند هستند.

تغذیه مناسب برای افزایش تخمگذاری مرغ

اگر تغذیه مرغ ها ضعیف باشد نباید انتظار تولید تخم از آنها داشته باشید. بیشتر افراد محلی از گندم برای تغذیه مرغ تخمگذار استفاده میکنند. این دان یک خوراک بسیار خوبی برای مرغان تخمگذار است ولی برای افزایش تخمگذاری مرغ کافی نیست، چرا که جیره غذایی مرغ تخمگذار باید بین 15 الی 18 درصد پروتئین، 3 درصد کلسیم، کربوهیدرات کافی و انواع ویتامین و مواد معدنی باشد.

تغذیه مناسب برای افزایش تخمگذاری مرغ - اندیشه سبز

بنابراین به کمک ضایعات غذای خانگی یا ضایعات سبزی و میوه نمی توان تخمگذاری مرغ را افزایش داد. بهتر است که یک جیره غذایی کامل شامل انواع غلات و مواد مغذی برای مرغ های خود تأمین کنید.

اثر آب بر تخمگذاری مرغ

مرغ ها در مقایسه با غذایی که مصرف میکنند حدودا دو برابر آب مینوشند. لذا با توجه به مصرف بالای اب توسط مرغ ها باید همیشه آب تازه و گوارا در آبخوری ها موجود باشد. باید بدانید که حجم بالایی از تخم مرغ از آب تشکیل میشود.

بنابراین کمبود آب و یا تشنگی باعث افت و حتی قطع تخمگذاری مرغ خواهد شد. اگر از سیستم ابخوری اتوماتیک استفاده میکند، شبکه آبرسانی و لوله کشی داخل سالن را بررسی نمایید تا دچار گرفتگی نشوند. در ضمن همیشه به میزان آب مصرفی طیور خود دقت کنید. بهتر است که آن را به صورت یک گزارش روزانه تهیه کنید.

به اندازه کافی لانه برای مرغ های تخمگذار تهیه کنید

اگر تعداد لانه تخمگذاری کم باشد، مرغ ها بر روی بستر و یا هر گوشه ای که در آنجا راحت باشند، تخمگذاری خواهند کرد. در این صورت میزان ضایعات و درصد تخم مرغ های شکسته و یا غیر قابل استفاده افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین تخمگذاری بر روی بستر عوارض دیگری هم دارد و ممکن است مرغ ها به تخم خوردن عادت کنند.

لانه تخمگذاری بایستی فضا کافی داشته باشد تا مرغ در داخل آن راحت باشد. همچنین باید در داخل لانه از مواد نرم همچون پوشال استفاده کرد و به صورت دوره ای مواد داخل آن را با مواد تازه جایگزین نمود.

به اندازه کافی لانه برای مرغ های تخمگذار تهیه کنید

اگر مرغ های گله شما کمتر در معرض نور قرار میگیرند برای جبران کمبود نور از روشنایی لامپ استفاده کنید. لامپ هایی که نور سفید فلورسنت ایجاد میکنند برای مرغ های تخمگذار پیشنهاد میشود. شدت نور سالن نیز باید 5 الی 7 لوکس باشد تا سیستم عصبی مرغ ها تحریک نشود. چون نور شدید باعث پرخاشگری و ایجاد بیماری کانیبالیسم در طیور میشوند.

برای افزایش تخمگذاری مرغ به بهداشت سالن اهمیت دهید

فضولات داخل سالن باید به موقع تمیز شوند. اگر بستر سالن مرطوب باشد طیور درگیر مشکلات تنفسی خواهند شد که تأثیر منفی بر تخمگذاری آنها دارد. همچنین اگر بهداشت سالن نگهداری مرغ ها رعایت نشوند، آنها در معرض بیماری های مختلفی قرار خواهند گرفت که کاهش تولید تخم مرغ یکی از عوارض این بیماری ها می باشد. باید بدانید که مرغ ها زیاد در معرض انگل هایی همچون شپشپک و کنه قرار دارند. انگل خارجی میتواند باعث افت تخمگذاری مرغ شود. لذا پرهای آنها را به صورت دوره ای بررسی کنید.

علاوه بر رعایت بهداشت در داخل سالن باید مرغ ها فضای کافی هم در اختیار داشته باشند. اگر تعداد زیادی مرغ تخمگذار در یک سالن کوچک پرورش دهید، با افت تولید تخم مرغ روبه رو خواهید شد. در داخل سالن نیز باید تهویه کافی وجود داشته باشد و هواکش های استاندارد نصب شده باشند. شرایط محیطی و آب و هوایی داخل سالن باید متناسب با طبیعت مرغ های تخمگذار باشند. سردی یا گرمی بیش از حد باعث کاهش تخمگذاری مرغ ها خواهد شد.

آیا استرس باعث افت تخمگذاری مرغ میشود؟

مرغ برای تخمگذاری به یک محیط مناسب و آرام نیاز دارد. آنها تحت تأثیر شرایط مختلفی درگیر استرس میشوند و استرس باعث افت تخمگذاری و یا قطع آن میشود. بسیاری از عوامل باعث ایجاد استرس در مرغ ها میشود.

آیا استرس باعث افت تخمگذاری مرغ میشود - اندیشه سبز

بعنوان مثال تجربه کردن نوسانات دمایی نزدیک به 10 درجه در یک روز، گرما و سرمای زیاد، صداهای ناهنجار، ترس، تغییر ناگهانی جیره، تغییر ناگهانی محیط نگهداری و یا شرایط داخل سالن، حیوانات شکارچی مثل روباه و … باعث میشود که مرغ ها دچار استرس شوند. اگر میخواهید تخمگذاری مرغ های شما دچار افت نشود باید تک به تک عوامل استرس زا را کنترل کنید.

آیا دارو برای افزایش تخمگذاری مرغ وجود دارد؟

استفاده از محرک های رشد در سن تخمگذاری و همچنین استفاده از برخی پروبیوتیک ها یا داروهای گیاهی و مکمل ها میتواند باعث افزایش تخمگذاری و یا افزایش وزن و اندازه تخم مرغ ها شود. ولی استفاده از این نوع داروها یا مکمل ها نیاز به حساسیت بیشتری دارد و بهتر است که قبل از مصرف آن حتما با یک متخصص تغذیه دام مشورت نمود.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

6 دیدگاه در “راهکاری های عملی برای افزایش تخمگذاری مرغ

  1. حسین عطوی گفت:

    سلام ميبخشيد میخواستم داروی کلسپورین استفاده کنم برای مرغ هام از کجا تهیه کنم؟؟؟

    1. admin-m گفت:

      سلام باید از داروخانه دامپزشکی خریداری کنید

  2. مهدیس گفت:

    ممنون از مطالب اموزنده.اگر نام چند دارو تقویتی را هم اضافه کنید متنی کامل و جامع است…..

    1. f.gh گفت:

      درود بر شما
      به خاطر مسئولیت هایی که داره نمیتونیم نام برند و یا محصول دیگه معرفی کنیم ولی تو بازار هست شما اگه یه تحقیق بکنید حتما پیدا خواهید کرد.

  3. علی گفت:

    عالی بود ،مچکریم👍👍🐔🐔🐔🐓🐓🐓🐥🐥🐤🐤🐣

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.