دانشنامه پرندگان, شترمرغ

حداقل فضای مورد نیاز و مساحت زمین برای پرورش شترمرغ چقدر است؟

فضای لازم و مساحت زمین برای پرورش شترمرغ - اندیشه سبز

فضای لازم و مساحت زمین برای پرورش شترمرغ

پرورش شترمرغ با دیگر طیور اهلی تفاوت های خیلی زیادی دارد. جثه این پرنده ذاتا بزرگ بوده؛ همچنین شترمرغ ها نیاز به گردشگاه و یک محیط برای دویدن دارند. به همین دلیل مساحت زمین مورد نیاز برای پرورش شترمرغ باید خیلی وسیع باشد.

علاوه بر این فضای مورد نیاز برای نگهداری شترمرغ در مراحل مختلف سنی تغییر پیدا میکند. بعنوان مثال نمی توان جوجه ها را درکنار شترمرغ بالغ پرورش داد و جایگاه انها باید جداگانه باشد. در این مطلب از وبلاگ اندیشه سبز فضای لازم و حداقل مساحت زمین برای پرورش شترمرغ را بیان خواهیم کرد. هرچند که پرورش این پرنده به فضای وسیع و تجهیزات خاصی نیازمند است، ولی باید گفت که با انتخاب جایگاه مناسب و رعایت اصول پرورش میتوان یک فعالیت اقتصادی پرسود با پرورش شترمرغ انجام داد.

دستگاه جوجه کشی شترمرغ 64 تایی
دستگاه جوجه کشی شترمرغ 64 تایی
» دارای شانه های مخصوص برای جوجه کشی از تخم شترمرغ
» بهره گیری از زطوبت ساز اتومایزر
» دارای پردازنده ی بسیار قوی ARM
قیمت : 34,000,000 تومان

نکات لازم به هنگام انتخاب زمین پرورش شترمرغ

انتخاب زمین یکی از گام های اولیه و اصلی در پرورش شترمرغ می باشد. همانطور که میدانید شترمرغ یک پرنده بومی افرایقا بوده و با آب و هوای گرم و خشک بیشتر سازگار است. البته با ایجاد شرایط مناسب میتوان در مناطق مختلف به پرورش این پرنده پر سود پرداخت. در ابتدا باید یک زمین مناسب برای این کار انتخاب کنید. وسعت زمین مورد نیاز یکی از شرایط مهم این شغل میباشد.

زمین مورد نیاز باید با در نظر گرفتن مواردی همچون زمین برای جفت گیری، پرورش جوجه ها، نگهداری شترمرغ های بالغ، محل کشتار، اتاقک جوجه کشی، اتاقک تجهیزات مورد نیاز مزرعه و حتی ساختمان های اداری، انبار ذخیره خوراک شترمرغ ها و … انتخاب شود.

نکات لازم به هنگام انتخاب زمین پرورش شترمرغ - اندیشه سبز

اصولا در پرورش شترمرغ، آنها را گروه بندی میکنند. یکی از متداول ترین روش ها گروه بندی 3 تایی می باشد که در آن یک خانواده 3 تایی شامل یک نر و دو ماده تشکیل داده میشود. البته میتوان دسته های چهارتایی شامل یک نر و 3 ماده یا دسته 5 تایی متشکل از 2 نر و 3 ماده یا بصورت جفتی یک نر و یک ماده را کنار هم قرار داد. اما از میان تمامی این روش ها دسته 3 تایی یا جفتی بیشتر توصیه میشود چون در این روش میتوان بر عملکرد هر پرنده نظارت و کنترل راحت تری داشت.

حداقل فضای مورد نیاز برای دسته 3 تایی یک زمین به متراژ 30 متر در 50 متر می باشد که جمعا 1500 مترمربع خواهد بود. شکل زمین پرورش شترمرغ باید حتما به شکل مستطیل باشد تا پرنده ها بتوانند در طول این زمین بدوند. دویدن بخشی از طبیعت شترمرغ ها بوده و به سلامت بدنی آنها کمک میکند. به همین دلیل حتما باید مساحت لازم برای دویدن این پرنده در نظر گرفته شود.

مساحت زمین لازم برای جوجه شترمرغ ها

جوجه شترمرغ ها تا سن یک ماهگی فضای آنچنان بزرگی را اشغال نمیکنند. اما جایگاه آنها باید جداگانه باشد، زیرا در روزهای اول باید حتما در محیط سربسته با دمای گرم نگهداری شوند. برای 20 قطعه جوجه شترمرغ تا سن یک ماهگی یک محیط با متراژ 20 مترمربع (2 متر در 10 متر) کافی خواهد بود.

باید به این نکته توجه داشته باشید که جوجه شترمرغ ها سرعت رشد بالایی دارند. بنابراین نیاز آنها به فضای پرورشی وسیع سرعت خواهد گرفت و پرورش دهنده از قبل باید برای آن چاره اندیشی کرده باشد. پس برای جوجه شترمرغ ها از قبل باید به فکر گسترش فضای نگهداری آنها باشید. یکی از راه حل های مهم این بوده که سالن های جداگانه برای سنین مختلف شترمرغ ها در نظر گرفته به طوریکه سالن ها در مجاورت همدیگر باشند. همچنین یک گذرگاه نیز برای هر سالن در نظر بگیرید تا با سالن دیگر در ارتباط باشد. در نتیجه وقتیکه جوجه ها بزرگ شدند شما به راحتی قادر به تغییر محل نگهداری آنها خواهید بود.

ویژگی سالن نگهداری جوجه شترمرغ

جوجه شترمرغ های یک روزه حتما باید در یک محیط سربسته نگهداری شوند. مخصوصا شب هنگام جوجه ها به منبع حرارتی نیاز پیدا کرده و باید از لامپ های حرارتی همچون لامپ مادون قرمز بعنوان لامپ مادر مصنوعی برای گرمایش جوجه ها استفاده شود. بعلاوه شترمرغ ها در هر سنی نیاز به سایه دارند و برای آنها حتما باید سایبان فراهم کرد. حتی در سنین جوجگی نیز ایجاد سایبان برای جوجه شترمرغ ها الزامی است.

ویژگی سالن نگهداری جوجه شترمرغ - اندیشه سبز

زمانیکه شترمرغ ها بالغ شدند دیگر به محل مسقف و سالن نگهداری نیاز ندارند. در فضای باز با ایجاد گردشگاه و سایبان میتوان از شترمرغ های بالغ نگهداری کرد.

اختصاص اتاقک های جداگانه برای جوجه کشی

فرایند جوجه کشی شترمرغ همچون سایر پرندگان حساس بوده و باید در اتاقک های جداگانه و تمیز انجام گیرد. از طرفی جوجه کشی شترمرغ تفاوت های اساسی یا سایر ماکیان و پرنده ها دارد و یک دستگاه جوجه کشی شترمرغ برای انجام آن احتیاج میباشد. نگاهی به قیمت دستگاه جوجه کشی شترمرغ بیندازید.

انتخاب زمین بر اساس شیوه نگهداری

مساحت زمین مورد نیاز برای پرورش شترمرغ باید بر اساس شیوه نگهداری و هدف پرورشی مشخص شود.

اصولا نگهداری شترمرغ ها بر اساس یکی از 3 روش زیر می باشد :

  • پرورش شترمرغ گوشتی
  • پرورش شترمرغ مولد
  • پرورش شترمرغ گوشتی و مولد بصورت توام

در حال حاضر حداقل و حداکثر ظرفیت مراکز نگهداری شترمرغ برای مجوز گرفتن و صدور پروانه کسب طبق جدول زیر می باشد :

نوع مزرعهحداقل تعداد شترمرغ هاحداکثر تعداد شترمرغ
شترمرغ مولد150 قطعه300 قطعه
شترمرغ گوشتی300 قطعه1000 قطعه
تواممولد: 150 قطعه300 قطعه
گوشتی 2000 قطعه4000 قطعه

در مزرعه پرورش شترمرغ مولد به ازای هر دو ماده یک نر در نظر گرفته میشود و گله را بدین صورت تقسیم بندی میکنند. همچنین در مراکزی که به صورت توام هم گله گوشتی و هم مولد پرورش میدهند، به ازای هر قطعه مولد، 20 قطعه گوشتی در نظر گرفته میشود.

با توجه به جدول بالا برای حداقل ظرفیت مراکز پرورش شترمرغ، مساحت زیر نیاز می باشد:

شیوه نگهداریحداقل ظرفیتحداقل مساحت زمین مورد نیاز
گوشتی300 قطعه20800 مترمربع
مولد150 قطعه59200 مترمربع
توام150 قطعه مولد + 2000 قطعه گوشتی91600 مترمربع

حداقل زمین مورد نیاز به ازای هر قطعه شترمرغ

در پرورش شترمرغ گوشتی یا مولد هم باید مکان مسقف هم سایبان و هم باید گردشگاه برای آنها در نظر گرفته شود. حداقل زمین مورد نیاز نیز با احتساب این موارد به دست خواهد آمد. در جدول زیر حداقل مساحت لازم برای نگهداری هر قطعه شترمرغ توضیح داده شده است.

سنمکان مسقف و بسته (مترمربع)سایبان (متر مربع)گردشگاه برای دویدن (مترمربع)
تولد تا یک ماهگی0.52
یک ماهگی تا سه ماهگی16
3 ماهگی تا پایان دوره1.815

پس از 3 ماهگی، شترمرغ ها نیاز به سایبان برای استراحت موقت دارند.  برای ایجاد سایبان میتوان از مصالحی مانند چوب یا ایرانیت استفاده کرد. منظور از سایبان ایجاد یک فضای سرپوشیده و فاقد دیوار می باشد.

نکته: حداقل عمق سایبان برای شترمرغ ها باید 4 متر باشد.

ویژگی گردشگاه مورد نیاز برای شترمرغ های مولد یا گوشتی

گردشگاه بعنوان محوطه غیر مسقف برای تحرک و دویدن این پرنده ها در هر بازه سنی الزامی است. برای ساخت گردشگاه میتوان محیط مد نظر را با فنس، نرده یا لوله های آهنی تهیه کرد. فقط حصار گردشگاه باید طوری طراحی و ساخته شود که لبه تیز یا برنده نداشته باشد تا به شترمرغ ها در اثر برخورد با حصار آسیبی نرسد.

بر اساس جدول زیر حداقل طول و عرض گردشگاه شترمرغ های مولد و گوشتی به ازای هر قطعه به شرح زیر می باشد:

حداقل طول گردشگاه مولدین56 متر
حداقل عرض گردشگاه مولدین یا گوشتی8 متر
حداقل طول گردشگاه گوشتی ( 3 ماهگی تا پایان دوره)37.5 متر

بیشتر بخوانید: حتما مقاله نحوه تغذیه شترمرغ ها را هم مطالعه کنید.

نکات تکمیلی

در انتخاب زمین برای پرورش شترمرغ باید به نکات دیگری هم توجه شود.

بعنوان مثال اگر قصد پرورش توام شترمرغ مولد و گوشتی را دارید، هر یک از این واحدها باید فاصله کافی از هم داشته باشند. اصولا فاصله بین مولدین تا محل پرورش جوجه ها، یا فاصله مولدین با محل پرورش شترمرغ های گوشتی 60 متر می باشد. همچنین کل مزرعه باید با حداقل ارتفاع 2 متری حصار کشی یا فنس کشی شود.

اگر قصد پرورش شترمرغ های مولد را دارید باید جایگاهی برای پیش مولدین نیز در نظر بگیرید. پیش مولدین همان شترمرغ های 3 ماهه به بالا می باشند که قرار است در آینده جایگزین مولدین پیر شوند. بر اساس استاندارد ها جایگاه پیش مولدین یک پنجم ظرفیت شترمرغ های مولد خواهد بود.

مزرعه پرورش شترمرغ باید فضای کافی برای محل تأسیسات و ساختمان های کارگری، انبار تجهیزات و مواد شیمیایی یا اتاق های ذخیره دارو و غیره داشته باشد.

علاوه بر موارد فوق مزرعه پرورش شترمرغ باید حداقل فاصله کافی از دیگر مراکز پرورش دام و طیور یا مراکز صنعتی را داشته باشد. این فاصله برای مراکز مختلف از 1 الی 5 کیلومتر متغیر است. بهتر است که برای اطلاع از شرایط زمین پرورش شترمرغ ابتدا حتما به جهاد کشاورزی منطقه خود مراجعه کنید. چراکه ممکن است شرایط احداث مزرعه شترمرغ در یک منطقه با منطقه دیگر متفاوت باشد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

12 دیدگاه در “حداقل فضای مورد نیاز و مساحت زمین برای پرورش شترمرغ چقدر است؟

  1. علی نادری گفت:

    سلام من پرورش شتر مرغ زدم چند وقته پادرد دارن ممکنه کومکم کنین

    1. admins-r گفت:

      بعد بسترشون چی هست؟

  2. ناشناس گفت:

    سلام من پرورش شتر مرغ زدم زیاد نیستن چهار تان ولی چند وقت یکی پادرت گرفته باید چکارش کنم

    1. admins-r گفت:

      سلام
      میدونی کجاش درد میکنه؟
      کف پاشه؟

  3. علی گفت:

    سلام
    تو استان زنجان میشه پرورش شتر مرغ راه انداخت ؟و اینکه هزینه حدودی راه اندازی صفر تا صدش با ۱۰۰ قطعه جوجه ۲ ماهه چقدر میشه ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام وقتتون بخیر . بله پرورش شتر مرغ در زنجان هم انجام میشه اما متاسفانه اطلاعاتی در مورد قیمت جوجه نداریم

  4. مصطفی از ارسنجان گفت:

    من یک هکتار زمین دارم همراه بااب متاسفانه ۵سال پیش اقدام کردم خیلی سنگ جلوی پای آدم می‌اندازند

  5. کریم گفت:

    درود بر شما اگر دولت زمین در اختیار متقاضیان قرار میداد اینکار شدنی بود متاسفانه بدلیل تورم چند صددرصدی دیگر توان راه اندازی مزرعه پرورش وجود ندارد ولی اگه دولت جدید تصویب لایحه واگذاری زمین به متقاضیان کند حتما دراین زمینه صادر کننده خواهیم بود .

    1. حمیدرخیمی گفت:

      سلام دوست دارم پرورش جوجه واسه پرواری رابهم راهنمایی کنید من هزار متر زمین بیست ۲۰ در۵۰ درحال حاضردارم ایامیشه تواین متراژ سرمایه گذاری کردهم علاقه دارم هم اگه بشه درآمدی برآم داشته باشه

      1. andisheh-m-admin گفت:

        سلام بله میشه . باید کمی هزینه کنید برای ساخت سرپناه و لانه برای استراحت و سایه برای تابستون
        پرورش مرغ گوشتی

  6. علی گفت:

    سلام دوستم قبل از سربازی پرورش شتر مرغ پروار داشت ولی حالا نه توان زمین گران راندارد تمام سر مایه بگذاریم فقط زمین میشود اگر زمین کمک می شد دوباره شروع میشد

    1. f.gh گفت:

      سلام، امیدوارم بتونید سرمایه کافی رو به دست بیاورید. از جهاد کشاورزی یا بسیج سازندگی کمک خواستین؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.