بوقلمون, دانشنامه پرندگان, مرغ

لیست داروهای ضروری برای طیور به همراه نوع کاربرد آنها

داروهای لازم برای پرنده های بومی و خانگی کدامند؟ - اندیشه سبز

داروهای لازم برای پرنده های بومی و خانگی کدامند؟

این نوشته برای تمام پرورش دهندگان پرنده های خانگی و صنعتی مفید است. در این مقاله از اندیشه سبز، انواع داروهای ضروری و لازم برای پرنده های خانگی و بومی مانند مرغ و بوقلمون، اردک و غاز و بلدرچین و … لیست شده و کاربرد آنها نیز توضیح داده شده است. 

دستگاه جوجه کشی درنا دو
دستگاه جوجه کشی درنا دو
» قابلیت جوجه کشی از طیور بومی در تعداد بالا
» دارای کنترلر هوشمند
» برخورداری از قابلیت ستر و هچر همزمان
قیمت : 15,800,000 تومان

ویتامین ها و مکمل های معدنی ضروری برای طیور

این داروها به عنوان مکمل غذایی بوده و انواع ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای بدن پرنده ها را تامین می کنند. ویتامین A، ویتامین های گروه B، ویتامین C، ویتامین D، ویتامین E، ترکیبات کلریدی، سولفاتی مواد معدنی و … از جمله آنها هستند. جهت رشد بهتر پرنده ها و افزایش مقاومت بدنی آنها در برابر بیماری ها می توانید از مولتی ویتامین ها استفاده کنید. 

1- مولتی ویتا پلاس

مولتی ویتا پلاس - اندیشه سبز

این دارو به صورت محلول در آب آشامیدنی پرنده ها داده می شود و برای مرغ و خروس و بوقلمون کاربرد دارد. در پرنده های گوشتی و خروس ها به افزایش کاهش استرس، تقویت در برابر بیماری افزایش باروری خروس و در پرنده های تخم گذار نیز به افزایش تولید تخم، کمک به خارج شدن از تولک و تولید تخم با کیفیت و تقویت بدن آنها کمک می کند. هم چنین در مقاله روش های افزایش تخم گذاری مرغ به اطلاعات جالبی دست پیدا خواهید کرد. 

2- مگنیکل 3 

این دارو برای تامین کلسیم، منیزیم و ویتامین D3 مورد نیاز مرغ و خروس و بوقلمون تولید شده است. مرغ ها و بوقلمون های تخم گذاری که تخم هایی با پوسته نرم و شکننده تولید می کنند، می توانند از این مکمل معدنی با مشورت دامپزشک استفاده کنند. هم چنین برای جبران کمبود کلسیم، منیزیم و ویتامین D بدن و تقویت بدن پرنده ها در برابر بیماری ها، گزینه خوبی است. 

3- سوپر ویتامین AD3E

این مولتی ویتامین همانطور که از نامش پیداست حاوی ویتامین های A، D3 و E میباشد و برای انواع پرنده های بومی مانند مرغ و خروس، بوقلمون، اردک و غاز، بلدرچین و کبک و… کاربرد دارد. 

سوپر ویتامین AD3E - اندیشه سبز

این مولتی ویتامین علاوه بر اینکه کمبود ویتامین های فوق را جبران می کند، برای مقابله با بیماری هایی همچون پوکی استخوان، ناهنجاری های عضلانی، کاهش باروری، ریکتز و… کاربرد دارد. 

سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و استرس را در گله کاهش می دهد، همچنین روند بهبودی بیماری ها را تسریع می کند. ویتامین d3 سبب جذب بهتر کلسیم و فسفر می شود و ویتامین E در تنظیم متابولیسم، افزایش سطح ایمنی بدن و افزایش میزان باروری تاثیر گذار است. 

4- مولتی ویتامین لیور پلاس (Liver plus)

این دارو حاوی ویتامین های گروه B، ویتامین K، مکمل های اشتها آور و … می باشد که برای انواع پرنده های بومی و اهلی کاربرد دارد. از کاربردهای این دارو می توان به اشتها آور بودن آن ، تنظیم کننده سوخت و ساز بدن، بازیابی سلول های کبد، پیشگیری از مسمومیت های غذایی، افزایش سیستم ایمنی بدن، تقویت سیستم گوارشی و گردش خون و… اشاره کرد. 

5- مولتی ویتامین سوپرسان سالیوبل 

مولتی ویتامین سوپرسان سالیوبل - اندیشه سبز

این محلول حاوی ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E، ویتامین های گروه B، ویتامین K، مکمل کلسیم و … می باشد که برای تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش میزان تخم گذاری ، بهبود کیفیت نطفه و افزایش میزان جوجه آوری آنها و هم چنین کاهش استرس در طیور کاربرد دارد. 

واکسن های ضروری برای طیور 

واکسن های ذکر شده حتما بایستی در زمان های مقرر توسط دامپزشک به پرنده ها تزریق شود، آنها از بیماری های کشنده زیادی همانند نیوکاسل، مارک و … جلوگیری می کنند. در صورت عدم استفاده، احتمال مرگ کل گله و ضرر مالی بالا وجود دارد. در مجموعه مقالات بیماری های مرغ می توانید اطلاعات کامل تری را به دست آورید. 

الف – واکسن چهارگانه کشته 

این واکسن برای مرغ و خروس تولید شده و از بیماری هایی همچون نیوکاسل، برونشیت، گامبورو و کاهش میزان تخم گذاری جلوگیری خواهد کرد. این واکسن به صورت تزریقی بوده و در مورد زمان دقیق تزریق آن حتما با دامپزشک مشورت کنید. 

ب – واکسن زنده نیوکاسل 

این واکسن اثربخشی بالاتر و عوارض کمتری نسبت به سایر واکسن ها داشته و در هر سنی می توان به جوجه ها یا پرنده های بالغ تزریق کرد. برای مرغ و خروس، بوقلمون و سایر ماکیان بنا به تشخیص دامپزشک می توان استفاده کرد. شیوه مصرف آن به سه صورت آشامیدنی، قطره چشمی و اسپری است. 

ج – واکسن دوگانه کشته 

این برای مرغ و خروس، بوقلمون، شترمرغ و سایر ماکیان (بنا به تشخیص دامپزشک) مناسب و از بیماری نیوکاسل و آنفلوانزای مرغی جلوگیری می کند. نوع استعمال آن به صورت تزریق زیر جلدی بوده و زمان دقیق و دوز مصرف آن توسط دامپزشک باید تجویز شود. 

د – واکسن مارک

این واکسن نیز همانطور که از نامش پیداست، پرنده های بومی را در برابر بیماری مارک مصون نگه خواهد داشت. این واکسن در یک نوبت تزریق می شود و معمولا زمان تزریق آن زیر یک ماه است. جهت اثربخشی بهتر حتما باید پرنده ها را در یک مکان تمیز و به دور از سایر پرنده ها و حیوانات وحشی نگهداری کرد. به دلیل شرایط خاص نگهداری واکسن، حتما باید توسط دامپزشک یا افراد متخصص تزریق شود. 

هـ – واکسن کشته کوریزا

این واکسن برای مقابله با بیماری کوریزای عفونی تولید شده و برای مرغ و خروس، بوقلمون و سایر پرنده های خانگی کاربرد خواهد داشت. واکسن کوریزا در دو نوبت تزریق می شود، اولی در 6 هفتگی و دومی در 16 هفتگی با دستور و نظارت دامپزشک تزریق می شود. 

و – واکسن لیوفیلیزه 

این واکسن جهت مقابله با بیماری آرتریت عفونی ساخته شده است. این واکسن معمولا به گله های مادر تزریق می شود تا هم آنها و هم جوجه های متولد شده از آنها را در برابر بیماری ذکر شدن مصون نمود. این واکسن باید زمانی تزریق شود که پرنده ها در دوره استراحت خود قرار داشته باشند و حداقل سه ماه با زمان جفت گیری و تخم گذاری فاصله داشته باشند. دستورالعمل دقیق آن روی بسته بندی درج شده و توسط دامپزشک نیز اعلام می شود. 

انواع آنتی بیوتیک های متداول برای پرنده های بومی و خانگی 

آنتی بیوتیک نقش به سزایی در پیشگیری و درمان بیماری های میکروبی و عفونی داشته اما تاثیر آنچنانی در درمان بیماری های ویروسی دارد ولی از بدتر شدن وضعیت پرنده و بروز سایر علائم ثانویه جلوگیری خواهد کرد. در ادامه مرسوم ترین آنتی بیوتیک های پرندگان و موارد مصرف آنها آورده شده است.

1- آویلامایسین 10 درصد

آویلامایسین 10 درصد - اندیشه سبز

این دارو با دان طیور ترکیب می شود و از بیماری آنتریت نکروتیک جلوگیری می کند. هم چنین سبب افزایش سرعت رشد و ضریب تبدیل در پرنده های گوشتی می شود. معمولا از آن در مرغ های گوشتی استفاده می شود و به دلیل اثرگذاری بر تخم های خوراکی ، استفاده از این دارو در دان طیور تخم گذاری ممنوع است. 

به دلیل ایجاد حساسیت شدید، حتما هنگام استفاده از لباس مخصوص، دستکش، ماسک و عینک استفاده شود. 

2- اسپیراپلاس

این دارو به صورت پودری بوده و در آب آشامیدنی پرنده های گوشتی ترکیب می شود، همانند آنتی بیوتیک قبلی به دلیل احتمال آلوده کردن تخم های خوراکی ، استفاده از آنها برای طیور تخمگذار ممنوع است. مکانیزم این آنتی بیوتیک جلوگیری از رشد و پیشگیری عفونت های باکتریایی بوده و از وخیم تر شدن اوضاع پرنده ها جلوگیری می کند. 

3- سیواکینول 10 درصد

این آنتی بیوتیک در درمان بیماری هایی مانند سالمونلوز و عفونت های شدید کاربرد دارد و برای مرغ و خروس و بوقلمون و سایر ماکیان قابل استفاده است. در آب آشامیدنی پرنده ها ترکیب می شود و به مدت 3 الی 5 روز باید استفاده شود. البته طریق مصرف صحیح آن توسط دامپزشک اعلام خواهد شد.

بیش بدانید: آیا میدانید هنگام پرورش جوجه باید از چه واکسن هایی استفاده کنید؟ برای پاسخ به این سوال مقاله مقابل را مطالعه کنید. بهترین برنامه واکسیناسیون برای جوجه ها

4- سوئیداکس 

این دارو نیز به صورت محلول در آب آشامیدنی قابل مصرف است و برای بیماری هایی مانند کلی باسیلوز، بیماری های تنفسی، مایکوپلاسموز و سایر بیماری های تشخیصی توسط دامپزشک قابل استفاده است. در مرغ و خروس و بوقلمون و سایر ماکیان می توان استفاده کرد، پرنده های تخمگذاری که تخم آنها توسط انسان مصرف میشود، نباید از این دارو استفاده کنند یا در صورت استفاده، نباید تخم ها را مصرف کرد. 

5- کیمیوکولی

این دارو برای اغلب ماکیان مناسب بوده و حتما باید توسط دامپزشک تشخیص داده شود. برای درمان بیماری های همچون مایکوپلاسما، عفونت های تنفسی، گوارشی و ادراری، سالمونلا، هموفیلوس و… کاربرد دارد. مصرف آن به صورت محلول در آب بوده و دستورالعمل های لازم در بسته بندی دارو درج شده است. 

سخن آخر 

در این نوشته به انواع داروهای ضروری برای طیور پرداخته شد، در صورتی که پرورش دهنده یکی از پرنده های بومی و خانگی مانند مرغ و خروس، بوقلمون، اردک و غاز، بلدرچین و … هستید، حتما این نوشته را ذخیره کرده تا در مواقع ضروری به آن دسترسی داشته باشید

هم چنین در صورت وجود هرگونه سوال در این باره می توانید دیدگاه های خود را از طریق بخش کامنت ها برای ما ارسال کنید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

4 دیدگاه در “لیست داروهای ضروری برای طیور به همراه نوع کاربرد آنها

  1. امیر‌ارسلان گفت:

    سلام‌چه‌دارو‌هایی‌برای‌رشد‌بیشتر‌پرورش‌مرغ‌گوشتی‌بهتر‌اند

    1. admin-ra گفت:

      سلام امیر ارسلان
      برای تقویت رشدشون می تونی از مولتی ویتامین استفاده کنی

  2. امید ریحانی گفت:

    جه داروی برای خوب شدن جوجه بلدرچین مناسبه

    1. admin-ra گفت:

      سلام امید
      منظورت از خوب شدن چیه ؟
      چه بیماری داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.