مقالات لبنیاتی

آموزش تهیه ماست خانگی

چطور با شیر خام ماست خانگی درست کنیم - اندیشه سبز

طرز تهیه ساده ماست خانگی

طرز تهیه ماست خانگی خیلی آسان بوده و با رعایت نکات گفته شده در این مقاله میتوانید ماست شیرین و بسیار خوشمزه در منزل برای خودتان تهیه کنید. همچنین در این مقاله از وبلاگ اندیشه سبز طرز تهیه ماست خامه ای را به شما آموزش می دهیم.

یکی از محصولات لبنی پر مصرف که در سبد غذایی ما جای دارد، ماست می باشد. چرا که این فراورده لبنی برای بدن بسیار مفید بوده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک میکند. تهیه ماست سنتی در منزل بسیار آسان است ولی برخی نکات ریز دارد که در ادامه تمامی آنها را با شما در میان خواهیم گذاشت.

ویدیو تهیه ماست خانگی

مواد لازم برای تهیه ماست خانگی

  • یک لیتر شیر تازه
  • 2 قاشق غذاخوری ماست تازه و با کیفیت

برای اینکه ماست به دست آمده کیفیت خوبی داشته باشد بایستی از شیرخام تازه استفاده کنید. ناگفته نماند که شیر خام عمر محدودی دارد و خیلی زود ترش شده و فاسد میشود. ماست بندی ها و کارخانجات تولید محصولات لبنی از دستگاه شیرسردکن به منظور حفظ کیفیت و تازگی شیر خام استفاده میکنند. هر چند که توسط دستگاه شیرسردکن نیز حداکثر به مدت 72 ساعت میتوان شیرخام را سالم نگه داشت. بنابراین در قدم اول باید شیرخام تازه تهیه کنید.

شیر سرد کن 100 لیتری
شیر سرد کن 100 لیتری
» قابل استفاده برای خنک نگه داشتن شیر در مغازه های لبنیاتی
» برخورداری از مخزن استیل 304 کاملا بهداشتی
» داری سیستم خنک کننده ی قدرتمند با راندمان کاری بالا
قیمت : 42,000,000 تومان

مرحله اول:

مرحله اول آموزش تهیه ماست خانگی - اندیشه سبز

ماست مایه را یکی دو ساعت قبل از شروع بیرون از یخچال قرار دهید تا دمای آن با محیط یکی شده و کمی گرم شود.

مرحله دوم:

شیر خام را در یک قابلمه تمیز بجوشانید. ظرف مد نظر باید کمی ارتفاع بلندی داشته باشد چون شیر به هنگام جوش آمدن افزایش حجم میدهد و اگر ظرف کم عمق باشد، شیر سرریز میکند. بهتر است که حرارت شعله بیش از 85 درجه نباشد. حرارت 85 درجه برای میکروب زدایی و از بین بردن باکتری های مضر شیر کفایت میکند. اما حرارت های بالا باکتری های مفید شیر را هم از بین می برد.

جوشاندن شیر خام برای تهیه ماست خانگی - اندیشه سبز

بنابراین با حرارت ملایم شیر را بجوشانید. در زمان جوشاندن شیر بهتر است به صورت مداوم آن را هم بزنید تا چربی آن به صورت یکنواخت در کل حجم شیر پخش شود و قابلمه ته نگیرد. اگر چربی های شیر به خوبی در کل حجم شیر پخش شوند بر روی ماست بدست آمده از این شیر یک لایه خامه بسیار خوشمزه نیز بسته میشود.

توجه داشته باشید که شیر نباید بیش از حد جوشانده شود. این عمل هم مواد ویتامینه و هم مواد معدنی موجود در شیر را از بین میبرد. در ضمن شیر خامی که زیاد جوشانیده شود به درد ماست بندی نمیخورد.

مرحله سوم:

زمانی که شیر به جوش آمد شعله را خاموش نموده و شیر را در ظرفی که قرار است ماست داخل آن بسته شود بریزید. برای اینکه ماست به دست آمده سفت و خوشمزه باشد بهتر است که از ظرف سفالی استفاده کنید. چون این نوع ظرف ها تا حدودی آب موجود در ماست را به خود جذب میکنند. حال باید صبر کنید تا دمای شیر کمی خنک شود. اگر در زمان مایه زدن به شیر دمای آن زیاد گرم باشد، ماست به دست آمده ترش خواهد بود. همچنین اگر شیر سرد باشد ماست به دست آمده شل میشود.

خنک کردن شیر قبل از مایه زنی برای تهیه ماست خانگی - سایت اندیشه سبز

بهترین دما برای مایه زدن به شیر دمای 43 درجه می باشد. در این حالت اگر انگشت خود را به شیر بزنید حالت ولرم خواهد داشت. یعنی نه سرد بوده و نه باعث سوختن پوست میشود.

مرحله چهارم:

زمانیکه دمای شیر به مقدار گفته شده رسید حال نوبت مایه زدن به آن می باشد. ماستی که بعنوان مایه قرار است مورد استفاده قرار گیرد بهتر است که پرچرب و با کیفیت باشد. قبل از مایه زدن به شیر، ماست را با مقداری شیر مخلوط کنید تا ماست شل شود. برای این کار حدود نصف فنجان شیر و 1.2 قاشق غذاخوری ماست را در داخل یک کاسه هم بزنید.

نحوه مایه زنی در زمان تهیه ماست - اندیشه سبز

ماست دارای باکتری ها مفید بوده و موجب ایجاد اسید لاکتیک شده و در نتیجه شیر به شکل ماست در می آید.

مایه به دست آمده را به شیر اضافه کنید و با یک قاشق به آرامی شیر را هم بزنید تا مایه به طور کامل و یکنواخت با آن ترکیب شود.

مرحله آخر: درب ظرف را به خوبی ببنید و با پارچه ای ضخیم دور آن را کامل بپوشانید تا برای مدت چند ساعت ظرف گرم باقی بماند. ظرف باید در یک جا ثابت باشد و آن را تکان ندهید. دمای محیطی که ظرف ماست در آن قرار دارد نباید سرد باشد. اگر محیط نگهداری ظرف ماست گرم باشد، تقریبا بعد از 5 الی 6 ساعت ماست بسته میشود و خودش را میگیرد. بعد از آن باید ظرف ماست را در داخل یخچال قرار داد. بدین ترتیب ماست خنک شده و حتی سفت تر میشود.

طرز تهیه ماست خامه ای پرچرب در منزل

اگر دوست دارید که ماست خامه ای در منزل تهیه کنید تمامی مراحل گفته شده در بالا را اجرا نمایید. فقط زمانیکه می خواهید به شیر مایه بزنید بایستی به ازای هر لیتر شیر، 3 قاشق خامه نیز به ماست اضافه کنید.

تهیه ماست چیکده - اندیشه سبز

برای تهیه مایه، 1.2 قاشق غذاخوری ماست و 3 قاشق غذاخوری خامه صبحانه و نصف فنجان شیر را با هم در داخل یک کاسه به خوبی مخلوط نمایید و سپس مایه به دست آمده را به شیر اضافه کنید و خبو هم بزنید. توجه داشته باشید که دمای مایه ماست باید گرم باشد تا ماست به دست آمده سفت و خوشمزه شود.

جمع بندی

در این مقاله قدم به قدم طرز تهیه ماست سنتی و خامه ای را به شما آموزش دادیم. اگر میخواهید که ماست کشدار و خامه ای درست کنید می توانید 1 قاشق مرباخوری پودر نشاسته نیز به مایه اضافه کنید. همچنین اگر از شیر گوسفند استفاده کنید ماست به دست آمده کشدار خواهد بود. شما همچنین از این ماست میتوانید کره حیوانی تهیه کنید. برای این منظور به یک عدد کره گیر برقی نیاز خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.