مقالات سرمایشی

چطور یخ شفاف درست کنیم ؟

چطور یخ شفاف درست کنیم - اندیشه سبز

چطور یخ شفاف درست کنیم؟ ساخت یخ بلوری با 4 روش ساده

نقش آب به عنوان ماده حیاتی در زندگی بشر بسیار پر رنگ می باشد. یکی از موارد پر کاربرد آب ، استفاده از حالت جامد آن می باشد. آب جامد همان یخ می باشد که از آن به عنوان منبع خنک کننده در موارد زیادی استفاده میشود. آب مایع در دماهای زیر صفر درجه تبدیل به یخ میگردد.

از یخ برای خنک سازی انواع نوشیدنی ها ، خوراکی ها ، محافظت از مواد غذایی و … استفاده میشود. یکی از پرکاربردترین شکل یخ ، یخ های حبه ای و مکعبی شکل می باشند. با توجه به اینکه بخش زیادی از این یخ ها مصرف خوراکی دارند لذا برای افراد مهم است که یخ کاملا شفاف و بلوری باشد. هر چقدر آب ناخالصی و حباب های کمتری داشته باشد ، یخ حاصل از آن شفاف تر خواهد بود. یخ حبه ای و بلوری را می توان به کمک یخچال خانگی و یا دستگاه یخساز حبه ای به دست آورد. در این مقاله 4 روش ساده برای به دست آوردن یخ حبه ای شفاف و بلوری به شما آموزش خواهیم داد.

یخساز خانگی 12 کیلویی
یخساز خانگی 12 کیلویی
» امکان تولید یخ حبه ای شفاف با نهایت کیفیت در کمترین زمان
» دارای وزن سبک و قابل حمل و شستشو
» ساخته شده از بدنه و مخزن بسیار مقاوم
قیمت : 12,500,000 تومان13,500,000 تومان

علت شیری و ابری بودن یخ ها

آیا تا به حال دقت کردید که یخ هایی که در رستوران ها و هتل ها سرو میشود ، چقدر تمیز و شفاف است ولی یخ هایی که در منزل با دستگاه یخساز و یا یخچال درست میکنید ، ابری بوده و شفاف نیست ، علت چیست؟

یخ های غیر شفاف زمانی شکل میگیرند که گازهای محلول در آب ، به شکل حباب های بسیار ریز به دام می افتند و یا زمانی که آب به شکلی یخ زده میشود که نمی تواند کریستال های بزرگ تشکیل دهد. همچنین اگر مقدار ناخالصی موجود در آب زیاد باشد ، در حین فرایند انجماد ، رنگ یخ به دست آمده ابری و غیر شفاف میشود. در حالت طبیعی آب دارای مواد معدنی و مقداری ناخالصی است که با چشم نمی توان به آنها پی برد. به هنگام فرایند یخ زدگی ، این ناخالصی ها و گازهای موجود در اثر فشار در مرکز آب جمع شده و باعث تشکیل حباب و ابری شدن یخ میشوند.

در حالی که اگر آب از این ناخالصی ها تمیز باشد ، می توان یخ بلوری بسیار شفاف از آن به دست آورد. یخ های ابری و غیر شفاف به دلیل وجود ناخالصی ها زودتر از یخ های بلوری ذوب می شوند.

روش اول : جوشاندن آب

علت شیری و ابری بودن یخ ها - اندیشه سبز

برای تشکیل یخ بلوری از آب خالص استفاده کنید. برای به دست آوردن آب خالص می توانید از آب تصفیه شده ، آب مقطر و یا آب جوشیده شده بهره ببرید. در این صورت میزان ناخالصی های آب به حداقل میرسد و یخ حاصل از آن بسیار شفاف و بلوری میگردد.

برای اینکه میزان ناخالصی ها در روش جوشاندن آب به کمترین مقدار ممکن برسد ، آب را دو بار بجوشانید. برای جوشاندن دفعه دوم اجازه دهید آب خنک شود و سپس دوباره آن را بجوشانید. همچنین برای جلوگیری از ورود گرد و غبار موجود در هوا به داخل آب ، درب ظرف را ببندید.

آب جوشانیده را در درون قالب های یخی بریزید و سپس یک لایه پلاستیکی بر روی آن بکشید. قبل از ریختن آب به داخل قالب مطمئن شوید که دمای آب داغ نباشد.

سینی و قالب یخ را در درون یخچال و یا دستگاه یخساز خانگی قرار دهید. چند ساعت باید صبر کنید تا آب داخل آن یخ بزند.

سپس بعد از یخ زدن کامل می تواند یخ های حبه ای شفاف را از داخل قالب ها بیرون آورده و از آن استفاه کنید.

روش دوم : انجماد از بالا به پایین

انجماد از بالا به پایین - اندیشه سبز

یک روش دیگر نیز برای ساختن یخ های شفاف و بلوری وجود دارد که در آن آب به آرامی از بالا به پایین منجمد میشود و تشکیل یخ بلوری و شفاف میدهد.

برای تشکیل یخ بلوری به این روش باید ابتدا یک یخدان (کلمن) کوچک تهیه کنید. دقت داشته باشید که این کلمن باید در محفظه فریزر یخچال و یا یخساز شما جای شود. یخدان ، حبه های یخی را عایق بندی می کند و آنها را ناچار می سازد که به آرامی از بالا به پایین شروع به یخ زدن نمایند.

می توانید به غیر از قالب های یخی از ظروف پلاستیکی نیز استفاده کنید. بدین ترتیب در داخل ظروف پلاستیکی نیز آب قرار داده و در داخل یخدان قرار دهید.

برای اینکه یخ های به دست آمده کاملا شفاف باشند ، حتما از آب مقطر و تصفیه شده استفاده کنید تا هیچ نوع ناخالصی در آن باقی نماند.

بعد از قرار دادن آب در داخل ظرف ها و قالب یخی ، در درون یخدان کمی آب به کف آن نیز بریزد. این آب ،  قالب های یخی شما را محاصره می کند و از ورود هوای سرد از پایین و اطراف آن جلوگیری می کند. بدین ترتیب هوای سرد فقط از بالا به آب موجود در قالب ها وارد میشود و آب به آرامی از بالا به پایین منجمد میشود.

سپس یخدان را با درب باز در داخل فریز قرار دهید. دقت داشته باشید که دمای فریزر باید بین منفی 3 الی منفی 8 درجه سانتی گراد باشد.

بعد از یخ زدن ، یخدان را بیرون آورید و قالب یخی و ظرف های پلاستیکی که در داخل آن قرار داده اید را جدا کنید. لایه بالایی یخ ها کمی شیری رنگ خواهد بود که اگر کمی سطح آن را بتراشید ، یخ به دست آمده کاملا شفاف و بلوری می شود. همچنین اگر این یخ ها به مدت یک دقیقه در مجاورت هوا قرار گیرند ، لایه ابری موجود در سطح آنها از بین مرود و یخ های حبه ای کاملا بلوری به جا میماند.

روش سوم : انجماد با دمای بالا

انجماد با دمای بالا - اندیشه سبز

دمای فریز خود را بر روی گرمترین درجه یعنی منفی یک درجه سانتی گراد تنظیم نمایید.

سپس قالب های یخی را از آب تصفیه شده پر نمایید و داخل فریز قرار دهید. اجازه دهید تا 24 ساعت قالب یخی درون یخساز باقی بماند. از آنجایی که دمای فریز یخچال بر روی عدد نسبتا گرمی تنظیم شده است ، آب درون قالب به آرامی شروع به یخ زدن می کند و در نتیجه آن هر گونه ناخالصی و گازهای محلول در آب از بین خواهند رفت و شما یخ های حبه ای بسیار شفاف به دست خواهید آورد.

روش چهارم : انجماد از پایین

انجماد از پایین - اندیشه سبز

این روش برخلاف روش های قبلی ، یک راه بسیار سریع برای ایجاد یخ بلوری و شفاف است. در این روش حتی می توان مستقیما از آب شیر برای ایجاد یخ های بلوری استفاده نمود. یکی دیگر از روش های از بین بردن حباب های گازی در آب به هنگام فرایند یخ زنی آن ، انجماد از پایین می باشد. این کار با قرار دادن ماده منجمد و یا بسیار سرد در قسمت زیرین ظرف آب صورت میگیرد. البته بهتر است که از مایع بسیار سرد برای این کار استفاده شود. آب نمک یک مایع بسیار مناسب برای این روش می باشد.

یک ظرف از آب پر نمایید و سپس مقدار زیادی نمک در درون آن حل کنید. نقطه انجماد محلول آب و نمک بسیار پایین تر از نقطه انجماد آب خالص است. از این رو می توان از محلول آب و نمک برای سرعت بخشیدن به فرایند یخ زدن آب موجود در قالب های یخی بهره گرفت. برای اینکه محلول آب و نمک در داخل یخساز ، یخ نزند حتما به مقدار زیاد ، نمک در داخل کاسه آب حل کنید. حداقل سه ساعت محلول آب و نمک را در داخل فریزر قرار دهید تا کاملا سرد شود.

از آب مقطر و جوشانیده شده برای پر کردن قالب یخی استفاده کنید. سپس کاسه آب و نمک را از داخل یخچال بیرون آورید. یک ظرف و یا قالب های یخی را از آب مقطر پر نمایید و آن را درون کاسه آب و نمک قرار دهید. از آنجا که کاسه آب و نمک دمای بسیار پایینی دارد ، آب موجود در قالب از پایین شروع به منجمد شدن می نماید.

اجازه دهید تا قالب های یخی درون کاسه آب و نمک به اندازه نیم ساعت درون فریزر قرار بگیرند. در ادامه سینی یخ و یا ظرف یخ را از درون کاسه بیرون آوردید و آن را به تنهایی در داخل فریزر قرار دهید تا یخ ها آب نشوند. کاسه آب و نمک را بیرون آورده و برای استفاده های بعدی و ساخت یخ بلوری دوباره از آن استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.