مقالات سرمایشی

روش های کاربردی جهت افزایش راندمان برودتی سردخانه

روش های کاربردی جهت افزایش راندمان برودتی سردخانه - اندیشه سبز

سردخانه ها در انواع مختلف بالای صفر و زیر صفر ساخته می شوند اما نکته مهم در مورد تمام سردخانه ها، قابلیت سرمادهی با مصرف کمترین میزان برق است. در واقع سردخانه ای بهینه و کاراست که مصرف برق پایین و در عین حال برودت بالایی ایجاد کند. در این نوشته از اندیشه سبز به انواع روش های کاربردی و قابل اجرا جهت افزایش راندمان و بازدهی سرمایشی سردخانه پرداخته خواهد شد.

سردخانه میوه و سبزی
سردخانه میوه و سبزی
» نگهداری از میوه و سبزی با نهایت کیفیت در طولانی مدت
» دارای کندانسور و اواپراتور مسی با فین آلومینیمی برای افزایش راندمان برودتی
» دارای عایق بندی ساندویچ پانل با ضخامت استاندارد
قیمت : 220,000,000 تومان

1- اواپراتور و کندانسور را به صورت مرتب تمیز کنید 

کویل ها و لوله های اواپراتور و کندانسور برای عملکرد صحیح و کارآمد سردخانه کانکسی و سایر سردخانه های سوله ای و اتاقکی بسیار مهم هستند. مبرد وارد کویل های اواپراتور شده و گرمای داخل سردخانه را جذب خواهد کرد و گرمای جذب شده از طریق واحد کندانسور به بیرون منتقل می شود. گرد و غبار و رسوبات روی لوله های اواپراتور و کندانسور می توانند در سرمادهی و خنک سازی اختلال ایجاد کند و فشار زیادی را به کمپرسور وارد کند. 

این به این معنی است که جهت بهره مندی از حداکثر کارایی، باید آنها را مرتبا تمیز کرده و مراقبت نماییم. پس اولین قدم برای افزایش راندمان سردخانه ، تمیز کردن کویل های اواپراتور و کندانسور است. 

2- از استاندارد بودن عایق درب مطمئن شوید

این نکته ممکن است آنقدر ساده به نظر برسد که تقریباً ارزش ذکر کردن نداشته باشد، اما مناسب نبودن عایق درب و یا بسته نشدن درست آن تا حد زیادی باعث خروج سرمای تولید شده میشود. نتیجه این کار افزایش برق مصرفی و فشار وارده به کمپرسور است. 

بسته نشدن مناسب درب در برخی موارد ناشی از وجود یک مانع در کناره های آن است و در برخی موارد نیز مشکل از چفت بند درب و خرابی مکانیزم آن است. بارها مشاهده شده که کارکنان در بستن صحیح آن سهل انگاری می کنند، اگر این عادت نادیده گرفته شود، تاثیر زیادی در هزینه های جاری شما خواهد داشت. 

حتما روزانه درب را بررسی کرده و از بسته شدن صحیح آن و سالم بودن لاستیک های عایق آن مطمئن شوید.

3- بررسی کیفیت عایق بندی سقف و دیوار ها

یکی دیگر از مواردی که سبب از دست رفتن مقدار قابل توجه برودت می شود، وجود نشتی در دیوارها و سقف سردخانه است. 

بررسی کیفیت عایق بندی سقف و دیوار ها - اندیشه سبز

هوای سرد می تواند به راحتی از طریق ترک ها، درزهای محل اتصال ساندویچ پانل ها و سایر آسیب های موجود در بافت ساختمان به بیرون نشت کند، بنابراین مهم است که این موارد را شناسایی کرده و در اسرع وقت برای اصلاح آنها اقدام کنید. این امر در تمامی سردخانه ها و حتی سردخانه جسد می تواند اتفاق بیفتد. 

4- از پرده هوایی استفاده کنید

در صورتی که درب سردخانه روزانه چندین بار باز و بسته می شود، احتمال آسیب دیدن لولا و زوار های درب وجود دارد، بنابراین برای سردخانه های پر رفت وآمد بهترین راهکار استفاده از پرده هوایی است تا از خروج برودت جلوگیری کند. با صرف یک هزینه متعارف و نصب پرده هوایی تا حد زیادی از مصرف برق و افزایش فشار به تجهیزات برودتی جلوگیری خواهید کرد.

5- مواد غذایی از اواپراتور و دیوار فاصله داشته باشند

برای اینکه تمامی مواد موجود در سردخانه به خوبی از سرما بهره مند باشند، حتما باید به شکل استانداردی چیده شوند که در مقالات مربوط به استاندارد چیدمان آنها در سردخانه به این موضوع پرداخته شده است. 

تمامی اقلام باید حداقل فاصله یک متری از دیوارها و سقف را داشته باشند و حداقل 30 الی 40 سانتی متر با کف سردخانه فاصله داشته باشند. هم چنین دارای فاصله یک الی دو متری از اواپراتورها باشند تا سرما به خوبی در همه جهات پخش شود، در غیر این صورت شاهد یخ بستن مواد کناری و فاسد شدن مواد دورتر از اواپراتور خواهید بود. 

6- از کالیبره بودن سنسور دما مطمئن شوید.

از کالیبره بودن سنسور دما مطمئن شوید - اندیشه سبز

در برخی موارد، کالیبره نبودن سنسور سبب یخ زدن و یا خرابی مواد غذایی در داخل سردخانه می شود. با اینکه در مقاله عیب یابی سردخانه به صورت کامل به این موضوع پرداخته شده است، اما جهت افزایش بهره وری سردخانه و جلوگیری از کارکرد بی رویه کمپرسور نیاز به کالیبراسیون سنسور خواهد بود. 

7- بررسی میزان گاز مبرد

معمولا سردخانه ها امکانی برای بررسی میزان سیال مبرد دارند، به صورت مرتب سطح مبرد را بررسی نموده و در صورت بروز هرگونه کاستی در مقدار آن به نشتی یکی از قسمت های سیستم برودتی پی ببرد. در صورت بی توجهی شاهد افزایش شدید فشار وارده به کمپرسور و عدم سرمادهی کافی آن خواهید بود که در صورت تداوم، خسارت هایی سنگینی به سیستم های برودتی سردخانه وارد خواهد آورد. 

نتیجه کلی

در این نوشته از وبلاگ اندیشه سبز به مجموعه نکات مهم و کاربردی جهت افزایش راندمان و بهره وری سردخانه پرداخته شد، در صورتی که دارای سردخانه کانکسی یا سوله ای بزرگ و کوچک هستید، رعایت نکات گفته شده در این مقاله تا حد زیادی به کاهش میزان برق مصرفی و افزایش طول عمر تجهیزات برودتی آن کمک خواهد کرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.