مقالات سرمایشی

سردخانه دو مداره یا دو منظوره چیست و چگونه راه اندازی می شود؟

ویژگی های سردخانه دو مداره - اندیشه سبز

ویژگی های سردخانه دو مداره

سردخانه های دو مداره یا دو منظوره به آن دسته گفته می شود که امکان تنظیم دمای بالای صفر و زیر صفر در آنها وجود دارد. موتور به کار رفته در سردخانه های دو مداره و شیوه عایق بندی آنها این امکان را فراهم خواهد کرد که در هر زمانی بتوان دمای سردخانه را بالای صفر و یا زیر صفر تنظیم کرد. 

معمولا از سردخانه های مثبت صفر برای نگهداری میوه و سبزیجات استفاده می شود تا ضمن جلوگیری از فاسد شدن آنها ، بافت های میوه نیز دچار یخ زدگی نشده و طعم و مزه خود را حفظ کند. سردخانه های بالای صفر معمولا دمای صفر الی مثبت 5 درجه سانتی گراد را فراهم می کنند. 

اما از سردخانه های منفی صفر برای نگهداری مواد غذایی به شدت فاسد شدنی مانند گوشت، لبنیات و فرآورده های پروتئینی و لبنی مانند سوسیس و کالباس و همبرگر و بستنی و … استفاده می شود. معمولا دمای سردخانه های زیر صفر تا منفی 32 درجه سانتی گراد نیز کاهش می یابد. 

سردخانه های دو مداره برای چه کسانی مفید خواهد بود؟

کسانی که دارای سردخانه های بزرگ و عمومی هستند و نمی خواهند در هیچ فصلی از سال سردخانه شان خالی بماند و همیشه کسب و کارشان رونق داشته باشد و هم چنین کسانی که همزمان با عرضه یا مصرف مواد پروتئینی و لبنی به مصرف یا عرضه انواع میوه و سبزیجات نیز در تالار، رستوران ، هتل و یا فروشگاه خود می پردازند، از سردخانه های دو منظوره استفاده می کنند. 

سردخانه های دو مداره برای چه کسانی مفید خواهد بود - اندیشه سبز

با تجهیز کردن سردخانه خود به حالت دو منظوره از هزینه های اضافی جهت نصب و راه اندازی سردخانه مجزا جلوگیری خواهید کرد، اما این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که در این سردخانه ها امکان انبار کردن همزمان مواد غذایی بالای صفر با مواد غذایی زیر صفر وجود ندارد. 

یعنی به منظور انبار کردن مواد غذایی و پروتئینی زیر صفر ابتدا باید مواد غذایی بالای صفر موجود در سردخانه را تخلیه کرده و مکان را کاملا ضدعفونی و آماده حمل مواد جدید نمود. علت شستشو و ضدعفونی سردخانه قبل از بارگیری مواد جدید جهت جلوگیری از بو گرفتن مواد غذایی جدید است تا طعم مواد قبلی را به خود نگیرد. 

تفاوت سردخانه دو مداره با سردخانه های تک کاره

در سردخانه های دو منظوره یا همان دو مداره از موتور هایی استفاده می شود که توانایی برودت تا منفی 40 درجه سانتی گراد را نیز دارند. هم چنین شیوه عایق بندی این سردخانه ها ضخیم تر و دقیق تر هستند. معمولا از پشم سنگ ، عایق تزریقی و یا بلوکی پلی یورتان برای عایق بندی سردخانه ها استفاده می شود، اما سردخانه های زیر صفر به دلیل برودت زیادی که تولید می کنند، نیاز به حفظ سرمای تولید شده می باشد که حتما باید از عایق های ضخیم تری برای این منظور استفاده کرد. 

اندیشه سبز با سابقه چندین ساله در زمینه طراحی ، تولید ، نصب و راه اندازی انواع سردخانه های زیر صفر، بالای صفر و دو مداره امکان طراحی و نصب سردخانه مورد نظر شما را در هر کجای ایران دارد. 

انواع سردخانه های دو مداره

معمولا سردخانه ها در سه نوع کانکسی ، سوله ای و اتاقکی ساخته می شوند. سردخانه های کانکسی به صورت آماده هستند و امکان جا به جایی راحت آنها وجود دارد. اما موارد اتاقکی امکان جا به جایی ندارند، یعنی اگر دارای مکانی بلا استفاده باشید می توانید با استفاده از عایق های پلیمری ساندویچ پنل و یا سایر عایق ها ، آن را عایق بندی کرده و با نصب تجهیزات سرمایشی آن را تبدیل به یک سردخانه بکنید. 

انواع سردخانه های دو مداره - اندیشه سبز

نوع سوم سردخانه ها که به صورت سوله ای و سالنی ساخته می شوند، بیشترین هزینه ها را در بر خواهد داشت. چرا که ابتدا باید با استفاده از مصالح ساختمانی اقدام به ساخت سوله کرده ، سپس آن را کاملا عایق بندی نمود و در مرحله آن بایستی تجهیزات برودتی لازم در سردخانه نصب کرد. 

سیستم سرمایشی سردخانه دو منظوره

در ساخت این سردخانه ها از کمپرسور هرمتیک و سمی هرمتیک استفاده می شود که از برند های معتبر اروپایی نظیر بیتزر هستند. در آنها از کندانسورهای آب خنک و هوا خنک بسته به حجم و ظرفیت سالن استفاده می شود. البته نوع آب و هوا نیز در نوع کمپرسور و کندانسور تاثیر دارد که کارشناسان پس از بررسی این موضوع نسبت به نصب آن اقدام می کنند. 

سیستم های کنترل فشار بالا و پایین ، شیر انبساط، اکومولاتور، اویل سپراتور، سیستم دیفراست و… نیز جهت کار بهتر کمپرسور و جلوگیری از رسیدن آسیب به آن ضروری خواهد بود که توسط کارشناسان اندیشه سبز نصب خواهند شد. 

درزگیری در سردخانه های دو منظوره

در سردخانه های معمولی و دو منظوره علاوه بر استفاده از عایق تزریقی یا ساندویچ پانل بایستی تمامی درزهای موجود در کناره درب ، سقف و گوشه های دیوار به خوبی عایق بندی شوند تا امکان تبادل دما تا حد زیادی از بین برود.

2 دیدگاه در “سردخانه دو مداره یا دو منظوره چیست و چگونه راه اندازی می شود؟

  1. نورالهی گفت:

    سلام من لیست تجهیزات سردخانه ۳۰۰۰ تنی به همراه قیمت هاشو میخام

    1. admins-r گفت:

      سلام آقای نوری
      برای تهیه لیست و استعلام قیمت سردخانه با شماره زیر تماس بگیرید.
      09126342262

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.