مقالات سرمایشی

آموزش ساخت یخساز کوچک | دستگاه خانگی خنک کننده آب

نحوه ساخت یخساز و خنک کننده کوچک - اندیشه سبز

نحوه ساخت یخساز و خنک کننده کوچک

یخسازها وسیله هایی بسیار کاربردی در فصل های گرم سال هستند. آنها با سرعت بالا قادر به تولید یخ هستند و می توانند آب خنک مورد نیاز شما را در فصل تابستان فراهم کنند. اگر قصد ساخت یک یخساز کوچک و مناسب برای استفاده در خانه را دارید، در این نوشته از اندیشه سبز می خواهیم روش ساخت آن را به شما آموزش دهیم. 

یخساز خانگی 12 کیلویی
یخساز خانگی 12 کیلویی
» یخساز کوچک خانگی با ظرفیت تولید 12 کیلوگرم یخ کله قندی در روز
» مجهز به سیکل تبرید پر قدرت و درجه یک
» دارای کارکردی کاملا اتوماتیک
قیمت : 12,500,000 تومان13,500,000 تومان

آیا این یخساز کوچک واقعا کاربردی خواهد بود؟

با اینکه اکثر یخچال های امروزی دارای آبسردکن هستند و امکان تولید یخ توسط یخچال نیز وجود دارد، اما گاها پروسه تولید یخ یا آب سرد توسط یخچال آنقدر طولانی می شود که عطای آن را به لقایش می بخشیم. 

اما یخسازها با تکنولوژی منحصر به فرد خود قادر به ساخت یخ در عرض چند دقیقه هستند و بدین ترتیب یخ مورد نیاز نوشیدنی ها را فراهم می کند. از این وسیله ها در هتل ها ، رستوران ها ، کافی شاپ ها و … استفاده می شود که لیست آنها را در صفحه یخساز اندیشه سبز می توانید ببینید. 

اما توانایی خرید این یخسازها را ندارید و یا می خواهید از نزدیک شاهد روند ساخت یخ باشید و برای ساخت یخساز خودتان می خواهید دست به کار شوید، این یخساز کوچک دست ساز کاملا کاربردی خواهد بود. 

از آن برای تولید یخ در عرضه چند دقیقه می توان استفاده کرد و حتی بدون نیاز به برق و با استفاده از باتری و پاوربانک نیز می تواند یخ مورد نیاز را تولید کند، پس این وسیله برای مسافرت و پیک نیک بسیار کارا خواهد بود و شما را از تشنگی خواهد رهانید. 

ملزومات لازم برای ساخت یخساز کوچک

ملزومات لازم برای ساخت یخساز کوچک - اندیشه سبز

1 باتری 12 ولت یا پاوربانک با ولتاژ 12 ولت (یا باتری خودرو و موتورسیکلت)

2- آداپتور تبدیل برق 220 به 12 (اگر می خواهید از برق خانگی استفاده کنید)

3- خنک کننده ترموالکتریک (برق مصرفی 12 ولت )

4- سینک گرمایشی پردازنده کامپیوتر (cpu heatsink)

5- لیوان فلزی 

6- جعبه پلاستیکی دارای درب

7- مقداری سیم و کلید روشن و خاموش

8- خمیر سیلیکون و چسب حرارتی یا دوقلو

مراحل ساخت یخساز کوچک خانگی 

مراحل ساخت یخساز کوچک خانگی - اندیشه سبز

ضمن اینکه برای آموزش بهتر، از ویدیو نیز استفاده شده است، اما مراحل ساخت آن به قرار زیر است:

1- ابتدا درب بطری پلاستیکی را به اندازه چیپ خنک کننده برش دهید، سپس در کناره های آن چند سوراخ ایجاد کنید تا بتوانید هیت سینک را به آن متصل کنید 

2- چیپ خنک کننده را در داخل مربع برش داده قرار دهید و با استفاده از چسب حرارتی یا دو قلو، آن را به خوبی چسبانده و عایق بندی کنید تا امکان خروج آب وجود نداشته باشد. 

3- اکنون از طرف قسمت داخلی درب بطری، مقداری خمیر سیلیکون را بر روی چیپ بچسبانید و هیت سینک را بر روی آن قرار دهید تا خوبی چسبانده شود. 

4- به کمک پیچ ، هیت سینک را به خوبی به درب بطری متصل کنید. بهتر است پیچ ها از جنس استیل باشند تا دچار زنگ زدگی نشوند. 

5- دو سیم فاز و نول چیپ را به باتری متصل کنید و یا آن را به مادگی usb متصل کنید تا امکان استفاده از پاوربانک 12 ولت نیز وجود داشته باشد. اگر می خواهید از باطری موتور سیکلت و یا آداپتور 220 به 12 استفاده کنید، باید از درگاه های مرتبط با آنها استفاده کنید. 

6- حال داخل بطری را پر از آب کرده و درب را به خوبی ببندید، طوری که هیت سینک کاملا در داخل آب قرار گرفته باشد. 

7- حالا می توانید لیوان فلزی را پر از آب کنید و بر روی چیپ قرار دهید، سپس چیپ را به باتری وصل کرده و منتظر خنک شدن آب باشید، در صورت ادامه روند شاهد یخ بستن آب نیز خواهید بود. 

8- معمولا دمای آب در عرض 10 الی 15 دقیقه به صفر خواهد رسید و آب خنک مورد نیاز شما آماده خواهد بود. اگر کمی بیشتر صبر کنید، آب به یخ تبدیل خواهد شد و از آن یخ برای خنک کردن نوشیدنی های خود می توانید استفاده کنید. 

ویدیوی آموزش ساخت یخساز کوچک

در ویدیوی زیر تمام مراحل فوق به صورت تصویری انجام شده است با مشاهده آن درک بهتری از نحوه ساخت یخساز کوچک خانگی خواهید داشت. 

 

درک کلی نحوه خنک شدن آب با این روش

چیپ خنک کننده در واقع این وظیفه را دارد که دمای آب را از آن گرفته و در محیط بیرون آزاد کند. برای افزایش طول عمر این چیپ آن را به یک هیت سینک وصل کرده ایم تا مانع از داغ شدن آن شود و حرارت تولید شده سریعا به هیت سینک و سپس آب داخل بطری منتقل خواهد شد، در این صورت چیپ کولر نیز به راحتی اقدام به گرفتن حرارت آب و خنک کردن آن خواهد کرد. 

کاربردهای یخساز کوچک

اگر در مسافرت و یا مناطق دور افتاده بدون برق هستید، این وسیله بسیار کاربردی خواهد بود و تنها با استفاده از یک پاوربانک و یا باتری قابل شارژ امکان تولید آب خنک یا یخ مورد نیاز شما را فراهم خواهد کرد. 

این وسیله کاربردی با اینکه با هزینه بسیار کم قابل ساخت است، اما در هر مکانی می تواند نجات دهنده باشد. در صورت وجود هرگونه سوال در رابطه با ساخت این یخساز می توانید از طریق نظرات پایین صفحه با ما در ارتباط باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.