مقالات سرمایشی

چرا آبسردکن آب را خنک نمیکند؟ | عیب یابی مشکلات آبسردکن

علت سرد نشدن آب در آبسردکن - اندیشه سبز

علت سرد نشدن آب در آبسردکن

تقریبا همه افراد نوشیدن آب خنک و گوارا را به آب ولرم ترجیح میدهند، چرا که نوشیدن آب خنک برای آدمی لذت بخش است، مخصوصا در روزهای گرم. به همین دلیل در منزل، محیط کار و مکان های عمومی همیشه یک آبسردکن و یا وسیله سرمایشی وجود دارد. ولی ممکن است آبسردکن دچار مشکل شده و آب را اصلا خنک نکند. علت سرد نکردن آبسردکن در برخی موارد بسیار ساده بوده و به راحتی رفع میشود. اما ممکن است دستگاه دچار نقص فنی شده به تعمیر نیز نیاز پیدا کند. در این مقاله از وبلاگ اندیشه سبز می خواهیم در مورد علت سرد نکردن آبسردکن عمومی و  ایستاده و نحوه رفع این مشکل بحث کنیم.

آبسردکن مخزن دار صنعتی تک شیر اندیشه سبز
آبسردکن مخزن دار صنعتی تک شیر اندیشه سبز
» بهره گیری از موتور خنک کننده ی قدرتمند از برند دانفوس
» دارای مخزن 18 لیتری از جنس استیل 304 نگیر
» دارای بدنه ی مقاوم در برابر هرگونه ضربه، رطوبت و یا زنگ زدگی
قیمت : 26,500,000 تومان

دلایل رایج کار نکردن آبسردکن ها

سرد نشدن آب در این دستگاه ها به موارد زیادی بستگی دارد و هر یک باید به صورت جداگانه بررسی شوند. این موارد عبارتند از:

اشکال در اتصالات دستگاه

در قدم اول باید از اتصال بودن دستگاه به برق و روشن بودن کلید آن اطمینان حاصل شود. در آبسردکن یخچال دار یا دو کاره معمولا دستگاه دارای چراغ های led می باشد که نشان می دهد دستگاه روشن است یا خاموش. همچنین در این نوع آبسردکن ها معمولا دکمه خاموش و روشن شدن دستگاه نیز در پشت دستگاه طراحی شده است. با چک کردن این کلید و چراغ های  led ابتدا از روشن بودن دستگاه اطمینان داشته باشید.

اشکال در اتصالات دستگاه آبسردکن - اندیشه سبز

لازم به ذکر است که در آبسردکن های استیل و عمومی معمولا چراغ نشان دهنده بر روی دستگاه وجود ندارد. فقط آبسردکن های صنعتی دارای نمایشگر می باشند و آبسردکن های عمومی فاقد این قابلیت هستند. در آبسرکن های معمولی دستگاه با اتصال به برق و یا دکمه پشت آبسردکن فعال میشود.

در آبسردکن و آبگرمکن اگر دستگاه روشن نمیشود، باید از اتصالات برقی را چک کنید.

در زمان استفاده از آبسردکن بهتر است که از یک محافظ الکتریکی هم استفاده کنید. زیرا اگر ولتاژ برق محل استفاده دستگاه غیر استاندارد باشد، کمپرسور دستگاه در نتیجه قطعه اورلود غیر فعال خواهد بود. این قطعه هم برای جلوگیری از حرارت اضفی و هم برای جلوگیری از نوسانات برقی یا بار اضافی بر روی کمپرسور نصب می باشد و در موراد گفته شده فعال میشود تا کمپرسور کار نکنید و آسیب نبند.

بنابراین اگر برق محل آبسردکن ولتاژ بالا یا پایینی داشته باشد، دستگاه روشن بوده ولی آب را سرد نخواهد کرد. پس بهتر است که حتما از یک محافظ الکتریکی هم بر روی دستگاه استفاده کنید و دوشاخه دستگاه را به محافط وصل نمایید.

گرم بودن محل آبسردکن

آبسردکن را در نزدیکی وسایل گرمایشی و یا زیر تابش مستقیم نور آفتاب قرار ندهید. زیرا در این شرایط به کمپرسور بیش از حد فشار وارد شده و ممکن است خراب شود. همچنین در چنین شرایطی معمولا کمپرسور توسط رله استارت غیر فعال میگردد.

مسدود شدن مسیر گاز

 اگر مسیر رفت و برگشت گاز کمپرسور مسدود شوند، آبسردکن آب را خنک نمی کند و صدایی شبیه به صدای چکه آب از آن شنیده میشود. همچنین در این شرایط موتور دستگاه به صورت یکسره کار میکند. البته در صورت خرابی نیز موتور به صورت پیوسته کار میکند ولی اصلا آب را خنک نمیکند. اگر موتور آبسردکن خراب شده باشد، لازم است که برای تعمیر آن به یک سرویس کار معتبر مراجعه کنید یا از خدمات پس از فروش دستگاه استفاده نمایید.

بررسی کوئل ها و فن دستگاه

کوئل ها و فن آبسردکن باید به اندازه کافی از دیوار فاصله داشته و ضروری است که هر چند وقت یکبار گرد و غبار موجود بر روی کوئل ها را تمیز کرد. زیرا در این کوئل ها سیال مبرد در جریان می باشد و این بخش از دستگاه بعنوان خنک کندده گاز مبرد عمل میکند و در حقیقت گرمای اضافی مبرد را به محیط بیرون منتقل میکند.

بررسی کوئل ها و فن دستگاه - اندیشه سبز

بنابراین اگر محیط گرم باشد یا اینکه کوئل ها گرد و خاک گرفته باشند، عملیات خنک سازی آبسردکن به طور موثر انجام نخواهد گرفت و در نتیجه دستگاه آب را به اندازه کافی سرد نمیکند.

اصولا توصیه میشود که سالی دو بار لوله های مبرد و یا رادیاتور پشت آبسردکن و دیگر تجهیزات سرمایشی را باید تمیز کرد تا سیستم سرمایشی دستگاه دچار فشار نشود و به خوبی کار کند.

خرابی ترموستات

خرابی ترموستات و یا بالا بودن ولوم آن باعث میشود که دستگاه به درستی آب را خنک نکند. برای تست عملکرد ترموستات بهتر است که ابتدا درجه ترموستات را تا انتها (بر روی خنک ترین درجه) بچرخانید. در این شرایط کمپرسور باید فعال شود وگرنه ترموستات باید تعویض شود. گاهی اوقات نیز ترموستات به خوبی تنظیم نمی شود که در این مواقع می توان با مراجعه به ترموستات پشت آبسردکن، آن را تنظیم کرد. البته تمامی آبسردکن ها این قابلیت را ندارند و فقط در برخی مدل میتوان از طریق ترموستات درجه خنک بودن آب را تنظیم کرد.

کم شدن یا خالی شدن گاز آبسردکن

گاز مورد استفاده در آبسردکن ها از نوع فریونی می باشد این گاز بدون بو بوده و اگر سیستم دچار نشتی شود، نمی توان به موقع آن را تشخیص داد. خالی شدن گاز مبرد نیز یکی دیگر از دلایل کار نکردن آبسردکن می باشد. در صورتی گاز مبرد کم و یا خالی شود، باید از طریق سرویس کاران مجاز نسبت به شارژ مجدد گاز دستگاه اقدام کنید.

تراز نبودن سطح آبسردکن

در این نوع سیستم های سرمایشی از یک نوع سیال فریونی برای خنک کردن دستگاه استفاده میشود. این سایل در همان لوله ها و کوئل های پشت دستگاه و داخل کمپرسور در جریان می باشد. اگر آبسردکن بر روی یک سطح شیب دار نصب شود، مطمئنا سیستم سرمایشی آن به طور کارامد عمل نخواهد کرد.

تراز نبودن سطح آبسردکن - اندیشه سبز

به همین دلیل در هنگام نصب یخچال، یخساز، آبسردکن و دیگر تجهیزات برودتی آنها را به شکل تراز شده نصب میکنند. همچنین وقتی آبسردکن را جابجا میکنید لازم است که به مدت 24 ساعت دستگاه را به برق وصل نکنید. اجازه دهید تا آبسردکن به مدت یک روزه بر روی یک سطح صاف بیاستد تا سایل داخل دستگاه در حالت متعادل قرار گیرد.

جمع بندی

برای بررسی مشکلات فنی در آبسردکن ها بایستی تکنسین های دوره دیده و با مهارت دستگاه را سرویس و کنترل کنند. لذا اگر آبسردکن شما نیاز به سرویس فنی داشته باشد، حتما با خدمات پس از فروش آن تولید کننده برای رفع مشکل دستگاه هماهنگ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.