مقالات سرمایشی

آبسردکن چگونه کار می کند؟ آشنایی با نحوه کار آبسردکن

با شیوه کار آبسردکن های تک منظوره و دو منظوره آشنا شوید - اندیشه سبز

با شیوه کار آبسردکن های تک منظوره و دو منظوره آشنا شوید

آبسردکن ها جزو وسیله های کاربردی در فصل های تابستان هستند، البته به لطف حضور آبسردکن های دو منظوره ، امکان استفاده از آنها در فصل زمستان نیز وجود دارد. یعنی همزمان با تولید آب سرد ، قادر به تولید آب جوش مورد نیاز چای و قهوه نیز هستند. 

آبسردکن ها در انواع مختلف رومیزی و ایستاده تولید شده اند، اگر قصد خرید آبسردکن را دارید توصیه می کنیم حتما مقاله راهنمای خرید آبسردکن را بخوانید تا با خصوصیات و ویژگی های یک آبسردکن استاندارد و با کیفیت آشنایی پیدا کنید. 

آبسردکن ها کارکرد مشابهی دارند، علی رغم اینکه در برندها و مارک های مختلفی تولید شده اند، در این نوشته از اندیشه سبز نیز قصد داریم شما را با نحوه کارکرد این محصولات بسیار پر کاربرد آشنا کنیم. 

شیوه کلی طرز کار آب سردکن ها 

آنها با مصرف میزان مشخصی از برق شهری ، آب ولرم را به آب سرد تبدیل می کنند که به دمای 10 درجه سانتی گراد یا کمتر می رسند. آبسردکن های دو منظوره نیز دارای دو قسمت هستند که قسمتی از آن برای تولید آب سرد و قسمتی نیز برای تولید آب داغ کاربرد دارد، بنابراین اگر هر دو سیستم با هم کار کنند، مصرف برق دو برابری نسبت به آبسردکن های تک منظوره خواهند داشت. 

جهت تولید آب سرد از موتور سرماساز ، اواپراتور ، کندانسور و سایر تجهیزات خنک سازی آب استفاده می شود و برای تهیه آب داغ نیز از المنت های حرارتی و ترموستات استفاده می شود که در ادامه به نحوه کار این سیستم ها همراه با تصویر خواهیم پرداخت. 

آموزش کامل نحوه سرد شدن آب در آبسردکن 

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، آبسردکن ها دارای دو قسمت هستند که قسمت آبی مربوط به آب خنک و قسمت قرمز مربوط به آب داغ است. هر کدام دارای خروجی های جداگانه ای هستند، به همین منظور آبسردکن های دو منظوره دارای دو شیر سرد و گرم هستند. 

آموزش کامل نحوه سرد شدن آب در آبسردکن - اندیشه سبز

البته برخی از آنها دارای سه خروجی هستند که علاوه بر آب سرد و گرم ، امکان دریافت آب ولرم نیز وجود دارد تا کسانی که امکان نوشیدن آب سرد را دارند از آن استفاده کنند. آبسردکن ارزان اندیشه سبز یکی از محصولاتی است که امکان دریافت سه نوع آب در دماهای مختلف را دارد. 

اگر به تصویر زیر دقت کنید، مشاهده می کنید که در اطراف مخزن آب سرد ، لوله هایی وجود دارند که با سرد شدن آنها ، آب درون مخزن نیز سرد می شود. طرز کار این سرما ساز درست مانند یخچال است. 

در واقع لوله های اواپراتور به دور مخزن آب پیچیده شده اند که بسیار سرد بوده و به خنک کردن آب کمک می کنند. مایع مبردی که در لوله های اواپراتور وجود دارد به تدریج گرمای آب را به خود جذب کرده و به سمت کمپرسور حرکت می کند

این مایع مبرد در کمپرسور فشرده شده و به کندانسور هدایت می شود، در کندانسور نیز تمام گرمای آن گرفته خواهد شد و دوباره به صورت مایع سرد وارد اواپراتور می شود، پروسه تولید سرما و گرفتن گرمای آب از نو شروع می شود.

این پروسه انقدر تکرار می شود تا اینکه آب کاملا سرد شود و ترموستات تعبیه شده در داخل مخزن ، دستور توقف کمپرسور را می دهد. تمامی تجهیزات سرمایشی مانند یخچال، آبسردکن ، یخساز، کولر گازی و … بدین صورت کار می کنند. در تصویر زیر نیز شیوه کار سیستم سرما ساز یخچال را مشاهده می کنید 

برای آشنایی با انواع آبسردکن های اندیشه سبز می توانید به صفحه آبسردکن مراجعه کنید، لازم به ذکر است که این محصولات از گارانتی یکساله و خدمات پس از فروش 10 ساله بهره مند هستند. 

زمانی که از آب خنک می نوشیم، مخزن آب سرد خالی خواهد شد و آب ولرم وارد آن خواهد شد، در این هنگام ترموستات، گرم بودن آب را تشخیص خواهد داد و سیستم سرماساز را دوباره به کار خواهد انداخت (این کار با اتصال دوباره جریان برق کمپرسور انجام می شود)

نحوه کار سیستم تولید آب داغ 

کار این سیستم آسان تر از سیستم سرمایشی است، مخزن آب گرم یک ورودی و یک خروجی دارد که ورودی آن از شیر آب شهری یا مخزن بزرگ آب سردکن است و خروجی آن نیز به اهرم خروج آب داغ وصل شده است. 

 

آب سرد وارد مخزن تولید آب داغ می شود، ترموستات موجود در آن ، سرد بودن آن را تشخیص می دهد و برق المنت را متصل خواهد کرد تا زمانی که دمای آب به 95 الی 100 درجه سانتی گراد برسد. المنت ها به دور مخزن پیچیده شده اند و در جوش آمدن سریعتر آب نقش دارند. 

آیا سیستم کار آبسردکن های ایستاده با رومیزی فرق دارد؟

تمامی آبسردکن های ایستاده و رومیزی کارکرد مشابهی دارند، اما به دلیل وجود فضای زیاد در آبسردکن های ایستاده ، امکان قرارگیری راحت تر تجهیزات سرمایشی و گرمایشی وجود دارد و حتی قسمت زیرین آن را به عنوان یخچال یا محل قرار دادن دبه آب در نظر می گیرند. در نوشته بهترین مارک آبسردکن ایستاده به برندهای معروف موجود در بازار پرداخته ایم، حتما آن را بخوانید. 

بهترین نوع آبسردکن چه ویژگی هایی دارد؟

آبسردکن ها در مدل ها و امکانات مختلفی ساخته می شوند که برخی از آنها دارای آب سرد و گرم و برخی نیز دارای یخچال و … هستند، اما مهمترین چیزی که یک آبسردکن را به درد بخور و کارا می کند، میزان مصرف برق بهینه و کیفیت مواد به کار رفته در آن است.

هم چنین وجود گارانتی و خدمات پس از فروش اطمینان محصول را افزایش خواهد داد و از با کیفیت بودن قطعات آن اطمینان خواهید یافت. اندیشه سبز به عنوان نماینده رسمی محصولات آزتک و آندرانیک، این دو محصول را با گارانتی 1 ساله معتبر و خدمات پس از فروش 10 ساله به فروش می رساند. 

جهت دریافت مشاوره رایگان قبل از خرید می توانید با یکی از شماره تلفن های درجه شده در سایت تماس بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.