مقالات سرمایشی

‌چرا دستگاه یخساز حبه ای یخ نمی سازد؟ بررسی مشکلات و راه حل ها

‌چرا دستگاه یخساز حبه ای یخ نمی سازد؟ - اندیشه سبز

بررسی دلایل عدم تولید یخ توسط دستگاه یخساز حبه ای

اگر دستگاه یخساز حبه ای خانگی یا صنعتی دارید و اخیرا با مشکل عدم تولید یخ مواجه شده است و یا اینکه یخ هایی کوچک و آبکی تولید می کند، حتما این مقاله را بخوانید. در این نوشته از اندیشه سبز به بررسی علت های مختلف تولید نشدن یخ در یخساز های حبه ای خواهیم پرداخت و راه حل هایی را برای رفع این مشکل بیان می کنیم.

یخساز خانگی 15 کیلو گرم حبه ای
یخساز خانگی 15 کیلو گرم حبه ای
» امکان تولید 15 کیلوگرم یخ در 24 ساعت
» دارای کارکردی کاملا اتوماتیک و هوشمند
» قابلیت تشخیص پر شدن مخزن از یخ و هشدار ICE FULL
قیمت : 29,000,000 تومان

1- بررسی کابل برق 

‌بررسی کابل برق دستگاه یخساز - اندیشه سبز

اگر چراغ های دستگاه روشن نمی شوند و صدای کمپرسور را نمی شنوید، احتمالا مشکل از کابل ورودی برق است، پریزهای مختلف را تست کنید و ناحیه متصل شده کابل به دستگاه را بررسی کنید که قطعی نداشته باشد. در صورت برطرف نشدن مشکل، ادامه مقاله را بخوانید. 

2- از پر بودن مخزن یخساز مطمئن شوید

در صورتی که دستگاه روشن است و همچنان کار می کند، اما یخی تولید نمی کند، احتمالا به دلیل خالی بودن مخزن و کم بودن مقدار آب موجود در آن است. مخزن آن را به کمک یک پارچ یا چند لیوان آب کنید تا نشانگر آن پر بودن مخزن را نمایش دهد. مدتی اجازه کار به یخساز حبه ای بدهید، اگر باز هم یخی تولید نکرد، راه حل های ادامه مقاله را بخوانید. 

3- به دمای آب داخل مخزن دقت کنید

 در صورتی که از آب گرم یا ولرم استفاده کرده باشید، زمان تولید یخ کمی طولانی تر خواهد شد چون که دستگاه ابتدا باید دمای آب را به دمای انجماد رسانده سپس اقدام به تولید حبه های یخ کند. بنابراین این بار سعی کنید مخزن دستگاه را با آب سرد شیر پر کنید. 

4- وجود مشکل در سنسور مخزن 

سنسور تعبیه شده در مخزن یخ، زمان تولید یخ را تعیین می کند، به این صورت که اگر مخزن پر از یخ حبه ای باشد، سنسور اجازه کار دستگاه را نخواهد داد تا زمانی که مخزن خالی شود. بنابراین تمامی یخ های موجود در مخزن را خالی کنید، حتی اگر چند حبه یخ در داخل مخزن وجود دارد تا دستگاه دوباره شروع به کار کند. 

در صورت عدم شروع به کار دستگاه، سنسور را بررسی کنید و از سالم بودن آن مطمئن شوید. 

5- احتمال رسوب گرفتگی فیلتر آب 

احتمال رسوب گرفتگی فیلتر آب - اندیشه سبز

در هر دستگاه یخ سازی یک فیلتر آب وجود دارد که مانع از ورود رسوبات، آهک و آلودگی های موجود در آب به داخل دستگاه می شود. در صورتی که فیلتر یخساز حبه ای شما رسوب گرفته باشد و یا توسط تکه های ریز آهک گرفته شده باشد، باید آن را به کمک سرکه و آب داغ تمیز کنید.

6- از بسته بودن دریچه تخلیه مطمئن شوید

یخسازها دارای دریچه تخلیه هستند تا آب مازاد را از آن طریق تخلیه کنند، در صورتی که دریچه را به خوبی نبسته باشید و یا به درستی نصب نشده باشد، احتمال نشت آب از آن وجود داشته و در نتیجه دستگاه فرصت کافی برای تولید یخ نخواهد داشت. با مراجعه به دفترچه راهنمای محصول، نحوه نصب درست دریچه تخلیه را آموزش ببینید. 

7- فن تهویه کناری را بررسی کنید

برخی از یخسازها دارای فن در دیواره کناری خود هستند تا هوای داغ را به بیرون انتقال دهد. در صورتی که یخساز را در نزدیکی دیوار قرار داده باشید و فن توانایی تخلیه هوای گرم را نداشته باشد، در نتیجه عملکرد درستی نداشته و مقدار یخ بسیار پایینی را تولید خواهد کرد. 

8- بررسی صفحه کنترل لمسی

بررسی صفحه کنترل لمسی - اندیشه سبز

در صورتی که یخساز شما صفحه کنترل لمسی داشته باشد، باید به خوبی عمل کند. در صورتی هنگی و خرابی صفحه کنترل، سیم پاور را به مدت 5 دقیقه بیرون کشیده و یخساز را مجددا راه اندازی کنید. اگر مشکل حل نشد، احتمال خرابی برد وجود دارد که باید سرویس کار مربوطه مراجعه کنید.

9- بررسی گرفتگی لوله های داخلی 

در صورتی که لوله های داخلی انتقال دهنده آب از مخزن به قسمت تولید یخ، احتمال عدم تولید یخ وجود دارد. اگر گرفتگی یا رسوب زدگی لوله ها مشکوک شدید، بهتر است دستگاه را خاموش کرده و پس از باز کردن بدنه آن نسبت به بررسی لوله ها و یا خم شدن احتمالی آنها اقدام کنید. 

در صورتی که رسوب گرفته باشد می توانید آن را برای مدتی داخل آب داغ و سرکه قرار دهید تا رسوب آن کاملا باز شود. 

10- دمای محیط را بررسی کنید

دستگاه یخساز و کلیه دستگاه های سرمایشی در محیط های بسیار سرد به خوبی عمل نمی کنند. اگر دمای محیط کمتر از 5 درجه سانتی گراد باشد، احتمال کار نکردن موتور به دلیل سرمای هوا وجود دارد. بهتر است یخساز را به یک اتاق گرمتر منتقل کنید. 

هم چنین محیط هایی که دمای بالای 38 درجه سانتی گراد داشته باشند، برای یخساز مناسب نیست و ممکن است که دستگاه یخ آبکی و کوچک تولید کند، در این مورد نیز بهتر است از یک کولر استفاده کنید تا یخساز را به محیط خنک تری انتقال دهید. 

11- چراغ های نشانگر مخزن آب و یخ را بررسی کنید

در صورتی که مخزن را پر از آب کرده باشید ولی چراغ آن همچنان روشن باشد، یا اینکه با خالی بودن مخزن یخ، چراغ آن همچنان روشن بماند، یخی تولید نمی شود و این نشان دهنده وجود عیب در سیستم داخلی دستگاه یخساز است و حتما باید با خدمات پس از فروش سازنده دستگاه تماس بگیرید. 

12- کمپرسور همچنان کار می کند ولی یخ تولید نمی شود. 

اگر صدای کمپرسور را می شنوید ولی یخی تولید نمی شود، به احتمال زیاد کمپرسور دچار مشکل شده و یا گاز مبرد آن از جایی نشت کرده است به همین دلیل سرمای کافی برای تولید یخ ایجاد نمی شود. در این مورد حتما باید به سرویس کار یا بخش خدمات کارخانه مربوطه مراجعه کنید. 

نتیجه گیری کلی 

در این نوشته از وب سایت اندیشه سبز به انواع مشکلات احتمالی یخسازهای حبه ای پرداخته شد که سبب عدم تولید یخ در آنها می شود. در صورتی که با بررسی مشکلات فوق همچنان دستگاه شما یخ تولید نکرد، بهتر است با خدمات خدمات پس از فروش کارخانه تماس گرفته و درخواست سرویس دهی نمایید. احتمال خرابی سنسور، پمپ آب ، کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و سایر تجهیزات داخلی یخساز وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.