مقالات سرمایشی

انواع یخ و موارد کاربرد آن

یخ و استفاده های مختلف از آن - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

انواع مختلف یخ و استفاده های مختلف از آن

حالت جامد آب را می توان در اشکال و اندازه های مختلفی تهیه کرد. امروزه از انواع یخ استفاده های وسیعی میشود. با توجه به ابعاد و شکل یخ ، می توان آن را در انواع حبه ای ، قالبی ، پودری و پولکی به دست آورد. هر کدام از این یخ ها کاربرد و موارد مصرف زیادی دارند و توسط تجهیزات مخصوصی بنام یخساز تولید میشوند. در ادامه این مقاله بیشتر در این رابطه بحث نموده ایم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

یخ حبه ای و موارد استفاده از آن

یکی از پر مصرف ترین انواع یخ ، یخ های حبه ای می باشند. این یخ های مکعبی شکل را میتوان توسط یخچال فریزر و هم چنین دستگاه یخساز به دست آورد. برای تهیه یخ های مکعبی ، آب را در قالب های کوچک مکعبی شکل ریخته و آن را در داخل دستگاه قرار میدهند. در تولید یخ حبه ای دستگاه یخساز حبه ای سرعت و ظرفیت بسیار بیشتری نسبت به یخچال دارد. در مکان های شلوغ همچون رستوران ، هتل ، کافی شاپ و … از دستگاه یخساز به طرز گسترده ای استفاده میشود.

علاوه بر مصرف خوراکی و خنک کردن مایعات از یخ های حبه ای استفاده وسیعی میشود. بعنوان مثال از یخ های حبه ای برای آبیاری آهسته و آرام انواع گل های زینتی استفاده میشود. به خصوص زمانیکه خارج از منزل می باشید و به گلدان ها دسترسی ندارید می توانید با قرار دادن چند حبه یخ به صورت تدریجی آب مورد نیاز گل های خود را برای ساعت های طولانی رفع نمایید. در این شرایط حبه های یخ به تدریج آب شده و خاک موجود در گلدان آن را جذب خود میکند.

یخساز خانگی 20 کیلوگرم حبه ای
یخساز خانگی 20 کیلوگرم حبه ای
» امکان تولید یخ حبه ای شفاف و پودری بصورت همزمان
» دارای بدنه ی استیل ضد خش و ضد ضربه
» برخورداری از سنسور بررسی سطح اب مخزن
قیمت : 39,000,000 تومان

یخ حبه ای و موارد استفاده از آن - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

یکی دیگر از موارد استفاده از یخ حبه ای جلوگیری از فاسد شدن رُب می باشد. در این شرایط کافی است چند حبه یخ در داخل رُب قرار دهید.

در صورتیکه آدامس به لباس و یا موی سر چسبیده باشد با استفاده از یخ حبه ای به راحتی می توان آن را تمیز نمود. برای اینکار کافی است تا بر روی آدامس یخ قرار دهید. سپس آدامس خشک و بسیار شکننده میشود و بدین ترتیب با فشردن آدامس میتوان سطح مورد نظر را تمیز نمود.

یکی دیگر از ویژگی های اثر بخش یخ حبه ای در منزل ، تسکین درد و کمک به بهبود پوست در زمان ضربه دیدن ( کبود و متورم شدن پوست و همچنین در زمان تاول زدن) می باشد. برای این امر کافی است تا با قرار دادن مقداری یخ در پارچه و گذاشتن آن بر ناحیه مورد نظر به سرعت نتایج مثبت آن را مشاهده نمود. همچنین از این شیوه بعنوان ماسک چشم و برای کاهش چین چروک نیز استفاده میشود. از یخ حبه ای استفاده های دیگری نیز میشود. بعنوان نمونه برای اتو کردن لباس های چروکیده کافی است قبل از اتو کشی ، مقداری یخ در کیسه ای قرار داده و آن را بر روی پارچه بکشید و سپس لباس مد نظر را اتو نمایید.

قرار دادن چند تکه یخ در مقابل پنک های معمولی باعث میشود که پنکه هوای بسیار خنکی ایجاد نماید. با استفاده از این ترفند میتوان در فصل تابستان بدون نیاز به پرداخت هزینه اضافی و خرید دستگاه گران قیمت هوای بسیار خنکی ایجاد کرد.

یخ قالبی و موارد استفاده از آن

تقریبا بیشتر افراد به هنگام گذر و عبور از جاده ها ،  در کنار جاده تابلو های “یخ موجود است” را مشاهده نموده اند. در حقیقت یخ قابل عرضه این نوع فروشندگان همان یخ های قالبی می باشد که معمولا آن را در درون یخدان های یونولیتی قرار میدهند. یخ های قالبی دارای اندازه و ابعاد بسیار بزرگتری نسبت به یخ های حبه ای می باشند. وزن این نوع یخ ها تقریبا 25 کیلوگرم و طول آن نیز یک متر است. یخ های قالبی علاوه بر مصرف خوراکی در بیشتر صنایع نیز قابل استفاده می باشند. همان طور که از نام این یخ ها پیداست ، این نوع یخ ها در درون قالب هایی به ابعاد 25*25*100 سانتی متر ساخته میشوند. تولید این نوع یخسازها هزینه بیشتری نسبت به سایر یخ ها دارد. در گذشته یخ های قالبی توسط کارخانه های یخ سازی بزرگ و با تعداد نیرو کار زیاد انجام میگرفت.

یخ قالبی و موارد استفاده از آن - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی برای راه اندازه خط تولید یخ های قالبی نیاز به زمین های وسیع و نیروی کار اضافی نمی باشد. یخساز قالبی یا همان کارخانه یخسازی امروزه حتی در انبارها و اتاقک های کوچک با تعدادی مشخص قالب قابل راه اندازی بوده و از این طریق میتوان یخ قالبی تولید نمود. از یخ های قالبی در صنعت شیلات ، بتن سازی و هم چنین کشتارگاه های دام و طیور استفاده وسیعی میشود.

لازم به ذکر است که در برخی از صنایع برای خرد نمودن تکه های قطور و سنگین یخ های قالبی از دستگاه یخ خردکن استفاده میشود. این دستگاه نیز دارای چندین تیغه بوده کهبه سرعت میچرخند. یخ های قالبی در اثر برخورد با این تیغه ها تبدیل به دانه ای ریز و بادامی شکل و پودر میشوند. بدین ترتیب می توان از یخ خرده شده استفاده های متنوعی نمود.

یخ پودری و برفکی و موارد استفاده از آن

این نوع یخ ها توسط یخسازهایی خاصی بنام یخساز پودری تهیه میشوند. استفاده اصلی یخ پودری و برفکی ، در صنعت شیلات و ماهیگیری و کشتارگاهای ذبح دام و طیور میباشد. علت اصلی استفاده از یخ پودری در این صنایع به دلیل دمای بالای گوشت و حتی افزایش دمای آن به هنگام ذبح می باشد.

یخ پودری و برفکی و موارد استفاده از آن - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

از آنجایی که در دماهای بالا گوشت به سرعت فاسد و بد بو میشود می بایست به سرعت دمای آن را کاهش داد. یخ های پودری به دلیل اینکه سطح تماس بیشتری با مواد دارند به سرعت گرمای گوشت را جذب نموده و دمای آن را کاهش می دهد. هم چنین از یخ پودری در کافی شاپ ها و آبمیوه فروش ها برای تهیه یخ در بهشت و خنک نمودن سریع نوشیدنی ها استفاده میشود.

یخ پولکی و موارد استفاده از آن

یخ های پولکی نیز همانند پولک بوده و سرعت بالایی در جذب گرما دارند. به دستگاهی که یخ پولکی تولید میکند یخساز پولکی گفته میشود. این نوع یخ ها نیز در کشتارگاه ها و ماهیگیری مورد استفاده قرار میگیرند.

نتیجه گیری

با توجه به نقش پر رنگ یخ در زندگی امروزی و همچنین استفاده وسیع از انواع مختلف آن ، دستگاه های یخساز متفاوتی تولید میشوند. از آنجا که یخسازهای حبه ای بیشتر از سایر یخسازها مورد استفاده قرار میگیرند تنوع این نوع یخسازها در بازار بیشتر می باشد. از جمله این دست یخسازها می توان انواع یخساز خانگی ، یخساز رستورانی ، یخساز کافی شاپی و هم چنین یخساز حبه ای صنعتی را نام برد. گروه اندیشه سبز یکی از تولید کنندگان و عرضه کنندگان انواع یخساز حبه ای ، یخساز پودری و پولکی و همچنین کارخانه یخسازی می باشد. تجهیزات برودتی ساخت این گروه با رعایت نکات فنی و همچنین با بکار گیری قطعات با کیفیت داخلی و خارجی انجام میگیرد. این گروه برای تضمین کیفیت و هم چنین آسودگی خیال مشتری به محصولات خود 12 ماه گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش ارائه میدهد. برای اطلاع از نحوه خرید و دریافت مشاوره خرید با شماره های زیر تماس بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.