مقالات سرمایشی

مزایا و معایب استفاده از سیستم رک در سردخانه ها

مزایا و معایب استفاده از سیستم رک در سردخانه ها - اندیشه سبز

آیا می دانید استفاده از سیستم رک در سردخانه چه مزایایی دارد ؟ همانگونه که از نام سردخانه مشخص است، محلی برای سرد نگه داشتن انواع تجهیزات، میوه ها، مواد پروتئینی، محصولات یک کارخانه و … می باشد. در این پست از کارخانه اندیشه سبز، شما با سیستم سرمایشی مرکزی رک سردخانه و مزیت ها و معایب آن به طور کامل آشنا می شوید.

مزایا و معایب سیستم تبرید مرکزی رک سردخانه

انواع سردخانه معمولا به نمونه های مختلف سردخانه میوه، گوشت، بستنی و … تقسیم بندی میشوند. هر کدام از این سردخانه ها هزینه های بالای نگهداری داشته و مصرف انرژی نیز در آن ها زیادی است.

مزایا و معایب سیستم تبرید مرکزی رک سردخانه - اندیشه سبز

معمولا صاحبان این تجهیزات سرمایشی به دنبال روش هایی برای کاهش هزینه های سردخانه و همچنین افزایش راندمان و کارایی آن می باشند. بهترین گزینه برای انجام این کار بهره مندی از سردخانه هایی با سیستم سرمایشی رک مرکزی می باشد که در این مقاله از کارخانه اندیشه سبز با آن آشنا شده و مزیت های آن نیز بررسی می شود.

آشنایی با سیستم سرمایشی مرکزی رک در سردخانه

سیستم سرمایش مرکزی رک یا سیستم تبرید مرکزی موازی سردخانه، به سیستمی گفته می شود که در آن تمام کمپرسور های تجهیزات سرمایشی در یک ردیف و به صورت موازی قرار گیرند. به این صورت کمپرسور ها به راحتی قادر خواهند بود دما و ظرفیت سیستم و سرمایش محیط را کنترل نموده و انرژی کمتری نیز مصرف کنند.

در این سیستم زمانی که پیک مصرف سردخانه شروع می گردد، تعداد کمپرسور های بیشتری روشن گشته و زمانی که نیاز به سرمایش کمتری می باشد، تنها تعدادی از کمپرسور های مورد نیاز شروع به کار می کنند. این امر سبب کاهش هزینه ها و کاهش استهلاک کمپرسور ها نیز می گردد.

مزایای استفاده از سیستم سرمایشی مرکزی رک در سردخانه

تا این قسمت از پست با سیستم تبرید مرکزی رک آشنا شده اید؛ اما می دانید که این نوع سیستم های موازی چه مزیت هایی دارند ؟ در ادامه تمامی مزایای استفاده از سیستم مرکزی در انواع سردخانه بررسی شده اند :

مزایای استفاده از سیستم سرمایشی مرکزی رک در سردخانه - اندیشه سبز

1- بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف انرژی

یکی از اصلی ترین مزایای استفاده از سیستم های رک مرکزی فریونی، کاهش میزان مصرف انرژی و در ادامه کاهش هزینه های سردخانه می باشد. استفاد از این سیستم سبب می شود تا مدت زمان روشن و خاموش شدن کمپرسور ها کاهش یابد و همچنین سیستم بازدهی بیشتری برای تامین دمای مورد نیاز سردخانه در کمترین زمان ممکن را داشته باشد. از این رو می توان گفت که صرفه جویی بالایی در میزان مصرف انرژی سردخانه نیز صورت می پذیرد.

2- یکپارچه سازی سیستم

همان گونه که گفته شد در یک سردخانه دارای سیستم تبرید مرکزی رک، کمپرسور ها در یک خط و در کنار یکدیگر قرار می گیرند. به این صورت سیکل تبرید سردخانه به صورت یکپارچه بوده و هزینه های تامین دما نیز کاهش می یابد.

3- بالا رفتن بازدهی و سرعت رسیدن به دمای مورد نیاز

فرض کنید میوه جدید به سردخانه وارد شده که این میوه دمای بالایی دارد. در صورتی که میوه های دیگری نیز در سردخانه وجود داشته باشد، گرمای میوه های جدید سبب بر هم خوردن تعادل دمایی آن ها نیز می شود. به عبارت دیگر محیط سردخانه مجددا گرم شده و رسیدن دما به میزان مورد نیاز زمان بر خواهد بود.

اما استفاده از سیستم رک یکپارچه سبب می شود تا در مدت زمان بسیار کمتری دمای سردخانه کاهش یافته و بر هم خوردن تعادل دما نیز در مدت زمان کمتری رفع خواهد شد.

4- کاهش استهلاک کمپرسور و افزایش عمر آن

در سیستم های مرکزی رک و یکپارچه، کمپرسور ها در تعداد دفعات کمتری روشن و خاموش شده و در مدت زمان کمتری نیز کار می کنند. این امر سبب می شود که استهلاک کمپرسور کاهش یافته و طول عمر بیشتری داشته باشد. همین نکته نیز سبب کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری خواهد بود.

5- افزایش ضریب اطمینان

استفاده از سیستم یکپارچه رک در سردخانه ها و نصب تجهیزات لازم بر روی آن، به شما این امکان را می دهد تا در صورت بروز مشکل و آسیب بر روی یک کمپرسور، کمپرسور های دیگر قادر به خنک سازی و تامین دمای مورد نیاز باشند. این امر از آسیب دیدن محصولات به دلیل افزایش دما جلوگیری می نماید.

6- یخ زدایی بهتر

در سیستم های سرمایشی مرکزی رک، میتوان مشخص کرد که در کدام قسمت ها یخ زدایی صورت بگیرد و کدام قسمت به یخ زدایی نیاز ندارد. به جهت یخ زدایی نیز از گرمای یونیت های روشن استفاده می گردد. تمام این موارد هزینه های یخ زدایی این تجهیزات برودتی را کاهش می دهد.

7- اشغال فضای کمتر

تمام کمپرسور های این نوع سیکل تبرید در یک خط موازی قرار گرفته و محل کمتری را اشغال می کنند.

معایب استفاده از سیستم تبرید مرکزی رک

  1. سیستم سرمایشی مرکزی رک سردخانه، نیاز به شارژ گاز مبرد بیشتری از سیستم پمپی خواهد داشت.
  2. در این سیستم میزان لوله کشی نیز بالاتر خواهد بود.
  3. کنترل سیستم و کنترل فشار گاز پیچیده تر است.
  4. حفظ تعادل فشار روغن نیز در این سیستم پیچیده خواهد بود.

معایب استفاده از سیستم تبرید مرکزی رک - اندیشه سبز

کاربرد سیستم رک مرکزی فریونی

  • فروشگاه های زنجیره ای
  • فروشگاه هایی با تعداد زیاد یخچال
  • ساختمان هایی با فضای بزرگ
  • سردخانه های میوه، سبزی، گوشت و …
  • هایپر مارکت ها

سخن آخر

در این پست از کارخانه اندیشه سبز، مزیت ها و معایب استفاده از سیستم رک مرکزی در انواع سردخانه بررسی شد. گفته شد که بهره گیری از این سیستم تاثیر بسزایی در کاهش میزان هزینه های انرژی سردخانه داشته و همچنین کاهش دما در این نوع سردخانه نیز با سرعت بالاتری صورت می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.