مقالات سرمایشی

آموزش نصب مخزن شناوردار بر روی آبسردکن و اتصال مستقیم آن به آب شهری

چگونه مخزن شناوردار را بر روی آبسردکن نصب کنیم؟ - اندیشه سبز

چگونه مخزن شناوردار را بر روی آبسردکن نصب کنیم؟

آبسردکن های منبع خور به دلیل قیمت ارزان و جابجایی راحت در بیشتر مکان های عمومی مورد استفاده قرار میگیرند. اما یکی از دردسرهایی که این نوع آبسردکن ها دارند، پر کردن مخزن آنها به صورت دستی می باشد. یعنی به محض اینکه منبع بالای دستگاه خالی شد، باید کاربر آن را به روش دستی پر نموده و مجددا بر بالای دستگاه نصب کند. این کار ممکن است برای برخی از افراد سخت و آزار دهنده باشد. برای حل این چنین مشکلاتی دو راهکار ساده وجود دارد. یعنی میتوان ابسردکن منبع دار را به دو روش مستقیما به آب شهری وصل کرد تا دیگر نیازی به پرکردن مکرر منبع آن نباشد. یکی از این روش ها استفاده از تبدیل اب شهری است. در پست جداگانه نحوه اتصال مستقیم آبسردکن ساده به اب شهری را توضیح داده ایم. در این مطلب از بلاگ اندیشه سبز اموزش نصب مخزن شناوردار بر روی آبسردکن را توضیح میدهیم.

لوازم مورد نیاز

  1. مخزن آبسردکن شناوردار
  2. شلنگ تصفیه اب 8 یا 6 میلیمتری به مقدار لازم

مخزن ابسردکن شناوردار یک مخزن پلاستیکی بوده که دو عدد شناور مکانیکی دارد. به کمک یکی از این شناور مکانیکی سطح آب داخل مخزن کنترل میشود و در صورت لزوم آب به داخل مخزن جاری میشود. این مخزن ها قابلیت اتصال مستقیم به اب شهری را دارند. فقط برای اتصال آنها باید از شلنگ های مخصوص نظیر شلنگ تصفیه آب استفاده کرد. با توجه به نوع مخزن باید شلنگ سایز 6 یا سایز 8 میل را انتخاب کنید.

مزیت اصلی مخزن شناوردار، وصل مستقیم دستگاه به اب می باشد و توسط آن میتوان از سوختن المنت آبسردکن جلوگیری کرد. در برخی آبسردکن ها زمانیکه مخزن داخلی خالی باشد، المنت حرارتی دستگاه آسیب می بیند.

بر روی منبع های شناوردار یک سنسور مکانیکی حساس نیز وجود دارد که ورودی اب به داخل آبسردکن را کنترل میکند. این مخزن ها در ظرفیت های مختلف 2 الی 10 لیتری موجود بوده و قیمت بسیار مناسبی دارند.

نکته: قبل از نصب مخزن شناوردار بر روی آبسردکن باید مطمئن شوید که درب پوش بالای آبسردکن شما قابل جدا شدن است. چرا که این نوع منبع ها بر روی تمامی مدل ها قابل نصب نیستند. لذا قبل از هزینه کردن حتما مطمئن شوید که بر ابسردکن مد نظر شما منبع شناوردار هم قابل نصب باشد.

نگاهی به لیست بهترین آبسردکن های بازار بیندازید.

مراحل نصب

برای نصب ابتدا باید تغییرات کوچکی بر روی دهانه بالایی آبسردکن ایجاد کنید. سپس شناور پایینی و بعد از آن شناور بالایی را نصب خواهیم کرد. مراحل نصب را طبق آموزش های زیر انجام دهید.

باز کردن درپوش بالای ابسردکن

باز کردن درپوش بالای ابسردکن - اندیشه سبز

برای اینکار ابتدا لازم است که درپوش بالایی موجود بر آبسردکن را باز کنید. در بیشتر آبسردکن ها این درپوش را اگر در جهت عقربه های ساعت و به سمت بالا بچرخانید باز خواهد شد.

نصب شناور پایینی

مخزن شناور دار دارای دو عدد شناور میباشد یکی از این شناورها در قسمت بالایی مخزن نصب شده و ورود آب به داخل مخزن را کنترل میکند. شناور مکانیکی دومی در پایین مخزن نصب میشود و آب مخزن داخلی دستگاه را کنترل میکند. لذا سنسور مکانیکی پایین بعنوان شناور مخزن داخلی آبسردکن عمل میکند. زمانیکه اب در مخزن داخلی آبسردکن کم شود، این سنسور وارد عمل شده و اجازه ورود آب به داخل آبسردکن را میدهد.

نصب شناور پایینی - اندیشه سبز

شناور پایین یک قاب کوچک هم دارد. بر بالای این شناور یک رزوه طراحی شده که این رزوه به حفره پایین در مخزن وصل میشود. همچنین دو عدد واشر برای آبندی بر روی شناور موجود بوده که یکی از آنها از زیر حفره و دیگری در داخل مخزن و بالای حفره مخزن نصب میشود.

نحوه عملکرد شناور پایینی

شناور دومی که در زیر مخزن قرار میگیرد بدین صورت عمل میکند که در داخل قاب آن هوا قرار میگیرد. اگر آب مخزن داخلی دستگاه زیاد باشد در اثر فشار هوا، سنسور مکانیکی شناور به سمت بالا میرود و در نتیجه جریان آب از منبع به داخل آبسردکن قطع میشود. اما زمانیکه آب داخل خود دستگاه کم شد، سنسور مکانیکی به سمت پایین می اید و در نتیجه اب از منبع به داخل آبسردکن جریان پیدا میکند.

برای نصب شناور پایین بر روی منبع آب، ابتدا مهره آن را باز نموده و یکی از واشرها را برمیداریم. واشر دوم حتما باید بر روی روزه شناور بماند تا از قسمت پایین مخزن آب بندی شود.

نحوه عملکرد شناور پایینی - اندیشه سبز

در مرحله بعد روزه شناور پایین را از زیر به داخل مخزن آب وارد میکینم. در زیر مخزن آب یک سوراخ برای اینکار طراحی شده است.

حالا از داخل مخزن ابتدا واشر را بر روی رزوه قرار میدهیم و سپس مهره را بر روی رزوه به خوبی می بندیم. تا به اینجای کار شناور پایینی با موفقیت بر روی مخزن آب نصب شده است. در مراحل بعدی باید شناور داخلی مخزن را نصب کنیم که آن هم نصب ساده و راحتی دارد.

نکته: برای اینکه شناور پایینی به درستی کار کند، ظرف آب باید حتما بصورت عمود بر روی آبسردکن قرار گیرد. همچنین آبسردکن نیز باید بر روی یک سطح صاف و تراز شده مستقر شد. اگر ظرف آب یا آبسردکن را کج کنید، به جای هوا، آب وارد محفظه شناور خواهد شد و در نتیجه شناور به درستی عمل نخواهد کرد. یکی از دلایل نشتی آب در آبسردکن ها این مورد می باشد. اگر دستگاه شما نشتی آب دارد حتما مقاله رفع نشتی آب در آبسردکن را مطالعه کنید.

نصب شناور داخل منبع آب

همانطور که گفته شد این شناور ورود آب شهری به داخل منبع بالای آبسردکن را کنترل میکند. این سنسور بر روی درب منبع نصب میشود. برای اینکار ابتدا باید درب منبع را از آن جدا کنید.

همانند شناور قبلی ابتدا مهره و واشر اول را از روی رزوه شناور باز میکنیم. در اینجا نیز باید واشر دوم بر روی رزوه بماند تا این شناور به خوبی بر روی مخزن نصب شود.

نصب شناور داخل منبع آب - اندیشه سبز

بر روی درب مخزن یک سوراخ طراحی شده است. از قسمت داخلی رزوه شناور را این سوارخ به بیرون عبور میدهیم. وقتیکه رزوه از قسمت بیرونی درب عبور کرد ابتدا واشر روی آن میگذاریم و سپس مهره بر روی آن قرار داده و به خوبی مهره را میبندیم.

هم اکنون میتوانید درب مخزن را بر روی آن قرار دهید. شلنگ آب نیز از بیرون به ورودی شناور وصل خواهد شد.

هم اینک شما با موفقیت شناور بالایی را هم نصب کردید. اگر مخزن به صورت عمود بر روی آبسردکن قرار گرفته باشد، میتوانید جریان آب را باز کنید. مشاهده خواهید کرد که مخزن اب پر خواهد شد و به محض پر شدن، شناور جریان آب را قطع خواهد کرد. با نصب این مخزن دیگر شما نیازی به پر کردن مجددا آن نخواهید داشت.

نکته پایانی

در زمان استفاده از آبسردکن های مخزن دار بهتر است که مخزن دستگاه و حتی خود آبسردکن را به صورت دوره ای تمیز و ضدعفونی کنید. زیرا وقتیکه آب برای مدت طولانی در مخزن آبسردکن باقی میماند، میکروارگانیزم ها و باکتری ها شروع به رشد میکنند. نوشیدن آب جوش از این نوع آبسردکن ها مشکلی ندارد. ولی در مورد اب خنک نمیتوان این چنین گفت. چراکه اگر مخزن دستگاه آلوده باشد، افراد در اثر نوشیدن آب خنک در معرض مشکلات گوارشی قرار خواهند گرفت. در مقاله رفع بوی بد آبسردکن و نحوه تمیزکردن آبسردکن به طور کامل نحوه انجام این کار را توضیح داده ایم. حتما بر روی لینک این مطلب نیز کلیک کنید و آن را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.