مقالات سرمایشی

شرایط نگه داری انگور در سردخانه

شرایط نگه داری انگور در سردخانه - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

انبار کردن انگور در سردخانه

امروزه نقش سردخانه ها در زندگی روزمره ما بسیار پر رنگ تر از گذشته می باشد. زیرا بیشتر مواد غذایی پروتئینی ، میوه ها و مواد پر مصرف همچون داروهای پزشکی ، گل ها ، مواد شیمیایی و … تا رسیدن به دست مصرف کننده ، زمانی زیادی از عمر خود را در داخل سردخانه ها سپری می کنند. از سردخانه ها به منظور افزایش ماندگاری و حفظ سلامت مواد و محصولات استفاده میگردد. همچنین نقش سردخانه ها به جهت ایجاد تعادل و حفظ چرخه عرضه و تقاضا محصولات در بازار انکار ناپذیر است. ذخیره و انبار میوه ها در سردخانه باعث میشود که میوه در غیر از فصل طبیعی خود همچنان در بازار موجود باشد. با توجه به اینکه حجم تولید و برداشت انگور در کشور بالا می باشد در این مقاله از وبلاگ اندشه سبز بر آن شدیم تا اطلاعاتی مفید راجع به شرایط نگه داری انگور در سردخانه را برای شما مخاطبین عزیز آماده نماییم.

سردخانه میوه و سبزی
سردخانه میوه و سبزی
» مناسب برای نگهداری طولانی مدت انگور جهت حفظ تازگی آن
» دارای عایق بندی استاندارد
» قابل سفارش در ابعاد و اندازه ی دلخواه
قیمت : 220,000,000 تومان

سردخانه انگور

میوه بهشتی انگور به طور گسترده در بسیاری از استان های ایران کشت و برداشت میشود و علاوه بر مصرف داخلی بخشی از آن به کشورهای همسایه صادر میگردد. جهت عرضه انگور در خارج از فصل و همچنین صادرات آن ، انگور را در سردخانه ذخیره می نمایند.

سردخانه انگور - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

میوه های آبکی در مقایسه با سایر میوه بیشتر مستعد فاسد شدن هستند. انگور نیز درصد زیادی از بافت آن را آب تشکیل میدهد. از این رو باید انگور در شرایط دمایی و رطوبت مناسب قرار بگیرد تا حبه های آن دچار آلودگی قارچی نشوند. همچنین نحوه برداشت و ذخیره انگور نیز تأثیر زیادی بر سلامت آن دارد. در ادامه این نوشتار به تمامی این موارد شاره شده است.

نحوه برداشت صحیح انگور

مهمترین عامل در تعیین کیفیت یک محصول به هنگام انبار کردن آن در سردخانه ، نحوه برداشت و انبار آن می باشد. طعم و رنگ ، بافت و اندازه انگور در زمان برداشت بسیار مهم می باشد. از نگه داری انگور نارس و یا بیش از حد رسیده در سردخانه باید اجتناب شود. زیرا برخلاف سایر میوه ها انگور نارس در طی مراحل ذخیره شدن ، اصلاح (و یا کاملا رسیده) نخواهد شد. در واقع انگور تمامی مراحل رسیدن خود را بر روی تاک طی میکند. دقت داشت باشید که برداشت دیر هنگام انگور بعد از رسیدگی کامل آن نیز سرعت فاسد شدن آن را حتی در شرایط مطلوب تسریع می بخشد. در زمان انبار انگور در سردخانه میوه باید به مواردی همچون برداشت میوه رسیده ، نحوه جمع آوری و انتقال آن ، نحوه بسته بندی ، پیش سرد سازی ، دما و رطوبت سردخانه و ضدعفونی آن بسیار دقت شود. هر کدام از این موارد باید به درستی اجرا شوند تا محصول انبار شده در سردخانه به مدت طولانی سالم باقی بماند.

نحوه برداشت صحیح انگور - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

بهترین زمان برای برداشت انگور ، صبح هنگام و یا عصر می باشد. به عنوان یک اصل نباید در هوای گرم انگور چیده شود. انگور رسیده حدودا 70 درصد از رنگ میوه آن شکل گرفته است. یکی دیگر از روش های تشخیص رسیدگی میوه ، درجه بریکس آن می باشد. عمل درجه سنجی بریکس میوه با استفاده از دستگاه رفراکتومتر صورت میگیرد. درجه بریکس انگور رسیده بین 12 الی 20 درصد می باشد. همچنین به هنگام برداشت دم خوشه باید با حداکثر طول ممکن از تاک جدا شود. جعبه های برداشت و حمل نقل انگور باید متناسب با میوه باشند و در هر جعبه فقط یک ردیف انگور چیده شود. معمولا جعبه های پلاستیکی سایز کوچک برای این منظور به کار می روند. انگور به هنگام برداشت باید فاقد قطرات آب و یا له شدگی باشد. از این رو نباید به هنگام بارندگی ، انگور را برداشت نمود. همچنین هوای بیش از حد گرم نیز برای برداشت انگور مناسب نیست. در حین برداشت و قرار دادن انگور در داخل جعبه ها باید حبه های ترکیده و له شده و یا پوسیده از خوشه جدا شوند. خوشه های مورد نظر باید حبه های درشت و بازار پسند داشته باشند. همچنین از انبار خوشه های فشرده که در اثر هورمون شکل گرفته اند ، پرهیز کنید.

نحوه انبار صحیح انگور در سردخانه

سردخانه انگور در انواع مختلف سردخانه صنعتی و سردخانه کانکسی قابل طراحی است. برای ذخیره انگور در تناژهای بالا از سردخانه صنعتی استفاده میگردد. همچنین سردخانه کانکسی برای ظرفیت های پایین مورد استفاده قرار میگیرند. بسته به نوع سردخانه، اتاق ها و یا اتاقک سردخانه می بایست قبل از انبار کردن انگورها در داخل آن با مواد بهداشتی و قارچ کش ها ، ضد عفونی شده باشند. بسته بندی انگور باید در جعبه های کوچک و بر اساس شرایط ذکر شده در بخش قبلی انجام بگیرد. در بازار معمولا از جعبه های پلاستیکی 5 الی 10 کیلویی برای این منظور استفاده میشود. در داخل جعبه باید پوشش پلاستکی قرار بگیرد. همچنین برای جلوگیری از قارچ زدگی و کنترل بیماری ها از یک ورق رطوبت گیر بنام آبسورب پد باید استفاده شود. با توجه به اینکه درصد رطوبت در سردخانه انگور بالا می باشد ، زمینه رشد انواع قارچ ها و کپک ها فراهم میشود که برای جلوگیری از این امر از آبسورب پد استفاده میگردد.

نحوه انبار صحیح انگور در سردخانه - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

همچنین قبل از انبار انگورها ،  باید عملیات پیش سردسازی صورت بگیرد. این کار نیز در دماهای نزدیک به صفر درجه (1 یا 2 درجه بالای صفر) و به مدت 40 الی 50 دقیقه صورت میگیرد. با این کار تنفس انگورها کاهش یافته و برای مدت طولانی می توان آن را در داخل سردخانه انبار نمود.

دما و رطوبت مناسب در سردخانه انگور

با ایجاد شرایط ایده آل و رعایت نکات گفته شده می توان به مدت 6 ماه انگور را در داخل سردخانه ذخیره نمود. شرایط محیطی ایده آل در سردخانه انگور شامل درجه حرارتی صفر یا یک درجه بالای صفر و 90الی 95 درصد رطوبت نسبی می باشد. دماهای پایین و یا گرم و همچنین رطوبت کم و یا زیاد به شدت به میوه آسیب زده و عمر آن را کاهش میدهد. لازم به ذکر است که سردخانه انگور باید به سیستم تهویه مجهز باشد تا حرارت و گازهای حاصل از تنفس میوه ها در داخل سالن انباشته نشود.

جلوگیری از بیماری های قارچی به هنگام انبار کردن انگور در سردخانه

به منظور جلوگیری از بیماری قارچی که در انگور بسیار شایع است ، باید از سولفور پد به هنگام جعبه زنی استفاده شود. سولفور پد در مجاورت رطوبت ، گاز دی اکسید گوگرد تولید میکند. گاز دی اکسید گوگرد عوامل بیماری زای انگور همچون قارچ ها را کنترل می کند. همچنین این گاز وضعیت ظاهری انگور ، چروکیدگی حبه و وزن آن را بهبود میبخشد. البته غلظت این گاز در داخل جعبه انگور نباید زیاد باشد ، زیرا باعث سفید شدن و تغییر طعم انگور میگردد. همچنین غلظت زیاد گاز دی اکسید گوگرد باعث افزایش غلظت سولفیت داخل انگور شده که برای سلامتی مصرف کننده مضر می باشد. به ازای هر کیلو انگور ،  یک گرم سولفور پد باید استفاده شود.

نتیجه گیری و جمع بندی

لازم به ذکر است که انگور انواع مختلفی دارد و نمی توان تمامی گونه های آن را در سردخانه ذخیره نمود. در این نوشتار نکات لازم و اصولی جهت ذخیره صحیح انگور در سردخانه را توضیح دادیم. علاوه بر رعایت اصول بسته بندی و انبار ، کیفیت تجهیزات سرمایشی سردخانه مورد استفاده نیز در این زمینه بسیار مهم است. گروه اندیشه سبز با سه دهه تولید موفق انواع تجهیزات صنعتی و برودتی ، آماده راه اندازی و نصب انواع سردخانه میوه و سبزی در داخل کشور می باشد. نصب فنی و مطابق با استانداردهای روز جهانی به همراه تجهیزات بسیار با کیفیت داخلی و اروپایی و خدمات پس از فروش مسئولانه از مزایای سردخانه ساخت اندیشه سبز می باشد. برای مشاوره و برآورد قیمت انواع سردخانه با کارشناسان بخش فروش و یا شماره های درج شده تماس حاصل فرمایید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.