مقالات گلخانه

انتخاب مکان مناسب برای نصب هیتر در گلخانه 

راهنمای نصب هیتر در گلخانه و انتخاب مکان - اندیشه سبز

راهنمای نصب هیتر در گلخانه و انتخاب مکان

هیترها یکی از ابزارهای مهم و ضروری در گلخانه ها هستند و از آن برای گرمایش محصولات و جلوگیری از سرمازدگی آنها در فصل زمستان استفاده می شود. معمولا از کوره هوای گرم یا همان هیترهای آتش درون در گلخانه ها استفاده می شود به این دلیل که گرمایی کاملا پاک و بدون آلودگی را تولید کرده و زمینه رشد بهتر محصولات را فراهم خواهد کرد. 

اگر گلخانه دارید و از این قبیل هیترهای موضعی برای گرمایش استفاده می کنید، بهتر است مکان مناسبی را برای آنها در نظر بگیرید تا بهترین نتیجه را از گرمای تولیدی گرفته و سطح وسیعی از محصولات را گرم نگه دارید، در این نوشته از اندیشه سبز به نحوه تعیین محل مناسب هیتر در گلخانه خواهیم پرداخت، با ادامه نوشته همراه باشید. 

چرا انتخاب محل نصب هیتر گلخانه اهمیت دارد؟

این کار از جهت های مختلفی حائز اهمیت است، مهم ترین علت حداکثر گرما رسانی به محصولات می باشد که این کار از نصب تعداد زیادی هیتر جلوگیری خواهد کرد و به نوبه خود مانع از صرف هزینه های زیاد برای خرید هیتر و مصرف بسیار کمتر سوخت خواهد شد. 

دومین علت مهم برای تعیین محل نصب هیتر، تامین امنیت لازم جهت جلوگیری از آتش سوزی و خطرات احتمالی می باشد و در صورت آتش سوزی نیز احتمال آسیب به محصولات و سایر تجهیزات گلخانه به حداقل برسد. 

سومین دلیل انتخاب محل مناسب برای نصب هیتر، دسترسی راحت به آن برای تعمیر و تعویض قطعات است و هم چنین ممکن است از گالن برای تامین سوخت هیتر استفاده کنید، جا به جایی راحت باک را نیز باید مد نظر قرار داد. 

اگر از هیترهای دودکش دار مانند بخاری آرارات استفاده میکنید، طبیعتا باید هیتر را در مکانی قرار دهید که ضمن گرمادهی حداکثری ، به راحتی نیز به دودکش دسترسی داشته باشد. 

بخاری آرارات 250 هزار کیلو کالری اتوماتیک
بخاری آرارات 250 هزار کیلو کالری اتوماتیک
» امکان تولید اتوماتیک گرما در گلخانه بدون کمترین دود و آلاینده
» مجهز به تابلو برق حرفه ای
» دارای قابلیت اتصال به ترموستات محیطی
قیمت : 75,000,000 تومان

روش های مناسب برای گرمایش گلخانه 

همانطور که گفته شد، معمولا از هیترهای آتش درون برای گرمایش گلخانه های متوسط و بزرگ استفاده می شود، اما برای گرم کردن گلخانه های کوچک و خانگی نیز می توان از بخاری های گازی خانگی ، هیترهای برقی استفاده کرد. هم چنین در مناطقی که به سوخت های فسیلی مانند گاز و گازوئیل وجود ندارد، با استفاده از جت هیترهای برقی می توان گرمای مورد نیاز گلخانه را تامین کرد. 

روش های مناسب برای گرمایش گلخانه - اندیشه سبز

در برخی از گلخانه های بسیار بزرگ و صنعتی که استفاده از هیترهای گلخانه ای پاسخگوی نیاز گرمایشی گلخانه نیست، از یونیت هیتر یا سیستم گرمایش از کف برای گرم کردن گلخانه استفاده می شوند که در نوشته گرمایش گلخانه با یونیت هیتر و گرمایش از کف گلخانه به بررسی این دو سیستم گرمایشی و مزایا و معایب آنها پرداخته ایم. 

معمولا انتخاب مکان مناسب برای روش گرمایش از کف معنا ندارد چون که به صورت یکنواخت تمامی قسمت های گلخانه را گرم نگه می دارد، اما در سایر روش ها به دلیل وجود سیستم گرمایشی منطقه ای ، لزوم تعیین موقعیت مناسب آنها کاملا احساس می شود. 

چگونگی تعیین مکان مناسب برای نصب هیتر گلخانه 

قبل از نصب هیتر به نکات زیر توجه کنید، این موارد به شما در انتخاب و تعیین مناسب ترین مکان برای نصب هیتر کمک خواهند کرد :

1- در جهت ورودی هوا باشد

زمانی که هیتر را در جهت ورودی هوای گلخانه نصب می کنید، هوای سرد ورودی به سالن را دریافت کرده و آن را به هوایی کاملا گرم تبدیل کرده و در نهایت با قدرتی بالاتر به داخل سالن هدایت می کند و بدین ترتیب مانع از وارد آمدن شوک سرمایی نیز به محصولات خواهد شد. 

2- قابل دسترسی باشد

طبیعتا نباید هیتر را در نقطه ای نصب کنید که امکان بازدید دوباره از آن وجود نداشته باشد، در دسترس بودن هیتر موجب سهولت در رسیدگی ، نگهداری و سرویس آن خواهد شد. به عنوان مثال اگر یونیت هیترها را در نزدیکی سقف نصب می کنید، باید امکانی را فراهم کنید که به راحتی بتوان وضعیت آن را به صورت دوره ای بازبینی کرد. 

3- سوخت رسانی آسانی داشته باشد 

اگر هیتر گلخانه ای شما از گاز شهری برای گرمایش استفاده می کند، باید در مکانی نصب شود که ضمن رعایت موارد بالا، به خوبی نیز به گاز دسترسی داشته باشد و مجبور به لوله کشی طولانی نباشید. هم چنین اگر از گازوئیل استفاده می کنید، بهتر است در یک مسیر مشخص باشند تا امکان جا به جایی گالن حامل سوخت از طریق فرغون و یا ارابه وجود داشته باشد. 

4- سطح وسیعی از گلخانه را پوشش دهد

طبیعتا هیتر باید در کنار دیوار قرار داشته باشد تا تمامی محصولات را پوشش دهد و اگر آن را در وسط گلخانه قرار دهید، گل ها و گیاهان قرار گرفته در پشت هیتر گرمای کافی دریافت نخواهند کرد. 

5- ریشه گیاهان در اولویت گرما رسانی باشند. 

در صورتی که خاک و ریشه گیاهان گرم شوند به خوبی رشد خواهند کرد و گرما به دلیل وزن سبک خود به سمت بالا حرکت کرده و سبب گرم شدن تمامی قسمت های گیاه و گلخانه خواهد شد. بنابراین بسیاری از گلخانه داران از طریق کانال کشی ، گرما را از کناره های ریشه گیاهان عبور می دهند و این بهترین روش گرما رسانی خواهد بود. 

6- حفظ فاصله هیتر از محصولات نزدیک

با توجه به اینکه احتمال سوختگی و خرابی محصولات مجاور هیتر به دلیل دریافت گرمای بیش از حد وجود دارد، بهتر است آن را کمی با فاصله از گیاهان نصب کنید تا هنگام رسیدن هوای گرم به محصولات ، کمی از دمای هوا کاسته شده باشد. هم چنین می توانید خروجی ها را به سمت بالا تنظیم کنید تا مستقیما با گیاهان در تماس نباشد. 

7- فراهم کردن زمینه تهویه با هوای گرم 

در هر فصلی از سال باید اکسیژن تازه را به گیاهان رساند و هوای آلوده و مصرف شده را از گلخانه خارج کرد که این کار به وسیله فن تهویه از نوع اگزاست انجام می شود. در واقع هوای مصرف شده از طریق این فن ها به بیرون از گلخانه هدایت شده و هوای تمیز از طریق منافذ و ورودی ها وارد سالن می شوند. 

اما به دلیل سرد و سوزناک بودن هوا در فل زمستان، عمل تهویه باید با دقت بیشتری انجام شود چرا که در صورت ورود هوای سرد به داخل سالن، احتمال وارد آمدن شوک سرمایی به محصولات وجود دارد و از طرف دیگر به انرژی و سوخت بیشتری برای گرم کردن مجدد گلخانه نیاز خواهید داشت.

بنابراین فراهم کردن زمینه ورود هوای تازه و گرم راه حلی است که از سرما زدگی محصولات و مصرف بالای انرژی و سوخت جلوگیری خواهد کرد. برای این منظور می توانید از کوره هوای گرم اندیشه سبز کمک بگیرید. 

مجموعه هیترهای گلخانه ای این کارخانه از قبیل هیتر آرارات ، پی اف ، سوپر پی اف و غیره که لیست کامل آنها را می توانید در صفحه هیتر گلخانه ای اندیشه سبز مشاهده کنید، این امکان را دارند که در بیرون از گلخانه قرار بگیرند و هوای ورودی کاملا گرمی را وارد سالن کنند. 

برای این کار بایستی بدنه هیتر را عایق بندی کرده تا هدر رفت گرمایی به حداقل برسد، سپس هیتر را در یک اتاقک مخصوص و در بیرون از گلخانه قرار خواهید دید و فقط خروجی هوای گرم را وارد گلخانه خواهید کرد، در این صورت هوای ورودی به گلخانه کاملا گرم و تمیز خواهد بود و به رشد بهتر گل ها و گیاهان در فصل زمستان کمک خواهد کرد. 

راه حل دوم جهت فراهم کردن تهویه گرم در گلخانه ها استفاده از یونیت هیتر است که ورودی های هوا را به یونیت هیتر ها متل خواهید کرد و هوای خارج شده از یونیت ها نیز کاملا گرم و پاکیزه خواهد بود و گرمای مطبوعی را ایجاد خواهد کرد. 

8- پایه های هیتر محکم باشد

در صورتی که قصد قرار دادن هیتر بر روی سکو را دارید، آن را به دقت بررسی کنید که محکم باشد، چرا که بصورت 24 ساعته در گلخانه حضور ندارید و از در صورت افتادن هیتر از روی سکو ، احتمال خطر آفرینی آن وجود خواهد داشت. 

9- به مکان دودکش دقت کنید

اگر قصد گرمایش گلخانه با استفاده از هیترهای دودکش دار را دارید، حتما باید به مکان دودکش دقت کنید و هیتر را در نزدیکی آن نصب کنید، داشتن فاصله زیاد هیتر با دودکش، سبب سرد شدن دود خروجی در داخل لوله ها خواهد شد و عمل خروج گازها به خوبی انجام نخواهد شد که در نتیجه کاهش راندمان گرمایشی و خفگی بخاری را به دنبال خواهد داشت. 

10- بخاری های سقفی را محکم تر ببندید

اگر از جت هیتر برقی یا یونیت هیتر به صورتی آویزان و سقفی می خواهید استفاده کنید، حتما به محکم بودن زنجیر و محل اتصال توجه کنید، چرا که در صورت افتادن هیتر، فاجعه به بار خواهد آورد که احتمال آتش سوزی محصولات کشاورزی نیز وجود دارد. 

دقت کنید که گرم کردن کف گلخانه مهمتر است چون که هوای گرم اساسا به سمت بالا حرکت می کند، بنابراین استفاده از بخاری های آویزان به گرم شدن هوای کلی گلخانه کمک خواهد کرد و ریشه های گیاهان دیرتر گرم خواهند شد، بنابراین استفاده از سیستم کانال کشی هیتر ها در کنار هیترهای سقفی حتما باید استفاده شود.

نیاز حرارتی گلخانه را برآورد کنید

نیاز حرارتی گلخانه را برآورد کنید - اندیشه سبز

قبل از اقدام به خرید و نصب هیتر، حتما نیاز حرارتی گلخانه خود را برآورد کنید و تعداد هیترهای لازم برای آن را محاسبه نمایید، به همین منظور در نوشته ای جداگانه تحت عنوان محاسبه تعداد هیترهای لازم برای گلخانه به نحوه برآورد و تخمین تعداد بخاری های مورد نیاز سالن یا گلخانه پرداخته ایم، حتما نوشته اشاره شده را بخوانید. 

از بخاری های استاندارد و مجهز استفاده کنید

طبیعت اگر به دنبال بخاری های ارزان قیمت برای گلخانه خود باشید پس از مدتی با خرابی  و عیب و ایراد های آن روبرو خواهید شد و هزینه های جداگانه ای را بر شما تحمیل خواهد کرد. از همه مهمتر به دلیل پایین بودن کیفیت ساخت و غیر استاندارد بودن هیترهای ارزان قیمت ، احتمال آتش سوزی و وارد آمدن خسارات مالی و جانی بالا خواهد بود. 

به همین منظور توصیه ما تحقیق و پرس و جو در مورد بهترین هیترهای گلخانه ای قبل از خرید می باشد و با رف هزینه بالاتر، مناسب ترین و استانداردترین تجهیزات را برای گلخانه خود خریداری کنید. در مقاله بهترین هیتر برای گلخانه به تمامی نکات و موارد مهم در این خصوص پرداخته شده است. 

از ما بپرسید

در این نوشته یک راهنمای کلی در مورد مکان مناسب نصب هیتر در گلخانه ارائه شد، هم چنین اگر سوال یا پیشنهادی دارید می توانید از طریق دیدگاه های همین صفحه با ما در میان بگذارید. کارشناسان اندیشه سبز در انتخاب و نصب بهترین هیتر برای گلخانه ، شما را راهنمایی خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.