مقالات گلخانه

آموزش کشت گلخانه ای آناناس همراه با تجهیزات لازم برای شروع پرورش

کشت گلخانه ای آناناس و نحوه انجام آن - اندیشه سبز

کشت گلخانه ای آناناس و نحوه انجام آن

آناناس یک میوه گرمسیری است که در شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب به خوبی رشد می کند. این میوه برای رشد و رسیدن به نور مستقیم خورشید نیاز دارد، بنابراین حداقل 6 ساعت نور مستقیم خورشید را  باید در روز دریافت کند. امکان کشت زراعی آناناس در استان های جنوبی کشور مانند هرمزگان و چابهار نیز فراهم است به شرطی که دمای 18 الی 32 درجه سانتی گراد و رطوبت 40 الی 60 درصد وجود داشته باشد. 

خاک مناسب برای رشد آناناس باید لومی شنی و غنی شده با کمپوست باشد، زهکشی مناسب خاک جهت جلوگیری از تجمع آب ضروری بوده و این میوه در خاکهایی با ph تقریبی 4.5 الی 6.5 رشد خوبی خواهد داشت. 

آناناس به آب زیادی برای رشد نیاز ندارد، بنابراین غرقابی کردن بوته ها درست نیست. اما برای رشد بهتر و رسیدن میوه ها ، حتما باید رطوبت محیطی را در مقادیر ذکر شده حفظ نمود.برای این کار می توان از یک رطوبت ساز التراسونیک استفاده کرد. معمولا هر بوته آناناس در هفته به 16 میلی لیتر آب نیاز خواهد داشت. توضیحات کامل در رابطه با نحوه احداث گلخانه مناسب آناناس و شیوه کشت آن در ادامه این مقاله از اندیشه سبز ذکر شده است. 

رطوبت ساز التراسونیک 400
رطوبت ساز التراسونیک 400
» تولید رطوبت سبک بدون ایجاد شبنم
» امکان تنظیم زمان روشن خاموش کردن با استفاده از یک تایمر دو زمانه
» دارای قابلیت تنظیم میزان رطوبت تولیدی با استفاده از ولوم تنظیم مخصوص
قیمت : 4,250,000 تومان

مزایای راه اندازی گلخانه برای کشت آناناس

بیشتر مناطق کشور آب و هوایی سرد و معتدل دارند، جهت مناسب کردن شرایط آب و هوایی برای کشت آناناس نیاز به گلخانه خواهد بود. به دلیل بسته بودن فضای گلخانه ، حرارت دریافتی از خورشید در محل تجمع یافته و سبب گرم شدن فضای داخلی خواهد شد.

راه اندازی گلخانه علاوه بر اینکه دما و رطوبت محیط را مساعد خواهد کرد، از عوامل محیطی مانند آفات و دستاوردهای احتمالی نیز جلوگیری به عمل خواهد آورد. هم چنین نیاز آبی آناناس را تا حد زیادی کاهش خواهد داد. 

از مزایای کشت گلخانه ای آناناس می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • امکان کشت در تمامی فصول 
  • کاهش شدید میزان آب مصرفی 
  • امکان کنترل دما و رطوبت گلخانه 
  • کاهش میزان آفات و قطع دسترسی حیوانات و موجودات جونده و موذی 
  • فراهم شدن امکان کشت در اقلیم های سرد یا کم آب 
  • امکان کشت همزمان با سایر میوه های گرمسیری 
  • امکان کشت در مناطق بایر، با تامین خاک به صورت گلدانی و سکویی 
  • مصون ماندن محصولات کشاورزی از باران و تگرگ و سرمای ناگهانی 
  • و سایر مزایای دیگر که در طی کار با آنها آشنا خواهید شد. 

شرایط لازم برای شروع کشت آناناس در گلخانه 

داشتن یک زمین مناسب که مقدار نور کافی در روز دریافت کند، سایه اندازهایی مانند درخت و ساختمان نداشته باشد و از آب و برق و گاز بهره مند باشد، شرط مهم برای شروع کار است. دقت کنید که استفاده از زمین های اجاره ای توصیه نمی شود، چون که هزینه های زیادی را بابت راه اندازی گلخانه صرف خواهید کرد و این هزینه ها باید در طی چند سال کشت جبران شوند، بنابراین در صورت اجاره طولانی مدت 10 الی 20 ساله ، می توان سوددهی آن را قابل توجیه دانست. 

در صورت مناسب نبودن خاک گلخانه می توانید از سکو یا گلدان برای کشت بوته های آناناس استفاده کنید، خاک لومی – شنی غنی شده با مواد آلی و کمپوست گزینه مناسبی برای کشت خواهد بود به شرطی که از زهکشی مناسبی برخوردار باشد و به صورت استاندارد تهیه شده باشد. 

ویژگی های مکان مناسب برای راه اندازی گلخانه آناناس

این گلخانه باید در نزدیکی جاده های اصلی شهر باشد تا امکان حمل و نقل با کمترین هزینه فراهم باشد، هم چنین خریداران و مشتریان به راحتی شما را پیدا خواهند کرد. بهتر است فاصله چند کیلومتری از واحدهای پرورش دام و طیور و کارخانجات داشته باشد تا محصولات کشاورزی تحت تاثیر عوامل شیمیایی و مضرب قرار نگیرند. 

ویژگی های مکان مناسب برای راه اندازی گلخانه آناناس - اندیشه سبز

همانطور که در ابتدای مقاله نیز ذکر شد، آناناس به نور کافی نیاز دارد، بنابراین اگر در نزدیکی محل احداث گلخانه ، سایه اندازهایی مانند درخت، ساختمان و … وجود داشته باشد، مانع از رسیدن نور کافی و در نتیجه عدم رشد و رسیدن آناناس خواهد شد. موارد دیگر همچون جهت احداث گلخانه ، بادشکن ها و … نیز مهم هستند که به صورت کامل تر در مقاله راهنمای انتخاب مکان مناسب گلخانه بیان شده است. 

تجهیزات لازم برای راه اندازی گلخانه 

پس از انتخاب مکان مناسب، نوبت به خرید تجهیزات لازم و راه اندازی گلخانه خواهد رسید. دقت کنید که برای این کار حتما از گروه های مجری گلخانه کمک بگیرید و نسبت به لزوم یا عدم لزوم اخذ مجوز از طریق واحدهای جهاد کشاورزی استان خود مطلع شوید. 

از جمله ملزومات لازم برای راه اندازی گلخانه آناناس می توان موارد مهم زیر را بر شمرد :

  • چارچوب گلخانه (لوله های فولادی یا گالوانیزه)
  • پوشش گلخانه (نایلون های uv یا پلی کربنات دو جداره)
  • اتصالات (پیچ و مهره ، نبشی، صفحه ستون و…)
  • تجهیزات گرمایشی (مانند هیتر گلخانه)
  • تجهیزات تهویه (فن تهویه، دریچه های ورود هوا)
  • تجهیزات خنک کننده (پد سلولزی، شید)
  • گلدان یا سکو (در صورت نامناسب بودن خاک زمین)
  • تجهیزات لازم برای آبیاری قطره ای 
  • رطوبت ساز (در صورت خشک بودن هوا)
  • دماسنج و رطوبت سنج جهت کنترل دما و رطوبت گلخانه 
  • لامپ های روشنایی (در صورت نیاز به افزایش ساعات روشنایی مخصوصا در فصل زمستان)

نحوه شروع کار پرورش آناناس در گلخانه

پس از راه اندازی گلخانه و انتخاب خاک مناسب برای آن ، باید جهت تهیه بذر، اسلیپ یا تاج آناناس اقدام کرد، آنها را در گلدان و یا خاک غنی شده می کارید، البته جهت ریشه زدن آنها بهتر است مدتی در آب کشت شوند. رعایت شرایط دما و رطوبتی مناسب حین کشت در آب ضروری است. 

 

با توجه به اینکه آناناس ها را در گلخانه پرورش می دهید، بنابراین زمان و فصل کشت اهمیتی نخواهد داشت و در هر زمانی می توانید این کار را انجام دهید، تنها عامل تاثیرگذار در کشت موفق، دسترسی به آناناس های تازه و نور کافی است. 

 

 

آناناس جزو میوه های مقاوم به کم ابی می باشد، بنابراین بهترین میوه برای کشت در مناطق خشک و کویری است، به شرطی که رطوبت لازم از طریق روش های مصنوعی مانند رطوبت ساز اولتراسونیک یا پروانه ای تامین شود. 

طول دوره رشد و زمان برداشت آناناس

تنها عیبی که در پرورش آناناس وجود دارد، دوره طولانی کشت تا برداشت است و این ممکن است هزینه های اولیه زیادی را برای شما به همراه داشته باشد، اما با کشت همزمان سایر میوه های زودرس در گلخانه می توان هزینه ها را جبران کرد. 

زمانی که یک پاجوش یا بذر آناناس کاشته می شود، حدودا به 16 ماه زمان نیاز دارد تا به گلدهی برسد و زمان لازم از مرحله گلدهی تا مرحله رسیدن کامل میوه آماده برداشت، حدود 6 ماه است، با این حساب می توان گفت که میوه اول برای برداشت به دو سال زمان نیاز دارد. میوه های بعدی با توجه به نحوه کنترل و پرورش، پس از یک سال قابل برداشت است. 

توجه داشته باشید که بوته آناناس تا هفت سال می تواند میوه دهد، به شرطی که ساقه های بی ثمر را جدا کرده و اجازه رسیدن مواد مغذی کافی به ساقه دارای میوه را بدهید تا در کمترین زمان برسد. پس از برداشت میوه اول، اسلیپ های زیادی را می توانید از همان بوته برداشت کرده و برای کشت در گلدان آماده کنید. 

 

 

نحوه تامین گرما و رطوبت مناسب برای رشد میوه ها 

در صورتی که در فصل های گرم سال مانند بهار و تابستان قرار داشته باشید، نیازی به تامین گرما از طریق بخاری و هیتر نخواهد بود، پوشش گلخانه ، گرمای دریافتی از خورشید تا حفظ کرده و سبب افزایش دمای داخلی گلخانه خواهد شد. 

نحوه تامین گرما و رطوبت مناسب برای رشد میوه ها - اندیشه سبز

اما برای تامین گرمای در فصل های سرد سال مانند پاییز و زمستان، به خصوص شب هنگام، به هیترهای مخصوص گلخانه نیاز خواهید داشت. این هیترها با گاز شهری یا گازوئیل کار می کنند، بنابراین دسترسی گلخانه به گاز شهری یک مزیت محسوب خواهد شد، در غیر این صورت باید از گازوئیل جهت تامین گرما استفاده کرد. 

در مقاله  بهترین هیتر برای گلخانه به تمامی اطلاعات لازم در این باره پرداخته شده است. 

همچنین تامین رطوبت برای مناطق شمالی و معتدل کشور بی معنی است چرا که رطوبت هوا معمولا بالاتر از 50 درصد است، اما باید رطوبت گلخانه را به صورت مداوم با استفاده از دستگاه رطوبت سنج بررسی نموده و در صورت کم بودن رطوبت ، بایستی با آب پاشی زمین و استفاده از رطوبت سازهای اولتراسونیک یا پروانه ای و یا حتی نازلی ، رطوبت مناسب را تامین نمود. 

نور مناسب برای آناناس و نحوه تامین آن 

نور مناسب برای آناناس و نحوه تامین آن - اندیشه سبز

آناناس برای رشد به حداقل 6 ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد، اما در صورت تابش بیش از حد نور خورشید، احتمال سوختگی و زرد شدن برگ ها و در نتیجه عدم تغذیه کافی میوه وجود دارد. بنابراین استفاده از شیدهای سایبان در روزهای طولانی توصیه می شود، اما در فصل زمستان به دلیل کوتاه بودن روزها نیازی به این کار نخواهد بود. 

برآورد میزان آناناس قابل برداشت در یک گلخانه ده هزار متری 

معمولا در هر هکتار (10 هزار متر مربعی) از زمین کشاورزی حدود 30 الی 50 هزار بوته آناناس قابل کاشت است، فاصله هر بوته از هم حدود 30 سانتی متر و فاصله هر ستون حدود یک متر خواهد بود، در صورت کشت آناناس در گلدان، امکان افزایش بوته ها تا 70 هزار عدد نیز وجود دارد. بنابراین با احتساب وزن هر آناناس حدود یک کیلوگرم، در هر هکتار حدود 30 الی 50 تن آناناس قابل برداشت است. 

با براورد های به دست آمده می توانید هزینه ها و مقدار فروش را محاسبه کرده و یک درآمد تخمینی از راه اندازی گلخانه آناناس داشته باشید، دقت کنید که مقدار هزینه ها و فروش با توجه به متغیر بودن عوامل و قیمت بازار متفاوت بوده و امکان بالا بودن یا کم بودن درآمد واقعی نسبت به مقدار محاسبه شده وجود دارد. 

سخن کلی

در این نوشته به نحوه راه اندازی گلخانه آناناس و کشت این میوه استوایی پرداخته شد، مقاله کاملا خلاصه و مفید نوشته شده تا بیشترین اطلاعات در قالب کمترین کلمات به سمع و نظر شما خواننده گرامی برسد. در صورتی که به راهنمایی و مشاوره بیشتری در این زمینه نیاز دارید، حتما درخواست خود را از طریق دیدگاه های همین صفحه با ما در میان بگذارید. 

2 دیدگاه در “آموزش کشت گلخانه ای آناناس همراه با تجهیزات لازم برای شروع پرورش

  1. علیرضا گفت:

    سلام ، فرمودید در یک هکتار بین ۳۰ هزار تا ۵۰ هزار محصول آناناس برداشت خواهید کرد.سوال من اینه که ۲۰ هزار اختلاف در هکتاربه چه دلیل است؟

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام قبلش هم گفته شده بسته به فاصله بوته ها 30 تا 50 هزار اناناس قابل کاشت می باشد پس بسته به کاشت ، برداشت هم تغییر خواهد کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.