مقالات گلخانه

درآمد گلخانه چقدر است | شرایط راه اندازی گلخانه چیست

بررسی سود و درامد گلخانه - اندیشه سبز

محاسبه میزان درآمد گلخانه

گلخانه روشی مطمئن و کم ریسک برای رشد انواع محصولات کشاورزی با بازده بالا می باشد. در واقع با استفاده از گلخانه می توان شرایط آب و هوایی و میزان مصرف آب و حتی آفات را تحت کنترل قرار داد و در هر منطقه جغرافیایی اقدام به کاشت محصولات کشاورزی مورد نیاز خود کرد. در نوشته ای جداگانه به هزینه راه اندازی گلخانه پرداخته شد، اما در این نوشته قصد داریم درآمد حاصل از راه اندازی گلخانه را محاسبه کنیم و توجیه اقتصادی آن را برآورد کنیم. اگر شما نیز علاقه مند به راه اندازی گلخانه و کسب درآمد از این روش هستید، با ادامه این مقاله از اندیشه سبز همراه باشید. 

چه محصولاتی می توان در گلخانه کاشت؟

بسیاری از میوه و سبزیجات مانند توت فرنگی ، موز ، خربزه ، هندوانه ، خیار ، گوجه فرنگی ، بادمجان ، فلفل دلمه ای ، کلم ، کاهو و حتی زعفران و گل های آپارتمانی و سرشاخه ای قابلیت کشت در گلخانه را دارند. همه این میوه و سبزیجات سود ده هستند و با توجه به اینکه مردم در تمامی فصول سال به این محصولات دسترسی ندارند، بنابراین کشت آنها در خارج از فصل تولید سود بسیار بالایی را برای شما خواهد داشت.

به عنوان مثال میوه توت فرنگی در فصل بهار برداشت می شود و اگر شما در فصل زمستان اقدام به برداشت توت فرنگی بکنید، مطمئنا با ارائه میوه تازه به بازار از بسیاری از رقبا که محصولات سردخانه ای را به بازار عرضه می کنند، جلو خواهید افتاد و سود شما تضمین شده خواهد بود. 

چه محصولاتی می توان در گلخانه کاشت - اندیشه سبز

درآمد حاصل از کشت هر یک از محصولات فوق متفاوت خواهد بود چرا که هر کدام دارای دوره رشد و میزان برداشت متفاوتی هستند و از طرف دیگر فضای قابل کشت برای هر کدام از محصولات فرق خواهد کرد و در مواردی نیز می توان آنها را به صورت چند طبقه داشت که باعث افزایش چند برابری درآمد خواهد شد به عنوان مثال زعفران و توت فرنگی امکان کشت طبقاتی را دارند ولی میوه هایی مانند هندوانه و خربزه فقط بر روی سطح زمین امکان گروه دارند، در ادامه به جزئیات کاملتری از انواع محصولات قابل کشت در گلخانه و درآمد حاصل از آنها پرداخته خواهد شد. 

قبل از بررسی محصولات پر درامد گلخانه ای بهتر است، به هزینه ها و بسترهای لازم جهت راه اندازی گلخانه مانند زمین مناسب ، دسترسی به آب و برق و گاز ، مجوزها و … را بررسی کنید که در نوشته هزینه های راه اندازی گلخانه به تمام این موارد پرداخته شده است. 

درآمد کشت خیار گلخانه ای

معمولا در هر 1000 متر تا 20 تن خیار قابل برداشت است  و با توجه به اینکه خیار در یک دوره 6 ماهه کاملا رشد و آماده برداشت می شوند، بنابراین در یک سال تا چند بار می توان خیار برداشت. بر طبق آمار گردآوری شده ، سود این محصول 50 درصد از مبلغ فروش است و بدون در نظر گرفتن هزینه های اولیه انجام شده ، درآمد خوبی حاصل خواهد شد. به ویژه اینکه قیمت و تقاضای این محصول در پاییز و زمستان بسیار بالا می رود و گلخانه ها در این فصول درآمد و توجیه اقتصادی بالایی خواهد داشت.

درآمد کشت گوجه فرنگی گلخانه ای

از هر 1000 متر محیط گلخانه ای تا 30 تن گوجه فرنگی قابل برداشت است و دوره رشد کامل این محصول 3 ماه است و در هر فصل تولید سه بار نیز می توان برداشت انجام داد. یعنی اگر یک گلخانه 1000 متری داشته باشید در هر فصل بین 30 الی 40 تن گوجه قابل برداشت خواهد بود و مشتریان آن در خارج از فصل افزایش نیز خواهد یافت یعنی در پاییز و زمستان می توان میزان فروش محصولات خود را افزایش داد.

با توجه به اینکه معمولا خیار و گوجه با هم خریداری می شوند، میتوانید گلخانه ای بسازید که ترکیبی از این دو محصول را پرورش دهید در این صورت میزان فروش شما بالاتری نیز خواهد رفت. اما به این نکته دقت که میزان آب رسانی و نوردهی در مورد این محصول متفاوت است و حتما با مشورت یک کارشناس اقدام به کاشت بکنید. 

درآمد کشت فلفل دلمه ای گلخانه ای

معمولا در هر متر مربع 10 الی 15 کیلوگرم فلفل دلمه ای قابل برداشت است که در یک فضای 1000 متری تا 15 تن می توان برداشت کرد. دوره رشد کامل فلفل دلمه از زمان کاشت تا رنگ گرفتن کامل محصول حدود 6 ماه به طول می انجامد، با این حساب در سال دو بار می توانید برداشت کنید.

درآمد کشت فلفل دلمه ای گلخانه ای - اندیشه سبز

با توجه به قیمت بازار و میانگین هزینه های جاری صورت گرفته جهت پرورش فلفل دلمه ای می توانید درآمد این روش را تخمین بزنید. باز هم تاکید می شود، هزینه های خرید تجهیزات و راه اندازی گلخانه جزو هزینه های ثابت هستند و نباید از مبلغ فروش محصول کم کرد. 

درآمد کشت توت فرنگی

با توجه به اینکه توت فرنگی بوته کوتاهی دارند، بنابراین می توان آن را به صورت پلکانی و در طبقات مختلف نیز پرورش داد که در این صورت میزان برداشت در واحد سطح افزایش می یابد. با این وجود در یک گلخانه 1000 متری 8 الی 10 تن توت فرنگی قابل برداشت است. معمولا نشاء این میوه در اواخر پاییز کاشته می شود و میوه آن از اواسط بهار تا اواخر تابستان قابل برداشت است، اما در گلخانه محدودیت زمانی وجود ندارد، حتی در فصل زمستان نیز می توانید توت فرنگی تازه برداشت و به بازار عرضه کنید چرا که در این فصل تقاضا بالاست. با توجه به هزینه های انجام شده و فروش صورت گرفته می توانید درآمد نهایی خود را تخمین بزنید. 

درآمد گلخانه گل های آپارتمانی

با توجه به اینکه گل های آپارتمانی قابل تکثیر هستند، بنابراین به راحتی می توانید از یک گل چندین بوته گل به دست آورید و آنها را به بازار عرضه کنید. قبل از اقدام به راه اندازی گل های آپارتمانی در مورد رقبا و کشش بازار شهر خودتان تحقیق کنید چرا که در صورت عدم وجود مشتری و یا فعالیت رقبای زیاد، نباید انتظار درآمد و سود بالایی را داشته باشید.

درآمد گلخانه گل های آپارتمانی - اندیشه سبز

گل های آپارتمانی معمولا در گلدان پرورش داده می شوند و همراه با گلدان به فروش می روند و با توجه به اینکه امکان قرار دادن قفسه و پلکان در گلخانه وجود دارد، پس امکان پرورش تعداد زیادی گل در واحد سطح وجود دارد. در مورد درآمد دقیق گلخانه گل های آپارتمانی نمی توان چیزی گفت چرا که هر چه تراکم گلدان ها بیشتر باشد، تعداد زیادی از آنها را می توان پرورش داد و درآمد نهایی شما نیز افزایش خواهد یافت. هم چنین مدیریت هزینه ها و جلوگیری از هزینه های اضافی نیز تاثیر زیادی در افزایش درآمد خواهد داشت. 

تجهیزات لازم جهت راه اندازی گلخانه

بسته به هدف و بودجه فرد ، از تجهیزات مواد اولیه متفاوتی برای ساخت و مجهز نمودن گلخانه استفاده می شود. کسانی که نمی خواهند هزینه زیادی را متحمل شوند از چوب برای ساخت چارچوب کلی گلخانه استفاده می کنند اما در صورت نیاز به یک گلخانه مقاوم در برابر سرما، باد و باران می توان از لوله های فولادی و یا گالوانیزه استفاده کرد. 

با توجه به نوع محصول مورد نظر جهت کشت و میزان بازدهی مورد انتظار از طرح های مختلفی جهت ساخت گلخانه استفاده می کنند که به نام گلخانه های اسپانیایی ، گلخانه های تونلی ، گلخانه های ایرانی و … نامگذاری شده اند و لیست کامل آنها را می توانید در نوشته انواع طرح و سازه گلخانه مطالعه فرمایید. هم چنین در حالت کلی از تجهیزات و مواد اولیه زیر در گلخانه استفاده می شود :

الف – نایلون یا شیشه ضد اشعه ماورا بنفش

ب – میله های فولادی یا گالوانیزه ، چوب یا لوله های pvc

ج – پیچ و مهره 

د – هیتر گلخانه جهت گرمایش در فصول سرد 

هـ – رطوبت ساز جهت تامین رطوبت در مناطق خشک

و – فن تهویه جهت ورود هوای خنک و خروج گرمای اضافی 

ز – فن سیرکوله جهت یکنواخت سازی حرارت و رطوبت در تمامی قسمت های گلخانه

ک – بذر و کود

ل – سیستم آبیاری قطره ای که باعث کاهش در مصرف آب می شود. 

م – سیستم های روشنایی جهت افزایش بازدهی محصولات

مشاوره راه اندازی گلخانه

در صورتی که قصد راه اندازی گلخانه خاصی را دارید می توانید با کارشناسان فروش اندیشه سبز تماس بگیرید و از راهنمایی های لازم در جهت راه اندازی گلخانه بهره مند شوید، کافیست با شماره های درج شده در قسمت تماس با ما در ارتباط باشید. 

41 دیدگاه در “درآمد گلخانه چقدر است | شرایط راه اندازی گلخانه چیست

  1. مهدی گفت:

    با سلام میخواهم در۱۵۰ مترمربع گلخانه بزنم و اگه نتیجه بخش بود فضاشوبیشترکنم اول اینکه چقدر هزینه داره ۱۵۰متر و دوم اینکه چقدر سودآوری داره به صرفه هست؟؟
    مازندران بابلسر

    1. admins-r گفت:

      سلام مهدی
      اول مونده که از چه تجهیزاتی میخای استفاده کنی؟
      بعد میخای چی پرورش بدی؟
      بعد این که بازار فروش اون محصول تو چه وضعیه؟

      شاید یه سالی جنس کم یا باشه بره بالا شایدم همه داشتن باشن قیمتش بیاد پایین

      نمیشه دقیق گفت چقدر هزینه لازم داری و بعد این که چقدر سود میکنی.
      ولی خب میتونی با کارشناسایی سایت تماس بگیری اونا بهرت راهنمایت میکنن که چیا لازم داری و چطور میتونی تهیشون کنی.
      09144485590

  2. مسعود معشوق گفت:

    سلام خسته نباشبد ۲۰۰۰ متر مربع برای خیار گلخانه ای چقدر پول میشه شروع کرد استان مازندران وسالیانه چند تن برداشت داره

    1. admin-m گفت:

      سلام بستگی به قیمت تجهیزات و ساخت گلخانه داره نمیشه دقیق گفت از جهاد کشاورزی شهرتون کمک بگیرید

  3. حامد گفت:

    سلام من هزار متر حصار دارم در حاشیه روستا و میخوام تو اون حصار در آمدی داشته باشم با هزینه 400میلیون چه کاری رو میشه شروع کرد

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام کارهای زیادی رو میشه شروع کرد بسته به منطقه و تقاضای بازار محل زندگیتون داره . بهتره با مشاور متخصص مشورت کنید

  4. زهرا گفت:

    سلام میخواستم بدونم یک گلخانه پنج هزار متری که در آن کشت خیار گوجه و فلفل دلمه ای انجام بشه با. علیت همه اصول آیا درآمد سالیانه میلیاردی می‌تونه داشته باشه

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام بستگی به نحوه کشت داره اما بعیده میلیاردی بشه درآمد

    2. زهرا گفت:

      با سلام نظر شما محترمه مگر نمی‌گویید که هر هزار متری مثلاً محصول خیار بیست تن قابل برداشته و دو دوره هم قابل برداشته پس با احتساب این موضوع اگر خیار را کیلویی پنج هزار تومان را در نظر بگیریم یک میلیارد میشود درآمد داشت

      1. andisheh-m-admin گفت:

        شما باید هزینه کارگر، احداث، مراقبت، آبیاری کود، برداشت و … رو در نظر بگیرید. در شرایط فوق العاده ایده آل بله ممکنه به این درآمد برسید اما این درامد تمام سود نخواهد بود

  5. ناشناس گفت:

    سلام یک سوال داشتم در یک گلخانه گوجه فرنگی یعنی هر سه ماه یکبار ۳۰ تا ۴۰ تن برداشت ميشه به طور کلی میانگین تو چهار تا فصل ۱۲۰ تن میزان برداشته هستش؟

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام بستگی به ابعاد گلخونه و نحوه پرروش داره . نمیشه قطعی گفت

  6. ناشناس گفت:

    در سال 30تن برداشت داره یا یک دوره ؟؟؟

    1. andisheh-m-admin گفت:

      در هر دوره

  7. farzad.voliboll1985 گفت:

    سلام اموزش کشت و تجهیز رو از کجا یاد میدن

    1. سلام
      چنین موردی رو بهتره به عنوان کاراموز برید داخل گلخانه ها

  8. Amir گفت:

    سلام خسته نباشید ۱۵۰۰متر گلخونه مجهز تقریبا سالی چند تن گوجه فرنگی میده ؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، در شرایط خوب و با انتخاب ارقام خوب در هر مترمربع تا 35 کیلو هم میشه برداشت کرد.

  9. سعید گفت:

    یه هکتار زمین گلخانه ی خیار سالیانه چند لیتر آب لازم داره ؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، به آب و هوا و مسائل زیادی ربط داره باید از کارشناس محلی بپرسید.

  10. محمد گفت:

    سلام خسته نباشین ممنون از مطالب مفیدتون
    من میخواستم بدونم اصلا یک گلخانه ۲۰۰ منری مقرون به صرفه هس یاا نه و موقعیتشم در اذربایجان غربی ارومیه هستش و نوع محصولم شاید خیار گوجه یا توتفرنگی میتونه باش ؟؟ درامدش چقدر میتونه باش ؟؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، اقا محمد عزیز به طور دقیق نمیشه چیزی گفت، کشت توت فرنگی به نسبت خیار و گوجه نیاز به تجربه و دانش بیشتری داره. توت فرنگی در هر 1000 مترمربع 20 درصد سودآوری داره. در مورد سودآوری گلخانه مدنظرتون حتما باید با یک متخصص کشاورزی مشورت کنید عوامل زیادی دخیل هستند.

  11. منصوری گفت:

    بزرگوار سلام بنده منصوری هستم
    مطالب سایتتون رو مطالعه کردم بنده گلخانه ای به مساحت ۵۰۰۰ متر سالن با پوشش پلی کربنات در رباط کریم دارم که کاملا مجهز هستش
    در حال حاضر کشتی انجام ندادم و نیاز به شخصی دارم که توانایی این کار را داشته باشه اگر فرد مورد نظری سراغ دارید بنده آماده همکاری هستم

    1. f.gh گفت:

      سلام اقای منصوری عزیز متأسفانه شخصی رو برای این کار سراغ نداریم.
      موفق باشید.

    2. فرشید گفت:

      سلام ملت ما به هیچ وجه تجربیات خودشون در اختیار فرد دیگه نمیزارن من هم یه گلخانه دو هزار متری دارم احداث میکنم تصمیم دارم خودم بهش دل ببندم تا تجربه بدست بیارم و یه کارگر خودم بهش یاد بدم کلا اگر مطالعه کنید و کلاس های گلخانه برید بهتر از این ملت هست

      1. سلام
        نه اینجوری نیست و این مورد شامل همه نمیشه
        باید به چند مهم توجه کنید ، تجربه ارزان حاصل نمیشه ، نمیشه به کسی که با مشکلات فراوان چیزی رو یادگرفته خرده گرفت ، هر چند زکات علم اموزش اون هست !
        مورد بعدی اینکه برای آموزش باید یا کارگری کنید در گلخانه ها یا کارآموزی همراه با کار ، خیلی از افراد بزرگ این صنعت بدین روش اموزش هم میدن ، بخصوص یکی از این بزرگان دکتر ناصر صادات هست که میتونید تو اینستاگرام پیگیرش باشی و چگونگی کاراموزی در گلخانه های ایشون رو بپرسی
        افراد دیگری هم هستن ، باید بگردی

  12. عباس گفت:

    سلام من میخام ی گلخونه 200متری بزنم ولی نمدونم کدوم محصول بازارفروش خوبی داره راهنمایی کنید

    1. f.gh گفت:

      سلام، محصولاتی متنوعی هست ولی شما باید شخصا بازار سنجی کنید تو منطقه تون. در ضمن باید با توجه به اب و هوای منطقه ای محصول مد نظرتون رو انتخاب کنید تا هزینه تولید پایین باشد.
      پیشنهاد میکنم پست زیر رو هم نگاه کنید:
      سودآورترین محصولات گلخانه ای

  13. محمد شاد گفت:

    سلام خسته نباشید
    مشاوره حضوری هم دارید‍؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، خیر فقط در مورد خرید تجهیزات گلخانه مشاوره داریم.

    2. سلام
      برای خرید تجهیزات بله
      با کارشناسان ما در تماس باشید :

      تماس با اندیشه سبز

  14. علی گفت:

    سلام میخواستم تو باغ اطراف تبریز گلخانه 300متری راه اندازی کنم توجیه اقتصادی میتونه داشته باشه تشکر

    1. f.gh گفت:

      سلام اقا علی، این مورد کاملا به محصول مد نظر شما و نوع گلخانه ای که قصد راه اندازی اون رو دارید بستگی داره. به طور دقیق نمتوان در این باره نظر داد.

  15. سید گفت:

    سلام راه اندازی گلخانه هزار متری چقد هزینه میبره

    1. f.gh گفت:

      سلام، دوست عزیز سوالتون خیلی کلی هستش. هزینه راه اندازی گلخانه باتوجه به سازه و نوع آن، موقعیت جغرافیایی و موارد دیگر تعیین میشود.

  16. محسن گفت:

    باسلام من گلخانه ۱۰۰۰متری باسازه چوب دارم به نظرشماالان تواین موقع چه محصولی برای کشت بهتره خیاردرختی گوجه فلفل درمه …لطفاراهنمایی کنید

    1. f.gh گفت:

      با سلام، اولا باید آب و هوای منطقه رو در نظر بگیرید تا هزینه های تولید برای شما پایین باشه، ثانیا باید بازار منطقه خود را بررسی کنید که کدام محصول برای کشت مناسبه. این موضوع منطقه به منطقه میتواند متفاوت باشد خودتان باید تحقیقات بیشتری انجام دهید.

  17. حسین نظری گفت:

    سلام برای احداث یک گلخانه درلرستان بجز آب وزمین چقدرباید هزینه کرد ممنونم اگرراهنمایی کنید

    1. f.gh گفت:

      با سلام، هزینه نهایی بستگی به متراژ گلخانه، محصول مورد نظر شما و آب و هوای منطقه داره. اگر برای خرید تجهیزات داخل گلخانه اعم از سیستم گرمایشی، سرمایشی، تهویه، سیستم تنظیم دما و رطوبت و … نیاز به مشاوره دارید با کارشناس ما تماس بگیرید.
      مهندس علیزاده:09144485590

  18. عباس جعفری موغاری گفت:

    سلام
    برای 1000مترمربع جهت راه اندازی گلخانه باتوجه به آب وخاک مناسب بمنظور کشت خیارنیاز به راهنمایی دارم.
    محل مورد نظر درمنطقه دهستان گرمسیر شهرستان اردستان می باشد.

    1. f.gh گفت:

      با سلام، در مورد تجهیزات لازم و متناسب با گلخانه ای که مدنظرتان است می تونید با کارشناسان ما تماس بگیرید.
      مهندس علیزاده: 09144485590

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.