مقالات گلخانه

درآمد گلخانه توت فرنگی چقدر است و چه تجهیزاتی نیاز است؟

گلخانه توت فرنگی چقدر درامد دارد و چقدر هزینه و سرمایه می خواهد؟ - اندیشه سبز

برآورد درآمد گلخانه توت فرنگی و معرفی تجهیزاتی لازم

گلخانه ها درآمد فوق العاده بالایی دارند و مکان مناسبی برای کشت انواع گل های سرشاخه ای ، میوه ها و سبزیجات هستند. در مکان های کم آب و دارای اقلیم جغرافیایی نامناسب می توان از گلخانه ها جهت تامین دما و رطوبت دلخواه استفاده کرد و با مصرف کمترین مقدار آب بالاترین میزان رشد محصولات کشاورزی را تجربه کرد. در این نوشته از مجموعه مقالات اندیشه سبز می خواهیم نحوه کسب درآمد از گلخانه توت فرنگی را به شما خوانندگان گرامی آموزش دهیم. 

هیتر 110000 PF
هیتر 110000 PF
» هیتر دودکش دار با قابلیت تولید هوای گرم بدون آلاینده
» قابل استفاده در انواع گلخانه ها
» دارای لایه های ایمنی متفاوت
قیمت : 30,500,000 تومان

توت فرنگی در چه شرایطی رشد می کند؟

آگاهی کلی از خصوصیات و ویژگی های میوه توت فرنگی قبل از راه اندازی گلخانه لازم است. توت فرنگی جزو میوه هایی است که نیاز به آب فراوان دارد بنابراین دسترسی به آب شهری یا چاه آب مزیت بزرگی محسوب می شود.

با اینکه ریشه توت فرنگی قادر به تحمل سرما تا 5- درجه سانتی گراد نیز می باشد اما معمولا در آب و هوای گرم و معتدل به خوبی رشد می کند و در مناطق کوهستانی با آب و هوای سرد خشک نمی توان توت فرنگی کاشت (منظور ما کاشت در فضای آزاد است، در حالت گلخانه ای امکان کشت در این مناطق وجود دارد چون که دما و رطوبت از طرف پرورش دهنده کنترل می شود).

با یکبار کاشت نشاء توت فرنگی تا 9 سال می توان از آن میوه برداشت کرد، بنابراین نیازی به کاشت هر ساله نشاء نیست و به منظور جلوگیری از رشد آفات باید کودهای شیمیایی و حیوانی مورد نیاز گیاه انجام شود و سم پاشی های لازم صورت بگیرد.

مه پاش پروانه ای مدل 8000
مه پاش پروانه ای مدل 8000
» دارای قدرت مه پاشی بالا
» ساخته شده از بدنه گالوانیزه ضدزنگ
» قابل استفاده برای سم پاشی
قیمت : 11,200,000 تومان

توت فرنگی در چه شرایطی رشد می کند - اندیشه سبز

با توجه به اینکه شرایط دما و رطوبتی در گلخانه در کل چهار فصل سال در حد ثابتی نگه داشته می شود. پس با رعایت شرایط آب و هوایی خاص در تمامی فصول سال می توان از بوته میوه برداشت کرد. هر بوته یا نشاء حدود 700 الی 800 گرم توت فرنگی می دهد.

برای کشت نشاء توت فرنگی از بذر آن استفاده می شود، اما با توجه به اینکه کاشت نشاء برای چندین هزار زمین کاری وقت گیر و زمان بر است، بنابراین پیشنهاد می شود، نشاء آن را به صورت آماده خریداری کنید. افراد زیادی هستند که اقدام به پرورش و فروش نشاء انواع میوه و سبزیجات می کنند، اما بهتر است قبل از خرید به نشاء ها خوب توجه کنید و آنهایی که پلاسیده و پژمرده هستند را جدا کنید چون احتمال رشد آنها بسیار کم خواهد بود. 

معمولا نشاء توت فرنگی را در اوایل پاییز در خاک می کارند و از اوایل تابستان سال بعد تا اوایل پاییز میوه خواهد داد. معمولا نژاد های استرا و هومی جنتو برای کاشت پیشنهاد می شوند و ریشه آنها تا چندین سال نیز میوه خواهد داد. 

مزایای کاشت توت فرنگی در گلخانه نسبت به زمین کشاورزی

مزایای کاشت توت فرنگی در گلخانه نسبت به زمین کشاورزی - اندیشه سبز

کاشت توت فرنگی در گلخانه نسبت به زمین کشاورزی دارای مزایایی می باشد که در زیر به مهم ترین آنها اشاره کرده ایم:

الف – دما و رطوبت در گلخانه تحت کنترل است، زمانی که دما بالا باشد با استفاده از فن تهویه گلخانه می توانید حرارت و رطوبت گلخانه را کاهش دهید. هم چنین در برخی از گلخانه ها بدین منظور از پد سلولزی گلخانه استفاده می کنند. به ویژه گلخانه هایی که در مناطق بسیار گرم کشور قرار دارند.

در صورت کاهش دما در فصل های پاییز و زمستان، می توان با استفاده از بخاری های مخصوص گلخانه دما را افزایش داد و به حد مطلوب رساند. هیتر گلخانه در انواع مختلفی ساخته می شوند که با توجه به ظرفیت گلخانه خود می توانید گزینه مناسب را انتخاب و خریداری کنید. 

بنابراین با این کار محصولات خود از سرما و گرمای شدید نجات خواهید داد و هم چنین به دلیل سرپوشیده بودن گلخانه ، برف و باران و تگرگ سنگین هیچ آسیبی به بوته ها نخواهد رساند. 

ب – اگر در مناطق کم آب کشور مانند اصفهان و یزد قرار دارید، با استفاده از شیوه آبیاری قطره ای هم در مصرف آب صرفه جویی خواهید کرد و هم به آب دهی دقیق تر و سریعتر محصولات کمک خواهید کرد بدین صورت در هزینه کارگر و وقت خودتان نیز صرفه جویی کرده اید.

ج – اگر خاک زمین شما نامناسب باشد و تجربه کاشت چندین ساله یا بررسی کارشناسان نشان می دهد که میزان املاح و مواد معدنی موجود در خاک برای کاشت توت فرنگی مناسب نیست می توانید از روش هیدروپونیک برای کاشت بوته های توت فرنگی استفاده کنید. در روش هیدروپونیک نیازی به خاک نیست، بلکه تمامی مواد معدنی و املاح مورد نیاز ریشه بوته از طریق آب به آن داده می شود. بنابراین میزان آفات نیز تا حد قابل توجهی کاهش خواهد یافت. 

د – در زمین کشاورزی فقط در یک ردیف می توان بوته کاشت، اما در گلخانه می توان بوته ها را به صورت طبقاتی با استفاده از لوله های پلیکا بر روی هم کاشت بدین ترتیب در همان سطح تا چندین برابر محصول می توان برداشت کرد. 

هـ – در زمین کشاورزی فقط در بهار و تابستان می توان میوه برداشت کرد، اما در گلخانه ها هر زمانی امکان برداشت میوه توت فرنگی وجود دارد و بدین ترتیب سود پرورش دهنده تا چندین برابر افزایش خواهد یافت. 

درآمد پرورش توت فرنگی چقدر خواهد بود؟

معمولا از هر بوته توت فرنگی 700 گرم محصول برداشت می شود و اگر هر کیلو توت فرنگی را 10 هزار تومان در نظر بگیریم ، در واقع از هر بوته می توان 7000 تومان درآمد داشت، البته باید هزینه خرید نشاء، هزینه آب و کود و کارگر را نیز از آن کم کنیم که باقی مانده سود خالص پرورش دهنده خواهد بود. 

اگر در یک گلخانه 10 متری که 2 متر عرض و 5 متر طول دارد، بتوان 45 بوته توت فرنگی کاشت، در یک زمین 100 متری می توانیم 450 بوته از توت فرنگی را بکاریم، البته اگر بوته ها را در لوله پلیکا پرورش دهیم و به صورت دو طبقه باشد ، در همان زمین 100 متری می توان تا 900 بوته هم کاشت. 

پس اگر فرض کنیم که در هر فصل 700 گرم توت فرنگی از هر بوته برداشت کنیم، در واقع از 900 بوته 630 کیلوگرم توت فرنگی برداشت خواهیم کرد. اگر هزینه های خرید نشاء، کارگر ، کود ، هزینه آب و برق و گاز را از آن کم کنیم تقریبا هر کیلو 5000 سود خالص خواهد داشت. با این حساب پرورش دهنده در یک زمین 100 متری 3 میلیون و 150 هزار تومان درآمد خواهد داشت که این تنها درآمد نخواهد بود، برداشت های دوم و سوم نیز در راه خواهد بود.

درآمد پرورش توت فرنگی چقدر خواهد بود - اندیشه سبز

حساب و کتاب فوق برای مقیاس کوچک بود، اگر قصد راه اندازی گلخانه چند هزار متری را داشته باشید، طبیعتا درآمد شما چندین برابر خواهد شد.

دقت کنید که در محاسبات فوق هزینه اجاره را لحاظ نکردیم و فرض بر این بود که زمین مال شماست و هزینه های لازم جهت خرید تجهیزات گلخانه ای و ساخت گلخانه را نیز به عنوان سرمایه اولیه مورد نیاز برای راه اندازی گلخانه در نظر گرفته ایم. 

جهت راه اندازی گلخانه توت فرنگی چه تجهیزاتی لازم است؟

به طور کلی جهت راه اندازی گلخانه توت فرنگی به تجهیزات زیر نیاز پیدا خواهید کرد:

الف – پروفیل آهنی یا لوله های گالوانیزه برای ساخت چارچوب کلی

ب – نایلون ضخیم و شفاف ضد اشعه مضر خورشید برای پوشش سطح گلخانه

ج – هیتر گلخانه جهت گرمایش در فصول سرد

د – لوله pvc ، پمپ و مخزن آب جهت راه اندازی سیستم آبیاری قطره ای 

هـ – فن تهویه و پد سلولزی برای خنک سازی گلخانه در فصل تابستان

و – رطوبت ساز جهت تامین رطوبت گلخانه در مناطق خشک و سرد

مشاوره با کارشناسان اندیشه سبز

در نهایت اگر سوال خاصی در ذهن دارید و نیاز به مشاوره دارید می توانید با کارشناسان اندیشه سبز تماس بگیرید تا از راهنمایی های کامل آنها در رابطه با راه اندازی انواع گلخانه ها بهره مند شوید. هم چنین نظرات و سوالات خود را در رابطه با این نوشته می توانید از طریق نظرات پایین صفحه با ما در میان بگذارید. 

26 دیدگاه در “درآمد گلخانه توت فرنگی چقدر است و چه تجهیزاتی نیاز است؟

  1. اسم نریمان کاکایی گفت:

    سلام خسته نباشی من یک سالن پروش قارچ دارم می خوام تغییرش بدم بکنم توت فرنگی میخوام ببینم میشه انجامش دادیانه داخل شه هم سیمان کاری برق کشی کامل ممنون میشم یک راهنمای کنی

    1. admins-r گفت:

      سلام
      فرقی نداره که چی میخای کشت بدی تو سالنت اگه تجهیزات لازم رو تهیه کنی بله حتما میشه.

  2. ناشناس گفت:

    سلام توی حیاط خونه میشه گلخانه‌ای درست کرد مثلا ۲در۱۰متر

    1. admins-r گفت:

      سلام دوست عزیز
      چرا نشه اتفاقا خوب هم هست فقط کافیه یه چهار چوب درست کنی واسش بعد دورش ور ببندی همین.

  3. ناشناس گفت:

    سلام من میخام الان کاشت توت فرنگی انجام بدم بنظرتون میشه یا باید تا پاییز صبر کنم

    1. admins-r گفت:

      سلام
      بهترنی زمان کاشت توت فرنگی اواخر پاییز و اوایل بهار هست.

  4. ناشناس گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید ببخشید از کاشت زمین ب مساحت ۲۰۰متر اگه دوطبقه هم بزنیم که بشه آیا مجوز برای این کار میدن

    1. admin-m گفت:

      سلام وقت بخیر . به اداره جهاد کشاورزی شهرتون مراجعه کنید متاسفانه اطلاعی ندارم

    2. ناشناس گفت:

      نخیر

  5. بهروز گفت:

    سلام من درمازندران بهشهر هستم سالن ۱۰۰متری انبار دام بود خالی دارم ایا از این فضا می توانم توت فرنگی گلخانه ای استفاده کنم اب دارم ولی انبار نور افتاب ندارد

    1. admin-m گفت:

      سلام وقت بخیر . باید حتما نور خورشید باشه برای رشد گیاه . قبلش محیط رو هم کامل باید ضد عفونی کنید. میتونید از لامپ های مخصوص رشد گیاه استفاده کنید تا کار نور خورشید رو انجام بدن

  6. سمیه گفت:

    سلام ،توی متراژ ۲۵۰ متری هم گلخونه جواب میده و صرفه اقتصادی داره؟

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام اگر به صورت طبقاتی کاشت رو انجام بدین برداشت بالا میره البته بسته به محل زندگی و رقیب های شما داره . باید ببینید توی منطقه شما این کاشت زیاد انجام میشه یا خیر . اصلا مشتری داره محصولتون ؟ نمیشه بدون بررسی دقیق گفت که صرفه اقتصادی داره یا نه

  7. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشد من یک گلخانه ۶۰۰ متری دارم میخوام توت فرنگی کار کنم چه کاری

    باید انجام بدم

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام مقاله رو کامل یخونید

  8. حسین گفت:

    سلام خسته نباشید ببخشید من میخوام یک گلخانه توت فرنگی بزنم برای شروع به کمک وراهنمایی نیاز دارم

    1. Admin گفت:

      سلام
      برای اینکار باید بری پیش یک کارشناس ساخت گلخانه
      در مورد سیستم های گرمایشی و تهویه ما میتونیم کمکت کنیم ولی برای سازه و … باید پیش کارشناس های مخصوص خودش برید
      09144485590 مهندس علیزاده برای مشاوره در مورد سیستم گرمایشی و تهویه (فن + سیرکوله + پدسلولزی)

  9. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشید.امکان یه گلخونه کوچک توت فرنگی روی پشت بام حدود۳۰مترهست؟چقدرسرمایه میخواد؟واینکه از آب مصرفی ظرفشویی خونه میشه استفاده کرد؟

    1. Admin گفت:

      سلام
      بله هست
      تجهیزات مورد نیاز در پست نوشته شده ، قیمت و سرمایه رو نمیدونم هر روز قیمتا عوض میشه باید بری بازار
      اب ظرفشویی خونه !؟ خیر دوست عزیز ، بهتره اب تصفیه شده داده بشه یا اب چاه ، اگه اب شهری خونه داده بشه هزینه های رفع رسوب و … هم باید در نظر بگیری

  10. شوندی گفت:

    سلام وخسته نباشید. تشکر از توضیحات تون یک سوال داشتم.یک زمینی که ماسحت حدود یک هکتاری چقد هزینه سالن زدن و تجهیزات دارد و توجیح اقتصادی دارد با این شرایط اقتصادی همچین کاری کرد. زمین مزکور در شمال هست نزدیکی رشت ممنون میشم کمک کنید

    1. سلام
      به نظرم اگه برنامه ای برای فروش محصول و صادرکردن اون نداشته باشید خیر توجیح نداره
      قیمت هم واقعا نمیشه داد الان هر کی یه قیمتی برای مصالح از خودش میده و نمیشه یه فرمول نوشت ، هر که به هرکیه واقعا

  11. ترانه گفت:

    سلام لطف کنین هزینه کل ۱۰۰۰متر گل خانه توت فرنگی چقدر است آیا با ۱۰۰میلیون می توان گل خانه زد ، همچنین این که زمین رو خودت داشته باشی ؟ ممنون

    1. سلام
      قیمت های روز رو ندارم دوست عزیز
      باید برید بازار و قیمت بگیرید موارد مورد نیاز داخل پست نوشته شده

    2. Mohammad.zand گفت:

      سلام برای تاسیس گلخاته حداقل زمین مورد نیاز باید ۴۰۰۰ متر باشه چون کمتر باشه مجوز نمیدن و اینکه توی همچین مترازی حداقل هزینه ۲ میلیارد تومن خواهد بود بنده ۵ سال مشغول کار گلخانه میباشم

      1. ناشناس گفت:

        عزیز الان ۳۰۰ متر هم مجوز میدن دیتا غلط نده

      2. الهه گفت:

        سلام دوست عزیز شما چهار فصل محصول میگیرید از توت فرنگی؟نیم هکتار تقریبا چقدر هزینه میخواد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.