مقالات گلخانه

سودآورترین محصول گلخانه ای

پرفروشترین و پرسود ترین محصولات گلخانه ای کدامند؟ - اندیشه سبز

سودآورترین محصول گلخانه ای

کشاورزی به شیوه مدرن و کشت گلخانه ای امروزه از جمله مشاغل زود بازده و سود آور به شمار می آید. همانطور که می دانید محصولات کشاورزی و همچنین انواع گل و گیاه به دلیل تقاضای بالا، بازار فروش بسیار خوبی دارند.

بنابراین با تأسیس یک گلخانه و کشت محصولات پرفروش میتوان سودهایی بالایی در این زمینه به دست آورد. ما در این مقاله از وبلاگ اندیشه سبز سودآورترین محصولات گلخانه ای را به شما معرفی خواهیم نمود تا در این مسیر با اطمینان بیشتر بتوانید قدم بگذارید.

برای رسیدن به بیشترین سود در تجارت محصولات گلخانه ای، افراد بیشتر به سراغ کاشت محصولات پر تقاضایی می روند که امکان برداشت آنها در سال چندین بار ممکن باشد. البته برخی از محصولات کشاورزی در طول سال فقط یک بار قابل کشت هستند ولی سودآوری بسیار بالایی دارند که در ادامه به این نوع محصولات نیز اشاره خواهیم کرد.

کاشت خیار و گوجه فرنگی گلخانه ای

کاشت خیار و گوجه فرنگی گلخانه ای - اندیشه سبز

هر چند که کاشت خیار و یا گوجه فرنگی گلخانه ای حاشیه سود پایینی دارد ولی این نوع محصولات در طول سال چندین دوره قابل برداشت هستند. از طرفی دغدغه بازاریابی این محصولات را نخواهید داشت حتی قبل اینکه محصولات شما به مرحله برداشت برسند ممکن است آنها را به فروش برسانید.

در ضمن کشت خیار و یا گوجه فرنگی در محیطهای گلخانه ای دردسرهای کمتری دارد و به راحتی میتوان نحوه کاشت این محصولات را یاد گرفت و آن را عملی نمود.

پردرامدترین محصول گلخانه ای کدامند؟

محصولات گلخانه ای با سوددهی بالا زیاد می باشند. شما باید با توجه به شرایط تان و بر اساس بازار منطقه، موقعیت جغرافیایی و علاقه ای که دارید محصول مد نظرتان را انتخاب کنید. محصولات گلخانه ای زیادی مثل زعفران، انواع گل زینتی، گیاهان دارویی، میوه های استوایی و سبزیجات درامد بالایی دارند.

کدام محصول گلخانه ای در ایران سطح زیر کشت بیشتری دارد؟

در کشور ما بیشترین سطح زیر کشت گلخانه ای متعلق به خیار است. همچنین به دلیل تقاضای بالا، گوجه فرنگی نیز یکی دیگر از سبزیجاتی میاشد که نسبت به سایر محصولات گلخانه ای از نظر سطح زیر کشت، سهم بیشتری دارد.

کشت زعفران گلخانه ای

زعفران گران قیمت ترین محصولی است که در حوزه کشاورزی کشت میشود. این طلای سرخ قیمت بسیار بالایی دارد و در ایران به شکل وسیعی کشت میشود. در گذشته کشت زعفران بیشتر در زمین های کشاورزی و به شیوه سنتی امکان پذیر بود. اما چند سالی است که کشت هیدروپونیک و گلخانه ای زعفران بسیار رواج یافته است.

یکی از مهمترین مزیت های کشت زعفران در گلخانه امکان عملی نمودن آن در بیشتر نقاط ایران می باشد. میدانید که کشت سنتی زعفران بیشتر در نواحی شمال شرقی کشور امکان پذیر است. اما در محیطهای گلخانه ای میتوان در متراژهای کوچک شرایط ایده ال برای کشت این ادویه را فراهم نمود.

کشت زعفران گلخانه ای - اندیشه سبز

برداشت این محصول در طول سال فقط یکبار انجام میگیرد. در پرورش هیدروپونیک با استفاده از تجهیزات گلخانه همانند دستگاه های رطوبت ساز و هیتر گلخانه شرایط آب و هوایی لازم برای رشد گیاه زعفران را فراهم میکنند.

در یک گلخانه زعفران به متراژ 100 متر مربع میتوان به اندازه یک زمین کشاورزی به متراژ 500 مترمربع زعفران برداشت نمود. کیفیت زعفران کشت شده در گلخانه نیز همانند کشت سنتی بسیار مرغوب بوده و حتی در بیشتر مواقع عیار زعفران به دست آمده در گلخانه ها بیش از 270 می باشد.

اما کشت زعفران گلخانه ای کمی پیچیده تر از سایر گیاهان است. ذکر این نکته نیز ضروری است که در کشت گلخانه ای زعفران باید یک زمین جداگانه برای برگرداندن پیازها در نظر گرفته شود. بنابراین اگر قصد فعالیت در این زمینه را دارید، بهتر است قبل از اقدام به طور کامل در مورد نحوه کاشت و برداشت آن تحقیق کنید.

کشت توت فرنگی در گلخانه

یکی دیگر از میوه هایی که کاشت گلخانه ای آن حاشیه سود بالایی دارد، توت فرنگی می باشد. این میوه خوشمزه در بازار قیمت بالا و خواهان زیادی دارد. در گلخانه ها 1.5 برابر زمین های کشاورزی میتوان توت فرنگی برداشت نمود.

کشت توت فرنگی در گلخانه - اندیشه سبز

در یک گلخانه به متراژ 1000 متر مربع امکان برداشت 10 تن توت فرنگی در سال وجود دارد. البته بایستی ذکر شود که کشت توت فرنگی گلخانه ای در متراژهای پایین توجیه اقتصادی ندارد ولی در یک گلخانه به متراژ 5000 مترمربع میتوان بازدهی 35 درصدی در این شغل به دست آورد.

پرورش قارچ در گلخانه

قارچ های خوراکی ارزش غذایی بسیار بالایی دارند و از جمله محصولات کشاورزی پر مصرف در سراسر جهان تلقی میشوند. در بازار داخلی نیز تقاضا برای این محصول کشاورزی بسیار بالا است. یکی از مزیت های پرورش قارچ در گلخانه این است که در طول سال چندین دوره برداشت محصول وجود دارد.

پرورش قارچ در گلخانه - اندیشه سبز

همچنین در این شیوه کشت به دلیل کنترل راحت شرایط محیطی میتوان بازدهی تولید بیشتری کسب نمود. در سالن های پرورش قارچ از تجهیزات مختلفی کمک گرفته میشود که اصلی ترین آن دستگاه رطوبت زن یا مه ساز می باشد. چون قارچ ها در محیطهای مرطوب کشت میشوند. رطوبت در پرورش قارچ در تمامی مراحل مهم میباشد و در برخی مراحل حتی به رطوبت بیش از 95 درصد نیاز است. برای همین یکی از ملزومات سالن قارچ، خرید رطوبت ساز می باشد که بر اساس نیاز کاربر میتواند از رطوبت ساز ارزان دیسکی یا التراسونیک برای مرطوب کردن سالن استفاده کند. بیشترین هزینه در این شغل صرف قفسه بندی سالن، خرید تجهیزات رطوبت ساز و تهویه میشود.

پرورش کاکتوس در گلخانه

کاکتوس از جمله گیاهان تزئینی بوده که علاقه مندان زیادی از آن در منزل و یا محیط کاری خود نگهداری میکنند. میزان تقاضا برای این گیاه بیشتر از عرضه می باشد.  این گیاه به ظاهر خشن علاوه بر بازار داخلی، صادرات خوبی دارد و از این طریق نیز میتوان سودهای کلانی به دست آورد.

پرورش کاکتوس در گلخانه - اندیشه سبز

یکی از مهمترین حُسن های پرورش کاکتوس این است که در ظرفیت های پایین و در گلخانه های کوچک نیز میتوان از این طریق به درامدهای بالایی رسید. چراکه این گیاه سودآوری بالایی دارد. همچنین گلخانه کاکتوس مصرف آب پایینی دارد ولی سالن باید به هیترهای مخصوص گلخانه مجهز باشد تا بتوان دمای مطلوب برای رشد آن را تأمین نمود.

پرورش سبزی و گیاهان دارویی در گلخانه

کشت گلخانه ای سبزیجات و گیاهان دارویی بیشتر در فصل های سرد سال انجام میگیرد. چرا که در این فصل ها امکان کشت سنتی به دلیل آب و هوای سرد عملی نیست. همانطور که میدانید برای گیاهان سالادی همیشه تقاضای زیادی در بازار وجود دارد.

پرورش سبزی و گیاهان دارویی در گلخانه - اندیشه سبز

با کشت گیاهان دارویی از جمله گل گاو زبان، به لیمو، رزماری، اسطوخودوس، بابونه، آویشن، نعناع، آلوئه ورا و … نیز میتوان سودهای قابل توجهی به دست آورد.

پرورش گل و گیاهان تزیینی در گلخانه

یکی دیگر از مهمترین محصولات سود آور گلخانه ای، گل های زینتی می باشد. انواع گل های زینتی از جمله گل رز، درختچه های زینتی، گل ارکیده و گل های لوکس و آپارتمانی بازار فروش بسیار داغی دارند.

یکی از مزیت های مهم پرورش گل های زینتی در گلخانه این است که بعنوان شغل دوم و جانبی نیز میتوان به انجام آن مشغول شد و حتی در گلخانه های کوچک 50 متری الی 250 متری این ایده را عملی کرد. البته برای درامدهای بیشتر لازم است که در مقیاس های بزرگ گلخانه مدنظرتان را راه اندازی کنید.

جمع بندی

کشت گلخانه ای در مقایسه با کشت سنتی مزایای زیادی به همراه دارد که نتیجه آن افزایش حجم تولید و سوددهی بالا می باشد. در محیط های گلخانه ای توسط تجهیزات مختلف همچون هواکش گلخانه، هیتر، رطوبت ساز و … میتوان شرایط بسیار ایده آلی برای رشد گیاهان و محصولات کشاورزی فراهم نمود.

ما در این مقاله به مهمترین محصولات سودآور گلخانه ای اشاره کردیم. لازم به ذکر است که کشت گلخانه ای یک محصول ممکن است در یک منطقه سودآوری پایین تری در مقایسه با یک منطقه دیگر داشته باشد.

بنابراین شرایط جغرافیایی و آب و هوای منطقه مد نظر برای احداث گلخانه بر سوداوری آن تأثیرگذار خواهد بود. اصولا احداث گلخانه ها در مناطقی که آب و هوای معتدل دارند، سودآوری بالایی دارد.

بنابراین اگر به این حوزه علاقه مند هستد بهتر است که محصولی را کشت نمایید که با آب و هوای منطقه شما سازگاری بیشتری داشته باشد.  توجه داشته باشید که توسط گلخانه میتوان شرایط محیطی مطلوب برای رشد گیاهان را فراهم نمود.

ولی اگر دما، رطوبت، نور و سایر فاکتورهای محیطی با محصول کشاورزی مدنظرتان سازگار نباشند شما هزینه بیشتری برای تولید آنها پرداخت خواهید نمود که نتیجه آن کاهش سودآوری گلخانه شما می باشد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

2 دیدگاه در “سودآورترین محصول گلخانه ای

  1. رضا عرب گفت:

    سلام خسته نباشید ببخشید من میخواهم در منطقه شهرکرد که جزو مناطق سردسیر است احداث گلخانه انجام دهم برای چه محصولی که سود خوبی داشته باشد برنامه ریزی کنم بهتر است تشکر

    1. f.gh گفت:

      با سلام، دوست عزیز بهتر است که با توجه به شرایط بازار و سرمایه ای که در دست دارید از یک مهندس کشاورزی در منطقه خود مشورت بگیرید. ما در این مقاله چندین راهکار را معرفی نموده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.