مقالات گلخانه

آموزش راه اندازی گلخانه در حیاط خانه + تجهیزات لازم

نحوه راه اندازی گلخانه کوچک در حیاط همراه با ملزومات لازم - اندیشه سبز

نحوه راه اندازی گلخانه کوچک در حیاط همراه با ملزومات لازم

راه اندازی گلخانه در حیاط خانه عموما برای پرورش گل و گیاه انجام می شود و یا کسانی که علاقه مند به کشت میوه و سبزیجاتی خاص مانند موز ، آووکادو ، دراگون فروت ، توت فرنگی ، آناناس و … در خانه هستند، اقدام به راه اندازی گلخانه در حیاط خانه خود می کنند. 

اگر شما نیز علاقه مند به راه اندازی گلخانه در حیاط خانه خود هستید، این مقاله را از دست ندهید، به زبانی ساده از صفر تا صد راه اندازی گلخانه در حیاط را به شما آموزش خواهیم داد و از خرید گلخانه های آماده بی نیاز خواهید شد، پس با ادامه این نوشته از اندیشه سبز همراه باشید و اگر تمایل داشتید، لینک مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 

هیتر برقی خانگی 4 کیلووات
هیتر برقی خانگی 4 کیلووات
» قابل استفاده برای تولید گرما در گلخانه ی کوچک خانگی
» امکان تنظیم حرارت به کمک دکمه های ولومی
» دارای پایه های مخصوص برای تنظیم زاویه ی گرمادهی
قیمت : 10,800,000 تومان

مزایای راه اندازی گلخانه در حیاط خانه 

گل ها و گیاهان و محصولات کشاورزی در فصل های بهار و تابستان رشد می کنند و امکان گلدهی و میوه دهی دارند. اما شما با تاسیس یک گلخانه کوچک، در هر زمانی از سال می توانید از گل ها و میوه ها و سبزیجات مختلف بهره مند شوید.

در یک مثال ساده می توان به سبزی های خوراکی اشاره کرد. فرض کنید که یک باغچه کوچک در حیاط خود دارید و در فصل های گرم سال اقدام به کاشت انواع بذر سبزیجات می کنید و بدین ترتیب سبزی های خوراکی خانواده را تامین می کنید. اما اگر بر روی همین باغچه ، یک گلخانه بنا کنید، حتی در فصل های پاییز و زمستان هم می توانید از سبزیجات تازه بهره مند شوید. 

یا اینکه برای زیبایی حیاط خود می خواهید تعدادی گل بکارید، اما از پژمردن و خشک شدن گل ها در اثر سرما و گرمای شدید و بی آبی هراس دارید، گلخانه می تواند از گل های شما در فصل های خیلی سرد سال محافظت کند و در فصل گرما ، آنها را از بی آبی نجات دهد.

ملزومات لازم برای راه اندازی گلخانه در حیاط 

برای ساخت چارچوب کلی گلخانه به لوازم زیر احتیاج خواهید داشت :

1- لوله پی وی سی، چوب یا پروفیل های آهنی ؛

اگر می خواهید کمتر هزینه کنید از تخته های چوبی استفاده کنید، اما اگر می خواهید گلخانه محکم و با طول عمر بالایی داشته باشید، باید از لوله های pvc استفاده کنید. پروفیل های آهنی هم گزینه دیگری است که در صورت ارزان بودن آن می توانید به جای لوله های pvc از آن استفاده کنید.  

2- میخ یا پیچ و مهره ؛

برای اتصال تخته ها یا لوله ها به یکدیگر از میخ یا پیچ و مهره استفاده خواهید کرد، اما اگر می خواهید کار خود را شیک تر و با کلاس تر انجام دهید، می توانید از زانو و سه راهی pvc استفاده کنید. البته اگر از پروفیل های آهنی استفاده کنید، می توانید میله ها را به هم جوش کنید که هزینه کمتری داشته باشد. اما اگر می خواهید در مواقعی از سال گلخانه را جمع کنید و برای سال بعد نگه دارید، 

3- نایلون ، پلی کربنات دوجداره یا شیشه ؛ 

نایلون ، پلی کربنات دوجداره یا شیشه برای گلخانه کوچک - اندیشه سبز

جهت جلوگیری از خروج گرما و رطوبت در فصل زمستان و یا ورود سرما در فصل زمستان ، نیاز به عایق بندی گلخانه خواهید داشت. اگر می خواهید کمتر هزینه کنید می توانید از نایلون های ضخیم ضد اشعه ماورا بنفش و مخصوص گلخانه استفاده کنید. 

اما اگر گلخانه محکم و با دوامی می خواهید می توانید از شیشه های دو جداره و یا ورق های پلی کربناتی دو جداره استفاده کنید که حرارت گلخانه را تا حد زیادی حفظ خواهد کرد و در فصل زمستان نیز با صرف کمترین مقدار انرژی می توانید گلخانه را گرم کنید. 

4- چسب ؛

برای اتصال این ورق ها به میله های گلخانه نیاز به چسب خواهید داشت که بهتر است در مورد مارک های معتبر آن قبل از خرید تحقیق کنید. 

ابعاد مناسب گلخانه

ابعاد مناسب گلخانه کوچک - اندیشه سبز

طول و عرض گلخانه شما به میزان فضای در اختیار شما بستگی دارد. اما در مورد ارتفاع گلخانه باید به نوع محصولی می خواهید کشت کنید، توجه کنید. به عنوان مثال اگر می خواهید سبزی خوردنی و کلم و کاهو بکارید، ارتفاع یک و نیم الی دو متری کفایت خواهد کرد، اما محصول مورد کشت شما خیار و گوجه و محصول بوته دار باشد، باید ارتفاع 3 الی 4 متری برای آن در نظر بگیرید. 

طبیعتا هر چه قدر که طول یا عرض گلخانه شما بیشتر باشد، محصولات بیشتری خواهید کاشت و اگر قصد درآمد زایی از فروش محصولات را داشته باشید، درآمد شما نیز افزایش خواهد یافت. 

تجهیزات مناسب برای گرمایش و سرمایش و تهویه گلخانه

پس از نصب قطعات و راه اندازی گلخانه ، نوبت به قرار دادن تجهیزات گلخانه ای مختلف جهت تنظیم دما و رطوبت آن خواهد رسید. اصولا گلخانه ها دارای دما و رطوبت کنترل شده ای هستند، به همین دلیل است که امکان کاشت هر محصولی در آن وجود دارد، حتی موز و آناناس که میوه های گرمسیری هستند، در گلخانه ها قابل کاشت هستند. 

در حالت کلی از بخاری و هیتر مخصوص گلخانه برای گرمایش گلخانه و از فن های تهویه و در صورت لزوم پد سلولزی برای کاهش دما استفاده می شود. افزایش رطوبت با دستگاه های رطوبت ساز و کاهش رطوبت نیز با فن های تهویه و در صورت لزوم با دستگاه های رطوبت گیر انجام خواهد شد، در حالت کلی با استفاده از بخاری و فن تهویه ، شرایط مناسب رشد گیاهان را می توان فراهم کرد. 

بخاری مناسب برای استفاده در گلخانه خانگی

با توجه به اینکه گلخانه شما کوچک است، بنابراین با استفاده از بخاری های معمولی خانگی هم می توانید آن را گرم کنید، اما اگر می خواهید تمامی قسمت های گلخانه به خوبی گرم شود، بایستی از هیتر گازی های کوچک استفاده کنید که گرما را توسط فن به قسمت انتهایی گلخانه نیز هدایت می کند. 

هم چنین اگر به برق ارزان دسترسی دارید و یا در محل زندگی شما گازی شهری وجود ندارد، می توانید از هیترهای برقی برای تامین گرمای گلخانه خود استفاده کنید. طببیعتا هیترهای برقی خانگی و کوچک توانایی تامین گرمای مورد نیاز گلخانه شما را نخواهند داشت، بنابراین توصیه ما استفاده از هیترهای برقی فن دار می باشد که مخصوص گلخانه های کوچک ساخته شده و حرارت را به دورترین قسمت گلخانه نیز خواهد رساند. 

بخاری مناسب برای استفاده در گلخانه خانگی - اندیشه سبز

این بخاری ها از یک سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش توسط اندیشه سبز برخوردار هستند و با خیالی آسوده می توانید محصول مورد نظر خود را خریداری کنید چون محصولات این کارخانه دارای پروسه کنترل کیفی چند مرحله ای بوده و تیم قوی خدمات پس از فروش آن ، آماده ارائه سرویس دهی می باشد.

نحوه تنظیم حرارت مناسب برای گلخانه

جهت آگاهی از میزان دمای گلخانه لازم است که از یک دماسنج مناسب استفاده کنید تا در مواقع ضروری جهت افزایش یا کاهش حرارت اقدام کنید. به عنوان مثال اگر در فصل زمستان قرار دارید، بخاری را روشن می کنید و اگر در فصل تابستان قرار دارید، فن تهویه را فعال خواهید کرد. 

هم چنین پیشنهاد می کنیم که از یک ترموستات برای کنترل خودکار دمای گلخانه استفاده کنید، این ترموستات به بخاری برقی شما متصل خواهد شد و زمانی که دمای گلخانه از مقدار تنظیم شده بیشتر شود، به صورت اتوماتیک بخاری را خاموش کرده و مانع از افزایش بیش از حد دما و مصرف زیاد برق خواهد شد. 

فن تهویه مناسب برای استفاده در گلخانه

از فن تهویه برای تخلیه حرارت و رطوبت اضافی و خنک کردن گلخانه در فصل تابستان استفاده می شود، بهتر است از فن های دریچه دار استفاده کنید تا در فصل زمستان سرمای ناخواسته را وارد سالن نکند. 

برای مشاهده لیست فن های مناسب برای گلخانه شما می توانید به صفحه فن تهویه اندیشه سبز مراجعه کنید، این محصولات از گارانتی 1 ساله و خدمات پس از فروش 10 ساله بهره مند هستند. 

البته اگر گلخانه ای بسیار کوچک و در حد 4 الی 6 متر مربع دارید، نیازی به استفاده از فن های تهویه بزرگ ندارید، با استفاده از فن های کوچک هم می توانید حرارت و رطوبت اضافی گلخانه را تخلیه کنید. 

رطوبت ساز مناسب برای گلخانه های خانگی

اگر یک منطقه جغرافیایی گرم و خشک قرار دارید مانند شهرهای جنوبی کشور، طبیعتا قسمت زیادی از رطوبت گل ها و گیاهان توسط گرمای خورشید از دست خواهند رفت و از طرف دیگر جهت خنک سازی گلخانه مجبور به فعالسازی فن های تهویه خواهید بود، بنابراین گرمای هوا و فن های تهویه موجب از دست رفتن رطوبت گل ها و گیاهان یا میوه و صیفی جات شما خواهند شد. 

برای تامین رطوبت لازم گلخانه ابتدا لازم است که با استفاده از یک رطوبت سنج مناسب، میزان رطوبت گلخانه را مورد سنجش قرار دهید و در صورت کم بودن آن می توانید با آب پاشی گل ها و گیاهان و خیس کردن کف گلخانه ، میزان رطوبت را بالا ببرید.

رطوبت ساز مناسب برای گلخانه های خانگی - اندیشه سبز

اما اگر این اقدامات جوابگو نبود و یا گلخانه شما بزرگ بود، می توانید از دستگاه های رطوبت ساز استفاده کنید که رطوبت سازهای اولتراسونیک بهترین گزینه برای تامین رطوبت گلخانه در مناطق جغرافیایی گرم و خشک است. استفاده از رطوبت ساز هم به افزایش رطوبت و هم به کاهش حرارت گلخانه کمک خواهد کرد. 

رطوبت ساز التراسونیک 400
رطوبت ساز التراسونیک 400
» دارای قابلیت تولید رطوبت سرد و مطبوع در گلخانه های کوچک
» امکان قطع خودکار دستگاه پس از خالی شدن مخزن
» بهره گیری از پیزوسرامیک هایی با بهترین کیفیت برای افزایش راندمان دستگاه
قیمت : 4,250,000 تومان

چه محصولاتی در گلخانه خانگی می توان کاشت ؟

معمولا کسانی که اقدام به راه اندازی گلخانه در خانه می کنند، می خواهند انواع گل ها و گیاهان خود را در آن بکارند و از تماشای این منظره لذت ببرند، اما افرادی نیز هستند که به جهت کسب درآمد و یا کمک به تامین مواد غذایی مورد نیاز خانواده ، اقدام به کاشت سبزیجات و صیفی جات مختلف در آن می کنند. 

در مقاله سودآورترین محصولات گلخانه ای به این موضوع اشاره شده و یک راهنمایی کلی برای کسب درآمد از گلخانه ارائه شده است. 

سخن آخر 

در این نوشته به صورت خلاصه و کلی به نحوه راه اندازی گلخانه در حیاط خانه پرداخته شد و به تجهیزات و ملزومات لازم برای این کار نیز پرداخته شده است. راه اندازی گلخانه در حیاط خانه می تواند مقدمه ای برای ورود شما به عرصه کشاورزی مدرن باشد و با بهره گیری از تجربه های خود می توانید در آینده اقدام به تاسیس گلخانه های صنعتی و بسیار بزرگ بکنید و سهم عمده ای در تامین مواد غذایی مورد نیاز جامعه داشته باشید. 

در صورتی که سوال یا پیشنهادی در رابطه با این مقاله و نحوه راه اندازی گلخانه دارید می توانید از طریق دیدگاه های پایین صفحه برای ما ارسال کنید تا به آن پاسخ دهیم. 

6 دیدگاه در “آموزش راه اندازی گلخانه در حیاط خانه + تجهیزات لازم

  1. شادمان گفت:

    ممنون از توضیحاتتون. من میخوام یه گلخانه حدودا ۱۰متری در ویلام درست کنم که آب و هوای اونجا نسبت به تهران خنکتره ولی خشکه هواش هم سبزی و هم گیاهان بوته ای میخواستم کشت کنم داخلش ممنون میشم در این مورد راهنماییم کنید.

    1. andisheh-m-admin گفت:

      ممنون از نظرتون . در چه مورد اطلاعات میخواین ؟ حتما باید براش رطوبت ساز و هیتر مناسب تهیه کنید

    2. شفیعی گفت:

      سلام من میخام یه گلخانه کوچک راه بندازم ودراستان گیلان ودر روستا زندگی میکنم سرمایه انچنانی ندارم و علاقه زیادی به گل دارم کلا گل وباغداری را خیلی دوست دارم حالا همش تو فکرم آیا موفق میشم به پرورش و فروش آن لطفاً هم برای راه اندازی گلخانه ویلبر موارد راهنمایم کنید ممنون از لطف شما

      1. admin-m گفت:

        سلام مقاله به صورت کلی راه اندازی گلخانه کوچک رو توضیح داده . در نظر داشته باشید که به هر حال سرمایه اندکی برای خرید تجهیزات گرمایشی مخصوصا در این فصل لازم هست . شما میتونید با یک بخاری برقی کوچک هم دما رو برای گلخانه های خانگی تنظیم کنید. چه نوع گلی مورد نظر هست ؟
        باید قبل از شروع، حتما از پرورش دهندگان دیگه مشورت بگیرید که در شهر شما چه محصولاتی محبوبیت و مشتری بیشتری دارند.

  2. ناشناس گفت:

    واقعا عالی و کاربردی ومفید بود من که از ساخت گاخانه هیچ تجربه ای ندارم با این مقاله شما میتونم خودم راه اندازی کنم…ممنون از توضیحات خوبتون

    1. Admin گفت:

      خوشحالیم که مطالب براتون مفید بود
      پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.