مقالات گلخانه

مزایا و معایب گرمایش از کف گلخانه

سیستم گرمایشی گرمایش از کف در گلخانه چه مزیت ها و معایبی دارد؟ - اندیشه سبز

مزایا و معایب گرمایش از کف گلخانه

به منظور تولید محصولاتی با کیفیت و سالم حتما باید شرایط دما و رطوبتی مناسبی برای برای آنها فراهم آورد. در صورت بالا یا پایین بودن حرارت محیط گلخانه ، امکان از بین رفتن محصولات و بر باد رفتن سرمایه پرورش دهنده بسیار بالاست. پس تامین صحیح گرما و سنجش مداوم آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. 

به همین دلیل در این نوشته از اندیشه سبز قصد داریم شما را با یکی از روش های گرمایشی گلخانه یعنی گرمایش از کف آشنا کنیم و مزایا و معایب های این روش را با هم بررسی کنیم. پس با ادامه این مقاله همراه باشد. 

ویدیو گرمایش از کف گلخانه

انواع روش های گرمایش گلخانه

انواع روش های گرمایش گلخانه - اندیشه سبز

قبل از پرداختن به موضوع اصلی مقاله یعنی گرمایش از کف گلخانه بهتر است که شما را با انواع روش های گرمایش گلخانه آشنا کنیم تا در جهت انتخاب بهترین روش برای تامین حرارت گلخانه بهتر عمل  کنید.

الف – استفاده از نور خورشید ؛

این روش از طریق جذب نور خورشید و محبوس ساختن آن در داخل گلخانه انجام می شود برای این منظور از نایلون های ضد اشعه ماورا بنفش خورشید استفاده می شود و اجازه خروج گرما را نمی دهد. این روش گرمایشی کاملا رایگان بوده و در مناطق معتدل کاربرد بیشتری دارد. اصول کار گلخانه ها نیز بر همین روش است. 

ب – استفاده از هیترهای تابشی ؛

کمی که هوا سرد شد و نور خورشید جوابگوی گرمایش گلخانه نبود، می توان از هیترهای تابشی استفاده کرد که با برق کار می کنند و معمولا در سقف گلخانه ها نصب می شوند. این هیترها مصرف برق بالایی دارند بنابراین اگر با هزینه کمی برق مورد نیاز گلخانه را تامین می کنید ، این روش مناسب خواهد بود. استفاده از سلول های خورشیدی و موتور برق روش های ارزان و مناسبی برای تامین برق گلخانه هستند. 

ج – استفاده از بخاری های سنتی ؛

کسانی از این بخاری ها استفاده می کنند که گلخانه کوچکی دارند و تمایلی به پرداخت هزینه برق و گازوئیل ندارند و میخواهند با استفاده از چوب و زغال نسبت به گرمایش گلخانه اقدام کنند. 

در این روش گرما به صورت یکنواخت به تمامی محصولات نمیرسد و قسمتی که بخاری قرار دارد گرم تر از سایر قسمت ها خواهد بود، بنابراین لازم است که با استفاده از فن سیرکوله گرما را به قسمت های دیگر گلخانه نیز منتقل کرد. این فن ها از جنس گالوانیزه یا استیل هستند و در برابر رطوبت داخل گلخانه مقاوم بوده و دچار زنگ زدگی نخواهد شد. 

فن سیرکوله
فن سیرکوله
» برخورداری از قدرت هوادهی و راندمان بالا
» دارای صدا و لرزش کم
» امکان سفارش موتور با برند های مطرح و شتناخته شده
قیمت : 4,600,000 تومان9,600,000 تومان

د – استفاده از هیتر مخصوص گلخانه ؛ 

در صورتی که به سوخت های ارزانی مانند گاز یا گازوئیل دسترسی دارید، می توانید از این سوخت ها جهت گرمایش گلخانه خود استفاده کنید، بدین منظور باید از هیترهای مخصوص گلخانه استفاده کنید.

چون که هیترهای گلخانه تمام دود و گازهای آلاینده را از طریق دودکش به محیط بیرون منتقل میکند و هوای گرم و پاک را به داخل گلخانه منتقل می کند و با توجه به اینکه دارای فن هایی قوی هستند، هوا را به قسمتهای مختلف گلخانه نیز انتقال خواهد داد. هم چنین دارای کارکرد خودکار و لایه های امنیتی هستند که روند تولید و کنترل گرمای گلخانه را کاملا هوشمند خواهد کرد. 

اندیشه سبز تولید کننده انواع هیترهای گلخانه ای هوشمند با بدنه ضد زنگ می باشد از نمونه های پرفروش آنها می توان به هیتر آرارات و سوپر آرارات اشاره کرد. این کارخانه سابقه موفق نصب هیتر در گلخانه های بزرگ کشور را داشته باشد.

بخاری آرارات 250 هزار کیلو کالری اتوماتیک
بخاری آرارات 250 هزار کیلو کالری اتوماتیک
» امکان تولید گرمای مطبوع و بی خطر در محیط گلخانه
» دارای عملکرد کاملا اتوماتیک
» امکان پخش یکنواخت گرما در همه ی نقاط گلخانه
قیمت : 75,000,000 تومان

هـ – گرمایش از کف ؛ 

در این روش لوله های آب را از خاک عبور می دهند و به یک دیگ بخار وصل می کنند. آب در دیگ بخار به 100 درجه سانتی گراد رسیده و از طریق پمپ به لوله ها منتقل می شود و از این طریق سبب گرم شدن خاک و هوای گلخانه می شود. در ادامه شما را با معایب و مزایای گرمایش از کف گلخانه آشنا خواهیم کرد. 

مزایای روش گرمایش از کف گلخانه

تولید گرمای پاک و عاری از هرگونه آلودگی از مزایای این روش است که نگرانی از بابت آتش سوزی و آسیب به محصولات کشاورزی وجود ندارد. گرمایی کاملا پاک و بدون مونوکسید کربن موارد محیط گلخانه خواهد شد.

با توجه به اینکه خاک مهم ترین عامل رشد گیاهان است، بنابراین حفظ دمای آن اهمیت زیادی دارد و در سیستم گرمایش از کف نیز گرما از زیر خاک وارد محیط سالن خواهد شد بنابراین ابتدا خاک گرم شده و سبب این گرما به هوای داخل سالن نیز منتقل خواهد شد.

مزایای روش گرمایش از کف گلخانه - اندیشه سبز

همچنین همانطور که میدانید هوای سرد در قسمت پایین گلخانه و هوای گرما در قسمت بالایی گلخانه قرار دارد پس با گرم کردن خاک در واقعه تمامی هوای سرد کف گلخانه گرم شده و به قسمت بالا منتقل خواهد شد و هیچ نوع هوای سردی در داخل سالن نخواهیم داشت. 

پس یکی دیگر از مزایای گرمایش از کف ، یکنواخت بودن گرمای تولید شده می باشد و گرما به اندازه یکسانی به تمامی قسمتهای گلخانه ها خواهد رسید و مشکلی از بابت عدم تنظیم بودن دما در قسمت های مختلف سالن وجود ندارد. 

از سیستم گرمایش از کف در ساختمان ها ، مرغداری ها و سایر سالن ها نیز می توان استفاده کرد و محدود به گلخانه نیست. 

معایب روش گرمایش از کف گلخانه

هر سیستمی دارای مشکلات و معایب خاص خود نیز می باشد، یکی از معایب مهم سیستم گرمایش از کف هزینه های زیاد پیاده سازی آن است.

در واقع جهت نصب لوله ها و خرید بویلر و مشعل و پمپ آب به هزینه زیادی نیاز خواهید داشت که هر کسی قادر به نصب این سیستم نخواهد شد. 

دومین عیب سیستم گرمایش از کف ، زمانبر بودن گرمایش کل گلخانه است که فرایند کنترل دما را با مشکل مواجه می کند. همانطور که می دانید آب به کندی گرم می شود و به کندی نیز سرد می شود، بنابراین از زمان شروع به کار دیگ بخار تا انتقال کامل گرما به تمامی لوله ها به چندین ساعت زمان نیاز است.

پس اگر گلخانه شما بسیار بزرگ باشد، ساعت ها زمان می برد تا گرما به قسمت انتهایی گلخانه برسد. از این رو روش گرمایش از کف برای گلخانه ها و سالن های کوچکتر کاملا مناسب خواهد بود.

یکی دیگر از معایب این روش امکان نشتی لوله های زیر آب می باشد که در این صورت باید قسمت زیادی از خاک را زیر و رو کرد تا لوله سوراخ شده را پیدا و تعمیر کرد.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در رابطه با سیستم های گرمایشی گلخانه و نحوه پیاده سازی و اجرای آنها می توانید با کارشناسان اندیشه سبز در تماس باشید تا از راهنمایی های لازم آنها در این باره بهره مند شوید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.