مقالات گلخانه

راه اندازی گلخانه گیاهان داروئی و کسب درآمد از پرورش آن

آموزش کاشت و برداشت گیاهان دارویی در گلخانه - اندیشه سبز

شرایط تاسیس گلخانه گیاهان داروئی

گیاهان داروئی به دلیل خاصیت درمانی اثبات شده ای که درمان بیماری های قلبی عروقی ، چاقی، لاغری ، رماتیسم ، دیابت و… دارند روز به روز بر  خواهان خود افزوده است. از طرف دیگر این گیاهان دارای عوارض بسیار کمتری نسبت به داروهای شیمیایی بوده و افرادی که به سلامتی خود اهمیت زیادی می دهند، می توانند از گیاهان درمانی مناسبی جهت مداوای بیماری خود استفاده کنند. 

در این نوشته از اندیشه سبز می خواهیم شرایط تاسیس گلخانه گیاهان داروئی را توضیح دهیم و به مشکلات و سختی های احتمالی میانه راه بپردازیم و هم چنین مجموعه تجهیزات و ملزومات لازم برای تاسیس را توضیح خواهیم داد.

آیا راه اندازی گلخانه گیاهان دارویی توجیه اقتصادی خواهد داشت؟

همانطور که اشاره شد افراد زیادی هستند که به دلیل مشکلات عدیده داروهای شیمیایی از مصرف آنها خودداری می کنند و درمان به وسیله داروهای گیاهی را ترجیح می دهند، از طرف دیگر گیاهان قیمت پایین تری نسبت به داروهای صنعتی دارند و کسانی که بضاعت مالی ندارند می توانند از این داروهای بی ضرر جهت مداوای بیماری های خود استفاده کنند.

آیا راه اندازی گلخانه گیاهان دارویی توجیه اقتصادی خواهد داشت - اندیشه سبز

مصرف داروهای گیاهی علاوه بر اینکه در داخل کشور رو به افزایش است، کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز خواهان مصرف این داروها هستند و می توانید روی صادرات محصولات نیز حساب باز کنید. این کشورها داروهای گیاهی را به صورت فله ای وارد کرده و به صورت فرآوری شده و بسته بندی روانه بازارهای داخلی و خارجی می کنند. 

آمار جهانی میزان مبادلات تجاری گیاهان داروئی را بالغ بر 100 میلیارد دلار تخمین زده است که این نشان از آینده بسیار روشن این کسب و کار است و پیش بینی ها نشان می دهد که پرورش گیاهان دارویی کشش بالایی خواهد داشت و انتظار درآمد زایی بیشتری را از این شغل خواهیم داشت. 

انواع گیاهان دارویی قابل کشت در گلخانه

در حالت کلی گلخانه دارای شرایطی است که امکان رشد هر نوع گیاه و سبزی را فراهم خواهد آورد. چرا که امکان کنترل دما و رطوبت و سایر عوامل محیطی مانند میزان آب رسانی و آفات در شرایط گلخانه ای قابل کنترل است. در محیط های گلخانه ای امکان کشت تمامی محصولات گرمسیری و سردسیری وجود دارد، بنابراین هر گیاه دارای خاصیت دارویی که در منطقه جغرافیایی مورد نظر پرورش دهنده امکان کشت ندارند، قابلیت کشت در گلخانه را دارند. از جمله گیاهان دارویی قابل کشت در گلخانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- ریحان

2- بابوبه 

3- فلفل قرمز

4- سنبل الطیب

5- اکیناسه 

6- سیر

7- اسطوخودوس

8- بادرنجبویه

9- جعفری

10- نعنا

11- رزماری

12- مریم گلی

13- گل راعی

14- آویشن 

15- هر گیاه دیگری که به نظر شما خواهان زیادی دارد

مزایای کشت گلخانه ای گیاهان داروئی نسبت به کشت طبیعی

با اینکه برخی از گیاهان دارویی به صورت خودرو و در صحرا رشد می کنند، اما اگر بخواهید از پرورش آنها درآمد قابل توجهی را به دست آورید باید آنها را به صورت عمده و در زمین های کشاورزی به صورت ساماندهی شده پرورش دهید. 

مزایای کشت گلخانه ای گیاهان داروئی نسبت به کشت طبیعی - اندیشه سبز

به عنوان مثال گیاه بابونه به خودی خود در بسیاری از کوه ها در فصل بهار رشد پیدا می کنند، اما اگر در منطقه ای باشید که امکان رشد بابونه در حالت طبیعی وجود نداشته باشد، الزاما باید از گلخانه کمک بگیرید، هم چنین در صورتی که قصد برداشت چندین تن بابونه را داشته باشید می توانید از گلخانه یا زمین های کشاورزی (در مکان های قابل کشت) استفاده کنید. 

هم چنین از مزایای کشت گلخانه ای نسبت به کشت زراعی می توان موارد زیر را بر شمرد:

الف – امکان کنترل دما به وسیله تجهیزات گرمایشی و سرمایشی

ب – امکان کنترل رطوبت از طریق دستگاه های رطوبت ساز ، رطوبت گیر و فن تهویه

ج – کاهش میزان آفات از طریق کشت هیدروپونیک و استفاده از آفت کش 

د – مصرف پایین از طریق کنترل رطوبت و آبیاری قطره ای

هـ – جلوگیری از سرقت محصولات به دلیل بسته بودن محیط 

و – امان کشت طبقاتی محصولات جهت افزایش سوددهی 

ز – امکان احداث گلخانه در زمین های بایر و بدون آب

احداث گلخانه گیاهان داروئی

حال که با مزایای کشت گلخانه ای گیاهان دارویی و بازار فروش محصولات دارویی سنتی آشنایی پیدا کردید، نوبت به پیدا کردن یک مکان مناسب برای احداث گلخانه می باشد. مکانی که می خواهید گلخانه را در آن تاسیس کنید بهتر است فاصله کمی با شهر داشته باشد و از جاده اصلی نیز زیاد دور نباشد تا هزینه های حمل و نقل شما را زیاد نکند و مشتری های حضوری به راحتی بتوانند در محل گلخانه حاضر شوند.

احداث گلخانه گیاهان داروئی - اندیشه سبز

در مکان احداث بهتر است به آب و برق دسترسی داشته باشید، دقت داشته باشید که برق و آب کشاورزی را تهیه کنید چرا که استفاده از آب و برق شهری صرفه اقتصادی نخواهد داشت. 

در ساخت گلخانه می توانید از طرح های مختلفی مانند طرح اسپانیایی ، طرح ایرانی ، تونلی و … استفاده کنید که در ساخت هر کدام از آنها از مصالح خاصی به کارگیری خواهد شد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید مقاله انواع طرح و سازه گلخانه را مطالعه کنید. 

در نوشته اشاره شده می توانید با انواع طرح های گلخانه ای و شیوه ساخت آنها آشنا شوید و گزینه مناسب برای گیاهان دارویی را انتخاب و بنا کنید که ما گلخانه های تونلی را پیشنهاد می کنیم اما اگر می خواهید گیاهان را به صورت طبقاتی پرورش دهید که سود آوری شما را افزایش دهد می توانید از گلخانه های طرح اسپانیایی استفاده کنید. 

تجهیزات لازم برای راه اندازی گلخانه گیاهان دارویی

علاوه بر تهیه زمین و بنا کردن گلخانه به تجهیزاتی نیز جهت کنترل دما و رطوبت گلخانه ، آب دهی به محصولات و فرآوری آنها نیاز خواهید داشت. از جمله این تجهیزات به صورت کلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف – هیتر گلخانه ؛

از این وسیله برای گرمایش گلخانه در فصل های سرد سال می توان استفاده کرد هم چنین اگر در مناطق سردسیر کشور زندگی می کنید می توانید با استفاده از این هیتر دمای گلخانه را افزایش دهید و شرایط رشد مناسبی را برای محصولات فراهم آورید. برای مشاهده قیمت هیتر کلیک کنید.

ب – رطوبت ساز ؛

در صورتی که در مناطق خشک کشور اقدام به کاشت محصولات دارویی می کنید و آنها برای رشد به رطوبت بالایی نیاز دارند، بایستی از یک رطوبت ساز برای تامین رطوبت مورد نیاز گلخانه استفاده کنید. رطوبت سازها در انواع مختلفی وجود دارند که از جمله آنها می توان به مه پاش های پروانه ای ، رطوبت ساز های التراسونیک و مه پاش های نازلی اشاره کرد. 

ج – سیستم های آبرسانی؛ 

اگر می خواهید در مصرف آب صرفه جویی کنید و یا در مناطق کویری کشور قرار دارید که با مشکل کم ابی روبرو هستید می توانید با استفاده از شیوه آبیاری قطره ای با این مشکل مبارزه کنید و محصولات خود را به بهترین شکل ممکن پرورش دهید. 

د – سیستم های تهویه ؛

استفاده از فن تهویه سبب خروج هوای مصرف شده و ورود هوای تازه خواهد شد که به رشد بهتر گیاهان دارویی نیز کمک خواهد کرد و همچنین در صورت بالا بودن حرارت و رطوبت نیز می توان با استفاده از سیستم های تهویه نسبت به کنترل و تنظیم دما و رطوبت گلخانه اقدام کرد. 

جهت اطلاع از هزینه های کامل راه اندازی گلخانه می توانید مقاله هزینه راه اندازی گلخانه را مطالعه فرمایید تا اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید و انجام هزینه های مازاد خودداری کنید. 

خاک مورد نیاز برای کشت گیاهان دارویی

قبل از اقدام به راه اندازی گلخانه در یک مکان خاص لازم است که کیفیت خاک منطقه توسط کارشناسان و مهندسین کشاورزی مورد بررسی قرار گیرد، چرا که هر گیاهی در یک خاک با سختی و ph  مناسبی به خوبی رشد خواهد کرد. در صورتی که خاک محل کیفیت لازم را نداشته باشد با استفاده از کودهای حیوانی و یا شیمیایی می توانید کیفیت خاک را بالا ببرید و در صورت لزوم از شیوه کشت هیدروپونیک می توانید استفاده کنید. 

فروش گیاهان دارویی

بهتر است قبل از اقدام به کاشت هر محصولی نسبت به وجود بازار آن در منطقه خودتان مطمئن شوید و در صورت امکان به صورت سفارشی کار کنید یعنی بخشی از هزینه را ابتدا دریافت کرده و پس از کاشت و برداشت محصول و ارائه آن به خریدار مابقی مبلغ را دریافت کنید. 

در غیر این صورت می توانید از سایت های اینترنتی و فروش انلاین برای پخش محصولات خودتان می توانید استفاده کنید و یا از طریق عقد قرار داد با گروه ها و کارخانه های فرآوری محصولات گیاهی و دارویی نسبت به تضمین بازار خود اقدام کنید. هم چنین می توانید با استخدام نیروی های بازاریابی فروش محصولات خود را تضمین کنید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

2 دیدگاه در “راه اندازی گلخانه گیاهان داروئی و کسب درآمد از پرورش آن

  1. سعید خسروی گفت:

    سلام من گلخانه احداث کردم تصمیم دارم کار کشت گیاهان دارویی رو انجام بدم مشتاقم بتونم از مشاوره و امکانات شما استفاده کنم

    1. admin-ra گفت:

      سلام سعید
      برای تهیه ی تجهیزات می تونی از سایت اندیشه ی سبز اقدام کنی
      و امکان ارسال اونا د هر جایی که باشی برات وجود داره
      درمورد اطلاعات هم به زوردی مقالات متعددی در این زمینه منتشر میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.