مقالات گلخانه

مقایسه انواع پوشش گلخانه | گلخانه شیشه ای بهتر است یا پلاستیکی؟

انواع پوشش گلخانه؛ شیشه ای، پلاستیکی - اندیشه سبز

بهترین پوشش برای گلخانه

در زمان احداث گلخانه انتخاب یک پوشش مناسب برای آن یکی از ابتدایی ترین و مهمترین مراحل راه اندازی گلخانه می باشد. در انتخاب پوشش گلخانه چندین مورد باید مورد توجه قرار گیرند از جمله: قیمت و هزینه راه اندازی آن، میزان عبور نور از پوشش، ثبات و پایداری پوشش و همچنین مقاومت آن در برابر تغییرات آب و هوایی. بهترین پوشش برای گلخانه استفاده از موادی است که اولا نور به خوبی بتواند از آن عبور کند و در عین حال اتلاف گرما و انرژی کمتری داشته باشد. ثانیا این روپوش باید از گلخانه در برابر تغییرات جوی و آب و هوای برفی و بارانی، تگرگ و یا وزش شدید باد محافظت کند.

در ساخت گلخانه از پوشش های مختلفی میتوان استفاده کرد که هر کدام مزایا و معایبی دارند. به طور کلی میزان عبور نور مرئی از کاورهای مختلف بین 78 الی 93 درصد متغیر است. برای گیاهان مختلف درصد عبور نور متفاوت می باشد چرا که نور شدید به برخی گیاهان و محصولات گلخانه ای آسیب می رساند و از طرفی کمبود نور و سایه نیز باعث میشود تا محصول کشاورزی رشد کمتری داشته باشد. لذا تصمیم گیری برای انتخاب پوشش گلخانه به نوع محصول کشاورزی کشت شده هم بستگی دارد.

مقایسه انواع پوشش گلخانه - اندیشه سبز

در این مقاله از وبلاگ اندیشه سبز ابتدا انواع پوشش گلخانه را معرفی نموده و آنها را با هم مقایسه خواهیم کرد. در نهایت برای گلخانه های مختلف بهترین پوشش را معرفی میکنیم. در لینک انواع تجهیزات گلخانه می توانید لوازم مورد نیاز گلخانه را مشاهده و خرید کنید.

پوشش شیشه ای

شیشه یکی از رایج ترین کاورها برای ساخت گلخانه می باشد. زیرا نور به خوبی از آن عبور کرده و مقاومت بالایی دارد. البته در شیشه هایی که پوشش رنگی دارند میزان نفوذ نور و انعکاس گرما کمتر از شیشه معمولی است.

مزیت های گلخانه شیشه ای

از مزیت های مهم شیشه میتوان به نفوذپذیری نور از آن و در عین حال پایداری و مقاومت بالای شیشه در برابر شرایط نامساعد محیطی اشاره کرد. مخصوصا در برابر بارش برف سنگین، یا تگرگ شیشه به خوبی مقاومت میکند. امروزه از شیشه های حرارتی که استحکام بسیار خوبی دارند در ساخت گلخانه ها استفاده میشود.

معایب گلخانه شیشه ای

با وجود اینکه شیشه های حرارتی و سخت به خوبی از گلخانه در برابر شرایط آب و هوای نامساعد محافظت میکنند، اما معایبی هم دارند. مثلا میزان هدر رفت گرما و انرژی از شیشه زیاد می باشد. در نتیجه بخاری گلخانه باید بیشتر فعال بوده و مصرف سوخت بیشتری خواهد داشت.

معایب گلخانه شیشه ای - اندیشه سبز

همچنین نصب پوشش شیشه ای نیاز به هزینه و تجهیزات بیشتری دارد. زیرا شیشه وزن سنگینی داشته و برای نصب آن به تعداد زیادی قاب های مناسب ، پایه های نگهدارنده و تجهیزات محافظتی بیشتری نیاز است. به همین خاطر استفاده از کاور شیشه ای در ساخت گلخانه گران تر از سایر پوشش ها تمام میشود.

گلخانه با پوشش پلی کربنات

پلی کربنات یک نوع پلاستیک سخت و شفاف می باشد و در ساخت وسایل و مصارف مختلف از جمله ساختمان سازی از این پلیمر شیمیایی به وفور استفاده میشود. این پلاستیک سخت هم به صورت ورق تک لایه و موج دار و یا به شکل ورق 2 یا 3 جداره بعنوان سقف پوششی در گلخانه ها به کار میرود. پلی کربنات انعطاف پذیر بوده و شعاع خمشی مناسبی دارد.

مزیت ها

از ویژگی مثبت این پلاستیک می توان به شفاف بودن آن اشاره کرد و در نتیجه عبور نور بالایی دارد. همچنین وزن آن سبک تر از شیشه بوده و برای نصب آن به تجهیزات نگهدارنده کمتری نیاز است.

یکی دیگر از ویژگی های مهم پلی کربنات مقاومت بالای آن در برابر ضربه از جمله تگرگ و یا ضربات مستقیم میباشد. بنابراین ساختمان گلخانه با این پوشش در برابر اب و هوای مختلف مقاوم خواهد بود.

از دیگر مزیت های پلی کربنات می توان به اتلاف پایین انرژی از طریق ورق های آن اشاره کرد. به طوریکه در تابستان حرارت کمتری به گلخانه راه پیدا خواهد کرد و در زمستان اتلاف حرارتی به بیرون از گلخانه کم خواهد بود.

ورق پلی کربنات یک مزیت بسیار مهم دیگر هم دارد و آن اینکه اشعه های uv نور افتاب را فیلتر می کند. بیشتر گیاهان و محصولات کشاورزی به تابش های مخرب uv حساس بوده و آسیب می بینند. اما اگر پوشش گلخانه از جنس پلی کربنات باشد، اشعه های uv به داخل آن نفوذ نخواهند کرد.

پلی کربنات در مقایسه با شیشه پلی اکریلیک در برابر تگرگ بسیار مقاوم تر است. در گلخانه هایی که میخواهند شدت نور خورشید به داخل آن کم باشد میتوان از پلی کربنات به رنگ برنزه استفاده کرد. همچنین برای جلوگیری از قطره ای شدن رطوبت میتوان سطح پلی کربنات را با ورق های مخصوص هیدرفیل پوشش داد.

پوشش پلی کربنات اگرچه در مقایسه با پوشش پلی اتیلن (فیلم های پلی اتیلن) گران تر میباشد ولی مقاومت و طول عمر بسیار بیشتری دارد.

معایب پوشش پلی کربنات

هرچند این نوع پوشش نسبت به بسیاری از پوشش ها برتری دارد ولی بدون عیب نیست. بعنوان مثال فضای زیر این ورق ها زیاد گرم میشود و این مسئله در تابستان مشکل ساز بوده و باید گلخانه را خنک کرد.

معایب پوشش پلی کربنات - اندیشه سبز

همچنین سطح آن خش پذیر می باشد که در نتیجه آن سطح ورق کدر میشود.همچنین این ماده به سوراخ کاری هم حساس بوده و احتمال شکست در نقطه سوراخ کاری شده وجود دارد.

ورق پلی کربنات در اثر تغییرات دمایی ممکن است منقبض و منبسط شود. به همین دلیل در زمان نصب آنها باید از فریم های مناسبی استفاده شود.

ورق آکریلیک

ورق آکریلیک یا پلکسی گلس بسیار شفاف بوده بیشترین میزان عبور نور دارد و ساختار آن شبیه به پلی کربنات می باشد. با این تفاوت که ورق آکریلیک فاقد ترکیب مضر بیس فتول بوده و همچنین مقاومت بیشتری در برابر خش پذیری دارد. استفاده از این پوشش برای گلخانه های دائمی کمتر مورد تأیید گلخانه داران می باشد.

معایب و مزیت های پوشش آکریلیک

این پوشش اشتعال پذیر است و ذرات و گرد و غبار بیشتری به خود جذب میکند. همچنین ورق های آن به شکل صاف هستند و باید بر روی سطح های صاف آن را نصب کرد. از ویژگی های مثبت نیز می توان به سطح براق، مقاومت بالا در برای عوامل جوی، جذب رطوبت پایین و مقاومت کششی بالا اشاره کرد.

پلی اتیلن

پلی اتیلن از جمله بیشترین نوع پوشش گلخانه ای به شمار می آید. درصد عبور نور از پلی اتیلن بین 88 الی 90 درصد بوده و از شیشه کمتر می باشد.

نور ماوراء بنفش از پلی اتیلن عبور میکند. این اشعه مقاومت و ماندگاری پوشش پلی اتیلن را به شدت کاهش داده و باعث شکنندگی، تیرگی و در نهایت پارگی پوشش گلخانه میشود. به همین دلیل این پوشش یکبار مصرف می باشد. البته نمونه های مختلفی از پوشش پلی اتیلن وجود دارد که بر روی آنها لایه ضد uv هم وجود دارد. بااین حال باز هم عمر مفید این پوشش حداکثر 3 سال (2 تابستان و 3 زمستان ) میباشد.

پوشش پلی اتیلن گلخانه - اندیشه سبز

همچنین پلی اتیلن در برابر تگرگ و بارش های سنگین مقاومت پایین دارد. حتی بارش برف سنگین بر روی پوشش دو لایه ای پلی اتیلن باعث ریزش سقف های گلخانه خواهد شد.

یکی دیگر از نکات ضعف پوشش پلی اتیلن، هدر رفت انرژی و گرما از طریق آن می باشد. البته این پوشش حرارت بیشتری هم به داخل گلخانه وارد میکند. اگر پوشش گلخانه شما از جنس پلی اتیل بوده و گرمای داخل آن افزایش پیدا میکند، پیشنهاد میکنیم مقاله نحوه کاهش دمای گلخانه را حتما مطالعه کنید.

یکی دیگر از معایب این پوشش افزایش بیش از حد رطوبت در گلخانه می باشد. همچنین به دلیل پدیده میعان و ریزش قطراب آب از پوشش پلی اتیلن بر روی گیاهان داخل گلخانه احتمال شیوع بیماری های قارچی و یا ایجاد سوختگی بر روی گیاه زیاد می باشد. بدین منظور در گلخانه هایی که پوشش آنها پلی اتیلن است حتما باید گرمای گلخانه به درستی تنظیم شود. همچنین تهویه در این نوع گلخانه ها از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و نصب هواکش گلخانه و تعداد کافی فن سیرکوله در آن الزامی است.

از جمله نقاط قوت پلی اتیلن باید به قیمت ارزان آن اشاره کرد و همچنین این پوشش برای انواع اسکلت های دائمی یا موقت و یا گلخانه های منحنی وار و یا برای تولید محصولات فصلی مناسب می باشد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.