مقالات گلخانه

معرفی انواع بستر کشت هیدروپونیک | بهترین بستر برای کشت هیدروپونیک

معرفی انواع بستر کشت هیدروپونیک - اندیشه سبز

کشت هیدروپونیک گیاهان، که به آن آب کشت نیز می گویند، از روش های نسبتا جدید پرورش می باشد. در این روش ریشه های گیاه در خاک قرار نگرفته است و تمام مواد غذایی مورد نیاز را از آب دریافت می کند. این پست از وبلاگ اندیشه سبز به توضیح و معرفی انواع بستر مناسب برای کشت هیدروپونیک پرداخته است. با ما همراه باشید تا با بستر های قابل استفاده در این نوع کشت آبی آشنا شوید.

هیتر 110000 PF
هیتر 110000 PF
» تولید گرمای کاملا پاک و بی خطر در محیط گلخانه
» مجهز به تابلو برق تمام اتوماتیک
» بهره گیری از فن دمنده با قدرت هوادهی بالا
قیمت : 30,500,000 تومان

کشت هیدروپونیک چیست؟

کشت هیدروپونیک یا آب کشت، همان گونه که از نام آن پیدا است، از آب برای رشد و پرورش گیاهان در آن استفاده می گردد. در این شیوه، ریشه گیاه یا به صورت لخت در آب قرار گرفته است و یا اینکه در بستر های نرم و سبک پرورش داده می شود. در صورتی که ریشه در آب قرار گیرد اکسیژن کافی دریافت نکرده و گیاه از بین می رود.

از این رو در کشت هیدروپونیک، یا مقداری از ریشه در آب و مقداری دیگری از آن خارج از آب قرار گرفته است و یا اینکه، ریشه در بستری مخصوص رشد می کند. در ادامه با انواع بستر مناسب کشت هیدروپونیک و بهترین آن آشنا خواهید شد.

ویژگی های بستر مناسب برای کشت هیدروپونیک

ویژگی های بستر مناسب برای کشت هیدروپونیک - اندیشه سبز

پیش از معرفی انواع بستر کشت هیدروپونیک، نیاز است تا با ویژگی هایی که باید این بستر ها در بر داشته باشند آشنا شوید:

  1. این بستر ها باید فاقد هرگونه مواد معدنی یا غذایی برای گیاه باشند. بهتر است میزان مواد غذایی درون آن ها حدود صفر باشد.
  2. به هیچ عنوان نباید اسیدی یا شور باشند که سبب اختلال در رشد گیاه شوند.
  3. باید سبک بوده و زهکشی مناسبی داشته باشند.
  4. بستر مناسب برای کشت هیدروپونیک باید بتواند آب را در خود جذب کند تا رشد گیاه بهتر گردد.
  5. قبل از استفاده از این بستر ها، باید آن ها را ضد عفونی نموده تا فاقد قارچ، بیماری و … برای گیاه باشند.
  6. ضد عفونی نمودن بسترهای کشت سبب میشود تا هیچ چگونه علف هرزی در این نوع پرورش رشد نکند.

انواع بستر کشت هیدروپونیک

چه بستر هایی را می توان برای کشت و پرور محصولات کشاورزی به صورت آب کشت استفاده نمود؟ برای پاسخ به این سال، ادامه متن را مطالعه نمایید :

1- بستر پشم سنگ برای کشت هیدروپونیک

یکی از جدید ترین بستر های کشت هیدروپونیک، بستر پشم سنگ می باشد. این بستر از ذوب کردن سنگ های معدنی و رشته رشته کردن آن ها بدست می آید. قیمت این نوع بستر نسبتا ارزان بوده و گزینه ای مناسب برای جذب آب و مواد غذایی برای ریشه گیاه می باشد.

از مزایای این بستر می توان به عدم نفوذ پذیری نور خورشید در آن و نداشتن مواد مضر و سموم اشاره کرد. پیش از استفاده از پشم سنگ، آن را درون ظرف مخصوص نشا قالب گیری نموده و دانه و بذر را در میان آن می گذارند.

به جهت خرید انواع تجهیزات گرمایشی و هیتر برای گلخانه هیدروپونیک، روی لینک مقابل کلیک کنید: قیمت هیتر گلخانه

2- بستر کوکوپیت

یکی از رایج ترین بستر های کشت هیدروپونیک، بستر کوکوپیت می باشد. این بستر که از فراوری پوست نارگیل تولید می شود، قادر است چندین برابر وزن خود، آب جذب نماید.

بستر کوکوپیت - اندیشه سبز

بستر کوکوپیت به صورت قالب های خشک و فشرده فروخته می شود. سپس کشاورز با ریختن آب بر روی این بستر آن را برای کشت آماده می سازد. بستر کوکوپیت هیدروپونیک، کاملا ضدعفونی شده و عاری از قارچ می باشد. این بستر نیز به راحتی میتواند آب و مواد غذایی مورد نیاز ریشه را در خود جذب نموده و از طرفی در اکسیژن رسانی ریشه گیاهان نیز اختلالی وارد نسازد.

3- بستر پرلیت

پرلیت نوعی پوکه معدنی از انفعالات آتشفشانی است که در اندازه های مختلف وجود دارد. این سنگ بسیار سبک بوده و بستری مناسب برای کشت هیدروپونیک می باشد.

بستر پرلیت - اندیشه سبز

سنگ پرلیت آب را از خود عبور داده اما به دلیل متخلخل بودن سطح آن، مقداری آب و مواد غذایی در این حفره ها باقی میماند که برای تغذیه ریشه مفید است. هر چه اندازه این سنگ کوچک تر باشد، برای کشت هیدروپونیک مناسب تر بوده و آب بیشتری در خود نگه میدارد.

جالب است بدانید که معمولا برای کشت هیدروپونیک از مخلوط پرلیت و کوکوپیت استفاده می گردد.

4- بستر ورمیکولیت

ورمیکولیت نیز همانند پرلیت از خرد شدن و پودر شدن سنگ های معدنی به وجود می آید. این بستر به دلیل سنگین تر بودن از پرلیت و همچنین جذب آب کمتر، رواج چندانی در کشت هیدروپونیک ندارد. سطح این خرده سنگ ها صاف بوده و آب زیادی جذب نمی کنند از این رو بستر خوبی برای کشت هیدروپونیک به حساب نمی آیند.

5- بستر کشت تراشه چوب یا خاک اره درشت

بستر کشت تراشه چوب یا خاک اره درشت - اندیشه سبز

بستری دیگری که برای کشت هیدروپونیک استفاده میگردد، بستر پوست درختان و تراشه های چوب می باشد. برخی از درختان دارای پوسته ای چوب پنبه ای می باشند که با خرد کردن و له کردن این پوسته ها، بستری شبیه به کوکوپیت حاصل می شود. البته از چوب برخی از درختان که برای کشت سمی محسوب می شوند نباید در این زمینه استفاده نمود.

به دلیل دسترسی کمتر به این نوع بستر و شباهتش به کوکوپیت، معمولا گلخانه داران به جای تراشه درختان از همان کوکوپیت استفاده می نمایند.

جالب است بدانید یکی از ملزومات کشت هیدروپونیک، رطوبت بالای درون سالن کشت می باشد. این رطوبت با انواع دستگاه های مه پاش تامین میگردد. به جهت خرید مه پاش گلخانه کلیک کنید.
رطوبت ساز التراسونیک 600
رطوبت ساز التراسونیک 600
» امکان تولید مه خنک و سبک بدون ایجاد حالت خیس شدگی
» مجهز به تایمر دو زمانه
» دارای قابلیت اتصال به آب شهری
قیمت : 6,200,000 تومان

6- ماسه بادی

گزینه بعدی ماسه بادی می باشد که برخلاف قیمت کم، به دلیل سنگینی و تهویه کم ریشه در آن، چندان مورد پسند واقع نمی شود. همچنین ماسه های بادی و ساحل دارای باکتری، قارچ و شوری زیادی می باشد و باید قبل از استفاده در کشت هیدروپونیک کاملا این موارد رفع گردد. بر خلاف قیمت کم این بستر، هزینه ضدعفونی نمودن آن بالا می باشد.

7- هیدروژل و سوپر جاذب ها

هیدروژل ها یا سوپر جاذب ها در شیوه پرورش آب کشت، مورد استفاده قرار میگیرند. این مواد ژلاتینی با جذب آب، چندین برابر وزن و حجم گرفته و مواد مورد نیاز ریشه را فراهم می سازند. ریشه درون هیدروژل ها میان موادی ژله ای قرار گرفته و رطوبت آن کاملا حفظ می گردد. طبیعی است که استفاده از اینگونه بستر ها، هزینه های بالاتری از سایر نمونه ها در بر خواهد داشت.

8- بستر لیکا برای کشت هیدروپونیک

لیکا یکی دیگر از بستر های رایج استفاده شده در کشت هیدروپونیک می باشد. این بستر زهکشی بسیار مناسبی داشته و آب درون حفره های آن باقی می ماند. به این طریق، هم مواد مغذی به ریشه گیاه رسیده و هم اکسیژن رسانی به درستی صورت می پذیرد. جالب است بدانید که لیکا به راحتی با آب جوش ضدعفونی شده و برای مصارف بعدی نیز آماده می گردد.

از تمام بستر های نام برده شده در این پست، می توان در چندین دوره کشت هیدروپونیک استفاده نمود. این بستر ها مصرفی نبوده و در حجم اولیه باقی میمانند. اما برای استفاده مجدد از آن ها، باید حتما ضد عفونی شوند. البته باید گفته شود که هزینه های ضدعفونی این بستر ها، بالاتر از جایگزین نمودن آن ها با بستر جدید خواهد بود.

بهترین بستر برای کشت هیدروپونیک کدام است؟

شما میتوانید برای کشت هیدروپونیک از تمام بستر های نامبرده شده استفاده نمایید. اما در ایران بیشترین بستری که برای کشت هیدروپونیک استفاده می شود، کوکوپیت، پرلیت و لیکا می باشند. بستر های دیگر به دلیل قیمت بالا و معایبی که دارند، کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.

سخن آخر

در این متن از کارخانه اندیشه سبز با انواع بستر های مناسب برای کشت گلخانه ای هیدروپونیک آشنا شدید. این کشت به جای خاک در آب انجام شده و به جهت رشد بهتر از بستر هایی مانند پرلیت، کوکوپیت، ماسه بادی، لیکا، هیدروژل، تراشه چوب، ورمیکولیت و … استفاده می گردد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

2 دیدگاه در “معرفی انواع بستر کشت هیدروپونیک | بهترین بستر برای کشت هیدروپونیک

  1. روح الله زمانی گفت:

    عرض سلام و خسته نباشید و تشکر بابت مطالب خوبتون �‌خواستم خواهش کنم اگر دوره‌ای برای آموزش کشت هیدروپونیک دارید لطفاً اعلام بفرمایید ممنون از زحمات شما

    1. admins-r گفت:

      سلام
      زنده باشید.
      نه متاسفانه دوره آموزشی نداریم.
      ولی این پایین یه لینک دیگه میزارم که مربوط میشن به کشت هیدروپونیک پیشنهاد میکنم مطالعه کنید.
      گرم کردن گلخانه هیدروپونیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.