مقالات گلخانه

آموزش راه اندازی گلخانه آلوئه ورا همراه با تجهیزات لازم

نحوه پرورش و کشت آلوئه ورا در گلخانه - اندیشه سبز

نحوه پرورش و کشت آلوئه ورا در گلخانه

آلوئه ورا یکی از گیاهان دارویی بسیار پرطرفدار است که علاوه بر خواص دارویی خود به عنوان گل و گیاه زینتی نیز در خانه ها نگهداری می شوند. از آلوئه ورا در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی و دارویی استفاده می شود و حتی در کشور هند به عنوان نوشیدنی سرو می شود، کشت و پرورش آلوئه ورا در زمین های کشاورزی ایران با مشکلاتی همراه است، به همین دلیل احداث گلخانه راهکاریی بسیار نوین جهت کسب درآمد از کشت و پرورش آلوئه ورا می باشد. 

اگر به کشت گلخانه ای محصولات کشاورزی علاقه مند هستید، حتما مجموعه مقالات گلخانه ای اندیشه سبز را مطالعه کنید، هم چنین در این نوشته قصد داریم به نحوه راه اندازی گلخانه آلوئه ورا و تجهیزات لازم برای این کار بپردازیم. هم چنین در نوشته سودآورترین محصولات گلخانه ای چند مورد از میوه و سبزیجاتی را که در پرورش گلخانه ای درآمد بالایی ایجاد خواهند کرد، مورد بررسی قرار گرفته اند. 

هیتر 110000 PF
هیتر 110000 PF
» بهترین هیتر برای تولید گرمای پاک و بدون آلاینده در گلخانه
» بهره گیری از دو خروجی هوای گرم
» دارای قابلیت کارکرد با برق تک فاز و سه فاز
قیمت : 30,500,000 تومان

مزایای کشت گلخانه ای آلوئه ورا 

– آلوئه ورا در برابر تغییرات آب و هوایی مقاوم است

– نسبت به سایر محصولات کشاورزی به آبیاری کمتری نیاز دارد

– بازار فروش خوبی دارد

– امکان فروش به عنوان گل آپارتمانی و یا مواد اولیه محصولات آرایشی، بهداشتی و دارویی وجود دارد.

– در برابر آفات مقاومت خوبی دارد

– در صورت احداث گلخانه ، دما و رطوبت و آبیاری آن تحت کنترل خواهد بود. 

– با استفاده از روش گلخانه ، امکان کشت آلوئه ورا در مناطق سردسیر و کوهستانی نیز وجود خواهد داشت. 

– امکان برداشت پس از شش ماه 

– سود دهی تا 10 برابر 

معایب پرورش آلوئه ورا در گلخانه 

– بازار رقابتی دارد

– نیاز به بازاریابی قوی جهت فروش محصولات است.

– هزینه راه اندازی گلخانه وجود دارد که پس از چند بار برداشت محصول، می توان هزینه ها را جبران کرد.

چگونه پرورش گلخانه ای آلوئه ورا را شروع کنیم؟

چگونه پرورش گلخانه ای آلوئه ورا را شروع کنیم؟ - اندیشه سبز

بهتر است که قبل از شروع پرورش ، در مورد بازار فروش و میزان تقاضای آن تحقیق و پرس و جو کنید، پس از اطمینان از بازار فروش و دریافت تضمین نسبی از کارخانجات و گروه های خریدار آلوئه ورا ، می توانید جهت شروع کار اقدام کنید. 

در حالت کلی برای پرورش گلخانه ای آلوئه ورا باید مراحل زیر را طی کنید :

1- یافتن زمین مناسب و حاصلخیز

2- بررسی آب و خاک و میزان نور و سایر امکانات زمین 

2- راه اندازی گلخانه در زمین مورد نظر

3- کشت آلوئه ورا

4- پرورش و رسیدگی 

5- بازاریابی 

6- برداشت و فروش 

7- محاسبه سود و زیان حاصل از دوره برداشت اول 

مناطق مناسب برای راه اندازی گلخانه آلوئه ورا 

اصولا آلوئه ورا یک گیاه گرمسیری است و در آب و هوای گرم به خوبی رشد می کند، به عنوان مثال در استان های جنوبی کشور مانند بندرعباس، هرمزگان ، خوزستان، کرمان، شیراز و … این گیاه را در هوای آزاد پرورش می دهند.

اما در مناطق سردسیر و معتدل که زمستان های سختی دارند، راه اندازی گلخانه راه حلی منطقی خواهد بود و امکان افزایش درآمد تا چندین برابر را فراهم کرد، البته در کنار پرورش گلخانه ای آلوئه ورا می توان از سبزیجاتی مانند فلفل دلمه ای و خیار و گوجه فرنگی را نیز پرورش داد و میزان درآمد را افزایش داد. 

ویژگی های مکان مناسب راه اندازی گلخانه آلوئه ورا 

الف – این مکان باید از منابع آبی برخوردار باشد، با اینکه آلوئه ورا به آبیاری کمی نیاز دارد، اما نباید دلیلی برای عدم دسترسی به آب باشد. استفاده از آب چاه، آب رودخانه و یا آب کشاورزی روش های تامین آب گلخانه خواهد بود. 

ب – خاک مناسب برای کشت آلوئه ورا باید لومی شنی باشد، خاک های ماسه ای و یا خاک سنگین برای رشد آن مناسب نیست، ph مناسب خاک برای کشت آن باید حدود 6/5 باشد. در صورتی که زمین مورد نظر خاک مناسبی نداشته باشد، باید از گلدان یا سکو جهت پرورش آلوئه ورا استفاده کنید، که خاک مناسب را از مکانی دیگر تهیه خواهید کرد. 

ج – دسترسی به گاز و برقی شهری در پرورش گلخانه ای آلوئه ورا مزیت بزرگی محسوب می شود، بسیاری از تجهیزات گلخانه ای با برق کار می کنند و جهت گرمایش گلخانه در فصل زمستان باید از گاز شهری استفاده کنید (در صورت نبود گاز، باید از گازوئیل استفاده کنید)

د – بهتر است به جاده اصلی شهر نزدیک باشد تا حمل مواد اولیه و محصولات با هزینه کم امکان پذیر باشد و خریداران به راحتی شما را پیدا کنند. 

هـ – مکان تاسیس گلخانه باید به دور از کارخانجات و سالن های پرورش دام و طیور باشد تا مواد شیمیایی و گازهای آلوده منتشر شده از آنها ، رشد آلوئه ورا را تحت تاثیر قرار ندهد. 

و – گلخانه را باید در جهت وزش بادهای غالب بنا کنید تا تهویه آن با کمترین مشکل و هزینه انجام شود. 

ز – استفاده از بادشکن های طبیعی مانند درخت و بوته و بادشکن های مصنوعی مانند دیوار و ساختمان ، از چارچوب کلی گلخانه در برابر باد و طوفان های شدید جلوگیری خواهد کرد. اطلاعات بیشتر را در مقاله انتخاب مکان مناسب برای گلخانه بخوانید.

شرایط مناسب برای پرورش آلوئه ورا 

شرایط مناسب برای پرورش آلوئه ورا  - اندیشه سبز

این گیاه برای رشد بهتر به یک سری شرایط محیطی استاندارد نیاز دارد که در ادامه به آنها پرداخته شده است :

دما و رطوبت 

آلوئه ورا در شرایط دمایی معتدل تا گرم به خوبی رشد می کند، حداقل درجه دمای هوا باید 10 درجه سانتی گراد باشد، پایین بودن دما کمتر از مقدار فوق سبب یخ زدن ژل آلوئه ورا خواهد شد. هم چنین تا دمای 50 درجه سانتی گراد را می تواند تحمل کند، اما در صورت بالاتر رفتن دما، برگ هایی نازک و ضعیفی تولید می کند که مقدار خیلی کمی ژل خواهد داشت. 

آلوئه ورا باید در شرایط محیطی مرطوب رشد کند، مقدار رطوبت 40 درصد، ایده آل ترین مقدار برای رشد آن خواهد بود. خشک بودن محیط سبب تبخیر آب میان بافتی و کاهش مقدار ژل شده و رطوبت زیاد نیز مانع از جذب آب و آبکی ماندن ژل خواهد شد.

خاک

خاک مورد استفاده از جهت پرورش آلوئه ورا باید زهکشی مناسبی داشته باشد تا از تجمع آب در اطراف ریشه ها جلوگیری شود، خاک شنی لومی دارای مقداری کود حیوانی گزینه خوبی برای رشد آلوئه ورا است، هم چنین استفاده از ماسه و سنگ ریزه در کف خاک جهت انجام زهکشی، توصیه می شود. 

کود

معمولا آلوئه ورا بدون استفاده از کود شیمیایی و صرفا با کود حیوانی رشد پیدا می کنند، با اینکه برخی از کشاورزان جهت تسریع در رشد آلوئه ورا از کودهای شیمیایی استفاده می کنند، اما نفوذ سموم در میان ژل ها، کارایی آن را تا حد قابل توجهی افزایش خواهد داد و حتی امکان مسمومیت در صورت خوردن ژل وجود دارد.

بنابراین استفاده از کودهای شیمیایی در پرورش آلوئه ورا اصلا توصیه نمی شود و با این کار اعتماد مشتریان خود را از دست خواهید داد. 

آب 

این گیاه به آب خیلی کمی نیاز دارد و آبیاری هفتگی آن کفایت خواهد کرد، در صورت آبیاری بیش از حد شاهد آبکی بودن ژل آلوئه ورا خواهید بود که قوام خود را از دست داده است. حتی در صورت استفاده از شیوه آبیاری قطره ای ، میزان آب مصرفی تا حد قابل توجهی کاهش خواهد یافت. 

تجهیزات لازم برای راه اندازی گلخانه آلوئه ورا

تجهیزات لازم برای راه اندازی گلخانه آلوئه ورا - اندیشه سبز

جهت راه اندازی گلخانه آلوئه ورا همانند هر گلخانه دیگری به ملزومات ساخت پوشش گلخانه ، تجهیزات گرمایشی و تهویه و … نیاز خواهید داشت که در ادامه به انواع آنها اشاره خواهد شد. 

چارچوب اصلی گلخانه

جهت ساخت چهارچوب و ستون گلخانه از لوله های گالوانیزه محکم و دارای رنگ پوششی ضد زنگ استفاده می شود. معمولا گلخانه ها در انواع مختلفی مانند طرح اسپانیایی ، طرح ایرانی ، تونلی ، شیشه ای و … ساخته می شوند. با توجه به اینکه آلوئه ورا ارتفاع زیادی نمی گیرد، بنابراین ساخت گلخانه به صورت تونلی مناسب خواهد بود و هزینه زیادی را در بر نخواهد گرفت. در مقاله انواع طرح و سازه گلخانه می توانید اطلاعات بیشتری به دست آورید. 

تجهیزات پوشش گلخانه 

جهت پوشش دادن گلخانه و کنترل حرارت و رطوبت ، از پوشش گلخانه استفاده می شود. نایلون ضخیم مخصوص گلخانه ، پلی کربنات رنگی دوجداره و یا شیشه دو جداره گزینه های خوبی برای ساخت پوشش گلخانه هستند. با توجه به اینکه آلوئه ورا به نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارد، استفاده از پلی کربنات دوجداره رنگی گزینه بهتری خواهد بود. 

در صورت استفاده از نایلون و یا شیشه ، بهتر است از شید یا همان سایه بان استفاده کنید تا نور خورشید مستقیما به گیاهان نتابد چون که باعث زرد شدن بوته ها خواهد شد. در نوشته مقایسه انواع پوشش گلخانه اطلاعات بیشتری می توانید به دست آورید.  

راه اندازی سیستم آبرسانی گلخانه 

با توجه به اینکه آلوئه ورا به آب کمی نیاز دارد، در گلخانه های کوچک و متوسط آبیاری آنها به صورت دستی نیز مناسب خواهد بود، اما در گلخانه های وسیع و بزرگ به دلیل وجود تعداد زیادی بوته ، آبیاری دستی بسیار وقت گیر خواهد بود. بنابراین راه اندازی سیستم آبیاری قطره ای و یا لوله کشی ، ایده آل تر به نظر می رسد. 

راه اندازی سیستم تهویه گلخانه 

جهت خروج هوای آلوده و کمک به ورود اکسیژن و هوای تازه به داخل گلخانه و هم چنین حرارت و رطوبت اضافی ، نیاز به سیستم تهویه در گلخانه خواهید داشت. همانطور که گفته شد باید گلخانه را در جهت وزش بادهای غالب نصب کنید. دریچه ورود هوا باید در سمت برخورد باد و فن های تهویه خروج هوا نیز باید در سمت دیگر نصب شوند. در صفحه فن گلخانه انواع فن های مناسب را می توانید مشاهده کنید. 

فن سیرکوله
فن سیرکوله
» دارای قابلیت یکنواخت سازی دما و رطوبت در گلخانه
» امکان سفارش موتور از برندهای مطرح و شناخته شده ی دنیا
» دارای عملکرد دقیق و طول عمر بالا
قیمت : 4,600,000 تومان9,600,000 تومان

سیستم گرمایشی گلخانه آلوئه ورا

روش های مختلفی جهت گرم کردن گلخانه وجود دارد و یکی از اصلی ترین معیارهای پرورش آلوئه ورا تامین گرمای مناسب رشد آنهاست. اگر به گاز شهری یا گازوئیل دسترسی داشته باشید به راحتی با استفاده از هیترهای مخصوص گلخانه می توانید گرما را تامین کنید. اما در صورت نبود سوخت، باید از جت هیترهای برقی حرارت لازم را تولید کنید که برق شهری یا ژنراتور تولید برق گزینه های پیش روی شما خواهد بود. در نوشته گرمایش گلخانه با هزینه کم اطلاعات مفیدی به دست خواهید آورد. 

جهت کنترل دمای گلخانه و جلوگیری از سرمازدگی آلوئه ورا، بهتر است سیستم های گرمایشی را به ترموستات متصل کنید. این کار به کاهش مصرف سوخت نیز کمک خواهد کرد. 

تامین رطوبت مورد نیاز آلوئه ورا

معمولا در اکثر مناطق رطوبت کافی وجود دارد و تبخیر آب موجود در خاک، سبب افزایش رطوبت گلخانه خواهد شد، جهت اطمینان از مناسب بودن رطوبت گلخانه بایستی از رطوبت سنج استفاده کنید، در صورت کمبود رطوبت می توانید با آبپاشی زمین ، سطح رطوبت را بالا ببرید و یا از رطوبت ساز اولتراسونیک و یا مه پاش پروانه ای استفاده کنید. 

دقت کنید که الوئه ورا به رطوبت بالایی نیاز ندارد و استفاده از دستگاه های فوق برای مناطق خشک مناسب است، اما در مناطق شمالی کشور که رطوبت هوا در حد استاندارد قرار دارد، نیازی به رطوبت ساز نخواهد بود. هم چنین مناطق شرجی کشور که رطوبت بسیار بالایی دارند، مناسب کشت آلوئه ورا نخواهند بود چون که جهت کاهش رطوبت گلخانه هزینه زیادی را صرف خواهید کرد که سود شما را پایین می آورد.

روش های کشت آلوئه ورا در گلخانه 

روش های کشت آلوئه ورا در گلخانه - اندیشه سبز

جهت کشت آلوئه ورا از بذر یا پاجوش می توانید استفاده کنید. در هر متر مربع سه الی چهار بوته یا بذر آلوئه ورا را می توانید بکارید. در روش کشت گلخانه ای در هر زمانی می توانید اقدام به کاشت بکنید و برداشت محصول پس از شش ماه می باشد. 

بازار فروش آلوئه ورا 

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد، آلوئه ورا از بازار بسیار خوبی برخوردار است، اما وجود تعداد زیاد پرورش دهندگان ممکن است کار بازاریابی و فروش را مشکل بکند و هم چنین استفاده برخی از پرورش دهندگان از کودهای شیمیایی سبب بی اعتمادی در این بازار شده است. 

بهتر است با گروه هایی قرارداد ببندید و درخواست خرید تضمینی داشته باشید، هم چنین با استفاده از تبلیغات در فضای مجازی و مذاکره با فروشنده ها و خریداران آلوئه ورا می توانید بازار فروش خود را تامین کنید. 

بهترین کار قبل از احداث گلخانه، بازاریابی و اطلاع از وجود خریداران آن است، در صورت اطمینان از بازار فروش می توانید ادامه مراحل را طی کنید. 

سخن آخر 

در این نوشته به تمامی تجهیزات لازم برای راه اندازی گلخانه آلوئه ورا و نحوه کشت و فروش محصولات به صورت خلاصه و مفید اشاره شد، در صورتی که سوال یا پیشنهادی در ذهن خود دارید، از طریق دیدگاه های همین صفحه می توانید با ما در میان بگذارید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

2 دیدگاه در “آموزش راه اندازی گلخانه آلوئه ورا همراه با تجهیزات لازم

  1. اعظم کریمی گفت:

    سلام
    بسیار سودمند بود متشکرم

    1. Admin گفت:

      سلام
      خوشحالیم که مفید بوده براتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.