مقالات گلخانه

گرمای مورد نیاز گلخانه گوجه فرنگی

شرایط دمایی مناسب در گلخانه گوجه فرنگی - اندیشه سبز

بهترین دما برای رشد گوجه فرنگی گلخانه ای

گوجه فرنگی یکی از صیفی جات پر مصرف در جهان می باشد. در حالت طبیعی کاشت این سبزی در فصل های گرم امکان پذیر است. اما به کمک کشت گلخانه ای می توان در روز های سرد و یخ بندان زمستان نیز این محصول را کشت نمود. گوجه فرنگی همانند سایر محصولات کشاورزی در دماهای خاص کشت می شود. از این رو در فصل زمستان می بایست گرمای مطلوب برای کشت این محصول تأمین گردد. یکی از موضوعات بسیار مهم در زمینه گرمایش گلخانه گوجه فرنگی ، میزان گرمای ایجاد شده و کیفیت آن می باشد.

بخاری آرارات 250 هزار کیلو کالری اتوماتیک
بخاری آرارات 250 هزار کیلو کالری اتوماتیک
» قابل استفاده برای تولید گرمای پاک در گلخانه
» مجهز به کوره ی 3 پاس آتش درون
» دارای 4 لایه ی ایمنی متفاوت و تابلو برق اتوماتیک
قیمت : 75,000,000 تومان

برای فراهم نمودن گرمای مورد نیاز گلخانه ها از وسایل گرمایشی مختلفی استفاده میشود ، اما یکی از پر بازده ترین و کم مصرف ترین این نوع سیستم ها ، کوره هوای گرم می باشد. گرمای این هیتر کاملا بدون دود و آلاینده می باشد. محصولات کشاورزی از این طریق می توانند هوایی بسیار پاکیزه برای رشد در اختیار داشته باشند. در این مقاله از سایت اندیشه سبز به بحث در رابطه با گرمای مورد نیاز گلخانه گوجه فرنگی و سیستم گرمایشی آن پرداخته ایم. توصیه میشود مطالب این مقاله را به دقت مطالعه بفرمائید.

دمای گلخانه گوجه فرنگی

گوجه فرنگی از ابتدای جوانه زدن تا برداشت آن به دماهای مختلفی در طول روز و شب نیاز دارد. شایان ذکر است که ریشه این گیاه به دماهای بیش از حد سرد و یا گرم بسیار حساس و آسیب پذیر می باشد. از این رو میزان گرمای مورد نیاز این گیاه باید در حد مطلوب و مورد نیاز آن باشد.

به هنگام کاشت و جوانه زنی ، بوته گوجه فرنگی نیاز به گرمایی در حدود 29 درجه سانتی گراد در روز و 17 درجه سانتی گراد در شب دارد. لازم به ذکر است که میزان گرما در طول نوردهی و یا روز بیشتر از میزان آن در شب می باشد. بعد از جوانه زدن و در دوره نسا، ایده آل ترین دما در طول روز ، 24 و در طول شب 20 درجه است.

گرمای مورد نیاز گلخانه

به هنگام تشکیل میوه نیز در طول روز باید دما به زیر 20 درجه و بالای 25 درجه تغییر پیدا نکند. همچنین ایده آل ترین دما در این دوره به هنگام شب ، 18 درجه سانتی گراد می باشد.

در زمان رنگ گیری و قرمز شدن گوجه فرنگی نیز دما در شب نباید به زیر 15 درجه نزول پیدا کند. در طول روز نیز دمای 20 الی 25 درجه برای رشد و رسیدن گوجه ها ایده آل می باشد.

شایان ذکر است که بیشینه دما در طول رشد گوجه فرنگی در روز ، 30 الی 34 درجه است و کمینه این مقدار نیز 11 درجه سانتی گراد می باشد. دقت داشته باشید که دماهای زیر 17 درجه و بالای 30 درجه برای رشد گوجه مناسب نیستند. از این رو برای رسیدن به نهایت بهره وری از کاشت این محصول باید به این اصل دقت کرد.

سیستم گرمایشی مخصوص گلخانه گوجه فرنگی

معمولا در آواخر بهار و فصل تابستان به سیستم گرمایشی در گلخانه های نیازی نیست. اما با توجه به اینکه بیشتر مناطق کشور ما در نیمی از سال مخصوصا (شب ها) در سرما به سر می برند ، استفاده از سیستم گرمایشی در گلخانه ها امری ضروری می باشد. اما از هر سیستمی نمی توان در این زمینه استفاده نمود. زیرا گیاهان در گلخانه ها برای رشد نیاز به هوای پاک دارند. هیتر آتش درون و یا کوره هوای گرم از جمله بخاری هایی می باشد که با استفاده از انواع سوخت گازی و یا گازوئیلی می تواند گرمایی بدون دود و آلاینده تولید کند. در واقع فرایند تولید حرارت در این دستگاه بدین نحو می باشد که گرمای حاصل از احتراق در داخل دیگ هیتر به واسطه چندین لوله و رادیاتور جابجا می شود. فن هایی در این دستگاه با مکش هوای سرد ، و عبور دادن آن از بین بدنه این لوله های داغ شده ، باعث گرم شدن آن می شوند. در آخر نیز دود ناشی از سوخت از طریق اگزوز هیتر به بیرون از گلخانه منتقل می شود.

سیستم گرمایشی مخصوص گلخانه گوجه فرنگی

ناگفته نماند که سطح امنیت این بخاری گلخانه بسیار بالا می باشد. در هیتر آتش درون احتمال وقوع آتش سوزی و یا انفجار کوره به دلیل وجود چندین لایه امنیتی تعبیه شده در آن، تقریبا صفر می باشد. همچنین عملکرد این هیترها کاملا اتوماتیک می باشد. بدین صورت که با تنظیم ترموستات دستگاه می توان میزان دمای محیط را به سادگی کنترل و تنظیم نمود. هیترهای آتش درون در انواع طرح های گازسوز ، گازوئیلی و دوگانه سوز ساخته می شوند.

با به کارگیری هتیر مخصوص گلخانه در زمینه کاشت گوجه فرنگی می توان به نحو احسن ، گرمای مورد نیاز را در طول روز و شب تأمین نمود.

در صورتی که در محل گلخانه ، سوخت گازی و یا نفتی در دسترس نباشد، می توان گرمای گلخانه را با استفاده از هیتر برقی همچون هیتر برقی فن دار 15 کیلو وات فراهم نمود. گرمای هیتر برقی نیز بسیار پاک و مناسب برای رشد گیاهان می باشد. این هیترها مجهز به فن بوده و گرما را تاعمق سالن پرتاب می کنند.

نتیجه گیری

logo

در این نوشتار میزان دمای مورد نیاز برای رشد گوجه فرنگی در گلخانه ها را برای شما توضیح دادیم. فراموش نشود که به طور معمول دمای های بالای 28 درجه و زیر 17 درجه برای رشد گوجه فرنگی مناسب نمی باشند. البته به جز گرما عوامل دیگری نیز همچون میزان تهویه ، آبیاری اصولی و دقیق ، استفاده از خاک حاصلخیز و کود های کشاورزی و نوردهی مناسب در رشد محصولات گلخانه های دخیل هستند. اما جلوگیری از یخ زدگی محصولات کشاورزی در فصل های سرد یکی از اصول اصلی کاشت می باشد و در این زمینه باید از تجهیزات گرمایشی مناسب استفاده شود.

گروه اندیشه سبز در راستای تأمین اهداف این صنعت ، انواع هیتر مخصوص گلخانه طراحی و تولید می کند. راندمان تولید گرما در این هیترها بسیار عالی می باشد و می توان بدون هیچ دغدغه ای از آن برای گرمایش گلخانه استفاده نمود. این هیتر دارای 24 ماه گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش نیز می باشند.

در صورت نیاز به راهنمایی های بیشتر و نحوه خرید هیتر گلخانه ، با شماره درج شده ارتباط برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.