مقالات گلخانه

آموزش نگهداری از گلخانه | آموزش نحوه گلخانه داری

نحوه مراقبت از گلخانه - اندیشه سبز

آموزش شیوه گلخانه داری

معمولا مهم ترین و سخت ترین مرحله ساخت و راه اندازی گلخانه و کاشت محصولات آن است. اما این پایان کار نیست در واقع کار اصلی شما پس از راه اندازی گلخانه آغاز خواهد شد ، در این مرحله شما باید از محصولات خود مراقبت کنید تا در اثر کم آبی، دما و رطوبت نامناسب، آفات و حشرات تلف نشوند. هم چنین باید از خود گلخانه و تجهیزات نصب شده در داخل گلخانه نگهداری کنید تا استهلاک کمتری داشته باشند. در این نوشته از سری مقالات گلخانه داری اندیشه سبز می خواهیم روش های مراقبت از گلخانه و محصولات گلخانه را به شما پرورش دهنده گرامی آموزش دهیم، بنابراین مطالعه ادامه این نوشته را به شما توصیه می کنیم.

تنظیم نور دریافتی گلخانه

مهم ترین عامل برای رشد گیاهان و محصولات کشاورزی نور است، بنابراین حتما گلخانه خود را در مکان های نورگیر و به دور از ساختمان ها و درختان بلند بنا کنید تا در طول روز نور بیشتری به محصولات کشاورزی شما برسد. هم چنین توصیه می شود هر چند وقت یکبار سقف و دیوارهای گلخانه را شستشو دهید تا بیشترین میزان نور را به محصولات برسانند. در مقاله راه اندازی گلخانه توضیح داده شد که می توانید سقف و دیوارهای گلخانه خود را با استفاده از شیشه،  صفحات شفاف pvc و یا نایلون های ضخیم ضد اشعه ماورا بنفش بسازید که در هر سه صورت می توانید آن را با استفاده از شلنگ آب شستشو دهید. 

استفاده از پرده و سایه بان

در برخی مواقع به خصوص در فصل تابستان ، نور خورشید بیش از اندازه مجاز به محصولات خواهد تابید، در این مواقع بهتر است از یک پارچه ضخیم و یا پرده جهت جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به مصلخات استفاده کنید. 

بررسی دمای گلخانه

هر محصولی دمای مناسب برای رشد دارد و این وظیفه پرورش دهنده است که دما مناسب را برای رشد آنها فراهم آورد. قرار دادن یک دماسنج مناسب در گلخانه و پایش لحظه ای دمای آن می تواند رشد بهتر محصولات را سبب شود. 

بررسی دمای گلخانه - اندیشه سبز

در فصل تابستان با استفاده از تجهیزات خنک کننده مانند فن تهویه گلخانه و یا پد سلولزی گلخانه می توانید دما را کاهش دهید و در فصل زمستان نیز با استفاده هیتر گلخانه می توانید دما را افزایش دهید و بدین ترتیب دمایی ثابت و متعادل را برای محصولات کشاورزی خود فراهم کنید. 

بررسی رطوبت گلخانه

همانطور که دما برای رشد محصولات مهم است، رطوبت نیز به همان اندازه مهم و ضروری است در صورتی که رطوبتی بیش از مقدار مجاز در فضای گلخانه موجود باشد، شاهد پلاسیدگی و و خراب شدن ریشه و برگ های گیاهان خواهید شد و اگر رطوبت خیلی کمی در گلخانه وجود داشته باشد، شاهد خشک شدن برگ ها و ساقه های محصولات خواهید شد. 

بنابراین رطوبت لازم برای رشد گیاهان باید به شکل دقیقی تامین شود برای این منظور بهتر است که از یک رطوبت سنج ترجیحا دیجیتالی در گلخانه خود استفاده کنید تا میزان رطوبت آن را دائما بررسی کنید و در صورت بالا بودن رطوبت با استفاده از فن تهویه ، رطوبت اضافی را خارج کنید و در صورت کم بودن رطوبت نیز می توانید با استفاده از دستگاه های رطوبت ساز و یا خیس کردن گیاهان و خاک ، سطح رطوبت گلخانه را افزایش دهید. 

عایق بندی سقف و دیواره های گلخانه

در فصل زمستان سرمای محیط بیش از اندازه است، بنابراین برای جلوگیری از خروج گرما و ورود سرما حتما باید از ورق های pvc دو جداره در ساخت سقف و دیوارهای گلخانه استفاده کنید. هم چنین لایه های ما بین این صفحات را با استفاده چسب به خوبی عایق بندی کنید تا جایی برای خروج گرما و تبادل هوا وجود نداشته باشد. 

همچنین در صورت استفاده از نایلون، حتما از نایلون های ضخیم استفاده کنید تا گرما را به خوبی حفظ کند و به نور خورشید نیز توجه ویژه ای داشته باشید، تابیدن نور خورشید بر روی گلخانه ، سبب افزایش دمای آن خواهد شد که یک منبع انرژی کاملا رایگان و خدادادی است. 

استفاده از درب در گلخانه

برخی از گلخانه داران از نصب درب ورودی خودداری می کنند، لازم است بدانید که قسمت زیادی از گرمای تولید شده از طریق درب خارج خواهد شد، بنابراین لازم است حتما از درب های دو جداره از جنس pvc استفاده کنید تا حد امکان از خروج گرما در فصل زمستان جلوگیری کنید، در فصل تابستان نیز می توانید از یک توری به جای درب استفاده کنید تا هم به خنک شدن هوای گلخانه کمک کند و هم مانع از ورود حشرات به داخل گلخانه شود. 

تهویه منظم هوای گلخانه

تهویه گلخانه با استفاده از فن های مخصوص گلخانه انجام می شود که به آنها فن تهویه گلخانه گفته می شود. این فن ها باعث خروج حرارت و رطوبت اضافی خواهد شد و همینطور هوای مصرف شده گلخانه را به بیرون منتقل خواهد کرد و سبب ورود هوای تازه خواهد شد، محصولات کشاورزی نیز برای رشد صحیح نیاز به هوای تازه دارند. 

تهویه منظم هوای گلخانه - اندیشه سبز

اگر در فصل زمستان قرار دارید بهتر است از فن تهویه دمپردار 120 یا دیگر سایزهای این فن استفاده کنید، این فن ها دارای دریچه هایی هستند که در صورت خاموش شدن فن به صورت خودکار بسته شده و مانع از تبادل بیش از اندازه خواهد شد و تاثیر بسیار زیادی در کنترل دقیق دما و رطوبت گلخانه دارد.  

سیرکولاسیون هوای گلخانه

اگر تجربه گلخانه داری و پرورش گل و گیاهان را داشته باشید، حتما بارها متوجه شده اید که دما و رطوبت در یک قسمت گلخانه بیشتر از قسمت دیگر بوده و در واقع مکانی که هیتر و رطوبت ساز در آن قرار دارد ، دما  و رطوبت بیشتری نسبت به مناطق دیگر دارد.

برای یکنواخت ساختن دما و رطوبت در تمامی قسمت های گلخانه می توانید از فن سیرکوله استفاده کنید، این فن دما و رطوبت یک منطقه را به منطقه ای دیگر منتقل کرده و باعث یکسان شدن دما و رطوبت در تمامی قسمت های آن می شود.

جلوگیری از رشد آفات و حشرات

یکی از عوامل مهمی که به محصولات کشاورزی شما آسیب خواهد رساند، آفات و حشرات داخل گلخانه است، بنابراین حتما به توصیه یک متخصص از سموم و آفت کش های معتبر استفاده کنید و با نصب توری بر روی درب و پنجره ها مانع از ورود حشراتی مانند مگس و … به داخل گلخانه شوید. 

موش ها نیز می توانند از طریق کف زمین ، دیوار ها و گوشه ها وارد گلخانه شوند، بنابراین برای جلوگیری از این مشکل حتما گوشه ها و دیوارها را با سیمان یا بتن کاملا غیر قابل نفوذ کنید و همواره محصولات و محیط گلخانه را تحت نظر بگیرید تا مانع از رشد افات و جونده ها در داخل گلخانه شوید. نکته مهم دیگر توجه به شاخ و برگ های آفت زده می باشد، حتما آنها را بِبُرید تا افت ها را به سایر برگ ها و گیاهان منتقل نکند. 

از بین بردن علف های هرز

علف های هرز را جدی بگیرید، آنها میتوانند آب و مواد غذایی مورد نیاز محصولات را مصرف کنند و مانع از رشد آنها شوند. بنابراین لازم است به صورت دوره ای گیاهان را مورد بررسی قرار دهید و علف های هرز را از بین ببرید.

استفاده از کفشدوزک و عنکبوت کنید

جالب است بدانید که کفشدوزک ها افت کش هایی قوی هستند و می توانند شته ها را بخورند و بدین صورت به سلامت محصولات کشاورزی شما کمک کنند. عنکبوت ها نیز می توانند خیلی مفید باشند چرا که آنها گیاهخوار نیستند و از حشرات و آفات گیاهان تغذیه می کنند. پس توصیه می شود کفشدوزک و عنکبوت ها را در گلخانه خود رها کنید و بدین ترتیب آفت کش هایی کاملا رایگان و خدادادی خواهید داشت. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.